Google şi Facebook iau din bugetele de print şi TV

Online-ul ia bugetele de print şi TV” e titlul unui articol din Capital. În teorie, sună corect, cîtă vreme bugetele de publicitate, în ultimii ani, au tot scăzut. Printul, de exemplu, a scăzut sub bugetele de radio. Un clasament simplu, în funcţie de mărimea bugetelor, ar arăta cam aşa: TV, online, OOH, radio, print.

bugete-media-2014

Dacă însă ne-am apuca să spargem sumele în funcţie de cine ia cei mai mulţi bani, am ajunge la concluzia că, de fapt, clasamentul arată cam aşa: TV, Google+Facebook, online, OOH, radio, print. Aşadar, să zicem c-am “corectat” titlul articolului din Capital.

Pînă acum vreun an, online-ul se zbătea în jurul unor estimări de 20-22 de milioane de euro. Acum, vorbim cu mîndrie despre online-ul care ia 50 de milioane de euro din bugete, deşi, în fapt, online-ul efectiv (dacă ar fi să-l definim strict prin entităţile de publishing) ia, cel mai probabil, un pic mai puţin de jumătate. Ba chiar aş risca să spun că, dintr-un total de 50 de milioane, nu cred că publishingul online ia mai mult de 20-21 de milioane. Practic, Google+Facebook ar reprezenta undeva la 60% din “online.”

Acum, că titlul se referă la print, asta-i partea a doua. Răspunsul amuzanto-tristo-ironic este “Care print?” Odată cu moartea distribuţiei, printul e cam mort. Cumva, e bine că mai sînt pînă şi acelea 17 milioane de euro. E drept, cifrele nu-s tocmai cele mai exacte, cîtă vreme nu prea se iau în considerare încasările din printul local, unde vînzarea se face direct, ci sînt estimări de piaţă în funcţie de volumele agenţiilor, care vînd în principal grupurilor media cu prezenţă în Bucureşti. Piaţa, per total, e ceva mai mare – şi print, şi radio – dar dacă e să ne referim la procentaje, cam pe-acolo ne situăm.

Strict legat de articolul din Capital, sînt cîteva erori pe-acolo. Prima e că autoarea spune că, din 2007, online-ul a crescut de cinci ori. Din 2007 şi pînă prin 2011, nu estima nimeni volumele Google şi Facebook. În practică, în cei şapte ani, în online, doar s-au dublat volumele. Nu ştiu să interpretez dacă creşterea e mare sau mică, cert însă e că şi numărul de utilizatori de internet s-a dublat din 2007 pînă în 2011 (asta zice Wikipedia – de la 22% penetrare, la 47%) şi a mai crescut un pic. Legat de creşterea volumelor, dacă e să ne referim la proporţii, probabil că e o creştere corectă, firească, deşi eu, unul, mă cam îndoiesc.

Ar mai fi, desigur, întrebările obişnuite: cît din valoarea online-ului e reprezentată de volumele încasate de creaţie şi dacă serviciile de creaţie au fost sau nu incluse în calcul. Dacă da, valoarea pieţei de online scade, dacă nu, ar fi “pe-acolo.” Ar mai fi de discutat şi partea legată de relevanţă sau de pay-per-click, dar merg lăsate aşa, în ideea în care nu vorbim de o analiză amplă, ci de un articol.

PS: Eu am folosit cifrele din graficul de mai sus. Am mers pe estimările pentru 2014, nu pe cifrele pe 2013.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

2 comentarii

  1. Dupa cum creste Facebook preturile, se merge mai mult pe Google si mai putin pe Facebook.