Blog Marketing Survey şi dorinţa de îmbogăţire

Blog Marketing SurveyCristi Manafu a pus la cale Blog Marketing Survey, un sondaj de pe urma căruia încercăm să tragem nişte concluzii legate de publicitatea pe bloguri. Ce am aflat din răspunsurile celor 441 de participanţi? Păi… că majoritatea bloggerilor români vor bani. Şi, uite-aşa, am ajuns să-i răspund lui Cosmin Popan la nişte întrebări pentru un articol în Cotidianul. Deşi există nişte miştouri în articolul în cauză, asta nu înseamnă că nu reflectă nişte adevăruri.

Astfel, eu sînt citat, printre altele, pentru estimarea pe care am făcut-o în legătură cu suma la care se va ridica “piaţa” de publicitate pe bloguri în 2008. Apare ca o estimare “mai optimistă”, deşi cifra de 100.000 de euro include şi potenţialul campaniei electorale. Altfel, dacă ignorăm campania electorală, estimarea mea se limitează la 60.000 de euro, adică la fel cam cît spune şi Cristi Manafu.

Bloggeri de 1.000 de euro pe lună

Pornind de la titlul materialului, aşa ceva există. Îl avem pe Vali. Şi dacă ai o vagă idee cam care sînt preţurile pe care le cer bloggerii pe un banner, oricît scepticism ar exista, un calcul simplu arată că, atunci cînd “s-a lăudat”, Vali a spus adevărul, nu a înflorit şi nu a minţit cu nimic: veniturile lui din zoso.ro chiar se ridică la 1.000 de euro pe lună.

Ce nu cred că o să se întîmple pînă la finele anului este estimarea lui Cristi Dorombach (piticu.ro), care zice că pînă la 31 decembrie or să fie vreo 15 bloggeri români care vor cîştiga lunar banii ăştia. Eu, unul, cred că mai e mult de muncă pînă acolo. Pînă una-alta, agenţiile/regiile de publicitate sînt prea puţin interesate, fie pentru că nu au încredere în bloggeri, fie pentru că le e frică să se aventureze în aşa ceva.

De altfel, dacă ar fi să stăm strîmb şi să judecăm drept, în momentul de faţă, publicitatea pe bloguri este ceva exotic pentru advertiserii ăia mari pe care îi aşteaptă toţi.

Bloggeri de 100 de euro pe an

Pînă la venirea “greilor”, adică a sacilor cu bani în poala bloggerilor, tind să fiu de acord cu Ioan T. Morar. Însă doar într-o anumită măsură, pentru că tinde să facă un mişto exagerat şi inutil. Da, există sute de puştani care vor să se îmbogăţească peste noapte din blog, însă asta nu o să se întîmple.

În primul rînd, cei mai mulţi posesori de blog cu trei postări şi trei spaţii publicitare ocupate de AdSense nu ştiu să scrie. În română, cel puţin. În al doilea rînd, cei care se ocupă de scris în engleză ajung să fie banaţi pentru că, în dorinţa de a avea trafic foarte mare, ajung fie să facă spam, fie să pună porn.

Bani din limba română: conţinutul!

Înainte de orice, dacă vorbim despre banii care se rulează în reclamele din blogosfera românească, atunci trebuie să fie bine înţeles că asta înseamnă bloguri în limba română. Un blog în limba română nu înseamnă, însă, preluarea conţinutului de pe alte bloguri sau preluarea ştirilor de pe cine ştie unde. Asta se cheamă furt de conţinut şi se pedepseşte (mă rog, la alţii, nu la noi – momentan, cel puţin).

Pentru a creşte un blog trebuie, în primul rînd, să produci conţinut. Ce înseamnă asta? Înseamnă muncă. E aceeaşi treabă ca la orice ziar tradiţional: te documentezi şi scrii.

Cine va plăti bloggerii?

Una dintre întrebările pe care mi le-a adresat Cosmin Popan a fost legată de cei care vor cumpăra spaţiul publicitar pe bloguri. Pînă acum, printre cei care au investit în asta – şi mă refer la branduri cunoscute – se numără Dacia, Audi, Neogen, IBM, Heineken. Cine urmează?

Eu, unul, cred că vor urma, ca şi pînă acum, magazine online – mai ales din categoria electronicelor, producători/dealeri auto, dar, cel mai important, instituţii financiar-bancare şi asiguratori, dar şi companii din FMCG, mai ales producători de cosmetice sau de băuturi. Spre exemplu, o idee ar fi promovarea serviciilor de homebanking, însă nu ştiu cît de curînd vom vedea aşa ceva. Nu de alta, dar birocraţia e mare, iar pentru apobarea unei campanii trebuie ca proiectul să treacă pe la ţîşpe manageri.

Cînd vom trăi din blogging?

Una dintre întrebările la modă în rîndul ziariştilor este, mai nou, cam în cît timp o să vedem bloggeri români care trăiesc exclusiv din blog, eventual cît mai mulţi. Ei bine, estimarea mea este următoarea: nu pînă la sfîrşitul anului. Într-un an şi ceva, poate. Însă şi aici există o problemă: ca să ajungi să trăieşti din asta trebuie, înainte de toate, să îţi creezi condiţiile necesare.

Adică, mai pe româneşte, va mai dura destul pînă cînd românii vor pricepe că un blog personal şi, implicit, generalist nu va scoate mulţi bani decît extrem de greu. Va mai dura pînă vom vedea multe bloguri nişate. Ştiu, “nişă” e un cuvînt care ne provoacă o greaţă teribilă, este folosit mult prea des, dar este necesar.

Exemple avem: bookblog.ro, tvblog.ro, basicmarketing.ro, blog20.ro, monden.info. Dar cînd vom vedea mai multe? Ei bine, nu cred că prea curînd. Probabil din cauză că nu avem suficientă imaginaţie, poate din cauză că nu putem să ne promovăm, poate din cauză că furăm conţinut în loc să în producem… Din cauză că… Sau, poate, pur şi simplu pentru că ne e lene să ne ţinem de el. Cine ştie?

Concluzii?

Articole de genul celui din Cotidianul sînt bune. Sînt bune pentru că ajută la popularizarea promovării prin bloguri, indiferent dacă e prin bannere sau prin advertoriale. Nu sînt bune, în schimb, comentariile răutăcioase pe seama blogosferei. Nu ajută pe nimeni miştourile ieftine. Nici pe cei dispuşi să investească bani, nici pe cei care deţin spaţiile publicitare, nici publicul blogurilor. Care public, între noi fie vorba, e mult mai interesat de un banner de pe un blog decît de pe unul de pe un site tradiţional.

Ce nu e bine? Că blogosfera românească se mişcă încet, ba chiar foarte încet. Cel puţin din punct de vedere calitativ.

3 comentarii

  1. Am informatii ca in curand vor veni niste canadieni cu o oferta interesanta pentru bloggeri. Daca ne luam dupa ei, in 9 luni vor exista peste 100 de bloggeri care vor putea trai doar din asta :)

  2. Io as vrea sa zic ceva despre ultima remarca a ta, aia cu progresul calitativ al blogosferei: pana acum nu prea s-a putut, pentru ca blogosferea romaneasca nu era suficent de dezvoltata. Din punctul meu de vedere, despre care am si scris ieri, abia de-acum in colo se va produce saltul calitativ la noi. In concluzie, io cred ca cresterea calitativa isi va mari putin viteza, fata de cum a evoluat pana acum.

  3. Unii dintre bloggeri prea se umfla in pene