Carantina ar trebui să mai țină cel puțin jumate de an în România

Mi-a tunat ieri ideea asta în timp ce făceam ceva, probabil citeam știri: “arestul la domiciliu” din România ar trebui prelungit cu cel puțin încă șase luni. Nu săriți, că vă explic imediat, are logică ce spun.

Cred că știrea pe care-o citeam era ceva cu guvernul sau un ministru care-a declarat că toate instituțiile statului vor fi obligate să accepte documente pe mail. Băi, voi vă dați seama ce înseamnă asta?

Voi realizați că, în doar două săptămâni de izolare, birocrația românească a evoluat cât pentru 20 ani? Voi înțelegeți că, în momentul ăsta, birocrația românească a ajuns, în sfârșit, în 1995?

Eh, imaginați-vă, acum, ce-ar putea face încă șase luni de carantină. Imaginați-vă că ar dispărea definitiv dosarul!, nu doar dosarul cu șină. Că n-ar mai trebui timbre. Că dacă documentele sunt trimise de pe o adresă de mail înregistrată, scan-ul sau o poză cu mobilul e suficient sau, dacă ești utilizator de Mac, semnătura pe care-o poți pune în Preview peste un PDF e mai mult decât trebuie.

Că n-ar mai fi nevoie de documente în original cu semnături cu pix albastru, că ar dispărea tâmpenia aia de semnătură electronică din prezent, că ai putea vedea pe site-ul ANAF ce taxe ai plătit anul trecut, că te-ai putea plânge pe site-urile primăriilor de gropile din asfalt…

Carantina asta generală, dacă ar mai ține încă șase luni, ar înjumătăți numărul angajaților la stat. E scuza perfecta pentru guvern să facă fix asta. E o perioadă taman bună să informatizezi tot, să nu lași nimic să funcționeze ca pe vremuri și s-o faci ieftin spre gratis.

Știu ce ziceam, zilele trecute, că e stupid ce face Code4Romania cu cele șase site-uri pentru același lucru și îmi mențin părerea, dar hai să ne imaginăm că pasul următor va fi, pentru ei, să refacă toată interacțiunea cetățenilor cu statul. Practic, portalul eRomânia, ăla care-a costat juma’ de miliard de euro și nu e funcțional, ar merge brici în șase luni și nici n-ar costa nimic statul. Încă jumate de an de carantină, doar atâta, încă șase luni.

9 comentarii

  1. Perfect de acord. Desi cred ca la sfirsitul bilciului Corona repetentii astia vor trage cu dintii sa revina la ce a fost. Digitalizarea ar da o lovitura si bransei notarilor care ar deveni aproape in totalitate de prisos.
    Sint de acord si cu ce scrii despre ,,gradinita olimpicilor” code4romania. Digitalizare e altceva decit IT-izare, din pacate. Trebuie sa ai o administratie viabila ca input pentru digitalizare. Nu scapi de asta, si asta nu ti-o fac IT-stii chiar daca ei se pricep la orice, muzica, film etc. Nu vorbesc de persoane, ci de competentele bransei.

  2. Tocmai îmi dădeam seama că mă chinui de vreo 4 luni să traversez orasul la casa de sanatate si… am realizat ca in sfarsit nu ar mai trebui sa o fac!! Sper sa se aplice!!

  3. Tu ai o idee greșită de ce înseamnă angajați la stat și te raportezi la acel total de 1,2 milioane 😂
    Decât că ăia la care te gândești tu sunt 120.000 și cam sunt insuficienți. Dacă s-ar simplifica procedurile, abia atunci e posibil să devină suficienți.

  4. “Dezghețul” apăruse timid deja de 1-2 ani. Este însă o stradă cu două sensuri. Dacă în ceea ce privește instituțiile începe să se cunoască schimbul de generații, sunt acum preponderent persoane în zona 30-40 de ani, există mai multă relaxare și deschidere, problema rămâne și în zona privată puternic. De exemplu, de când s-a scos ștampila, în 2017, nimeni de la stat nu a mai cerut-o, în vreme ce la privat abia spre sfârșitul anului trecut am simțit o relaxare. Ai auditori Big Four care cer “factură în original”.
    De asemenea, există și o oarecare reticență în relația cu statul, care vine mai degrabă din zona instituțiilor de control, unde, deși redus față de trecut, rămâne în continuare cu un procent de abuz și stupiditate (deși ai și aici schimb de generații).
    Altfel, mulți pași începuseră deja. Mai degrabă acum se forțează aplicarea generalizată.

  5. Bah baieti. Onor primarul Lungu (ala care semnase contract de luminițe de paste dupa începerea starii de urgenta) din fantasticul muncipiu Suceava a declarat mai an ca primaria Suceava, daca ar fi firma privata, ar functiona foarte bine doar cu jumătate din personalul angajat. Voi va dati seama cat de prost s-a simtit a doua zi ca a recunoscut asta? Bine, asta nu l-a împiedicat sa mai bage vreo 100 de persoane in primarie ca angajati.
    Aia de la AFM mi-au cerut pe firma un certificat in original de la AFM ca nu am datorii la AFM. Stiti cine emite certificatulaala, nu? AFM. Voi vă dați seama ca mi s-a sinucis un neuron cand am citit asta….?
    Dupa ce trece nenorocirea asta se va continua mai voios in umflarea aparatului bugetar ca de asta nu au reușit sa combata eficient epidemia – nu aveau personal suficient.

  6. Institutii ale statului care au adrese de email personale pe yahoo, gen maricica primaria orsova@ yahoo.com .
    Yahoo care e spart tot la 2 zile, apoi ca isi uita parola si nu mai poate recupera adresa.
    Si vorbim de digitalizare peste noapte, uitate la toate sistemele facute pentru statul roman ca sunt pe butuci, sistemul pentru cardul de sanatate e in top.
    Stai sa vezi dupa ceva vreme tot ce ai trimis documente la institutie a statului ca fost spart sunt publice pe internet.

  7. Semnatura aia electronica nu e chiar o tampenie. E o dovada de autenticitate la nivel international. Cam asta-i si diferenta intre Let’s Encrypts gratuite si certificatele de la VeriSign pe bani. Unii doar cripteaza traficul si ceilalti iti verifica pe bune identitatea si confirma ca zici ca esti cine esti.

    Intr-adevar, semnatura electronica cu stick/token este greu de folosit si de inteles. Problema in sine nu cred ca-i modul in care trebuie obtinuta (si ca toti o vor gratuita, nu pe bani, precum locul de parcare, este un drept fundamental) ci implementarea ei in aplicatiile soft de la Adobe pana la Microsoft, e o aventura si nu e gandita pentru end-user iar pe Mac trebuie sa pui niste module de mana ca s-o faci sa mearga…

    Solutia ta cu Preview pe Mac e in materie de securitate fix ca semnatura aia pusa cu copy&paste pe foile scanate, adica degeaba :)

    Cred ca o implementare de succes ar necesita niste zone de acces graduale, adica pentru unele sa fie suficient mailul, pentru altele ce implica chestii importante sa fie actele semnate cu semnatura electronica si cele mai importante sa fii in carne si oase. Asa de multe ori tragem cu tunul degeaba pentru chestiile cele mai mici.

    Intr-un fel sa fie ca la aeroport, cei care-si faceau checkinul online aveau ghiseu dedicat de dropoff pentru ca deja datele lor erau prevalidate. Cineva tot le verifica acolo dar munca lui dura mai putin pentru ca trebuia doar sa verifice nu sa le ami si introduca.

    • De acord, doar că… exemplul tău cu SSL-ul e perfect. Majoritatea site-urilor n-au nevoie de propria semnătură, e doar un moft. Pentru majoritatea activităților economice, nu e nevoie de chitanțe, factura e suficientă – scria Dorin Lazăr că riscă amendă de la Fisc dacă n-are casă de marcat, el fiind… programator, vinde cod către companii de software.
      La fel și cu semnătura, se poate și fără ea. Uită-te la IFN-urile care dau credite online, ai două bife cu “am citit și înțeles” și te pun să-ți scrii numele ca semnătură. N-ai nevoie nici de aia.