Sunt prea mulți bani în online. Industria e în chiloți

Dacă n-ați urmărit saga Cristina Îîîîh Christina Ich, vă recomand s-o faceți. E exemplul perfect de promovare a unei afaceri care miroase dubios. Vă fac un rezumat scurt, dar ideea importantă a textului ăsta e mai jos. Deci, pe scurt.

  • zilele trecute, începe să circule prin online numele unei platforme de… donații? de crowdfunding? de loterie? Ceva de genul ăsta, oricum
  • din neant, apare un site care spune că poți câștiga un apartament dacă donezi pentru… Institutul Cantacuzino, pentru echipamente și alte trăznăi în lupta împotriva Covid-19. De ce Cantacuzino, care ține de Ministerul Apărării Naționale și care oricum e finanțat de UE cu 150 milioane euro?
  • probabil din motive de notorietate și de melancolie comunistă; Cantacuzino e celebru pentru Polidin și Moldamin, vaccinurile care salvau miliarde de vieți, dar au fost disponibile doar românilor, pentru că-s inovații românești, ale noastre, acești urmași ai dacilor care au săpat tunelurile de sub Bucegi
  • doar că… platforma, care-și propune să strângă ceva gen un milion euro, împarte banii în trei: o treime la Cantacuzino – care nici măcar n-are treabă cu Covid-19 -, o treime la platformă, o treime la influenceri – Cristina Îîîîh, Flick, Răzvan ceva și Corina ceva, vedete radio
  • site-ul e operat de o asociație non-profit care-a fost redenumită recent, iar marca e înregistrată de un SRL (SA, mai sigur) cu sediul în Aviator Petre Crețu nr. 34, unde mai sunt înregistrate vreo două SRL-uri – probabil adresa unui avocat
  • unul dintre ele se cheamă Mutualis și e un IFN – practic, cămătărie legală -, iar celălalt e unul numit Marchesa Invest, recent redenumit din Marchesa Consult, care în ultimii 14 ani a avut zero angajați și ori n-a avut încasări, ori a fost doar pe pierdere, și care și-a pierdut recent codul de TVA (informații publice disponibile pe site-uri gen termene.ro și risco.ro)
  • legătura între astea de mai sus e o cucoană numită Cârcu Ioana-Monica și care poate fi regăsită pe portal.just.ro prin dosare de executare silită, unde domnia ei este pe post de recuperator, în calitate de șef peste ceva firmă
  • numele Cârcu Ioana – Monica mai apare prin niște dosare, inclusiv unul de emancipare al unui minor, dar nu bag mâna-n foc că e vorba de aceeași persoană, dar ăsta nu e un detaliu relevant în cazul de față
  • tot de la Vali (link-ul din primul paragraf, vezi screenshot-urile din coadă) aflăm că Marchesa a înregistrat recent un purcoi de mărci la OSIM, printre care și unele legate de businessul ăsta de donații/loterie
  • mai pe românește, există o legătură între un IFN și această platformă, de unde putem trage o singură concluzie, anume că trebuie să fie un business, după cum vă puteți închipui, extrem de solid și de viitor…

Revenind la infuencerița noastră, aici începe, de fapt, distracția. E un ditamai festivalul pe pagina ei de instagram, în stories, unde începe să apere nobila cauză. Că de fapt nu era 30-30-30, că de fapt e un business și toate businessurile trebuie să aibă profit, ba de fapt era 90-10, ba nu mai e business, ci e un ONG și nu e vorba de profit, ci de cheltuieli curente etc.

Serios, datele problemei s-au schimbat de vreo patru ori și încă nu s-a terminat ziua. De la 30-30-30 s-a făcut 90-10, apoi s-a făcut 70-20-10, apoi dracu’ mai știe ce s-a întâmplat, cert e că acu’ nu mai e business, ca de dimineață, ci e nonprofit, iar influencerița noastră vrea să vadă OP-ul către Cantacuzino în momentul în care se face plata.

Ba, fără glumă, a și pișat ochii timp de vreo cinci secunde, că asta o face mai credibilă și, deci, cauza cu atât mai nobilă.

Dar, printre toate tentativele de justificare – cred că a vorbit fără încetare timp de vreo oră -, a scăpat următorul porumbel (a se scuza acest embed care ocupă atâta spațiu):

Și nu e prima dată când distinsa influenceriță se laudă cu câți bani face. Am găsit prin comentariile la altă postare un screenshot de acu’ vreo câteva zile în care dădea cu flit unui contract de 10.000 euro pe motiv că o zi de filmare și postarea clipului pe conturile ei de facebook și instagram reprezintă prea puțin pentru câtă muncă e.

Or, pe mine m-a cam pus pe gânduri chestia asta pentru că, aparent, influencerița noastră nu duce lipsă de campanii. Or, dacă ea poate “trăi și cu 15.000 și fără 15.000“, iar asta se întâmpla acu’ doi ani, iar noi am face o medie la, să zicem, patru campanii lunar la, hai, 7.000, avem cel puțin un sfert de milion pe an. După taxe, suta de mii net.

N-am pus trei la 15.000, că dacă ne luăm după screenshot-ul ăla, ar însemna drepturi TV la fiecare campanie, recte juma’ de milion anual. Între timp, presa se plânge că moare de foame.

Nu spun că e greșit că duduia face banii ăștia, e dreptul ei, dimpotrivă, bravo ei că vă ia banii, fraierilor. Doar arăt cu degetul cât de mulți bani există în piață – că individa nu e singura care taxează de rupe – și care sunt administrați precum se vede, dați unor pupeze care promovează tot soiul de afaceri dubioase.

Între timp, vezi managerii din departamentele de marketing, din industriile care le sponsorizează pe fetele astea, cum se plâng că n-au ce citi și că nu mai există presă quality și bla bla.

Aș putea, desigur, să plusez, să spun că dacă ei îi e atât de ușor să dea cu flit la zece mii de euro, cam câți bani ar fi trebuit să încaseze “din drepturi de imagine” pentru campania asta, mai ales la câtă tevatură a făcut pe marginea ei? 20.000 euro? 30.000 euro? Poate chiar vreo 80.000, dacă acel 30-30-30 de la început e realitatea, iar 330.000 s-ar fi împărțit la cei patru “influenceri“?

Ceilalți doi care apăreau pe site, Răzvan ceva și Flick, au avut fix câte un comentariu pe paginile lor de facebook și și-au văzut de treabă. Cât de disperată să fii să continui? Câți bani pierzi dacă se sparge deal-ul ăsta?

Revenind la banii din piață: dragi foști colegi de industrie (că eu, între timp, m-am cărat), voi ați mai băga bani în fata asta știind că s-a asociat – și a continuat să ia apărarea – unui business cel puțin dubios? Și dacă n-o s-o mai faceți momentan, că n-o s-o mai faceți timp de vreo două luni că v-a lovit criza, în cât timp vă întoarceți la ea? Pe la toamnă, așa?

Cum rămâne cu valorile companiei? Sau alea nu contează, că deh, uite câți followeri are? Cum rămâne cu asocierea cu individe care sunt dispuse să susțină orice mizerie? Sau nu contează că uite câte like-uri a avut la o poză pe care-am plătit 5.000 euro? Și nu-i așa că iar o să vă plângeți că n-are clientul bugete atunci când o să veniți să vă milogiți la publicat comunicatele de presă?

Da, în piață există prea mulți bani administrați de prea mulți incompetenți ipocriți. Toți se jură că CSR, că valori, toți deplâng presa, toți deplâng situația publicațiilor quality, și toți se duc fix la astfel de specimene. Chiloțăreala din industrie e fix la fel de mare ca pe Instagram.

Industria e în chiloți. La fel ca influencerițele astea.

9 comentarii

  1. mane, fără pandarat undeva nu îți da nimeni 15k pe doua stories

  2. Daca aveam 15 mii de euro si daca n-aveam. Pe Instagram sunt influensari, sa vedem unde mai sunt ei influensari.
    Trist oricum, o stiu pe ich de cand nu era asa cunoscuta, era cu un jucator de poker online. O promova, aparea in videoclipuri pe la arabi, dupa ce s-a lansat i-a dat cu flit aluia.

  3. Acum mai are guri de hrănit. Un copil, un soț (?) pe nume Alexandru Pițurcă. Foamea e mare.

  4. aia pare mai degrabă o reclamă TV cu ceva componentă online. pentru un model de top e puțin, de aia a zis nu, că moldoveanca s-a prins că băieții încearcă să o golănească.

    nu pot să cred că 90% din brandurile cu care are ea reclame sar cu 10.000€ pentru postări pe instagram.

  5. citisem undeva ca ‘succesul’ in vanzari inseamna PROMISIUNE de sex. cand vad pota individei si matzareala din filmarica asta realizez cat e de fundamentala pentru multi.
    nota 1) am scris cu bold fiindca accentul cade pe ‘promisiune’, nu pe ‘sex’. ca doar n-o fi idioata sa se tina de cuvant.
    nota 2) in Germania, unde locuiesc, bordelul e legal si gasesti ceva igienic si la preturi acceptabile. simti ca ti se ridica si tanjesti dupa comfort? ai unde sa te descarci la propiu si la figurat. dar devii insensibil la farmece de sirena cretina. asta da e un bun motiv de legalizat bordelurile.

  6. Daca urmareai cu atentie, obervai ca Ioana-Monica Cârcu executa silit propriile firme intrate in insolventa-CRX curier si inca una, la care detinea si marcile, iar Bogdan Carcu era actionarul principal (probabil sot).
    Tot Bogdan a fost actionar la Curiero, pe care l-a ingropat dupa ce a luat 3 milioane euro de la RTC, pe care sustine i-a bagat in firma.
    I-a bagat atat de bine ca RTC nu i-a mai cumparat si Curiero a dat faliment.
    Acum cica e fundraiser part-time la chiaEu (pe LinkedIn). Ma umfla rasul!
    Sediul marcat pe Fb al asociatiei e la punctul de lucru al lui Mutualis IFN, pe Emanoil Porumbaru 86.
    Marchesa e principalul actionar al lui Mutualis si in povestea asta sunt bagati 4 de Carcu/Circu.
    Pare o schema elaborata de a mai face un banut gros, ei visau sa stranga un milion de euro din donatii!!!

    • Heh, mulțam de observații. Nu-mi propusesem să mă apuc de investigații, doar am aranjat cîteva date în ordine.

    • Am mai descoperit ca in asociatia chiarEu mai e implicat un al cincilea Carcu, Constantin, care a incercat sa inregistreze 4 marci cu Loteria donatorilor, Donezi si castigi samd, dar n-a reusit.
      Intre timp, a fost fortat Bogdan Carcu sa iasa la lumina (pe paginademedia) si sa ne spuna secretul lui Polichinelle, ca e o copie a lui Omaze, iar Cristina_Ich ca ea a fost platita pe contract de imagine, nu din donatii, Clasic.