Care-i faza cu facebook și scrisorica lui Zuck

Scurt și cuprinzător: Zuck a publicat, aseară, o notă lungă și plictisitoare despre cum vede el transformarea facebook în viitorul apropiat, despre cum intimitatea și protecția datelor sunt importante pentru el și alte bla-bla-uri.

O să fac un sumar cu ce-a vrut să zică (sunt și câteva idei citite prin câteva articole, dar cum scriu de pe mobil, nu mai pun link-uri pentru fiecare-n parte):

  • facebook e tot mai încolțită de reglementări. Au băgat tone de bani în lobby ca să nu treacă GDPR-ul și și-au luat-o pe coajă, California vrea să impună propria legislație similară GDPR, Apple face lobby pentru un GDPR american, modelul de business va începe să scârțâie
  • interoperabilitatea mult trâmbițată între aplicațiile de mesagerie nu e decât reacția la morcovul că e posibil ca autoritățile să-i spargă compania în mai multe din cauză de monopol. Un fel de preemptive strike.
  • ținut datele pe servere din țări sigure e un bullshit de doi lei câtă vreme alții mai mari au fost obligați de chinezi și ruși să țină datele cetățenilor lor la ei acasă. Practic, Zuck zice că renunță la piețele astea două, dar pierderea e irelevantă, facebook e nimic pe lângă vk în Rusia și wechat în China
  • transformarea din “piață publică” în “sufragerie” e un mod de-a spune că dispare definitiv reach-ul organic pentru pagini: plătiți sau dispăreți, nu există cale de mijloc, ceea ce…
  • are sens dacă te gândești că vor fi constrânși să colecteze și să prelucreze datele într-un mod diferit, în care nu vor mai putea să le dea de pomană cui are chef să te targeteze cu fake news, antivaxx și altele
  • chiar dacă, uitându-te la cifre, nu pare, lumea începe să se care de pe facebook către aplicații sau servicii care nu îți vând pielea cui plătește mai bine, deci declinul rețelei a început, iar el știe asta
  • și are cifrele necesare: Instagram crește în continuare, dar în ciuda postărilor publice, toată comunicarea e privată, WhatsApp e complet închisă, Messenger e a doua sau a treia cea mai populară aplicație de chat, toate datele arată, probabil, că activitatea se mută din public în privat
  • facebook a tolerat ani de zile mizeria, până când lumea a început să se supere, bullying-ul a tot crescut, propaganda la fel, acum încearcă să facă un soi de damage control, doar că…
  • îl fac prost. facebook a fost întotdeauna un sistem închis, este creatorul de facto al bulelor, iar acum vor să le închidă și mai mult, ceea ce e o tâmpenie, pentru că va radicaliza și mai mult opiniile utilizatorilor…
  • și, în același timp, s-ar putea să le dea cu virgulă. facebook a creat un sistem adictiv, rețeaua provoacă o dependență mai severă decât fumatul, iar pe termen mediu, restrângând bulele, o să facă implozie
  • Zuck nu zice nimic de pixelu’ magic, care te urmărește peste tot. De asta nici nu le pasă prea mult de cât postezi sau ce pagini mai urmărești – și de aia vor și distruge reach-ul organic; practic, colectează date direct din browser fără să aibă acces la istoric, așa că se vor face că plouă și se vor lăuda cu acel “clear history” de care mieunau zilele trecute că îți vor strica experiența personalizată în rețea și alte bălării. Traducere: am găsit o metodă mai bună să-ți procesăm datele, nu mai avem nevoie de aia

În concluzie: datele arată cam nasol pentru facebook – rețeaua, nu compania. Activitatea utilizatorilor e în scădere, cel puțin în State, numărul celor care migrează sau își închid conturile e în creștere, tinerii fug de facebook pentru că a devenit un soi de Big Brother inclusiv la dispoziția părinților, tot mai multe surse de informație (ziare) introduc paywall-uri, ceea ce face ca facebook să devină semi-irelevant pe termen mediu, pentru că e inutil să îl mai folosești dacă atunci când dai click te izbești de un perete.

Zuck încearcă, acum, o pivotare soft, dar e cam târziu. Coșmelia începe să scârțâie din țâțâni, disperarea bate la ușă, brandul suferă cea mai mare scădere de credibilitate și încredere dintre toate companiile de tehnologie, iar la asta au ajutat masiv și scandalurile din ultima vreme. Săptămâna și scandalul.

Recomandarea simplă pentru oricine produce conținut pe facebook: înapoi la bloguri și newslettere, că nu se anunță vreme frumoasă pentru reach-ul organic, nici măcar pentru cel al profilelor personale. Transformarea din “piață publică” în “sufragerie” tocmai asta înseamnă: redus zgomotul, dar până vor ajunge să-l reducă pe cel irelevant, va mai dura un pic, că tre’ să se antreneze și algoritmii ăia pe pieile cuiva.

Bonus: un articol bun la Orlando plus unul de la Claudiu. Și traducerea notei lu’ Zuck, pe înțelesul tuturor.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

8 comentarii

  1. “și newslettere”
    aww. s-a prins și negrea, te-ai prins și tu, oare cine urmează!

  2. Intuiam chestia asta de ceva vreme, am si scris parca, de aia am si resuscitat blogul.

  3. Facebook nu da datele celor care fac aceste campanii targetate, Facebook e doar un matchmaking platform.

  4. @andrei: era o ironie. Nu le da in sensul in care nu-ti trimite CSV-ul, dar matchmaking-ul lor iti permite sa faci cam orice. Nici n-ai nevoie de un tabel cu datele, e suficient sa stii cum sa targetezi.

  5. Tehnic, respecti conditiile gdpr, arati cu degetul spre un grup de persoane dar nu inspre un individ. Interesant e de vazut unde va merge, impactul e real.