Bucureştiul e un oraş jenant

E o mare veselie că Bucureştiul e plin de turişti străini, cel puţin în ultimii doi ani. Adevărul însă e că Bucureştiul e un oraş jenant din atâtea puncte de vedere, că nu merită sutele de mii de turişti care vin aici în fiecare an. Iar cel mai important aspect este infrastructura de doi lei.

aeroport-viena-autostrada

Cristi Pantazi scrie despre blatul PSD-PNL pe marginea înlocuitorului lui Sorin Oprescu. Şi e logic, e un preview pentru momentul în care Victor Ponta n-o să mai fie prim-ministru. PSD trebuie să-şi revină după ce DNA a trecut prin ei de parcă ar fi venit cu tancurile, PNL nu vrea încă putere prea multă din cauză că va fi făcut una cu pământul de criticile PSD până la alegeri, când vor pierde din nou.

Aşa că soluţia imorală e UNPR. Un nimeni la primăria Bucureştiului, un seminimeni pe post de prim-ministru, în momentul în care Gabriel Oprea – cu propria agendă, pe care încâ nu o cunoaştem – îi va lua locul lui Ponta până toamna viitoare.

Cert e că, strict raportat la Bucureşti, oraşul are bucăţi în care arată ca după război. Şi cred că toată lumea ştie de ce. Sorin Oprescu şi gaşca de şpăgari din primărie calculau profitul brut al celor care dădeau şpăgi ca să ia contracte. Profitul net al firmelor care s-au ocupat de diverse, inclusiv de asfaltări şi infrastructură mare, era sub 3%.

Aşa că s-a făcut o treabă de mântuială ca să aibă de unde încasa din alte lucrări de reparaţii. Pe profituri la fel de mici, că adevăratul profit s-a oprit la primărie.

Acum două săptămâni, am făcut o călătorie până în Franţa, undeva aproape de graniţa cu Elveţia. Cu maşina, două zile pe drum. N-am avut nici un şoc legat de autostrăzile nemţeşti, celebrul Autobahn. De la Salzburg la Zurich, via Munchen, e la fel de peticit ca A2-ul nostru până la Cernavodă, cu amendamentul că e peticit mai bine, nu-ţi rupi fundul în scaun de la denivelări. Asfalt prost am văzut şi-n Austria. Şi nici cu ungurii nu mi-e ruşine, zgomotul produs de cauciucuri, la 120 km/h, e similar celui condusului pe betonul turnat de Oprescu vizavi de Universitate.

Nu m-a şocat nici vreun tunel de câţiva kilometri, perfect iluminat şi marcat, din Elveţia, şi nici asfaltul ca-n palmă de la aceiaşi elveţieni.

Am rămas însă marcat de autostrăzile care ocolesc Budapesta. În timp ce noi, românii, ne dăm rotunzi ca un blowfish, Budapesta are o centură ocolitoare cu câte trei-patru benzi, cu ieşiri în ţîşpe mii de autostrăzi, cu pasaje supraterane, cu parazăpezi şi tot tacâmul. Efectiv, rămâi cu gura căscată când realizezi cât de retardat e Bucureştiul la capitolul infrastructură. Zău, iată nişte imagini, aşa, ca sursă de enervare. (N-am putut să filmez sau să pozez, că eram cu nasul în aplicaţia Google Maps, să fiu sigur că intrăm pe autostrada spre Salzburg.)

Bucureştiul are o mizerie de şosea ocolitoare, chipurile “centură,” în cea mai mare parte, cu o singură bandă pe sens, unde tiriştii trebuie să dea prioritate maşinilor care ies din Bucureşti – vezi ieşirea de la IMGB – Berceni, e cel mai simplu exemplu. E penibil. E mai mult decât jenant. Hai s-o aruncăm pe CNADNR, dar ideea e aceeaşi: suntem jenanţi.

Ca să nu mai spun nimic de ambuteiajele din Bucureşti, de intersecţia de la Doamna Ghica, unde e crimă şi pedeapsă, deşi există încă din 2007 un proiect de pasaj suprateran care ar costa, conform ultimelor calcule, vreo şapte milioane euro, adică un mizilic pentru Primăria Bucureşti.

Dar ştiţi ce e mai jenant? Că toate lucrările de infrastructură se pierd în neantul şpăgilor încasate pe bucăţele, precum aia de 25.000 euro luată de Oprescu, din cauză că bucureştenii se plâng de locuri de parcare şi piste de biciclete. Să vezi distracţie când se va fi terminat nodul rutier de la intrarea de pe A3 (Bucureşti-Ploieşti) şi traficul se va împărţi între Pantelimon şi Colentina.

Şi nu, n-am pretenţii de ziduri separatoare precum cel din imaginea de mai sus, care are rolul de a ţine departe zgomotul autostrăzii de lângă aeroportul din Viena. Ci de nişte lucruri de bază. Şi, uite-aşa, cu nonprobleme şi cu populişti cu gura mare, glumeţi şi “charismatici”, ca Oprescu sau Becali, ratăm cu toţii, ca naţie, să evoluăm. Şi ne zbatem în acelaşi rahat şi continuăm să ne plângem că la noi nu se poate. Oare de ce?

De-acum înainte, când vă mai bate vreun gând să-i înjuraţi pe unguri, să vă aduceţi aminte de asta.

12 comentarii

  1. Nu există niciun domeniu în care Budapesta nu bate Bucureștiul. De la cultură, la semaforizare, de la deschiderea și faima turistică, la posibilități de petrecere a timpului liber, de la concerte, la gastronomie. Dau doar un exemplu: concertul The Wall al lui Waters a fost la Budapesta cu 2 ani înainte să fie la București.

    Comparația e pur și simplu imposibilă, în ciuda faptului că Budapesta e un oraș ceva mai mic.

  2. Hai sa zicem ca Budapesta a fost capitala de imperiu si e mai bogata, insa pana si Skopje, capitala Macedoniei, care prin comparatie cu Bucurestiul este un fel de Fetesti, are centura ok :( pe 4 benzi, cu pasaje la intrari/iesiri, varianta spre aeroport etc. Jenibil :(

  3. Daca tot lauzi autostrazile din Budapesta, puteai pune si tu o fotografie cu ele, nu cu alea austriece… ;)

  4. Da, am citit tot articolul si ma bucur ca descoperiti Budapesta. :) De asta zic ca articolul merita o fotografie cu Autopalya…

  5. Un exemplu particular dar sugestiv despre ce inseamna Romania dar mai ales orasul Bucuresti. Mize mici, meschine, inapoiate, provincie europeana. Putem mai mult? Da, doar sa vrem. Important nu este sa constatam ci sa ne activam acasa. Dupa bloguri suntem multi, dar foarte putini la actiune civica si politica.

  6. Frumoasa poza cu intrarea autostrazii din Viena.

  7. Sa vezi centura ocolitoare a Bratislavei..ramai masca …

  8. cred ca zidul de langa Viena din poza ta, are si rolul de a micsora o explozie de la rafinaria din stanga. Oricum ziduri separatoare de zgomot sunt pe toata lungimea autostrazii unde sunt chiar si cele mai mici satulete. La noi? pai cand o sa isi deschida vreun parlamentar o firma de produs gardurile respective o sa avem si noi peste tot…

  9. Trebuia să scrieți și despre refugiile de tramvai ale RATB înguste lipsite de garduri de protecție.Ne punem zilnic viețile în pericol pe ele.Un coșmar care parcă nu se mai termină.

  10. E posibil şi ca situaţia voturilor care aduc măgarii precum Doctorul în fotoliul de primar să depindă de nişte chestii mai ciudate. Care nu au neapărat legătură cu lucrările publice şi nici cu şpaga.

    Un fost primar care mai avusese şi alte funcţii publice importante şi cu ciracii lui au zis la vremea lor:

    “România nu are nevoie de autostrăzi”
    “România nu are nevoie de absolvenţi de facultate, ci de tinichigii şi chelneri”
    “O să facem în aşa fel încât ăştia cu Q7 să geamă”
    “Nu avem nevoie de doctori ca Arafat, să se ducă la el în ţară, la arabi, acolo”

    De fapt ei ştiau foarte bine că e nevoie de autostrăzi, că impozitele cele mai mari le plătesc cei cu Q7, că tinichigiii şi chelnerii nu te operează pe inimă şi nici nu construiesc reţele 3G, iar fără doctori ca Arafat o mare parte din forţa de muncă de la noi ar fi ajuns rapid la 2 metri sub pământ, ştiind câte accidente se petrec în fiecare zi.