Ce-i ăla direct debit şi la ce foloseşte

Direct debit” este una dintre cele mai tari opţiuni de plată a facturilor pentru uituci ca mine. Aproape în fiecare lună, mă trezesc cu internetul tăiat sau la un pas de-a nu mai da telefoane. Ideea de debit direct este tocmai aceea de a te scăpa de griji de genul ăsta, mai ales că funcţionează extrem de simplu. Definiţia, pe scurt, este următoarea: autorizezi banca să-ţi plătească facturile.

Definiţia lungă este că fie te duci la bancă şi completezi un formular, fie activezi din contul de online banking. Mă rog, nu ştiu cum e la restul, dar la UniCredit Ţiriac Bank am opţiunea să fac asta online. În fiecare lună, compania în cauză emite factura către bancă, iar banca virează automat, la data scadentă, suma facturată. Poţi face asta indiferent de operatorul telecom, dar şi pentru Enel/Electrica sau Distrigaz, pentru facturi de leasing şi aşa mai departe. Fără să treci pe la bancă.

Partea şi mai tare e că nu rişti, dacă pleci din ţară şi vorbeşti la mobil într-o veselie, să rămîi fără bani în cont dacă factura e prea mare. Mai exact, ai opţiunea clară de a stabili o limită maximă a sumei virate. De exemplu, eu am facturi lunare, la Vodafone, mai mari de 250 de lei, dar pentru că vorbesc mai mult pe fix decît în reţea, am costuri suplimentare. În unele luni, facturile mele au depăşit 500 de lei. Ca să nu-mi ia toţi banii, pot stabili ca Vodafone să nu retragă din contul meu, niciodată, o sumă mai mare de 300 de lei.

În cazul în care factura e mai mare de limita stabilită, factura nu este plătită, ci trebuie să o plăteşti tu manual.

14 comentarii

  1. ia încearcă să faci chestia asta cu enelu …

  2. “În cazul în care factura e mai mare de limita stabilită, factura nu este plătită, ci trebuie să o plăteşti tu manual.”

    Asta-i MAREA problemă cu Direct Debit-ul! Dacă ai de plătit o factură de 100 de lei iar, printr-o conjunctură nefericită, se întâmplă ca tu să ai în cont 99 lei, factura rămâne neplătită, iar pe tine nu te anunță nimeni. Și iar îți taie telefonul.
    Sigur, dacă ai timp și n-ai ce face cu el, după ce-ți setezi plăți automate, te loghezi de fiecare dată ca să verifici dacă s-au plătit sau nu facturile :)

    Din punctul meu de vedere, dacă nu ai 100% fonduri disponibile în cont ÎNTOTDEAUNA, mai bine stai liniștit cu Direct Debit-ul.

  3. Cel mai bine e cand ai atat direct debit cat si descoperit de cont. E drept ca trebuie sa fii atent cu descoperitul de cont, insa e foarte practic. Eu mi-am facut dupa ce am ramas fara curent de doua ori din cauza de direct debit.

  4. naaah, banca nu se atinge de banii mei. Prefer sa fiu responsabil si sa am grija de cheltuielile lunare, sa stiu de ele si sa le fac cand vreau eu. Dar poate eu am mai mult timp decat bani :)

  5. Direct Debit nu inseamna ca nu iti mai trimit factura si nu stii cit ai de platit. Asha cum la fel de bine daca factura are o greseala, poti sa o discuti intii cu firma respectiva sa o ajusteze sau chiar cu banca sa anuleze direct debitul.

    Nu inteleg de ce lumea se incapatineaza sa gaseasca tot felul de gauri in orice – dupa ce in Romania pierdeam ore intregi la cozi citeva zile (cablu, telefon, gaz, curent electric), nu am mai stat la cozi in ultimii 10 ani si ma simt foarte extraordinar. Le-am cerut asta la BCR acum citiva ani buni si au zis ca au de gind dar trebuie sa discute intii cu furnizorii de utilitati, ma bucur ca optiunea a aparut si in Romania.

  6. De stat la cozi nici eu nu mai stau de vreo 4 ani, de cand am internet banking. Direct debit inseamna sa nu mai folosesc nici macar acest serviciu pentru plata facturilor. Probabil ca pentru persoane foarte ocupate care au intotdeauna bani suficienti in cont e practic.

  7. Direct debit e si bun, e si rau. Bun pentru ca teoretic nu mai ai grija facturilor. Rau pentru ca daca alegi sa platesti factura Vodafone asa mai platesti si un comision de 3-4 lei…pe cand daca o platesti cu un card primesti cativa banuti inapoi daca acel card e de cumparaturi..

  8. Alex, publicasem si eu 2 comentarii la articolele tale, unul pe articolul precedent (care a aparut) si unul pe articolul curent care vad ca nu a aparut /a fost sters.

    Era vreo problema cu el?

    Nu de alta, dar ceea ce iti remarcam este ca la Unicredit trebe sa scrijelesti (ca in epoca de piatra) tot felul de adeziuni si formulare pe care sa le prezinti docil la gheseu, in timp ce la ING poti activa /dezactiva DirectDebit de pe Online Banking sau de la Multimat.
    Scuze dar asta este 1-0 pentru ING !!!

    • @Oreste: s-ar putea sa fi intrat prin spam, habar n-am. Oricum, am facut niste upgrade-uri si downgrade-uri la WordPress si s-ar putea sa se fi pierdut pe drum. Legat de adeziuni si formulare, direct debit poate fi activat/dezactivat, din cite stiu, si din online-ul banking-ul UniCredit. Nu tin minte sa fi fost nevoie sa scrijelesc hirtii.

  9. Dap. N-am citit cu atentie. Tu ai scris: “Definiţia lungă este că fie te duci la bancă şi completezi un formular, fie activezi din contul de online banking. Mă rog, nu ştiu cum e la restul, dar la UniCredit Ţiriac Bank am opţiunea să fac asta online.”, iar eu mentionasem ING-ul cu activarea online.

    Ma rog, ideea e ca pe “UniCredit Ţiriac Bank’ am o pataaa de zile mari, de pe vremea HVB-ului. Si nici nu mi se par ca rup gura targului cu produsele /serviciile lor.

  10. Draga Oreste,
    Hai sa vorbim de ce stim….
    Folosesc internet banking de la Unicredit de cand era Banca Tiriac…..daca ai sa citesti ai sa vezi ca aplicatia lor a fost si premiata….
    Mai mult am conturi in ambele si folosesc doua aplicatii iar scorul e de 10-1 pentru Unicredit…
    Hai sa traim….