Congelatoare mobile: Biletul CFR, tichet pentru porţia de frig

Dacă Arctic ar fi produs vagoane de tren, probabil că n-ar fi fost la fel de friguroase precum congelatoarele mobile care circulă spre Moldova. În România anului de graţie 2008, românii plătesc pentru a tremura cîteva ore. Dacă sună prea brutal, putem cosmetiza imaginea: românii îşi permit să dea bani pentru a auzi şuieratul vîntului în urechi pe timp de iarnă, în trenuri CFR special amenajate. Nu-i aşa că sîntem nişte excentrici?

Video [01:51]:

[trilu-video]http://www.trilulilu.ro/subiectiv/a54e33ab5de955[/trilu-video]

[În cazul în care trilulilu.ro nu funcţionează, vedeţi pe youtube.com]

Cine-i pune pe fraieri să circule pe vremea asta?

Acceleratul 1662, Iaşi-Bucureşti Nord. Mă urc la ora 7:59, din Bîrlad. Afară e ger, sper la un compartiment mai călduros în care, eventual, să prind şi eu cîteva ore de somn. Sper degeaba, pentru că înauntru e la fel de frig precum afară. Diferenţa e că nu mai bate vîntul. Nici fularul nu vreau să-l mai dau jos.

Trenul a plecat din Iaşi la şase fără zece. Deşi, în mod normal, din octombrie şi pînă în aprilie, mecanicii de locomotivă sînt obligaţi prin regulament să pornească motoarele cu o oră înainte, pentru ca în tren să fie cald cînd urcă pasagerul, acceleratul 1662 e lăsat în voia gerului. “Cine-i pune pe fraieri să circule pe vremea asta?“, ar fi replica pe care parcă o şi văd pe buzele mecanicului.

În jur de ora nouă, trenul intră în gara Tecuci. Se schimbă locomotiva, avînd în vedere că pe ruta Tecuci-Iaşi nu există linii electrificate. Adică trei ore de ger, dintre care una suportată doar de mine. Frigul continuă să pătrundă în oase, mi-au îngheţat picioarele, am mîinile vineţii şi simt cum îmi bate vîntul pe la urechi. În tot vagonul, compartimentul ăsta e singurul în care curentul nu reuşeşte să mă taie.

– Nu se poate aşa ceva! – Ba se poate!

Pe bancheta de vizavi, o tipă de vreo 30 de ani vorbeşte la telefon în italiană. E plecată din ţară de cîţiva ani şi a aterizat în România de sărbători. Are avion a doua zi, dar se opreşte pe la Ploieşti. Spune că aşa ceva nu se poate, e imposibil. Ba e cît se poate de posibil, îi răspund. Tocmai ce are dovada.

Mi-am luat bilet la clasa I pentru că am crezut că o să fie mai cald“, îmi spune. “Un milion” a costat-o de la Iaşi pînă la Ploieşti. Stă zgribulită, cu o geacă destul de groasă pe spate şi cu paltonul peste picioare. “Nu se poate aşa ceva! Nu dau nici un strop de căldură, ne lasă să tremurăm. Şi e accelerat, şi mai e şi clasa I. Astea-s condiţii? E imposibil aşa ceva!“. Se vede treaba că n-a mai fost de mult prin ţară şi nu ştie cum stau lucrurile. Pe de altă parte, şi eu aveam ceva mai multe pretenţii de la un accelerat, deşi nu ştiu de ce mă mir: cu o zi înainte, cînd am plecat din Bucureşti, am mers cu un rapid în care vagoanele de clasa a doua arătau în ultimul hal. Cel puţin era cald. Saună, dar măcar nu tremuram.

Unde-i fum e şi căldură

Pe principiul clasic al supravieţuirii, “unde-i fum e şi căldură“, mă îndrept către capătul vagonului şi îmi aprind o ţigară. Nu sînt singur, mai sînt încă vreo trei oameni, ieşiţi “să mai înmoaie oasele“. Unul dintre ei, după cîteva clipe de gîndire, se apucă de înjurat: “‘R-ar ai dracu’, aşa e la noi, în România, cu cefereul, ori te coci în compartiment, ori te pişi pe tine de frig!“.

Da, am fumat în tren. Cineva mă întreabă dacă nu îmi iau amendă dacă vine controlorul. “Nu, că i-am spus şi lui. Mi-a zis să mă feresc de patrulele care mai circulă pe tren, că ăia-s cu amenzile“. Colega de compartiment, ieşită la tutun, îmi replică: “Îi respectăm şi noi cît ne respectă şi ei pe noi. Asta e bătaie de joc!“. Curat murdar, coane Fănică, i-aş răspunde.

Unul dintre cei ieşiţi la fumat îmi spune că el are doi copii mici. Se întoarce în Bucureşti cu nevasta, puştiul de cinci ani şi mezinul de doi ani. “Frate, eu nu pot să ţin copilul şase ore în frig. Nu pot să îl dezbrac pentru că face pneumonie, nu pot nici să-l ţin aşa pentru că o să tremure ca naiba la coborîre. Aştia-s cretini, nene!“.

Am făcut blatul

M-am urcat în tren fără să-mi cumpăr bilet. Voiam să iau de la controlor, apoi mi-am dat seama că nu merită. Am aşteptat să vină naşu’ şi l-am întrebat dacă “merge” pînă la Bucureşti. Se gîndeşte cîteva clipe şi-mi răspunde că vorbim mai tîrziu. Pe la Focşani, mă cheamă în compartimentul gol de alături şi îmi spune că prin vagonul opt e un veteran de război căruia nu i-a venit însoţitorul, aşa că mă trece pe mine. Îl întreb dacă moşul vrea să-şi ia partea. Sau cui trebuie să-i dau bani? Îmi arată îndreptîndu-şi degetul către el. Nu trebuie să mă mut nicăieri, pot să stau liniştit unde sînt.

Dacă aş fi luat bilet întreg la clasa I, ar fi trebuit să plătesc peste 60 de lei. La clasa a doua, aproape 40. Îi întind 25 de lei şi îl întreb dacă e bine. El rînjeşte satisfăcut şi îmi întinde biletul. Am rezolvat-o şi pe asta. Aproape de Ploieşti, stînd de vorbă cu o cucoană urcată din Buzău, îi explic tărăşenia. “Păi şi ce? Unde-i problema? Ce rost avea să daţi banii dacă tremuraţi cu haina pe dumneavoastră?“, îmi spune.

Cinci ore de ger

La Buzău, în compartiment urcă alte trei persoane, cu bilet cu loc. “Cică nu mai au locuri la clasa a doua“, mi se explică, deşi trenul e pe jumătate gol. Cineva îşi dă jos haina. Abia acum se simte că s-a mai încălzit un pic, deşi diferenţa mi se pare insesizabilă. După trei ore de dîrdîit, mie încă mi se pare că temperatura e sub -5 grade. Abia după jumătate de oră îmi agăţ haina în cui.

Curios lucru, în afară de “săgeţile” de pe ruta Iaşi, introduse probabil ca să pară lumii că s-au făcut şi prin Moldova nişte modernizări, toate garniturile sînt vechi. Vagoanele au peste 30 de ani de la data fabricaţiei, locomotivele sînt la fel de proaste ca înainte de Revoluţie, iar vîntul suflă la fel de rece ca întotdeauna. Probabil că accepţiunea conform căreia Moldova e o zonă săracă trebuia scoasă în evidenţă şi de CFR. Altfel nu reuşesc să-mi explic de ce un rapid arată ca un personal în Moldova, respectiv precum un tren străin cînd pleacă din Bucureşti spre Braşov.

Sado-maso

Bătaia de joc a CFR faţă de plătitorii de bilete scoate în evidenţă un sadism crunt. Oricît de masochist ar fi românul, nu poţi să înduri la nesfîrşit. Şi oricîte bancuri ar exista, dacă locuieşti în Moldova nu înseamnă că eşti obligatoriu mai prost şi că meriţi nişte căruţe care circulă pe şine.

Cu toate astea, atît CFR, cît şi Ministerul Transporturilor se mîndresc de achiziţia trenurilor care circulă spre munte. Cine a călcat de curînd în Gara de Nord cu siguranţă a apucat să vadă ilustraţiile de pe pereţi în care apar noile vagoane. Şi totuşi…

În Italia, o călătorie cu trenul pe o distanţă de aproximativ 300 de kilometri costă în jur de 30-40 de euro. În România, pe o distanţă similară, CFR te taxează cu aproximativ 100 de lei. Adică aproximativ aceiaşi bani, însă distracţia nu-i nici pe departe la fel. Ba dimpotrivă, trebuie să fii masochist să scoţi banii ăştia din buzunar ca să tremuri timp de cinci ore într-un accelerat sau într-un rapid prin care bate vîntul de la un capăt la altul, într-un compartiment în care geamul nu se închide cum trebuie, iar uşa nu se închide deloc. Şi cică am împlinit un an de cînd sîntem europeni cu acte-n regulă. Atît de europeni, încît WC-urilor din vagoane nu poţi să le spui nici latrine, darămite bude.

Foto:

Acceleratul 1662 Iasi-Bucuresti

Acceleratul 1662 Iaşi-Bucureşti

Vagon clasa I accelerat

Aşa arată un vagon clasa I la accelerat.

Zăpadă în vagon clasa I accelerat

În care ninge fără nici o oprelişte.

Zăpadă în vagon clasa I accelerat

Uşa nu a fost deschisă de la ultima cursă a trenului. Şi totuşi…

Zăpadă în vagon clasa I accelerat

Urmele aparţin celor care s-au plimbat dintr-un vagon în altul.

Geam de vagon clasa I accelerat

Şi cam aşa de bine se închide un geam de vagon de clasa I la accelerat.

Budă de vagon clasa I accelerat

Şi, nu în ultimul rînd, cireaşa de pe tort (sau bomboana de pe colivă, după preferinţe): cam aşa arată o budă într-un vagon de clasa I al unui accelerat care circulă în România.

37 comentarii

  1. AlexD @ 3.1.2008, 11:00 pm

    Oare ei au un birou unde se pot depune plangeri? Noi am venit ieri de la Brasov cu un personal fara lumina si fara caldura, lumina pornind abia cu vreo ora inainte de Bucuresti, nasa zicand ca asta e…poate s-au gandit ca oricum o sa fie plin trenul de oameni si ca se incalzeste natural…

  2. BlindGirl @ 3.1.2008, 11:14 pm

    eu n-o sa uit un drum cu acceleratul iasi-timisoara ( aka trenul foamei) in martie!!! – afara nu era chiar ca azi in bucuresti, dar inauntru erau conditii mult mai naspa si zapada si ghiata peste tot, inclusiv in compartimente. – aici aveti poze demonstrative: http://blind-girl.blogspot.com/2007/11/trenul-foamei.html

    Dupa o saptamana am plecat la bucuresti cu acceleratul si am zis sa ma imbrac gros… si cand colo erau peste 30 grade inauntru, cica se blocase incalzirea pe maximul.

    Devenea chiar mai neplacut datorita inghesuielii si mirosurilor ce se activau din ce in ce mai puternic odata cu caldura…

  3. sidryane @ 3.1.2008, 11:27 pm

    iubire, adjectivul “indoielnic” inseamna “lipsit de credibilitate”… ca te indoiesti de respectiva calitate…Ce ai vrut tu sa zici este “precara” sau “proasta”
    Si btw, ala roz era sapun????… trebuia sa vezi daca merge apa:D

  4. BlindGirl @ 3.1.2008, 11:42 pm

    ce comparatie am putut si eu sa fac… nu mi-am dat seama ca domnul calatorea la First Class :))

  5. fanel @ 3.1.2008, 11:46 pm

    Cfr-ul is the best… vremurile s-au schimbat, conducatorii la fel, cfr-ul e acelasi.

  6. wm @ 3.1.2008, 11:46 pm

    auzi, da’ cin’ te-a pus sa mergi la clasa I?
    …eu cred c-ai luat tzeapa: la clasa a II-a era mai cald. 😛

  7. Alex @ 4.1.2008, 12:01 am

    sidryane: unde ai vazut tu cuvintul ala?
    fanel: de acord cu tine, buna observatie :))
    wm: neah, peste tot era la fel de frig

  8. UN om @ 4.1.2008, 1:37 am

    Stiu ca e offttopic,dar nu e spam…as vrea sa stiu parerea ta despre asta
    http://easytokeepinmind.blogspot.com/2008/01/are-we-really-abducted-by-aliens.html

  9. Rabbit @ 4.1.2008, 11:20 am

    De vină sunt vagoanele învechite. Pe alte rute, de exemplu Galaţi – Bucureşti, acceleratele sunt formate din vagoane etajate pentru clasa a II-a, modernizate acum vreo doi ani la Paşcani. Deşi în interior condiţiile mi se par mai slabe (sunt necompartimentate, cu scaune tari), la capitolul încălzire stau bine, ba chiar au aer condiţionat pe timp de vară.

    La clasa I nu ştiu cum se prezintă pentru că vagonul respectiv e unul clasic.

  10. gramo @ 4.1.2008, 12:31 pm

    Noi am venit cu acelasi tren in Bucuresti pe 31 decembrie. 🙂 Bilete la clasa a 2-a pentru 2 persoane, Husi-Bucuresti = 96 RON. Caldura a fost, dar conditii dupa cum bine ai vazut. Am inteles ca sansele sunt de 50% sa prinzi ori foarte frig, ori foarte cald. Nu exista pozitii intermediare. La noi a fost foarte frig cand am plecat dinspre Bucuresti spre Crasna. 🙁

  11. sidryane @ 4.1.2008, 1:07 pm

    in filmuletz?:)

  12. alexandru savu @ 4.1.2008, 1:39 pm

    Fabulos sau poate “fabulospirit”.
    Foarte bun articol.

  13. easytookeepinmind @ 4.1.2008, 4:07 pm

    Si sincer te miri?

  14. nefrix @ 4.1.2008, 7:37 pm

    pt BlindGirl “eu n-o sa uit un drum cu acceleratul iasi-timisoara ( aka trenul foamei) in martie!!!”.

    sa stii ca situatia s-a schimbat si au introdus garnituri noi cu 6 locuri in compartiment (clasa 2)

  15. Chip @ 4.1.2008, 7:41 pm

    Ciudat… pe ruta buc – tm eu am murit de cald. te sufoci cu geamu deschis, in trenurile alea (accelerate)

  16. BlindGirl @ 4.1.2008, 9:42 pm

    @nefrix: adica alea ce inainte erau pt clasa 1-a? Ca alea erau singurele ce aveau 6 locuri, restul fiind cu 8.
    Sa inteleg ca sunt rabatabile:P poate vrei sa te intinzi de frig… 🙂

  17. BlindGirl @ 4.1.2008, 9:48 pm

    @Alex: sagetile albastre le-am gasit si in Italia, doar ca acolo erau considerate mocanite – adica erau pentru muncitorii navetisti de pe langa marile orase!!

  18. Alex @ 4.1.2008, 9:52 pm

    BlindGirl: pai asta e si ideea sagetilor in afara Romaniei, trenuri personale. insa la noi au fost introduse ca fiind de lux. ca deh!

  19. Dalidis Jean @ 4.1.2008, 11:11 pm

    Faptul ca in tren e firg e una , faptul ca fumezi in tren e alta. Di punctul meu de vedere nesimtitii sunt la fel si cei de la CFR care nu se ingrijesc de conditiile de calatorie si cei care fumeaza in tren. As putea sa spun ca cei care fumeaza in tren sunt mai nesimtiti decit cei care nu se ingirjesc de conditiile de calatorie.

  20. m @ 5.1.2008, 12:29 am

    eu fumez in tren 😀

  21. mocaneanu @ 5.1.2008, 2:07 am

    Pai de ce te plangi de conditii pentru care nu ai platit?!
    In locul tau, as tine ciocu’ mic si as fi fericit ca am ajuns la destinatie.

    Si daca voiai caldura, trebuia sa-l rogi pe nasu sa te incalzeasca, ca doar la el ai platit!!

  22. Alex @ 5.1.2008, 2:57 pm

    mocaneanu: ideea era ca blatul se practica in continuare fara nici o jena. si nu, n-am ajuns la destinatie, am coborit la ploiesti, de unde am luat o masina catre bucuresti, ca nu aveam de gind sa stau trei ore in tren de pomana.

  23. Robintel @ 5.1.2008, 3:02 pm

    :)):)):)) Macara avea hartie igienica :)):)):))

  24. Daniel @ 5.1.2008, 3:27 pm

    Mda, chiar de revelion am facut un drum pana la Sibiu cu trenul si am ramas socat de nesimtirea generala a romanilor.

    Degeaba scuzi faza cu biletul. Am fost cateva persoane care am luat locuri la clasa I stiind de conditiile din tren si de faptul ca acesta va fi plin.

    Problema a fost ca de fiecare data smecherii care fie nu aveau bilet, fie aveau locuri la clasa a II-a ne-au ocupat locurile. E vorba aici de persoane de toate varstele, aia de vartea noastra ne luau de snobi si cei mai in varsta ne faceau tineri nesimtiti ca ii deranjam de pe locurile ocupate pe blat.

    Sa nu mai zic de mizeria pe care o lasa in urma si de faptul ca vin cu bagaje cat pentru un an intreg si ma obliga pe mine platitor de bilet sa stau cu rucsacul in brate.

    E usor sa stai toata ziua sa te plangi ca CFR e de toata jena, mai intai cred ca ar trebui sa ai bunul simt sa iti cumperi un bilet si sa stai pe locul tau.

  25. Alex @ 5.1.2008, 3:55 pm

    am circulat cu bilet fara loc, iar atunci cînd a venit omul, m-am ridicat şi am ieşit pe hol. nu m-am plîns de nimic, deşi am tremurat ca dracu’.
    şi totuşi, ce să cumpăr? frig?

  26. BlindGirl @ 5.1.2008, 4:30 pm

    eu am cumparat frigul cu bilet cu tot si cu intarziere si nici n-am fumat…

    si am mai sters si jumate de ora la jegul de pe scaunul rupt de la locul meu. Si nu e doar vina calatorului ca e rupt. ca rupt era ala si acu 5 ani si de atunci nici n-a mai rupt nimeni nimic, pt ca nici n-a mai avut ce.

    Inainte mai turnau apa sa se duca jegul la iesirea din prima statie. In ultimii ani n-am mai zarit asa operatiuni si am observat doar cum se ingroasa jegul si cresc sobolanii sub scaune.

    asa-i ca stuff-ul CFR ului ma considera mai fraiera si numa’ buna de jecmanit? Datorita alora ca mine astia chiar cred ca le mai merge asa.

    Ar trebui cand urci in congelatorul ala sa se auda : ce bine imi pare ca ai luat teapa!

  27. prodan @ 5.1.2008, 5:13 pm

    adică tu dai şpagă la naş, măi subiectiv.ro?? uite, tu întreţii corupţia mică, aia care se face mare! şi cu ăia 25 de lei ai tăi, şi cu ăialanţi strînşi de la alţi fraieri, naşu trăieşte bine-mersi, şi mai se învaţă să şi ceară de la alţii.

  28. Dennda @ 5.1.2008, 5:31 pm

    Am calatorit si eu cu CFR-ul acum vreo 3 saptamani de la Bucuresti pana la Sibiu si inapoi. La dus trenul a fost rapid, dar a facut 8 ore pana la Sibiu !!! Deraiase un tren pe la Campina si in loc sa intrerupa circulatia doar pe un singur sens, au intrerupt-o de tot ! Nu mai spun ca a fost groaznic de cald. La intors insa, am venit cu un accelerat. Pana la Brasov am inghetat. Conditiile din vagon au fost sub orice critica. In tren ningea, era mizerie (asta pentru ca, cosul de gunoi functiona invers… incercai sa il deschizi si cadeau toate gunoaiele). In Predeal s-a umplut trenul si am stat si cate 9 oameni intr-un compartiment, ca asa a vrut nasul !
    Am filmat si eu conditiile din accelerat, aici: http://dennda.efmblog.ro/2007/12/15/traiasca-cfr-ul/

  29. Luke @ 8.1.2008, 1:53 pm

    Ca sa imi exprim si eu a mea parare legata de CFR.In data de 2.01.2008 am circulat cu trenul accelerat Sighetul Marmatiei-Bucuresti Nord.De la Sighet si pina la Salva(Bistrita-Nasaud)locomotiva diesel,In gara de unde m`am urcat eu(Telciu-BN) nu mai aveau bilete cu loc.Imi zic ok, nu e nimic, juma de ora pina ajung la Salva, unde se mai agata cateva vagoane de Rodna-veche in plus la acest tren.Trenul foarte aglomerat.La salva ma dau jos ma duc sa imi iau asa zis-ul loc. dar acel program de calculator gandit sa nu mai dea bilete cu 3 minute inainte de plecarea trenului, m-a lasta tot fara loc.Ma duc si ma urc in celelate vagoane si ce sa imi vad ochii.Taote vagoanele goale iar in celellate ramanand aceasi inghesuiala.Frig nu am rabdat, find foarte cald, cred ca vreo 50 de grade de a trbuit sa stau mai tot timpul cu geamul deschis.Si bineinteles ca a trebuit sa ii mai dau nasului inca 20 de ron pt ca am stat la clasa a-I-a.Conditii jalnice, mizerie jeg. un program de eliberat bilete de tot…..De obicei perfer sa circul cu microbuzele.dar cand nu exista alta solutie trebuie sa circulam cu trenurile groaze.Jalnic

  30. Alex @ 8.1.2008, 2:43 pm

    prodan: asa e :)) eu cresc marea coruptie. micii corupti de azi, marii corupti de miine. right :))

  31. r @ 8.1.2008, 3:26 pm

    am patit si eu ceva de genul. dar era vorba de tren intercity (bucuresti – suceava). a fost chiar inainte de sarbatori.
    pe langa faptul ca la ora 6 dimineata trenul a garat cu 45 de min intarziere, pe langa faptul ca a avut 1 ora intarziere la sosire, in compartimente temperatura maxima setata era de 25 de grade. in conditiile in care afara era -10 pe putin.

  32. crizatu @ 9.1.2008, 2:32 pm

    Eu circul regulat cu trenul foamei (acceleratul Iasi – Timisoara si retur) pe ruta Cluj – Timisoara, prietena mea fiind din Timisoara. De fiecare data e frig, o singura data am prins sa fie caldura. Merge cu nasul, ii dai 15-20 de lei si ajungi linistit la destinatie. Ba mai mult decat atat, nu trebuie sa te inghesui cu alti calatori in compartimentul in care ai loc, ci iti gasesti unul gol si te intinzi linistit pe bancheta pentru o portie sanatoasa de somn, imbracat ca de ski.

  33. radu @ 9.1.2008, 6:04 pm

    Am scris si eu de m-am plictisit de conditiile din CFR-uri… Le-am facut si reclamatie, si la ei si la OPC, degeaba. Cand le-am facut reclamatie ca intr-o anumita gara controlorii nu au semnalizat plecarea trenului si, din aceasta cauza, s-au produs busculade la urcarea in vagoane, un bou de la CFR (de la “customer care-ul lor :D”) mi-a raspuns ca eu n-aveam de ce sa cobor in gara aia, ca aveam bilet pana la Bucuresti… Le-am mai facut reclamatie si ca m-au taxat cu 0.5 RON (defuncta “taxa de peron” din Gara de Nord) pentru a avea acces la Biroul de Relatii cu Publicul unde voiam. param pam pam, sa depun o reclamatie. Cum ziceam si pe blogul meu, in vacanta asta am mers foarte mult cu trenul… Din cele 5 calatorii, niciuna nu a fost lipsita de neplaceri mai mult sau mai putin importante (frig de doua ori, o data intarziere 5 ore, de doua ori frig – erau Rapid! – si o data mult mult prea cald).

  34. radu @ 9.1.2008, 6:06 pm

    P.S.: nu incurajez “mersul cu nasul” tocmai pentru ca acesta e una din principalele scuze pe care le primim atunci cand reclamam situatia jenanta din trenuri: “nu sunt bani de investitii’.

  35. Dojo @ 9.1.2008, 8:14 pm

    Acum 10 ani am patit asa ceva. deci CFR-ul este la acelasi nivel ca atunci. Sa le fie rusine, este bataie de joc

  36. G-mean @ 24.1.2010, 9:56 pm

    Nu e vina celor de la CFR!
    Ci e vina celor din conducerea Ministerului Transporturilor!
    Atata tot!

Lasa un comentariu

* obligatoriu. Adresa de mail nu va fi facuta publica.

ATENTIE

Nu sint tolerate injuraturile, cuvintele si expresiile obscene sau comentariile neargumentate. Chestie de igiena a conversatiei. Mai multe detalii, aici.