Apple e blestemat! Din nou!

Apple e blestemat! Din nou!

Nu m-am uitat aseară la toată prezentarea de la WWDC, că am avut treabă, dar am prins vreo jumătate de oră din partea a doua. The Verge a făcut un round-up al anunţurilor importante, a făcut şi Dan Dragomir o listă (momentan, incompletă).

Ca de obicei, după fiecare eveniment Apple, apar reacţiile: “Steve Jobs se răsuceşte în mormânt”, “Apple is doomed“, “Apple au devenit plictisitori” etc.

La modul serios vorbind, eu nu pricep de ce există atâtea aşteptări de la Apple de parcă ar fi Dumnezeu, cu atât mai puţin de la o prezentare la WWDC.

Prin “tradiţie”, la WWDC nu se anunţă mare brânză. În afară de update-uri la hardware pentru Mac-uri şi, de vreo doi ani încoace, şi la iPad-uri (atunci când nu anunţă ceva nou prin toamnă), evenimentul este despre software, nu despre hardware. Se anunţă noile versiuni ale sistemelor de operare (macOS, iOS, mai nou şi watchOS şi tvOS) şi ce funcţii se mai introduc.

Adevăratele ştiri de la WWDC 2017 nu sunt nici despre iMac Pro, nici despre Pencil 2.0, nici despre iPad Pro, la fel cum nu sunt nici măcar despre HomePod, boxa inteligentă lansată aseară (deşi merită şi ea enumerată).

WWDC ar trebui văzut mai degrabă în contextul tehnologiilor lansate şi mai puţin al produselor fizice. Sunt câteva acolo demne de luat în seamă, cărora trebuie să le vedem utilitatea în funcţie de interesele Apple şi nu în funcţie de ce mai visează unul sau altul.

Iar interesele Apple, în momentul de faţă, merg în câteva direcţii foarte simple: cloud, smarthome şi sănătate. Mai exact, inteligenţă artificială (Siri), HomeKit şi, mai nou, ARkit. Cum, ce treabă are sănătatea cu realitatea augumentată?

Ca să trec repede peste aspectul ăsta, cei de la Wingnut au făcut un demo, aseară, cu un joc pe care-l pregătesc. Una dintre funcţiile de bază în următorul iOS va fi folosirea camerei pentru scanarea suprafeţelor, la fel ca în cazul unui senzor de mapare 3D.

Nu-i nici un secret că Apple are un departament întreg de cercetători pe zona de medicină, apar constant ştiri despre câte-un medic care se angajează la ei. Să ne imaginăm, totuşi, că cineva o să dezvolte o aplicaţie care ar putea scana o radiografie pe care o poţi folosi la pachet cu maparea unui picior rupt, să zicem. Medicul ar putea avea toate detaliile în 3D, pe un iPad, înainte de a se apuca de tăiat.

Lumea tinde să se raporteze, în general, la banalităţi, la funcţiile comune, dar nici o companie serioasă nu se bazează doar pe astea, iar zona de medicină poate produce o serie lungă de inovaţii pornind de la un simplu kit de dezvoltare.

Un exemplu concret: am pozat un eveniment La Roche Posay acu’ vreo săptămână, două, iar medicul dermatolog invitat să vorbească folosea, pentru analizarea aluniţelor, o aplicaţie de iPhone via un device (cât o baterie externă) cu un obiectiv destul de simplu ataşat camerei foto. Vorbim de un iPhone 5, un terminal vechi de cinci ani deja.

Nu mai socotesc zvonurile despre Watch, care ar urma să integreze un soi de scanner care să ţină în permanenţă socoteala glucozei din sânge într-un mod complet neinvaziv.

Adevărul este că inovaţia în hardware se cam împiedică. Noile iPad Pro au nişte specificaţii de te uiţi cruciş, şase nuclee pe procesor şi un GPU cu 12 nuclee. Ce poţi să mai inventezi? Ce aşteptări să mai ai? Nu cumva e deplasat să ai aşteptări de hardware, când un iPad de jumate de kil are specificaţii tehnice mai bune decât majoritatea laptopurilor de pe piaţă?

Apropo de ARkit, demonstraţia de aseară, nivelul de detaliu şi latenţa imaginii, mi-a amintit de hologramele din Iron Man… fără holograme. Pe partea de utilizare profesională, sunt extrem de multe posibilităţi, inclusiv la nivel de proiectare, de arhitectură etc.

Revenind la HomePod, am reţinut câteva cuvinte din prezentare, “several years in the making“. Başca poziţionarea, e o boxă inteligentă, nu un asistent personal de cameră. E o boxă în care… au pus un procesor de iPhone. O boxă prin care îţi poţi controla întreaga casă.

Radu zice că e genul de produs pe care Apple l-ar lansa primii, dar iată că sunt în coada listei. Dacă lucrurile merg pe acelaşi trend ca în cazul Watch, estimez că, în maximum două luni de la lansare, vor depăşi toate vânzările de Google Home şi Amazon Echo împreună.

Din punctul ăsta de vedere, cred că la câte au pe ţeavă, cei de la Apple n-au oameni de marketing suficient de buni încât să le poată ambala pe toate.

Toată lumea aşteaptă, de la Apple, un nou produs care să revoluţioneze ceva. Dar adevărul este că nu prea mai ai ce revoluţiona la nivel de hardware la preţ competitiv. Revoluţia tehnologică vine, azi, la nivel de software.

Nu mai intru în discuţia despre cloud şi smarthome, că e subînţeleasă, dar aş adăuga doar că sunt foarte curios ce urmează pe partea de tvOS şi încotro se îndreaptă cu Apple TV, câtă vreme au fost vreo două precizări legate de integrarea HomePod cu Apple TV.

Bănuiala mea e că Apple sunt tot mai interesaţi de zona de wireless, cât mai puţină interacţiune cu cât mai puţine device-uri. Întâi, AirPods, acum HomePod, probabil va urma control vocal pentru Apple TV şi nu m-aş mira ca, în sfârşit, Apple să scoată un televizor, nu doar un set-box extern, ca până acum.

Eu nu mai urmăresc, cu la fel de mult interes ca acum câţiva ani, toate zvonurile şi toate micile detalii, dar cu un pic de răbdare pentru a le pune cap la cap, tendinţa devine evidentă.

Altfel, vedem în toamnă ce va aduce Apple nou la iPhone, deşi nu mă aştept la ceva foarte spectaculos sau ieşit din comun. Ăsta e şi motivul pentru care mă distrează entuziasmul oamenilor la un ecran curbat sau încă doi megapixeli pe-o cameră foto.

Eu m-aş uita cu mai multă atenţie la zona de accesorii şi la compatibilitatea lor, via sisteme de operare, iCloud şi Siri, într-un univers de produse complet integrat via software. Cam pe-acolo cred că e miza în momentul ăsta.

Scris de

Alex Mihăileanu

Alex Mihăileanu - Jurnalist din 2003, trecut pe la Business Standard şi Hotnews.ro, editorialist VICE România. Artist vizual în devenire.

3 comentarii

  1. Am rezistat o oră și jumătate… Actualizez asap 🙂

  2. si sa punem in discutie cash-ul 256 mld $ si posibilitatea sa cumpere una, doua companii care produc continut/detin continut, distribuie (filme..).
    Ca la poker: Apple anunta:
    1. Disney e cumparat (160 mld) 2. 20th century fox e cumparat (52 mld) 3. Netflix e cumparat. (63 mld) ajungem la 275 mld, dar sa zicem ca poate le ia la pachet :)) 4. Apple TV e lansat cu tot ce inseamna film, muzica. 5. Anunta un parteneriat cu toate televiziunile (disponibilitatea de a le difuza). 6. Alternativ anunta un open studio program, oricine poate sa produca continut media/pt AppleTv – un business similar cu Apps Store. 7.Anunta un smartSearch for Apple media – un asistent inteligent pentru learning and fun. 8. Anunta lansarea unui home school program. 9. Anunta lansarea unei home doctor program. 9. Anunta integrarea a toate astea cu realitatea virtuala. 10. Anunta integrarea cu un modul fluid- in care poti sa plutesti, mancarea si bautura iti este servita prin tuburi, ti se verifica permanent starea de sanatate si ti se fac update-uri periodice pt diferite organe, ai acces la media, work si relatii.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.