brat: mai putini cititori de presa scrisa

Pentru cine e interesat, Mediafax a dat publicitatii ultimele cifre BRAT. Clasamentul pe tiraje? Libertatea, Practic in bucatarie, PROTV Magazin, Libertatea de Duminica, Jurnalul National, GSP, TV Satelit, ProSport de Duminica, Ghid HBO. Halal cultura!
Restul cifrelor si detaliilor, in materialul de mai jos.

PUBLICATII-AUDIENTA / Presa scrisa romaneasca pierde in continuare cititori

BUCURESTI, 9 feb (MEDIAFAX) – Ziarele si revistele romanesti sunt citite din ce in ce mai putin, audienta acestora scazand de la an la an, releva a 18-a livrare de date a Studiului National de Audienta, realizat de BRAT, pentru perioada 17 octombrie 2005 – 15 octombrie 2006.
Potrivit SNA, publicatiile cu cea mai mare audienta in Romania, la nivel urban, sunt, in ordine: Libertatea – 1,4 milioane de cititori, Practic in bucatarie – 1,39 milioane, Pro TV Magazin – 1,08 milioane, Libertatea de duminica – 1,03 milioane, Jurnalul National – 942.000, Gazeta Sporturilor de duminica – 896.000, Gazeta Sporturilor – 847.000, TV Satelit – 845.000, Pro Sport de duminica – 787.000, Ghid HBO – 740.000. Fata de precedentul val de date, principala schimbare este data de revenirea tabloidului Libertatea drept cea mai citita publicatie din tara. La precedentul val de date, lider era Practic in bucatarie.
Cele mai citite cotidiene sunt, in ordine: Libertatea – 1,4 milioane de cititori, Jurnalul National – 942.000, Gazeta Sporturilor – 847.000, Evenimentul zilei – 737.000, Pro Sport – 630.000, Adevarul – 467.000, Romania libera – 316.000, Ziua – 256.000, Gandul – 225.000, Ziarul Financiar – 183.000.
Dupa ce cifrele de vanzari au indicat scaderea interesului romanilor pentru cotidiene, datele SNA vin sa certifice tendinta. Desi este cotidianul generalist de calitate cu cea mai mare audienta, Jurnalul National deschide seria ziarelor care au inregistrat pierderi ale numarului de cititori, cu un procent de 2,4%. In cazul Evenimentului zilei, tendinta de descrestere este mai accentuata, audienta ziarului scazand cu 5%. Adevarul, Ziarul Financiar, Ziarul si Curierul National au fost si ele afectate de scaderea audientei. “Performerul negativ” a fost insa ziarul 7 Plus, cu un declin de peste 12%.
La polul opus se afla cotidianul Gandul, care a inregistrat cea mai mare evolutie la nivel de audienta, de 9,8 procente. Ziua si Romania libera s-au bucurat si ele de cresteri ale numarului de cititori pe editie, de 5,3%, respectiv 0,3%.
Datele SNA semnaleaza scaderea audientei ziarelor sportive, in contextul in care vanzarile acestora sunt in continua crestere. Gazeta Sporturilor a pierdut 1,1% din audienta medie pe editie, in timp ce Pro Sport a inregistrat o scadere a numarului de cititori de 2,3%.
Nici saptamanalele nu se afla pe un trend ascendent, cele mai multe fiind afectate de scaderea audientei. Primele cinci saptamanale ca audienta – Pro TV Magazin (1,08 milioane de cititori), Libertatea de duminica (1,03 milioane), Gazeta Sporturilor de duminica (896.000), Pro Sport de duminica (787.000), Evenimentul zilei de duminica (659.000) au inregistrat pierderi ale numarului de cititori pe editie.
Topul celor mai citite lunare este in continuare dominat de Practic in bucatarie, cu 1,39 milioane de cititori, urmat de Ghidul HBO (740.000), Practic – Idei pentru casa si gradina (625.000), Medicina Naturista (572.000) si Ioana –Secretele bucatariei (566.000).
In cazul bilunarelor, liderul este TV Satelit, cu 845.000 de cititori, urmat de Lumea Femeilor (745.000), aflata pentru prima oara in aceasta categorie, dupa renuntarea la periodicitatea saptamanala. Acasa Magazin, Ioana si Bravo completeaza podiumul celor mai citite bilunare.
Piata revistelor feminine up-market este si ea pe un trend descrescator la nivel urban, cu cititori mai putini pentru toate titlurile, exceptie facand Bolero, care a avut, in perioada masurata, o audienta cu 4,2% mai mare. Categoria este dominata de Avantaje, cu 415.000 de cititori pe editie, o scadere de 3,3% fata de livrarea anterioara de date. Pe locul secund s-a clasat Unica, citita de 373.000 de persoane (-6,3%), fiind urmata de Tabu (251.000 de cititori, -3,8%), Cosmopolitan (247.000 de cititori, -1,2%), Elle (165.000 de cititori, -2,4%), Bolero si Joy (165.000, -4,1%).
Lumea femeilor conduce in clasamentul audientei revistelor feminine mass-market, cu 745.000 de cititori, ceea ce reprezinta o crestere de 7,8% a numarului de persoane care citesc publicatia. Aceasta este, de altfel, si cea mai mare crestere a audientei pentru titlurile de gen. Celelalte locuri in top sunt ocupate de Acasa Magazin (628.000 de cititori, -5%), Ioana (571.000 de cititori, -0,9%) si Eva – Magazinul femeilor (124.000 de cititori, +2,5%).
Tendinta de scadere a numarului cititorilor de presa scrisa in mediul urban se manifesta si in categoria revistelor de bucatarie, unde toate titlurile au pierdut audienta fata de livrarea anterioara de date a SNA. Clasamentul in acest domeniu este condus de Practic in bucatarie, cu 1,39 milioane de cititori, in scadere cu 6,2% fata de perioada iulie 2005 – iulie 2006. Titlul editat de Burda este urmat de Ioana – secretele bucatariei, cu 566.000 de cititori, cu 7,1% mai putini fata de perioada mentionata, si Bucataria pentru toti, cu 565.000 de cititori, in scadere cu 7,4%.
Si la capitolul ghiduri TV specializate s-au inregistrat scaderi pe linie. Cei mai multi cititori pierduti au fost la Pro TV Magazin, dar, cu toate acestea, titlul editat de PubliMedia conduce clasamentul, cu 1,08 milioane de cititori (-5,6%). El este urmat de TV Satelit (845.000 de cititori, -5,3%) si TV Mania (539.000 de cititori, -1,6%).
Scaderi ale numarului de cititori s-au inregistrat si in cazul revistelor din categoria Gossip&People, insa unele titluri au avut si cresteri. Vip este liderul categoriei, cu 282.000 de cititori, cu 2,1% mai putini fata de livrarea anterioara de date. Locul doi este ocupat de revista Ciao! care, cu cea mai mare crestere pe acest segment (9,4%), este citita de 257.000 de persoane. Locul trei revine titlului Viva, care are 247.000 de cititori (-6,1%). Clasamentul este completat, in ordine, de Story (215.000, +0,5%), Star (202.000, -0,5%), Beau Monde (88.000, +2,3%) si Zau (82.000, -2,4%).
O alta categorie in care toate tilturile au inregistrat scaderi ale numarului de cititori este cea a revistelor pentru adolescenti, categorie de altfel in cadere libera din acest punct de vedere in ultimele valuri de livrari de date ale SNA. Cu 457.000 de cititori pe editie, Bravo conduce in acest top desi a avut o scadere de 6,7%, urmat de Popcorn (359.000, -9,1%), Bravo Girl (293.000, -2,3%) si Cool Girl (290.000, -1,4%).
Revistele masculine par a sta mai bine la capitolul cititori, unele titluri inregistrand cresteri importante din acest punct de vedere. Este cazul High Life, care a atras cu 12,7% mai multe persoane pe editie, pana la 71.000. Cu toate acestea, publicatia se afla la coada clasamentului, topul fiind condus detasat de Playboy (372.000, -13,5%), urmat la mare distanta de FHM (188.000, 0%) si Ments Health (86.000, +6,2%).
Plutonul revistelor de stiinta este condus de National Geographic, cu 334.000 de cititori pe editie (-1,8%), o crestere inregistrandu-se in cazul titlului Descopera: +3,2%, ceea ce il plaseaza pe locul doi, fiind citit de 130.000 de persoane.
Nicio publicatie auto nu a castigat cititori in cel mai recent val de audiente fata de cel anterior, iar clasamentul este urmatorul: Auto Motor si Sport (332.000, -6,5%), Pro Motor (331.000, -12,4%), Autoshow (138.000, -4,8%) si Auto Expert (128.000, -8,6%).
Cele mai multe publicatii economice au pierdut si ele cititori, performerul sectiunii fiind Euroinvest, care a intregistrat o crestere de 20% a numarului de persoane care il citesc pe fiecare editie. Cu 36.000 de cititori, titlul ocupa insa ultima treapta a clasamentului de gen, condus de saptamanalul Capital (324.000, -8,5). Locurile urmatoare sunt ocupate de Saptamana financiara (230.000, +10%), Ziarul Financiar (183.000, -2,7%), Banii nostri (68.000, -15%) si Business Magazin (67.000, -13%).
In ceea ce priveste titlurile locale, si aici cele mai multe au avut mai putini cititori in perioada luata in calcul. Top 3 titluri locale arata astfel: Gazeta de Sud (167.000, +3,7%), Agenda
(162.000, -9%) si Publitim (116.000, -7,2%). Cea mai mare crestere a numarului de cititori fata de iulie 2005 – iulie 2006 a inregistrat-o publicatia Zile si nopti Brasov, de 34,8%, fiind citita de 31.000 de persoane in medie pe editie. Cea mai mare pierdere de cititori, de 22,9%, a avut-o Banateanul, ajungand la 37.000 de persoane.
In aceasta livrare de date a SNA au fost luate in calcul cinci titluri locale noi: Editie Speciala, Cuvantul liber, Ziarul de Vrancea, Gazeta de Olt si Friss Ujsag.
Studiul a fost facut pe un esantion de 21.765 persoane, dintr-un univers de 9,04 milioane de persoane. Esantionul este reprezentativ pentru populatia de 14-64 ani din orasele din Romania.
Datele SNA au fost furnizate pentru 136 publicatii, dintre care 51 lunare (au fost excluse Deco Style, Olivia, Psihologia Azi), 11 bilunare (a fost exclusa Zile si Nopti Timisoara, iar Lumea Femeilor a fost trecuta de la saptamanale la bilunare, ca urmare audienta pentru valul anterior s-a modificat), 24 saptamanale (au fost excluse Femeia de azi, Sport Plus, Ziarul de Mures, iar Lumea Femeilor a fost trecuta la bilunare), 42 cotidiene (13 centrale, 29 locale) si 8 suplimente.
Datele au fost culese de institutele de cercetare IMAS si Metro Media Transilvania.

3 comentarii

  1. Ghidul HBO depaseste ProSport la cititori. Aste e super bestiala :) Citeste mai mult aici http://www.craitoiu.blogspot.com

    Mersi ;)

  2. dar averea sau cum s-o fi numind pe unde zace?