Canon 6D – impresii finale despre cel mai mic DSLR full-frame

setup

Am avut, de la F64, pentru mai bine de o lună, un Canon 6D, cel mai nou full-frame al companiei şi cel mai compact, în acelaşi timp. Am profitat de el cît am putut şi mă tot întreb cam cît trebuie să muncesc suplimentar ca să-mi cumpăr unul. E drept, l-am luat cu un EF 28mm f/2.8 IS USM, un obiectiv care mi s-a părut – poate e doar entuziasmul meu de vină – mai luminos decît vechitura mea de EF 50mm f/1.8. Dar după atîta distracţie, vine şi momentul ăla în care scrii cu ce impresii ai rămas.

Printre altele, mi-am propus să fac un mic test de ISO pentru Canon 6D, aşadar, am setat diafragma la f/4 şi am tot crescut valorile ISO. Am mers din stop în stop, de la 100 şi pînă la 25600, deşi, extins, merge de la 50 pînă la 102400. ISO 50 nu este foarte uzual, aşa că l-am sărit, iar eu sînt de părere că dacă treci de 6400, trebuie să te plictiseşti rău sau să nu ştii să setezi aparatul.

Am pus, deci, trepiedul în mijlocul casei, am pus macheta de VW Golf GTI pe post de subiect şi m-am apucat de făcut setări în aparat (cel din poza de mai sus e 600D-ul meu.)

Comparaţie: factorul de crop

Pînă la testul ISO, o să încep cu o mică explicaţie. La cererea publicului – m-a întrebat, cineva, într-un comentariu, de ce n-am scris despre asta, – pentru cei care nu ştiu care-i deosebirea principală dintre un DSLR “normal” şi un full-frame, am pus şi o comparaţie pentru a ilustra diferenţa faţă de un aparat cu senzor cu factor de crop.

Senzorul APS-C de pe un Canon 600D, precum al meu, este mai mic. Prin urmare, cadrul captat este mai mic, iar cel mai simplu de demonstrat e cu ajutorul obiectivelor fixe. Un full-frame precum Canon 6D va capta o imagine mai amplă decît un senzor crop precum cel de pe 600D. Factorul de crop este de 1.6, adică un 600D va capta doar 60% din cît captează un full-frame. Poţi, la fel de bine, să-i spui şi “factor de zoom,” cîtă vreme imaginea obţinută de un APS-C cu un obiectiv cu distanţă focală de 50mm este echivalentă cu cea obţinută de un full-frame cu obiectivul setat la 80mm (nu cred că există, de la Canon, obiectiv fix de 80mm.) De exemplu, mai jos, o comparaţie la 28mm.

6d-600d-crop-28mm

Comparaţia este mai ciudată, de exemplu, la 50mm, unde, ca să produc o imagine decentă, a trebuit să mişc maşina spre interior pentru a funcţiona autofocus-ul de pe 600D. A se vedea, în stînga (pe manual,) cam care e, de fapt, centrul pe care îl prinde un senzor crop. Menţionez, din nou, că trepiedul n-a fost mutat nici măcar un milimetru. Ambele aparate au avut exact aceeaşi poziţie. Mai jos, în screenshot-ul din Photoshop, este imaginea captată de full-frame la o focală 50mm, adică aproape identică cu ce surprinde un 600D la 28mm.

600d-50mm-focus

Canon 6D – noise la ISO 100-25600

Ziceam de testul ISO. Am folosit EF 50mm f/1.8, mi s-a părut mai simplu de făcut crop ulterior. Ei, bine, am făcut comparaţia în Photoshop, luînd nouă cadre trase la f/4, cu ISO şi expunere diferită, astfel încît să fie aceeaşi luminozitate. Avînd în vedere că aparatul e setat pe ISO extins, la fiecare trei “trepte” de ISO – am pus între ghilimele pentru simplul motiv că nu-s trepte propriu-zise, ci treimi, – am crescut cu cîte o treaptă (întreagă) expunerea.

noise-grid-cropToate fotografiile, la rezoluţie originală (cadrele au fost trase RAW, dar le-am exportat din Lightroom, fără nici o alterare,) sînt disponibile pe SkyDrive, pentru cine vrea să aprofundeze. Link-ul e ăsta. Tot acolo e şi comparaţia de crop, la rezoluţie maximă. Pentru crop, am încercat să folosesc un grid, ca să fie mai uşor de comparat aceeaşi porţiune. Mi s-a părut că partea cu parbrizul, farul şi roata e cea mai relevantă, pentru simplul fapt că include mai multe culori decît restul pozei, plus o porţiune semnificativă de negru.

Mai jos – click pentru mărire; deşi, cred, ideal ar fi “open in new tab,” – porţiunea în cauză. Calitatea este aceea de “save for web.” Mi se pare relevantă pentru că, în general, cine foloseşte aparatul de fotografiat pentru a pune poze pe blog sigur îşi va optimiza imaginile. La rezoluţia de mai jos, la o primă vedere, pînă la ISO3200 nu se remarcă nici o diferenţă majoră. Abia la 6400, dacă eşti atent, remarci zgomot. Noise-ul e vizibil serios de la 12800 în sus. La 25600 se vede cu ochiul liber doar la detalii.

canon6d-f4-comparatie-iso

Totuşi, dacă ne rezumăm strict la detalii, zgomotul e cu adevărat vizibil doar la zoom. Ceea ce înseamnă că, indiferent dacă tragi la ISO 100 sau la ISO 25600, în casă, cel puţin, aparatul îţi oferă suficientă calitate atît pentru print – cred că inclusiv la dimensiuni mari; corectaţi-mă, totuşi, dacă greşesc, – cît şi pentru Facebook sau pentru păstrat pe disc ori pentru publicat pe blog.

canon6d-f4-comparatie-iso-save-web

canon6d-f4-iso25600Din punctul meu de vedere, ISO 25600 oferă o calitate mai mult decît decentă. De exemplu, am luat cadrul în cauză şi l-am redimensionat la 800px lăţime, după care i-am dat “save for web” la 71% calitate (click pentru mărire). Fără nici o alterare suplimentară, fără Sharpen, fără Levels, fără nimic. După ce l-am salvat, i-am aplicat, totuşi, un Sharpen, ca să-mi fac eu o idee cum se vede. Aş spune că e chiar mai mult decît m-aş fi aşteptat.

Desigur, nu e corectă comparaţia, dar cred că nivelul de zgomot de pe 6D, la ISO 25600, este similar cu cel de pe 600D, la ISO 3200. Din păcate, nu m-am jucat cu alte full-frame-uri mai mult de 20 de minute şi, cu atît mai mult, nu am făcut comparaţii între acelaşi cadru la ISO diferit. Cred însă că cele două colaje de mai sus pot fi relevante pentru un fotograf interesat de tehnică, ce foloseşte full-frame-uri.

Alte impresii

În ceea ce priveşte autofocusul, în review-urile pe care le-am citit despre Canon 6D, se spune că ar fi mai rapid decît pe 5D Mark II, dar mai slab decît pe Mark III. Sincer, habar n-am. Însă pot spune că, pentru mine, e mai mult decît suficient. N-am avut nici o problemă să focalizez.

Legat de corpul aparatului, e cam cît un Canon 60D. Personal, mi-a fost un pic mai greu să mă obişnuiesc cu roata principală, eu neavînd aşa ceva pe 600D. Însă odată ce m-am obişnuit, cînd am luat 600D-ul, nu ştiam ce-i lipseşte. De asemenea, rotiţa pentru expunere se mişcă impecabil şi suficient de repede. Pe 600D, parcă se blochează.

La capitolul calitate a imaginii, trebuie doar să-ţi tremure mîinile groaznic de rău sau să faci setări aiurea, dacă tragi pe manual, ca să nu-ţi iasă bine. Cu obiectivul de 28mm f/2.8, am tras cadre, seara, la 1/30, fără să-mi iasă mişcate. Am scăzut pînă la 1/15 şi n-am remarcat mişcare. E drept, contează şi stabilizatorul obiectivului.

Nu mi-am bătut capul deloc cu opţiunile de WiFi şi GPS şi cu atît mai puţin cu filmarea. Prin urmare, după o lună de zile şi vreo mie de cadre, încă nu clipeşte pe afişaj simbolul pentru “atenţie, moare bateria.”

Aş spune doar atît: e aparatul ideal pentru cei care vor să facă trecerea de la un APS-C la full-frame. E cu vreo 200 de grame mai uşor decît 5D, are dimensiunile potrivite, n-am avut nici măcar o singură problemă cu autofocusul, indiferent unde aş fi focalizat.

Fotografii făcute cu Canon 6D

O listă de link-uri către fotografiile făcute cu 6D-ul şi publicate pe blog, mai jos:

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

5 comentarii

  1. Nu am inteles partea cu ce “poate aparatul sa proceseze”, in contextul obiectivului de 28mm, timpul de expunere si imagini netremurate. Empiric, se considera ca e nevoie de un timp de expunere de minim 1/f (focala obiectivului) pentru o poza netremurata, trasa din mana. 1/30 pt 28mm e pe acolo. Stabilizatorul ajuta la 1/15. Aparatul o face el ceva procesare, dar nu se ocupa si de stabilizare.

    • @wideshot: să ştii că m-am gîndit şi la asta, dar prima poză din articol e trasă la 1/4, de exemplu, iar maşina se vedea clar (am un blur mare pe aparat,). Şi atunci, nu ştiu cît mai ajută stabilizatorul de pe obiectiv. M-am gîndit că mai contează şi ce ştie aparatul. Îmi închipui că mai contează şi timpul de scriere a informaţiei. Nu ştiu, probabil bat cîmpii. Dacă-i aşa, atunci şterg partea aia.

  2. Pai nu e de mirare. Canon zice ca IS-ul de ultima generatie aduce un avantaj de 4 stopuri (diafragme) fata de lentilele care nu au asa ceva. 1/4s stabilizat echivaleaza cu 1/60s nestabilizat (in conditii ideale).

    Aparatul conteaza atunci cand ai stabilizare pe senzor (vezi modelele Sony). Timpul de scriere (pe card) influenteaza numai cadenta de tragere, in momentul in care bufferul de memorie e plin.

  3. Cam galbene pozele. Ar fi fost bune niște poze in situatii diferite(outdoor, portret/studio, macro, low light, etc). Ceva in genul asta: http://www.stevehuffphoto.com/2012/11/21/the-sony-rx1-digital-camera-review-part-1-an-intro-to-a-compact-powerhouse/
    Poate data viitoare:).

    • @Alui: sînt nişte poze de văzut noise-ul, nu poze artistice. N-am stat să setez white balance-ul. În link-ul dat de tine vorbim deja de altă categorie de camere, unde nu poţi schimba obiectivul. Ce sens are să încerc macro cu un obiectiv wide?