Aeroporturile, această rușine națională

În ultimele două săptămâni, am văzut cel puțin două scandaluri pe tema aeroporturilor. Ariel a scris despre dezastrul de tip Colectiv care așteaptă să se întâmple pe Otopeni, iar zilele astea, e în dezbatere starea aeroportului din Cluj.

Situația e cam așa: de la aderarea la UE, zborurile au devenit tot mai ieftine. Pe de o parte, pentru că am scăpat de vize, pe de alta, pentru că avem tot mai mulți operatori low-cost (grație eliminării vizelor).

Aeroporturile românești n-au fost construite pentru trafic mare de câlători, ci pentru un sistem închis, de tip Coreea de Nord. Au fost proiectate pentru o singură companie aeriană, Tarom, și pentru curse ocazionale din străinătate – celebrii turiști germani și suedezi de la mare.

Otopeniul a avut noroc, totuși, de o extindere a terminalui, care chiar era necesară, dar nu și suficientă. Cealaltă variantă semifericită e aeroportul din Bacău, singurul în care s-a investit – de care știu eu. Restul au rămas în paragină. Aeroportul din Constanța, de exemplu, e o autogară sinistră unde încă nu s-a auzit de bilete electronice.

Și când spun autogară, fix la o autogară mă refer: o clădire cu o sală de așteptare, o sală cu trei ghișee pentru control pașapoarte și încă o sală de așteptare. E o rușine națională – mai ales când îți vin străini la Neversea, ca să nu mai zic de șoseaua care duce de la Mihail Kogălniceanu la Constanța.

Otopeniul e o rușine similară. Dacă nu trage avionul la burduf, ești condamnat ca, la un moment dat, să fii călcat în picioare pe holurile alea. Aeroportul e subdimensionat și prost organizat.

La Plecări, e nevoie de o hală cât aia cu security check pentru low-cost-uri doar pentru control pașapoarte. Dacă e vreun motiv pentru care sper să intrăm cât mai repede în Schengen, e că n-o să mai fie nevoie să trecem prin calvarul numit “coadă la control”. A ajuns până și Ponta sâ se plângă de asta.

Întreaga experiență e o bătaie de joc la adresa bunului simț. Nimeni nu ține socoteala traficului, nimeni nu se uită pe cifre, nimeni n-are idee care sunt orele cele mai aglomerate.

Ai o mie de oameni care stau la coadă la security check și încă două sute la pașapoarte, tu deschizi zece ghișee din 24, că logică, de ce ți-ai dori să fluidizezi traficul când poți să fii sadic?

Autoritățile nu par să fie câtuși de puțin interesate că traseul e mai degrabă un labirint, că nu poți avea un culoar de patru metri lățime și 24 de gherete. Iar soluții ar exista, chit că nu-s ieftine. Pentru început, muți intrarea în corpul nou, unde e security check, la pachet cu toate ghișeele de preluări bagaje, iar spațiul rămas îl folosești pentru control pașapoarte.

Apoi, te apuci de construit încă un terminal. Unul în care porțile sunt numerotate normal, nu ca “inovația” de acum, gândită acu’ juma’ de an de un dobitoc care a decis ca poarta 3 să fie prima pe dreapta, poarta 40 a doua pe stânga, iar poarta 12 în capătul terminalului.

A doua chestiune: Otopeniul ar fi trebuit să aibă un al doilea terminal până în 2022. Cel mai probabil, nu va fi gata nici în 2040. Iar la cum crește traficul, în curând nu va mai fi suficientă o singură pistă. Să vedeți atunci distracție.

Legat de Cluj, nu mă pronunț, n-am aterizat niciodată acolo. Dar e aceeași poveste. România n-are aeroporturi, are aerogări proiectate pentru țări de tip lagăr comunist. Dacă vrem să evoluăm pe zona asta, trebuie să demolăm tot și să reproiectăm clădirile modular astfel încât, pe măsură ce crește traficul, să poată fi extinse într-un mod logic și fără bătăi de cap. Dar… cine dă șpăgile ca să se și întâmple?

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

5 comentarii

  1. Iasi e ok,are terminal nou,Suceava e reconstruit si el,Craiova e cam amarat dar nu e foarte vechi.

  2. Nu cred ca am vazut in Otopeni porti la security pentru pasapoarte electronice. Ajuta masiv pentru adulti. E drept ca e durere cand sunt adulti care nu au idee despre ce si cum! Si nu ajuta cand e vorba de copii! Dar ajuta masiv in general! Vezi UK, IE! Care nu sunt in Schengen!
    Daca s-ar discuta despre a doua pista in Otopeni…Dumnezeu cu mila! Adica vad in Dublin, practic saptamanal: doua terminale, o singura pista. Cea mai mica problema, la aterizare, la control de pasapoarte…totul devine o dementa! Coada e coada! E serial procesul, nimic nu ajuta!

    • @Dragos: au anunțat acu’ cîteva zile că or să monteze șase turnicheți pentru pașapoarte biometrice, dar mno… om vedea și dacă se întîmplă. Altfel, știu cum e în UK, că de aia mi-am făcut pașaport biometric, ca să nu mai stau la cozi inumane cînd aterizez pe Luton.

  3. La Sibiu aeroportul e relativ nou și se întâmplă fix contrariul. Nu prea sunt curse pentru că taxele sunt mari, chiar și subvenționate de CJ și aeroportul e de regulă relativ pustiu deși ar putea să fie extrem de util…

  4. Aeroportul din cluj a construit terminal nou acum vreo 1o ani, dar e făcut foarte prost. Dimineața intre 6-7 sunt vreo 8 zboruri, coada la controlul de securitate dureaza cateodata peste o ora, apoi e o sala de asteptare ca la autogara unde stau ca sardelele cateva sute de oameni. Pista e langa răul Somes asa ca iarna e aceporit de ceață, iar aeroportul nu are instalatie funcțională (a fost instalată in 2014 cu doar jumatate de milion de euro si nici acum nu funcționează) pentru ceata asa ca ai surpriza sa ajungi pe aeroportul din Sibiu si apoi de acolo cu autocarul. La conducerea aeroportului e un domn de vreo 25 de ani, care dupa parerea mea nu prea are nici o viziune in ce directie ar trebuii sa se indrepte dezvoltarea aeroportului. Situația e similară cu celelalte regii autonome care au directori numiti politic, care nu au nico o viziune pe termen scurt sau lung si pe deasupra sunt incompetenți.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.