Nu autonomia e problema mașinilor electrice

Am văzut știrea că Renault/Dacia vor vinde, începând de la anul, primul lor model electric, Spring. Autonomia nu pare grozavă, 200km, dar pentru oraș e suficient și-un hibrid cu 50, că nu circuli mai mult decât dacă ești Uber, curier sau faci naveta de la Ploiești.

Acu’ vreo două săptămâni, mă uitam la niște scutere electrice. Am găsit un site cu niște chinezării destul de mișto, cu review-uri bune, cu baterii detașabile pentru încărcat în casă și cu convertor pentru prize de exterior la birou.

Prețurile decente, vreo £1.900 pentru unul cu viteză limitată la 45km/h și autonomie maximă de 120km, vreo £2.900 pentru cel cu 160km și 70km/h. Bașca, pen’ că tot fug de școala de șoferi, pentru astea n-am nevoie de permis, ci doar de CBT, care e un training de o zi ce costă £139 și la finalul căruia primești un certificat valabil doi ani.

Mă gândeam că, la o adică, după ce termin de plătit taxele, o rată de vreo £90/lună timp de trei ani ar fi cu £30 mai mult decât plătesc pe abonamentul de transport în comun, iar încărcarea ar fi gratuită, la prizele de la muncă (avem așa ceva pe exteriorul clădirii, în parcare; parcul auto numără vreo patru Model S, vreo opt Model 3 livrate și încă vreo 20 comandate, vreo patru Jaguar i-Pace, nenumărate hibride).

După care m-a izbit o problemă: avantajul gazului e că te poți opri la orice benzinărie și în cinci minute ai rezolvat plinul. La electrice, nu autonomia e problema, ci timpul de încărcare. Hai că la o mașină au mai rezolvat-o, aștepți o oră să ajungă la 80%, dar la o jucărie pe două roți aștepți minimum trei.

Cred că, de fapt, focusul e greșit momentan. Toată lumea se concentrează pe distanță, eu m-aș concentra pe viteza de încărcare. Știu, asta ar face să crească prețul final, dar infrastructura de încărcare nu e chiar greu de construit și e o oportunitate, până la urmă, și pentru benzinării – să-și mai diversifice businessul, zic.

În fine, am mai spus că viitorul e electric, iar intrarea pe piață a Dacia o să accelereze semnificativ întreaga industrie și va trage prețurile în jos. Renault nu s-au apucat de aruncat Dacia Spring pe piață din dragoste de electrice, au făcut-o pentru că e rost de câștigat market share rapid și de profitat de un moment favorabil, în care toată lumea discută despre poluare. Despre importanța timing-ului, altădată, când mi-oi aminti.

12 comentarii

  1. Apropo de timpul de incarcare, acum vreo 2 ani citeam de varianta in care, parca la Tesla se vehicula ideea, de a schimba bateria cu totul. O pui la incarcat in statiile de incarcare, îi dai una plină si aia e. pleci în cateva minute. Vine altu peste o oră si ia ce e fully charged pe stock. Asta presupunând ca sunt stas si interschimbabile. Da, știu că Tesla are bateriile in podeaua mașinii, dar chiar și așa s-ar putea găsi soluții!

    • Nu cred ca se va ajunge vreodata ka asta, e prea complicat. Dar cred ca s-ar putea lucra la infrastructura de incarcare. In loc sa puna incarcatoare lente, sa foloseasca de la 70-100kW in sus. Si viitoarele generatii de baterii sa fie optimizate pentru viteze mari de incarcare, ca si acolo e o buba.

  2. Cu bateriile actuale nu merge. Nu permite tehnologia

  3. Momentan Tesla trece la V3 ca superchargere, asta inseaman 250kw/h, practic asta:
    “At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour.”
    Nu au avut de ce sa investeasca pana acuma, deoarece nu erau suficiente electrice, si se presupune ca 99% din timp incarci acasa/la serv, cu aparitia bateriilor imense pe cybertruck si TeslaSemi da e timpul sa updateze statiile pt ca vor veni astea in 1-2 ani.
    Eu de ex am pus motorina de 150 de lei si am facut 500km de atunci, Brasov-Bucuresti si inca o sapt jumate in bucuresti. Cu o tesla cu range de 500 de abia acuma o incarcam din nou, deci e un non issue timpul de incarcare, trebuei schimbata optica putin din bag in 5 minute in benzinarie in o las peste noapte la incarcat si nu mia e o problema…

    • Teoretic, da, cind vine vorba de masini. Eu ma refeream la drumuri lungi. Ziceam ca la masini au cam rezolvat-o pentru ca nu te deranjeaza sa iei juma’ de ora pauza la fiecare 200km daca conduci un Model 3 sau ceva cu autonomie similara. LA un scuter, de exemplu, e un pic diferit. Mai exact, daca vreau sa dau o tura pina-n Londra (55 mile, presupunind ca evit autostrazile ca scuterul stie maximum 70km/h) si ma mai plimb un pic prin oras, tot trebuie sa-l las la incarcat undeva timp de trei ore. Dar da, inteleg unde bati.

  4. Ai mare mare dreptate. Și deocamdată Tesla sunt singurii care au rezolvat problema asta.

    Am făcut o tură cu o Tesla Model 3 din Italia până în România. Peste tot superchargere, n-am stat mai mult de 30 de minute. Puteam sta doar 20, dar fiind prima tură, stăteam 10 minute în plus pentru orice eventualitate, ca românul, să fii sigur :)

    Când am ajuns în Oradea, și era vorba de plecat înapoi, am mers la un DC Fast charger din ăsta de duzină…au mamă. La Tesla încărcam cu 120-130 kwh, dacă era la 10% bateria, și scădea până la 50kwh când trecea de 50%. La fast-chargerul DC de duzină, a început cu 35kwh și n-a urcat mai mult nici să te rogi de el.

    Ai dreptate, fără minim 150 kwh nu faci nimic, poți avea baterie de 300 kwh cu autonomie de 1200 km, dacă-ți ia 10 ore s-o-ncarci n-ai făcut nimic…

    Iar Tesla a rezolvat problema, eram sceptic, dar când am văzut cifrele și cum se încarcă…era incomparabil cu chargerele astea DC de 50 kwh.

    Să mai zic că celelalte cu care se laudă supermarketurile sunt de fapt AC de maxim 22kwh care se bazează pe transformatoarele mașinii să convertească în DC?

    De-asta Tesla e unde e, nu mă miră. Ceilalți producători n-au înțeles nimic…

    • Depinde, da Tesla e unde e ca sunt singuri care au mers pe “all in” si inoveaza constant, de aia e zicala ca in 20-20 inca nu exista masina electrica sa bata model S din 2012, si presupun ca va ramane trendu inca cativa ani. Pe de alta parte un Zoe de 53, cu range efectiv de 300km pt oras e suficient, si e 20k cu rabal si banii de la stat deci se poate daca vrei electric si acuma.
      LA drumuri lungi, da nu exista echivalenta inca la superchargere desi e un adevarat proces, penteu ca Tasla ta stie ca vrei sa incarci acolo si iti preconditioneaza bateria sa permita maximum de charge cand ajungi, asta inseamna ecosistem integrat.
      Ref. la dilema lui mr. scutere electrice cu range nu prea am vazut. Motoare da sunt aia de la Zero din america. Trotinete iar am vazut am chiar sie u una cu range de 90 asa la plimbarica…:) Cred ca undeva un range de 200km reali pentru uz zilnic si situatii neprevazute la scuter/masina whatever ar fi mai mult decat suficient zilnic, asta plus combinat cu fast charge si ne apropiem, problema e ca nu se apuca “greii” de facut masini electrice ca. e nevoie de volum, Tesla se chonuie si o sa ajunga de abia la anu la 1 milion de unitati pe an in timp ce restu vand 20 de milioen de maisni noi in continuare ca nu are cine face elctrice…

    • Tesla are, cred, trei fabrici cu totul, e normal sa poata doar atit. Nu poti compara Tesla cu VW, de exemplu. Pe de alta parte, cu M3, le-a dat-o rau celorlalti, iar acum vine si Renault cu Spring. O sa fie misto. Altfel, legat de chargere, ai dreptate, dar se va schimba si asta pe masura ce creste numarul de electrice. Plus, ar fi o idee misto de startup sa produci incarcatoare auto pentru case care sa fie mai ieftine decit alea pe care le vinde Tesla.
      Altfel, toate incarcatoarele auto au convertor AC/DC, inclusiv hibridele. La fel si scuterele alea de care ziceam in text. Si apropo de scutere, ala mai scump are 100 mile/160km autonomie, cred ca e decent, nu-ti trebuie chiar 200 pentru oras.

  5. Exact din acest motiv nu am ales mașini complet electrice pentru proiectul nostru de car-sharing.

  6. problema e că benzinăriile nu văd din asta un avantaj (încă) și au impresia că treaba asta cu mașinile electrice nu trebuie promovată chiar de ei.

  7. Ca posesor de Nissan Leaf 40 kwh, pot spune ca sunt mai multe nunate. Deja cam multe masini electrice in parcarea de la munca (la tine) => curand va fi batiae pe porturi, daca nu e deja.

    Viteza de incarcare nu tine neaparat de baterie, ci de statia de incarcare (si aia e zeci de mii de eur), dar mai ales de infrastructura de curent.
    Infrastructura de curent nu e pregatita pt asemenea consumatori, adica pe la noi un transformator mare are 400 kVa, adica 370 Kw sa zicem max si duce jumatate de cartier in mod normal.
    Statiile actuale de curent continuu, majoritatea sunt limitate la 50 kWh.

    In rezumat:
    – viitorul e greu de crezut ca fi electric majoritar, pt ca costurile cu infrastructura electrica sunt uriase.
    – acel range declarat de producator il poti injumatati fara probleme, apoi mais cazi iarna.
    A mea masina avea parca in ciclul nou de testare 385km.
    Pe bord vara arata 230 km, iar practic, daca sunt calm (rar), as atinge 200 Km.

    Daca mergi pe autostrada cu 130 Km/h, deja e bine daca atingi 150 Km range.

    Masina electrica e foarte buna pt drumurile curente, de oras si imprejurimi, daca ai unde sa o incarci noaptea acasa, pe slow charge.

  8. 1) problema timpilor de incarcare
    a) ai dreptate Alex, dar… e complicat.
    in primul rand se pune problema cine face bateriile. pentru modelul electric fie Dacia a dat problema la un producator de baterii, fie si-a facut departament nou si a angajat specialisti din domeniu. rezultatul e ca produsul final (masina electrica) e cam tot pe acolo cu ceea ce e pe piata, poate un +-5 hai 10%. fiindca vorbim despre aceleasi tehnologii cu aceleasi materiale. doar se se mai scoata cate ceva prin mici piliri, dar fundamental e acelasi lucru. singura chestie major diferita e ca numele de Dacia inseamna ieftin si sari la ea daca ti se pare ok.
    b) problema e viteza de incarcare a bateriilor. momentan se folosesc baterii cu electrod lichid pe care daca-l soliciti cu curent inalt de incarcare poate distruge bateria. oricum o baterie piede din capacitate la incarcare/descarcare, dar cu turbocharging viata ei se scurteaza mult mai rapid.
    solutia este baterii cu electrolit solid, care sunt in stadiu de prototip acum, niste jucarii poznase de laborator. poti gasi filme explicative pe internet.
    2) scuterele electrice par impresionante fiindca nu au consum mare de energie cand se deplaseaza. ba unii primari pun siguranta inainte de toate si de aia sunt limitate la 45km/h. dar incearca sa urci dealuri cu un scuter electric, sa vezi cum ii scade brusc autonomie fiindca nu mai isi permite sa mearga cu motorul oprit.