Cannes Lions: Cum duci lumea la film? Cinema 3D. Şi reclame pe măsură.

Cum ar fi să îţi aşezi ochelarii pe nas şi să îl vezi pe Bono de la U2 la un metru jumate în faţa ta, parcă ieşind din ecran? Prima impresie este aceea că, dacă întinzi mîna, ai putea să dai noroc cu el. Dacă ar fi să faci o comparaţie a senzaţiei pe care o pereche de ochelari cu o lentilă roşie şi cu una verde poate să ţi-o transmită, atunci gîndeşte-te la filmele SF în care era prezentată ideea de hologramă (de la Star Wars pînă la orice altceva îţi doreşte inima).

Ei bine, tehnologia se numeşte cinema 3D. Şi dacă Iron Man este unul dintre filmele cele mai recente care, în Statele Unite, a rulat în 3D, publicitarii pregătesc reclame pe măsura filmelor rulate. Cum creezi 3D-ul? În principiu, simplu dacă e vorba de animaţii. Mai complicat e pentru pelicule, cîtă vreme trebuie să se filmeze cu două camere, iar postprocesarea nu e tocmai un lucru uşor.

Prezentarea Screen Advertising World Association (SAWA) a început cu un clip de vreo cinci minute cu imagini dintr-un concert U2. Practic, un videoclip 3D pentru piesa Vertigo cîntată live. Alte prezentări? O reclamă pentru un eveniment aviatic produs de RedBull, primul spot 3D comercial din lume pentru o bere portugheză (Portugalia este pe locul doi, după UK, ca număr de cinematografe 3D în Europa) o reclamă la Vodafone realizată în 3D (strict pentru sălile de cinema – sigle mici Vodafone transformîndu-se în floricele de porumb) şi, nu în ultimul rînd, un fragment din filmul “Călătorie spre centrul pămîntului”, ce urmează să fie lansat pe 16 iulie în cinematografele americane.

În contextul publicităţii din sălile de cinema, reprezentanţii companiilor invitate au arătat că procentajul de reţinere a brandurilor prezentate este de peste 70%, ceea ce face din reclamele 3D o nouă ţintă pentru publicitari şi advertiseri. E drept, încă nu se poate aplica în România, cîtă vreme românii au pierdut cultura filmelor prezentate pe un ecran gigantic odată cu apariţia televiziunii prin cablu şi intrarea pe piaţa românească a canalului HBO.

Practic, publicul din cinematografe este foarte receptiv la noile forme de advertising, ceea ce transformă publicitatea 3D într-o nişă din ce în ce mai eficientă (în ţările în care oamenii chiar plătesc un bilet pentru a vedea un film) pentru advertiseri. În ceea ce priveşte România, ideea de proiecţii 3D ar putea ajuta, cel puţin teoretic, mărirea publicului plătitor de bilete de cinema. Experienţa face toţi banii. Cît despre spoturi 3D, probabil că mai avem mult pînă atunci.

4 comentarii

  1. Poti, te rog, sa dai un link unde ai vazut ca ruleaza Iron Man 3D? pentru ca IMAX nu a avut si nu va avea in program asa ceva.

  2. Cinematografe IMAX 3D sint peste tot in Europa asta, pina si-n Bulgaria. Ne miscam si noi fara talent, cam in toate domeniile……

  3. Am vayut anul trecut la Cerf (daca+mi aduc bine aminte) primul televizor 3D, Nici nu trebuia sa ai ochelari speciali. Oricum, se vedea ca tehnologia e la inceput, trebuia sa stai intr-o anumita pozitie ca sa ai senzatia de 3D. Totusi, era spectaculos.

  4. Pentru Cristi Roman : IMax nu e totuna cu 3D .. Hai sa spunem si noi ceva