Bula Facebook: vrei să vinzi?

nobody-caresUn gînd scurt, că n-am timp să intru în detalii: văd atîta lume care se îmbulzeşte la băgat bani în Facebook, dar care nu se întreabă de ce o face. Facebook, oricît şi-ar dori lumea să fie altfel, nu livrează mai cu spor. Dacă produsele tale, în calitate de companie, nu sînt pe o nişă care să aibă vreo legătură cu un potenţial hobby, cu pasiunea unui individ, strici orzul pe gîşte. De aia se văd conversii mai mari, de exemplu, la paginile unui magazin foto, dar nu şi în cazul unei bănci. Se cheamă targetare în funcţie de interese.

Omul e pe Facebook ca să piardă vremea. Cele mai de succes statusuri sînt pozele. Cel mai des, se intră pe Facebook de la birou, cînd omul vrea să piardă vremea trei minute la fiecare jumătate de oră, să-şi clătească repede creierii. Se uită pe diagonală, le vede, dă sau nu dă Like, trece mai departe. Nimeni n-are chef să cumpere ceva online cînd e la birou dacă n-are nevoie. Caută doar dacă îi trebuie şi se duce direct pe site-ul furnizorului sau vînzătorului. Nimeni n-are chef să vadă ce mai face banca X sau banca Y, mai ales dacă are credite. Nimeni n-o să cumpere refinanţări cînd grija cea mai mare este să-şi păstreze locul de muncă, o mărire nu pupă prea curînd, iar banca ce vine cu oferta cere şi mai multă hîrţogăraie şi venituri mai mari. E criză, apropo.

Ah, vă miraţi că se împuţinează like-urile? Ah, rezultatele sînt zero comparativ cu reach-ul de 38 de milioane de români? Simplu: băgaţi bani în Facebook ads. 26 de cenţi pe click targetat, conversii zero. Pînă şi AdWords e mai ieftin şi mai eficient. Ah, vrei să fii prezent şi acolo? Vrei să interacţionezi cu oamenii? Vrei să poţi fi înjurat în faţă şi să răspunzi? Asta-i altă poveste. Dar nu te aştepta să vinzi. N-o să se întîmple.

Dar, na!, nu mă credeţi pe mine. Eu am pierdut trenul social media.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

14 comentarii

  1. Eu cred ca vezi prea simplist lucrurile. Social Media vinde, dar nu cum o face PPC-ul sau marketingul afiliat.

    Orice business care, in măsurarea performanțelor diferitelor medii, folosește modelul Multi-Channel Attribution, poate observa ce impact financiar are Social Media.

    Nici eu nu cred prea mult în Facebook Ads, dar cred în folosirea Social Media în creșterea vânzărilor (cupoane, fidelizarea clienților, campanii), reducerea costurilor asociate departamentului de asistență clienți (ex: how to-uri pe youtube, filtrare pe keyword pe twitter etc) s.a. Mai multe aici: http://www.allinbound.ro/ghid-social-business/

    Social Media are impact real asupra unei afaceri. Totul se rezumă la măsurarea corectă si a legării indicatorilor nonfinanciari (reach, trafic, engagement) de cei financiari (vânzări, lead-uri, scăderi costuri). Din nou, shameless self promotion: http://www.allinbound.ro/cum-masori-social-media-marketing/

    • @Alin Vlad: right. Deci, creşterea vînzărilor prin cupoane şi campanii şi fidelizarea clienţilor. Cupoane şi campanii poţi să faci oriunde, de la site-uri de ştiri pînă la bloguri şi twitter. Pe YouTube, nu se duce nici naiba să caute “cum fac [insert here],” iar dacă postezi asta pe facebook, durează maximum trei zile pînă n-o mai vede nimeni. Strict pe Facebook, în afară de awareness, nu cîştigi nimic. Omul e tentat să dea click la toate mizeriile, asta nu înseamnă însă că-i şi pasă. Repet: dacă nu eşti pe o nişă care să prezinte un real interes pentru utilizator, nu vinzi nimic. Punct. Terminaţi-o cu prostiile astea: reach, engagement şamd. Zău, sînt gogoşi. Toată lumea bagă la KPI reach-ul şi engagementul, ca şi cînd chiar ar conta. Reach calculat după algoritmi dubioşi şi engagement calculat în funcţie de like-uri date la grămadă, la poze. Serios? Come on, dude! You’re better than that.

  2. Scoți din context. Ar trebui să ai o viziune mai globală, mai holistică. Ce spui tu se vede la exterior.

    Da, reach=ul și engagement-ul sunt KPI-uri intermediare vanitoase, dar există și apar la începutul funnel-ului, generând acel first click attribution.

    Sunt multe de luat în calcul începând de la indicatori slabi ca și calitate gen reach până la cei care au impact: lead-uri.

    E un funnel, iar Social Media, folosită cum trebuie, poate avea un rol important în acea călătorie a clientului către purchase.

    Exemplu propriu: promovare pe Facebook a articolelor de pe hotforsecurity.com -> reach -> engagement -> trafic -> lead-uri (download trial Bitdefender 90 de zile) -> conversie.

    Si asta e funnel-ul cel mai simplu.

    • @Alin Vlad: lasă funnelul în pace. Tu vorbeşti de cum funcţionează promovarea pe nişa ta. Repet, pe o nişă. Vinzi direct celor interesaţi. Ca să ne distrăm pînă la capăt, cîţi oameni se mai ocupă de social media la BitDefender (şi, inclusiv, lefurile lor) şi care e bugetul lunar pe care-l băgaţi în Facebook? Include aici şi costurile cu timpul celor ce creează ilustraţiile pe care le folosiţi, preţul plătit pe pozele pe care le postaţi – îmi imaginez că sînt cumpărate, nu? – şi ce alte costuri suplimentare mai apar. Spune-mi care-i bugetul şi zi-mi ce vînzări ai, care-i ROI-ul. Asta aşa, scurt. Şi, aminteşte-ţi, eşti pe o nişă.

  3. Mult prea simplist vazuta intreaga poveste si fara un background solid. 2-3 articole pline de sange de afara nu inseamna ca iti reda realitatea din interior. Poate doar experienta, dupa cativa clienti mari si obiective atinse, ori depasite.

  4. Pai hai sa vedem experiente: rulat campanie pe facebook, timp de 30 de zile. 13 IMPRESSIONS, no clicks. Bun, asta inseamna ca nu am dat bani, dar totusi. Pe Adwords trebuie sa stau cu dintii in buget, altfel platesc cat nu castig intr-o luna. Platit 2 posturi ‘sponsored’. 2 dolari aruncati pe geam. Mda, mult prea simplist vazut ;)

  5. Daca v-as zice ca vand publicitate intr-un ziar care are 2000 de vizualizari la un advertorial doar daca il promoveaza si pe facebook dar se lauda cu un mil de unici/luna ce ati zice?

  6. Pe bune că ai găsit o captură de ecran cu un preţ pe click şi ai construit o teorie despre funcţionalitatea Facebook şi despre cum Facebook nu livrează în jurul acestei capturi? Come on…

  7. Problema nu e de cine e făcut testul, problema e că e UN test. Nici 10 nu ar fi suficiente. Se face optimizare constant, nu merge altfel

  8. Da, vorbesc din perspectiva experienței mele din zona security software. Dar oare nu vorbesti si tu tot din perspectiva unei nișe?

    Realizezi că nu pot să-ți dau numerele de care ai nevoie, nu? Dar iți pot zice că există ROI.