Blogvertising: Piaţa blogurilor româneşti. Şi valoarea?

1. Un dom’ director de la Alpha Bank (să trăiţ’, dom’ derector!) s-a arătat extrem de empacentat de articolaşul în care scriam despre aberaţia pe care banca la care cu onor prestează cere imposibilul: declaraţie de la firmă cum că n-o să-i scadă salariul angajatului. Prin urmare, i-a cerut amicului meu care mi-a vîndut pontul să şterg însemnarea cu pricina. Ceea ce n-am făcut, pentru că nu-mi place să şterg ceea ce scriu, ci mai degrabă să fac privat. I-am făcut un favor amicului, pe care amic l-am rugat să-i transmită domnului director să scoată o ladă de bere şi-un bax de Pinot Noir (Prahova Valley, minimum anul 2003), fie că e din propriul buzunar sau din bugetul de protocol al băncii.

2. Pachetul de blogvertising al lui Ionuţ Oprea a ajuns la valoarea de 300 de milioane de lei, a fost cumpărat şi urmează să se stabilească ONG-ul. 300 de milioane pentru reclamă, timp de o lună, pe aproximativ 20 de bloguri (nu ştiu cifra exactă).

3. După cum se ştie, lucrez la cotidianul Business Standard, (un fel de Ziarul Financiar, versiunea sponsorizată de Sorin Ovidiu Vîntu pentru cei care nu pricep – spun “un fel de” pentru că nu e la fel, nu e clar? :P). Colegul Teo, senior editor, mă întreabă dacă nu pot să scriu un material despre piaţa de publicitate contextuală, cu ceva direcţie către blogosfera românească. Fireşte că pot să scriu, numai că lipseşte ştirea, scriu de pomană, fără sens, nu e nimic de zis mai mult decît se ştie.

___________________________________
Acum trag linie la cele trei de mai sus şi expun concluziile la care am ajuns. Cu privire directă la blogosfera românească. Există piaţă de desfacere, există clienţi, nu există comercianţi. Neogen a dat cu bîta-n baltă la capitolul publicitate contextuală, a intrat AdSense şi a realizat fix aceeaşi brînză. Motivul e simplu: românii se zgîrcesc atunci cînd vine vorba de promovare. S-a început cu clickuri de cîte 12-15 cenţi, s-a ajuns la un cent sau doi. De pe 24 aprilie si pînă acum, în ciuda traficului (şi mai ales a numărului de afişări), nu ştiu dacă am strîns 70 de dolari, dintre care 45 în prima lună.

Dacă luăm în calcul suma pentru care s-a vîndut pachetul de blogvertising şi o împărţim în funcţie de trafic, probabil că Zoso ar trebui să ia în jur de 25-30%. Explicaţia: de o săptămînă încoace, feedreader-ul meu e mort, apar maximum zece texte pe zi, în cel mai fericit caz. La noi nu se scrie. La noi nu se abordează nişe (mă rog, cu cîteva excepţii). Dacă e să te uiţi în jur, o să vezi că predomină casta blogurilor personale, în care nu se scrie despre nimic. Şi după aia ne mirăm că nu se bagă lumea să cumpere publicitate pe bloguri.

Fără nişe, fără oameni care să producă frecvent conţinut, blogosfera românească e moartă. Noi încă sîntem în Evul Mediu al blogosferei mondiale, in The Dark Age, altfel spus. Practic, degeaba avem cîteva mii de bloguri, dacă majoritatea vorbesc despre pisici. La fel, degeaba şi-au făcut blog Dan Andronic, Adrian Năstase, Cristian Şuţu, Iulian Enache [erată: Enache are o foarte mare valoare :P] sau Alessandra Stoicescu, dacă oamenii în cauză nu aduc nici un plus de valoare.

Există piaţă de desfacere, dar e limitată la un maximum de o sută-două sute de bloguri în care chiar se spune ceva, care chiar au ceva trafic. Există clienţi, pentru că sînt destui interesaţi să citească despre diverse firme sau produse ori servicii fără să dea click. Nu există investitori pentru că imaginea blogosferei româneşti e cea a investiţiei în pierdere pentru că nu e legată, se scrie cu uriaşe greşeli gramaticale (a se vedea dezacorduri în prostie, abrevieri aiurea, virgule între subiect şi predicat, lipsa apostrofurilor sau a articolelor hotărîte scrise corect etc.), traficul e prea mic pentru că nu se spune nimic interesant şi aşa mai departe.

La ce e bună blogosfera? La făcut imagine. Neogen s-a prins de asta şi a pus-o în practică. Alpha Bank s-a prins pe propria piele că e nasol să ţi se facă reclamă negativă pe un blog. Dacă nu a citit singur, lu’ dom’ director sigur i-a zis cineva care îmi citeşte blogul. La ce sînt buni bloggerii? Să scrie de naşpa, să strice imagini, după care să fie rugaţi să şteargă însemnările, nu-i aşa?

Am stabilit că există piaţă. Care e valoarea ei? În momentul de faţă, de cîteva sute de euro, bani pe care i-au încasat cei cîţiva cu mai multe clickuri la început. La care se adaugă trei sute de milioane de lei pe un singur proiect. Adică zece mii de euro. Din 8,5 milioane de euro, la cît se estimează piaţa de publicitate online! Adică… nimic. Dacă se întîmplă să se mai deruleze proiecte de trei sute de milioane de lei din care să cîştige, de data asta, bloggerii, valoarea e la fel de mică. Pentru că după proiectul ăsta nu ştii cîţi or să se mai bage. De ce? Cred că am explicat mai sus.

4 comentarii

  1. bun review.

    am impresia ca se practica schimburile de reclame in locul platii cash, adica “iti pun banerul aici daca il pui si tu dincolo”, asa cred ca banii estimatii din publicitatea online nu sunt reali, nici macar 10%. daca ei existau cu adevarat, poate si continutul publicat de majoritatea autorilor din .ro avea o calitate mai buna.

  2. Subiectiv vorbind acuma, saracia este in tot online-ul romanesc, nu doar pe bloguri.
    In afara de unii PR-isti mai cu mintea in viitor, in afara de unii marketingi care au incredere in PR-istii lor (sau se ocupa de ambele lucruri, in bunul stil romanesc), ceilalti, care reprezinta majoritatea covarsitoare, nu dau doi lei pe online.
    Li se pare scump sa dea un 600E pe 100.000 de afisari, ba chiar si jumatate de suma. Cand aud ca de banii aia ‘au intrat’ 1,5% adica 1500 de oameni pe site-ul lor, se inverzesc si nu mai dau banii a doua oara. Si aici vorbim de bannere, ca daca intram in discutia despre blog-uri, new media si alte ghidusii, vom avea brusc in fata un bolnav de migrene.

    Sunt de acord ca problema sta in mare parte la bloggeri, in definitiv domeniul este de-abia inventat in Romania. Sunt foarte putini care scriu ceva ce merita sa fie citit, si chiar si noi cei care carcotim la adresa altora nu scriem in general prea mult(e) din lipsa de timp, mai ales.

    Treaba asta cere timp, si ca sa fim optimisti peste un an lucrurile vor sta mai bine decat acum.

    Cat despre banii din blogosfera… Heh, poate ca cea mai mare ironie este abundenta de bloguri ale media plannerilor de la agentii (si a altora ca ei), si lipsa absoluta de initiativa a acelorasi domni si doamne in privinta desfasurarii de campanii new media.

    Si evident ca nu ma refer aici la bannere float cu sunet pe bloguri, fir-ar sa fie! Da’ daca ei in acea epoca sunt…

    Avem asadar o problema la mai multe capete. Eu cred ca initiativa clickio, daca este dusa cu bine la capat, o sa fie un reper pe care se poate construi.

  3. Cum ma nu aduc plus valoare la mine pe blog? Masoara-ti cuvintele! Lasa ca “mai vedem noi”! :D

  4. iulian, are dreptate :) tu n`ai …dar stai sa mai cresti ca vei intelege ;)