Marca “Merită citit” şi de ce ar trebui să le ignoraţi notificările

Am văzut pe două bloguri, deja, articole despre notificările trimise de cei de la MerităCitit.ro. Titlul blogroll-ului e “Merită citit“? Schimbaţi-l, căci, altfel, ne rezervăm dreptul de a lua măsuri ferme. Serios? Ce măsuri?

coke

E ca şi cum eu, care am înregistrat marca “Subiectiv,” aş încerca să îi oblig pe toţi cei ce folosesc sau au folosit acest cuvînt să îl şteargă şi să nu-l mai folosească niciodată. Da, în teorie, există posibilitatea de a fi dat în judecată. În practică, oamenii de la MerităCitit.ro nu au absolut nici o bază legală să facă asta şi nici nu o vor face decît dacă vor să se facă de ruşine.

Sînt mai multe tipuri de mărci înregistrate. Sînt mărcile verbale – “merită citit” – scris simplu, fără un font anume, fără o culoare anume. De remarcat că băieţii au gîndit bine mişcarea, pentru a avea cît mai multe şanse la înregistrarea mărcii. Mai exact, firma se numeşte Merită Citit SRL, site-ul se numeşte MerităCitit.ro. În virtutea celor două, OSIM le-a acordat marca fără nici o problemă, pentru că au demonstrat că o folosesc. Dacă ar fi înregistrat la OSIM o marcă verbală, abia atunci era rost de îngrijorare.

Însă ei au înregistrat o marcă combinată. Mai exact, logo-ul site-ului, cu anumite culori şi chiar cu o iconiţă. Puteţi vedea aici extrasul de pe site-ul OSIM. Ce înseamnă asta? Simplu: într-adevăr, nu aveţi voie să folosiţi marca Merită Citit. Dar aveţi voie să folosiţi expresia “Merită Citit” oriunde vreţi voi, cîtă vreme nu este sub forma înregistrată la OSIM.

Aşadar, dacă nu le publicaţi logo-ul, puteţi să vă vedeţi liniştiţi de treabă. Pot să vă trimită încă vreo cîteva mii de notificări şi pot încerca să vă dea şi în judecată, dar un proces e improbabil, în condiţiile în care vor trebui să suporte cheltuielile de judecată după ce vor pierde. Orice avocat, nu neapărat specializat în proprietate intelectuală, vă poate spune că ceea ce fac ei se numeşte ameninţare fără nici o bază.

În cazul în care primiţi vreo astfel de atenţionare, le puteţi răspunde cu acest citat din Art. 4 din Codul Penal:

Ameninţarea cu săvârşirea unei infracţiuni sau cu producerea unei vătămări injuste a unui drept sau interes legitim, îndreptată împotriva sa ori a altei persoane, dacă aceasta are aptitudinea de a alarma, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

Asta pentru că, prin limbajul folosit de ei, “În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a lua măsuri ferme pentru soluţionarea problemei şi recuperarea prejudiciilor,” este o ameninţare, şi nu o atenţionare.

23 comentarii

  1. “fuge” pe ecrane cu rezoluția prea mică. O să-l mai restrâng da’ mă gândesc că-n 2014 n-or mai fi mulți fără un ecran cu 1366×768.

  2. Multam de lamurire. Mi se parea dubioasa pretentia lor si nu puteam intelege cum le-a dat cineva ‘marca inregistrata’ pe o expresie atat de larg utilizata. Acum ca vad ce tip de marca au, e clar. Fie sunt naivi, fie e un bluf in scop publicitar.

  3. După ce am tot auzit de ei și de pretențiile lor, cred că data viitoare când o să scriu o recenzie o să-i pun titlul „un roman care merită citit” și o să repet „merită citit” de nu știu câte ori în text.

  4. lol ma. astia-s pe bune?
    meeku are dreptate cu meritapizdit.

    nasol e ca-s cititi vad. au 70j de mii de linkuri extrene si cateva catre ei. gata, au acaparat piata nene, e cea mai citita publicatie jurnalistica din tara…
    si numele inregistrat in 2012.

  5. Din pacate nu este chiar asa. Marcile combinate nu reprezinta o clarificare ci o extindere a fata de cele verbale.

    Practic, ei prin marca lor combinata nu afirma ca ea exista ca si marca protejata DOAR in forma sigla grafica, font, culori etc. ci se refera la o marca ce contine mai multe elemente distinctive, anume: iconita, elementul grafica, textul.

    Practic, aceasta marca combinata ramane protejata si daca cineva ar face una identica din punct de vedere conceptual (un omulet care citeste) pe aceleasi culori si cu o bifa in una din litere dar ar schimba textul in ceva gen “InformatiiValoroase” sau “MeritamCititul” 0 astfel posesorul marcii “MeritaCitit” ar fi in continuare protejat de cineva care incearca sa-i copieze conceptul.

    Daca te uiti pe net vei oberva ca majoritatea marcilor comerciale sunt combinate. Daca scrii Danone sau MegaImage fara elementul grafic care apare in marca tot incalcare a mercii este, altfel ar fi plina piata de “facaturi” legale.

    Sunt total de acord ca este o absurditate, dar exceptand situatia in care esti dispus sa mergi la un proces costisitor din care tu nu ai nici o sansa sa castigi un beneficiu, partea adversa insa da (stupid dar posibil) e bine sa ai grija cum procedezi. Tine de asemenea cont ca si daca ei au sanse 0,1% de castig, avocatii care ii reprezinta au tot interesul sa-si incaseze onorariul (indiferent de rezultat) si vor merge cu mare drag in proces – este o practica in domeniu – ba chiar vor face tot posibilul sa-si convinga clientul sa lupte.

  6. @ Tibi: omule, ei deţin drepturile de proprietate intelectuală pe logo-ul respectiv, fix în combinaţia respectivă. NU pe cuvintele merită citit, în orice formă se asociere şi utilizare.

    Pe principul enunţat de tine referitor la Danone sau MegaImage, ce-ar însemna ca lumea din online (inclusiv jurnaliştii) să ceară permisiunea de a folosi numele unei companii în cadrul unui articol (indiferent de natura articolului)? Să fim serioşi, zic.

    Da, au proprietatea intelectuală pe logo. Dacă eu aş fi folosit fix logo-ul lor pe blog fără acordul lor, poate m-aş mai fi gândit la o “negociere” cu ei. Dar atâta timp cât eu am folosit cuvinte din fondul lexical al limbii române şi nimic mai mult, să fie sănătoşi şi-i invit să mă citeze la vreun “proces”.

  7. Este absolut logic ce spui, si ai absoluta dreptate in ceea ce priveste ca la un proces ai avea castig de cauza in sensul ca fie n-ar trebui sa platesti daunele/interese fie ti-ai recupera si cheltuielile de judecata (dupa ce ai plati 2-3 ani la procese si recursuri avocat dupa avocat din banii tai).
    Important: Conform legii teoretic marca nu ar fi trebuit acordata in prima instanta fara mentiuni (Se acorda marca bla bla bla, fara exclusivitate pe cuvintele merita si citit – dar vad ca s-a “omis” – asta inseamna sa ai avocati buni pe marca)

    Referitor la logica:
    Detinatorul domeniului este probabil cineva care vrea sa faca bani din idei rasuflata, genul de om de afaceri sau fond de investitii care crede ca daca face o copie dupa Facebook o sa castige macar 1 miliard $ ca doar na… o sa-i vina si lui macar un 0,5% acolo din piata in cateva luni (e plin netul de copii cu valoare fix 0 … adica 0 real, nu la misto). Acest proprietar de domeniu, avand ceva bani dar 0 intelegere referitor la cum functioneaza internetul, dar fiind probabil un business-entity de moda veche are totul bine pus la punct – plan de afaceri, contabili competenti, avocati pe contract etc.
    Acei avocati pe contract primesc niste bani ca sa “supravegheze” afacerea, intre altele marca, dar primesc si mai multi bani cand il gasesc pe unu ca incalca drepturile si trec la proces, ca doar asta e treaba lor. Ei te-au contactat probabil in numele clientului si tot ce spera acum e sa-l mai stoarca de niste mii de euro pt procesul cu tine – bani pe care ii incaseaza indiferent de rezultat.

    Referitor exemplu:
    Nu trebuie sa faci confuzie intre folosirea unei marci, uzul circumstantial si referirea. Exemplul dat de tine este unul de referinta. Ziaristul se refera la o marca, o citeaza, nu o foloseste. Problema ar putea teoretic sa apara in momentul in care scrii titlu (sau subtitlu) Ziarului (nu articolului, ca ala e continut).
    Exista ceea ce se numesc clase Nisa, ele protejarea unei marci pe diverse domenii si exista o gramada de reguli si legi care guverneaza marcile.
    Practic ei sunt protejati pe clasele Nisa 35 si 38 – adica tot ce se incadreaza acolo – si marca apare ca element distinctiv e “a lor”. Daca tu vii de exemplu cu o prajitura numita “Merita Citit” atunci ei n-au voie sa zica nimic, daca tu vii in schimb cu o comunicare electronica “Merita Citit” acolo e o problema.
    Ei nu te pot opri nici sa folosesti cuvintele, nici sa faci referire la marca lor. Dar sunt indreptatiti (pana cand o instanta le anuleaza sau restrictioneaza marca abuziva), fara nici un fel de risc altul decat cheltuiala, sa-ti ceara sa nu o folosesti ca si denumire de website/bloc, denumire de sectiune in site (cam tras de par) sau slogan (marcile si sloganele sunt asimilate).

    E idiot, e ilogic … asta e lumea in care traim … teoretic nu trebuia sa primeasca marca. E ca poveste cand statul retrocedeaza terenul de sub biserica si gheorge se duce si darama monumenu’ istoric … ca-i al lui … la final scapa cu o amenda de 900 RON.

  8. PS: Pentru clarificare inca o data, poate nu m-am exprimat bine.

    O marca verbala iti protejaza cuvintele si sensul lor.

    O marca grafica iti protejaza o imagine si sensul ei.

    O marca combinata iti protejaza atat cuvintele si elementele grafice cat si modul in care ele sunt combinate. O marca combinata este mult mai puternica (si ceva mai scump de inregistrat) decat o marca verbala.

    La ce foloseste o marca combinata: Daca cineva iti contraface produsul cu o marca asemenatoare dar nu identica sa poti sa te ridici cu pretentii pentru ca se creaza confuzie.

    Exemple MegaImage (explicat din perspectiva lor):

    – Vine cineva cu un magazin MegaImage scris cu alt font, alte culori – se creaza confuzie – marca e protejate din punct de vedere verbal (Atentie, vezi la osim, marca e tot combinata)

    – Vine unul cu un studio foto si lanseaza un serviciu de editare foto numit MegaImage – marca nu e protejata pentru ca nu este in clasa Nisa comuna.

    – Vine cineva cu un magazin MejaInaje si scrie cu font arial, arata atat de diferit si verbal e diferit, nu se intampla nimic – DAR – daca vine si pune o pictograma asemanatoare, merge cu aceleasi culori si font asmanator – marca MegaImage este protejata

    Practic primul exemplu din lista de mai sus este situatia acelor blogrolluri, ele cata vreme marca sta in picioara CHIAR N-AU VOIE sa o foloseasca. Iar motivul din care exista un risc sa pierzi (20-30%) este ca detinatorul marcii poate spune: bine, tu consideri ca ai dreptul sa folosesti marca mea desi legea si hartia spune ca nu, daca insisti sa o folosesti ar fi trebuit sa ma ataci TU in instanta ca sa-ti ceri acel drept pentru ca ai fost nedreptatit de osim prin ingradirea drepturilor tale cand au acordat acea marca “gresita”. O analogie aici ar fi situatia in care iti ridica masina abuziv statul, tu te duci la depozitul lor pe furis, iti iei masina si pleci – ca ai dreptate – fara sa te duci la un proces (corect ar fi sa ataci decizia in ininstanta si sa castigi dreptul sa-ti recuperezi masina + daune , si abia atunci sa o iei sau sa platesti amenda pt recuperarea masinii dupa care sa o ceri inapoi in instanta). Chit ca pe fond ai fi avut dreptate si e masina ta, faci ce vrei cu ea, pe procedura platesti mai mult decat merita amenda.

  9. Vezi tu, omule, ei au ţinut-o sus şi tare că -citez din mail-ul primit de la ei- ” clasele nisa sunt 35 si 38″. Bun, nimic de zis, să fie primit.

    Problema e că OSIM-ul zice aşa la capitolul “Clasificare NICE”:
    – clasa 35 e “Publicitate; gestiune afacerilor comerciale; administratie comerciala; lucrari de birou”;
    – clasa 38 e “Telecomunicatii”.

    I Lol’ed. Unde se încadrează categoria în care se regăsesc articolele de pe un blog? Nu de alta dar DEX-ul defineşte telecomunicaţia ca fiind -citez- “s. f. transmitere și recepție la distanță a unor sunete, a unor semne sau imagini, folosind numai fenomenele electromagnetice sau optice”.

    Are logică şi ce zici tu. Dar de la asta până la a mă ameninţa pe mine cu “măsuri ferme” dacă nu fac în aşa fel încât să renunţ la expresia “merită citit” la mine pe blog e ceva drum de mers.

    Plus că mesajul respectiv cu siguranţă nu a fost scris de un avocat. Ştii cum e vorba ‘ceea, “prea copy/paste, prea ca la ţară”.

  10. Duduia Livia Camciuc a inregistrat si marca “Merit Angajat”. De unde putem deduce ca e plina de idei de afaceri.

  11. ei nu-ti cer (și nu au cum) să renunți la expresia “merită citit”. Ei spun doar că n-ai voie să-ți numești prin marca/nume/slogan blogul așa.

    referitor la explicația din dex – clasele nisa sunt vechi – nu exista internetul acolo – clasa 38 telecomunicații este încadrarea acceptată pentru pagini web, inclusiv bloguri (nu exista clasa speciala pentru presa/web/reviste nici macar ziare). Ar fi fost bine sa se incadreze si pe clasa 41 pentru ca cea mai buna aparare a bloggerului e asta, nu DEX-ul. Blog = divertisment / activitate culturala.

  12. Cu siguranta acum s-au facut ca cacao. Bine ca au trimis mesajul la persoana nepotrivita, daca era un simplu blog, tacea si facea. Deci, “Merita Citit” acest articol.