Am “pierdut trenul social media.” Mă scuzaţi, o să iau avionul

Va să zică, mă scuzaţi, dar dacă nu dau doi bani pe Facebook, înseamnă că am pierdut trenul? Păi, dacă tot e discuţie, să fie pînă la capăt, căci remarc tot soiul de articole despre cît de importantă e social media pentru utilizatori, companii, campanii, agenţii, bla bla. Să ştiţi că m-am pregătit temeinic pentru a-mi sui toată blogosfera-n cap, deci încep prin a comenta articolul lui Adrian Ciubotaru (deh, e primul care-mi vine în minte), care scrie că am pierdut trenul social media.

Un pic de istorie

Înainte de orice, poate ar trebui să daţi o definiţie termenului de social media. Căci, dacă-mi amintesc eu bine, ultima oară cînd se vorbea despre asta, blogurile erau parte din media socială. Caz în care, cu scuzele de rigoare, îndrăznesc să spun că m-am suit în trenul ăsta în luna noiembrie a anului 2003, pe vremea cînd Doru Cobuz scria articole despre blogosferă în EVZ, întrebînd psihologii ce părere au de fenomen. Care psihologi ziceau despre bloggeri că sînt nişte oameni frustraţi, singuri, care simt o nevoie acută de atenţie, sînt un pic voyeuri, că se uită la ce scriu ceilalţi, dar şi cam exhibiţionişti, că-şi varsă-n lume goliciunea sufletească.

Eh, după ce-aţi citit paragraful de mai sus, deschideţi repede Facebook şi vedeţi cam cîţi dintre utilizatorii celei mai mari reţele sociale din lume – care-s prietenii voştri, nu-i aşa? – ar putea fi caracterizaţi la fel.

Da’ nu dai şi pe Facebook?

În 2003, nu existau campanii pe bloguri. În 2011, deja avem mai multe decît putem duce, iar unele bloguri au mai multe articole sponsorizate decît creaţii proprii. Mai nou, tendinţa este de a băga în brieful unei campanii pe bloguri şi o “componentă social media”: scrii textul pe blog, dar dai şi link pe Twitter şi Facebook. Hai să lămurim tîmpenia asta pentru totdeauna. Ca agenţie, companie, orice, tu mă plăteşti ca să scriu şi să public un articol. Dacă vrei link-uri pe Twitter şi pe Facebook, recomand să plăteşti mai mult. Reclamele aduc înjurături şi orice înjurătură primită costă.

Consultanţă şi proactivitate. Doamne, ce-mi plac cuvintele astea!

Acum, luaţi de citiţi articolul ăsta, de pe blogul lui Alex Negrea, despre care am impresia că, în ultima vreme, petrece prea mult timp la birou şi prea puţin timp în faţa blogului, de l-a cuprins spiritul corporatist mai mult decît era cazul. “Bloggerul de top ar trebui să fie proactiv şi să vină cu idei“. “Jobul” meu de blogger este să scriu. Pentru idei şi proactivitate, compania pentru care lucrezi plăteşte o agenţie de creaţie, de social media, de interactive, digital sau cum vrei s-o botezi, care nu-şi împarte profitul cu mine. Dacă vrei idei de la mine, e altă discuţie. Cînd ne întîlnim, vin cu facturierul.

Chestie de, mă-nţelegi, strategie…

În momentul în care mi se cere implicare şi proactivitate, e un semn că n-ai încredere în propria strategie. Nu mă interesează poveştile motivaţionale corporatiste. Dacă aş fi crezut în ele, eram angajat şi băgam ore suplimentare ca să avansez în funcţie. Relaţia dintre blogger şi agenţie sau client e strîns legată de, cum altfel?, bani. Dacă vrei implicare, fă-mi o ofertă. Cine vrea să facă muncă patriotică, n-are decît. Eu nu lucrez pentru tine, ci pentru cei care mă citesc şi au încredere în cuvintele mele. E motivul pentru care refuz campaniile în care nu cred. Sau pe cele care-mi cer implicare şi proactivitate.

Mă scuzaţi, am treburi mai importante

Printre atîtea discuţii despre social media, mi-am adus aminte de asta. În stadiul ăla o să ajungă campaniile pe Facebook. Altfel, mă scuzaţi, dar nu dau doi lei pe falsele probleme ale blogosferei, certuri şi pseudoscandaluri inutile, de la înjurături la poveţe scumpe despre implicare în media socială. Dacă Facebook era un mediu extraordinar, rapoartele de rezultate conţineau ceva mai mult de numărul de “Like”-uri, şi alea obţinute cu promisiuni de împărţit iPad-uri.

Mă scuzaţi dacă nu mai vin la evenimente să aud cum Facebookul bate blogul, presa scrisă, televiziunea şi aselenizarea. Mă scuzaţi că îndrăznesc să am o viaţă personală, unde plata unei rate la casă şi-a leasingului la maşină sînt probleme mai importante decît rahatul pe care l-a scris Andrei Dobra acum trei zile şi care-a devenit scandal intergalactic sau articolul despre cum unii dintre bloggerii vechi au pierdut trenul social media. Poate că tocmai cei opt ani de blogging, în toamnă, îmi oferă o perspectivă mai largă. Aceea că media voastră socială, din punctul meu de vedere, nu reprezintă nimic concret, şi că prefer să iau avionul spre pasul următor.

Altfel, aştept să mă-nvăţaţi care-i treaba cu social media după ce vă amintiţi că blogurile reprezintă cam vreo 80% din noţiunea pe care o folosiţi în calitate de guru, experţi, specialişti, evanghelişti şi aşa mai departe. Şi peste 80% din “generatoarele” de trafic pe site-urile de campanie. Şi, între timp, poate mai trăiţi şi în offline, unde probabil aveţi prietene, neveste sau, în cel mai rău caz, curve de plătit. Ajută mai mult decît proactivitatea şi implicarea în spirit patriotic. Dacă nu simţiţi că sînteţi suficient de motivaţi, ascultaţi piesa de mai jos. Poate ajută.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

40 comentarii

  1. Teoretic le-ai dat-o la cojones multor pudibonzi (cred ca e termenul cel mai potrivit).
    Practic or sa incerce sa se prefaca cum ca nu au vazut articolul si or sa continue in modul lor pentru ca pe unii atat ii duce capul.
    P.S.: chiar nu se merita efortul desi articolul pare, pentru un profan, mai mult decat recomandabil.

  2. Ce mai, nu are nimeni curaj sa comenteze ? :))
    Ma amuz de fiecare data cind aud de campanii pe facebook. N-ar publica si ei studii de caz pe niste campanii de succes. S-ar face de rusine.
    Da eu nu-s social guru. De fapt chiar prea putin social. Guru sint ! :)

    ps: sarumina de melodie.

  3. Alex, jos palaria

  4. Și Facebook, Twitter sau LinkedIn sunt niște canale pe care oamenii(printre ei și bloggeri) le folosesc ca să propage mesaje, să stârnească discuții. Bloggerii își pot consolida/crește comunitatea cu ajutorul lor sau la fel de bine pot să nu o facă. Mi se pare greșit să o dai într-o extremă sau alta – ori blog, ori social media. Eu zic că mixul dintre cele două e cea mai bună soluție. Orice manager de online bun va vrea campanii integrate, cu componente în fiecare mediu care se potrivește pe target, ca să zic așa.

  5. @alex lasând gluma și tonul la o parte(ale lui jules), pentru unii ar prinde bine studiile respective de caz, pentru alții ar strica un mod de lucru, respectiv, ar încălca niște contracte de confidențialitate.

    Dacă ar fi așa de simplu, ne-am umple de succesuri online :)

  6. Corect. Urmeaza mutarea pe Google+ sau cum se cheama, apoi pe Yahoo virgula si tot asa. Linked a fost odata… Foarte bun punctul de vedere al articolului de mai sus. Viata e offline.

  7. @alex hai că acum chiar trebuie să îți răspundă cel puțin domnu Negrea, după ce ai ridicat mingea la fileu, în comentariu.

    p.s. cum definim pertinentă?

  8. EXCELENT ARTICOL serifu’. :))

    ar trebui copiat si trimit la toti socialmedia-rii astia care ne inconjoara.

    acum stiu de ce parte esti. u made my day

  9. simply great!

    Bine spus Alex, prea mare tam-tam cu social media bazata pe Facebook si Twitter;
    @guru & evanghelists: just give us a break;)

  10. Un idiot (sau marketer prea destept, dunno) a mers si mai departe, si-a inchis blogul DE TOT ca sa-l inlocuiasca cu Facebook. Ce s-a intamplat, aici:

    http://www.digitalmarketer.com/flop

  11. Dan, nu e singurul. Mulţi au spus anul ăsta că au pierdut timp pe SM in loc să creeze conţinut pentru blogul propriu.

  12. Aleluia! Cel mai bun articol pe subiectul SM de cand s-a iscat discutia. Acum ii asteptam pe SM Manageri sa ne dea rapoartele de ROI. :)

  13. Da, bine le zici :)

  14. as da un like mare, dar n-am gasit butonul :))

  15. primii j”de mii de participanţi au un tricou gratiut ! laic !

  16. Rolf..ma scuzati; zi-le Loredana: Cum scriai?: “Altfel, mă scuzaţi, dar nu dau doi lei pe falsele probleme ale blogosferei, certuri şi pseudoscandaluri inutile, de la înjurături la poveţe scumpe”

    Pai si tu ce faci cu art. asta?nu polemica si scandal?lasa ca e bine aplauda popuru’

  17. ionics: poate pune Alecs unu’ pentru ocazia asta

  18. Poate reusesi sa pornesti un curent anti-SM, convingand bloggeri sa se intoarca la la crearea continutului de calitate pentru blogul personal fara a-si agasa cititorii cu tot felul de prostii de SM.

  19. @alex No bun, ai stârnit haterii antiSocialMedia :)

  20. Istorie cam putina… 1986 aveam social media la firma la care eram system manager si lucram pe un Microvax. Pe etunci PC era o gluma idar AOL deja avea milioane de membrii. Ce sa mai vorbesc de internet care exista in AMERICA de pe la sfirsitul anilor 60 (cu 19 inainte) Intr-adever facebook sucks.

  21. @titus: care sunt de fapt admiratorii de content

  22. Alex, mă bucură replica ta, pică bine. Țin totuși să aduc câteva lămuriri:

    1. Nu a spus nimeni să lăsăm blogurile și să ne mutăm pe Facebook. Ideea mea a fost că – în noul context Social Media – un blogger nu-și vinde sau nu ar trebui să își vândă doar blogul propriu, ci și brandul personal și prezența sa în celelalte rețele sociale și, mai ales, expertiza sa.

    2. Când ți se cere implicare, ideea din spate este încrederea în know-how-ul pe care tu îl deții (în urma experienței în mediul online). Normal că această implicare costă, poate ajunge consultanță și poate dezvolta relații pe termen lung cu anumite agenții și cu anumite branduri.

    3. Un blogger nu ar trebui doar să scrie (un scriitor – de exemplu – se vinde și dincolo de propriile sale texte). Acum un blogger tinde să influențeze opinii, să își asume rigorile unui brand personal (atât ca “blogger”, cât și ca individ activ în comunitate), să dezvolte proiecte, să devină ambasadorii unor branduri etc.

    4. Sper să scăpăm treptat de comparația blogurilor cu media clasică unde majoritatea lucrurilor se vând la kilogram: dacă ai tirajul ăla, primești banii aia. Dacă ai traficul acesta, primești banii ăștia. Lucrurile nu stau tocmai astfel. S-au creat reputații, s-au consolidat niște nișe, semn că discutăm din ce în ce mai mult de calitate.

    Dacă faci comparație de trafic (cu zoso.ro, de exemplu) majoritatea celorlalți bloggeri ar trebui să câștige 50 de euro pe un articol sponsorizat. În plus, dacă e vorba de trafic, Facebook oferă cifre mai mari cu prețuri mult mai mici decât cele cu care ai face o campanie pe bloguri.

    Peisajul s-a schimbat și blogurile trebuie integrate în noul mix creat de boom-ul (sau bula) Social Media, indiferent că ne place sau nu, indiferent că unii au urcat în tren sau alții încă ezită.

    Pentru a fi în tonul comentariului, dă-mi voie să exprim aprecierea fată de articolul tău și aruncându-l pe twitter:)

  23. Superb post! Si cata dreptate:)…Uneori ne imbatam sau ii imbatam cu apa rece:). Eu prefer taria!:)

  24. Adrian, nu a spus nimeni ca renuntati la tot si treceti pe facebook. Insa se tot plimba ideea ca facebook e viitorul, ca trebuie sa fii acolo ca are impact mare.
    Asta e unul di motivele pentru care s-a enervat lumea. Facebook e la apogeu acum si personal nu ii dau multe sanse sa creasca si mai mult.
    Faci o campanie pe facebook, 10 oameni dau like. Ca altceva nu prea se obtine. Aia 10 oameni vor spama peretele celor cei minim 50-100 de prieteni pe care ii au fiecare. inca vreo 10 vor da like paginii tale, restul vor pune pe ignore. Deci ai obtinut 20 de like-uri. Eu nu vad impactul ala mare.
    Ce se masoara ? numarul de Like ?
    Cum vezi rezultatele campaniei ?Cum masori succesul campaniei pe facebook vs pe bloguri ?
    Ai costuri mai mici pe FB, nu zic. Insa FB eu il vad ca pe o unealta de interactiune pur intre oameni. In momentul in care o companie se baga peste interactiunile dintre oameni, primul impuls este de ignore.
    As dori si ceva cifre reale in cadrul argumentului.

    Mai degraba Twitter este un loc ok pentru a desfasura o campanie. insa trebuie sa fii creativ peste medie.

    ps: sau poate am inteles eu totul aiurea :)

  25. Adrian, vrei sa zici ca marea majoritate a blogerilor care castiga bani din blog castiga mai mult de 50 de euro pe articol sposorizat? :)

  26. Pot sa-l postez ppe Facebook ? :))

  27. @Adrian Ciubotaru: care nou context Social MEdia? a fost si un social media vechi? pentru marea majoritate a cititorilor oamenii astia nu ar fi existat daca nu ar fi fost bloggeri si/sau nu ar fi scris frumos
    2.implicarea poate fi facuta de altii. gen, de cei care sunt platiti sa faca asta.
    3.un blogger nu ar trebui doar sa scrie. no pe bune? asta e chiar fun, ar trebui sa te citesc mai des ca te pricepi la bancuri. arata-mi tu un SOCIAL MEDIA MEGA GIGA TERA GURU de pe tuiter fara blog care are 10 campanii bine platite la activ. blogul poate exista fara sm lejer, invers nu
    3.s-au consolidat niste nise? sa ierti o neintelectuala ca tin, dar ce nise? toti tipati sus si tare ca traficul nu conteaza. da, nu conteaza cand nu il ai
    4. peisajul s-a schimbat…… s-a schimbat un cacat. noua bula este de fapt vechea bula hi5 cu haine noi, care la anul se va numi google plus, peste 5 ani se va numi altfel si tot asa. in tot timpul asta, blogurile raman si zoso si arhi + subiectiv +visurat si inca vreo 2 vor avea in continuare trafic si influenta. si bani.

  28. jules, twitter nu e mai presus. ce ştim toţi, dar nimeni nu spune, e că sunt in jur de 1.000 conturi active, restul sunt pasivi pasivi. adică intră o data pe zi, dau două scrolluri şi se intorc pe cancan.ro sau farmville.

  29. @Alex ai luat treaba asta puţin cam personal şi se simte în articol că ai apăsat tare pe taste.

    Problema aici este că niciunul, dar niciunul dintre cei prezenţi, să zic aşa, nu a făcut o campanie pe Facebook. Sau pe Twitter. Şi prea puţini ştiu care sunt rezultatele reale ale campaniilor de pe bloguri.

    Văd că se vehiculează cifre (jules, haolica), dar nu văd pe ce se bazează aceste cifre. A, aşa vă imaginaţi voi că e. Asta e altceva şi aşa ar trebui să înceapă comentariile voastre. No offence.

    Da, există un nou context social media. A fost unul vechi, iar acum s-a format unul nou. Faptul că Adrian a spus că Alex a pierdut un tren, nu înseamnă neapărat ceva rău. Din păcate, când oamenilor li se spune că au pierdut ceva, reacţionează agresiv, cum a făcut şi Alex aici şi e păcat. Simplificat, Alex nu e activ pe Facebook, deci chiar a pierdut un tren. E doar un fel de a spune (ne mai jucăm cu metaforele, suntem bloggeri, ce să-i faci), pentru că îl poate lua oricând pe următorul, dar avem orgolii, ne împiedică să vedem esenţialul şi scriem articole ca ăsta, în care vorbim despre leasinguri şi despre rate, ca despre o formă de maturizare :)

    Nu a spus nimeni că traficul nu contează. Contează, pentru că şi pe Facebook şi pe Twitter tot despre trafic e vorba. Îi spune altfel acolo (followers, friends), dar tot trafic e.

    Nu contează mediul de comunicare, dacă mă întrebi pe mine. Blog, Facebook, Twitter, G+, whatever. Converteşte? E bun.

    O altă chestiune foarte importantă este obiectivul unei campanii. În funcţie de obiectiv, chiar şi cei 1000 de oameni activi de pe Twitter, de care zice Vali, pot deveni un target relevant.

  30. @Alexandru Negrea : cifrele sint date din burta pe baza comportamentului meu pe facebook. Cind mai aveam de-a face cu asa ceva. Dar eu sint mai special. ( a se citi cum se doreste “dobi”, “neinteresat”, “retras” )

    @zoso: ok, insa pe twitter poti agata mai usor. Acolo e altfel de interactivitate. Ia zi-mi si mie cit la suta din tweeturile de dimineata si pina acum au hashtag-ul #timisoaranoastra ? (din timeline-ul tau ) La mine sint aproape 90%.
    Uite numa la ce facu Groparu cu Pepsi.
    Eu as zice ca se cei pasivi se intorc la munca. Probabil as gresi :)

  31. Alex, faptul ca tu si Adi mergeti la absolut toate meetingurile posibile din oras nu inseamna ca v-ati facut un brand, ci ca ati devenit agasanti si va cunosc toate agentiile. Da, vei fi platit pentur ‘brandul’ tau, dar doar o singura data. Pentru ca, vorba altui tip plind de brand, nu livrezi nimic. De aceea voi preferati campaniile pe facebook, ati realizat ca in sfarsit, putem fi platiti ca panotajele externe. Facem un app pe facebok, spamam 10000 de catraliarde de like-uri si gata, ne-am scos banii. In schimb, cand brandul vostru e pus la incercare intr-o campanie in care trebuie sa trimiti unici, se clatina relaxat si nu mai prindeti campanii niciodata pe respecitva agentie/firma, pentru ca degeaba esti mare expert SM daca blogul tau trimite intr-o luna 50 de referali. Asta e toata chestia, simplu si la obiect, voi incercati sa minimalizati blogurile care au trafic real, pentru ca voi nu il aveti. Intamplator interesul vostru se intersecteaza cu interesul lui Chinezu, al carui blogal initiative se bazeaza fix pe bloguri ca ale voastre, cu cateva sute de unici pe zi, chinezu e prieten cu marta usurelu care e sotia lui manafu si uite-asa ne trezim cu o intreaga campanie unitara si concentrata, in care toate agentiile sunt pisate cu facebook, sm, puterea celor multi etc. E ok, fiecare trebuie sa manace o chifla, dar sa nu va mai asteptati ca cineva sa stea pe margine sa va admire logoreea bazata pe nimic.Iar prin prisma aceasta, vom vedea cat valoreaza conturile de feisbook vs un blog real:) da alex, stiu, si la mine se cunoaste cum am apasat in taste. Am facut si eu cursuri de strategie conversationala si am idee de cum poti duce in derizoriu o parere. Tine sus treaba buna

  32. jules, nici unul. bine, eu urmăresc 8 oameni.

    da, alex, ai luat-o prea personal. nu ar trebui, doar nu zice nimeni că eşti irelevant şi prost. nu. doar se sugerează subtil asta.

  33. nu tu, celălalt alex. :P

  34. “O altă chestiune foarte importantă este obiectivul unei campanii. În funcţie de obiectiv, chiar şi cei 1000 de oameni activi de pe Twitter, de care zice Vali, pot deveni un target relevant.”

    Asta inseamna ca bugetul intregii campanii de twitter e egal cu CPT-ul. =))

  35. @alex negrea: cifre? bre, crezi sau nu, CIFRELE sunt cam tot ce conteaza. repet, cum a zis si arhi, e usor sa dai cu tifla si sa zici ca 1000 de unici pe zi nu sunt importanti cand tu ai 600 .

    dar iti spun sincer ca daca as avea firma nici cu venele taiate nu as plati sa vad o campanie pe feisbuc facuta de SOMEri (SOcialMEdia guru)