Cît de mare e nevoia de software specializat în companiile mici?

cloud-sales-forceAbia de vreun an încoace am început să studiez mai atent zona de software pentru companii. Întotdeauna mi-au părut ciudate programele folosite în interiorul corporaţiilor. E drept, asta şi poate pentru că nimeni n-a stat să le explice pe înţelesul tuturor, plus că, atunci cînd zici corporaţie, te gîndeşti la multă matematică şi la şi mai multă contabilitate. Or, chestiunile astea mă depăşesc.

După care a venit criza şi producătorii de software s-au prins că e cazul să se adreseze tuturor companiilor, de la mari la mici şi de mici la mijlocii. Mai ales că, odată cu criza, fiecare patron a început să-şi pună problema tăierilor de personal. Ce făceau trei putea să facă şi unul singur, nu? Mai multă muncă, aceeaşi leafă, zi mersi că nu te dăm afară.

Desigur, contextul e mult mai amplu. Cîtă vreme ne-am permis angajaţi mulţi, am făcut-o. Cînd nu ni-i mai permitem, poate e cazul să ne gîndim mai serios la antreprenoriat. Bun, ce faci cînd îţi deschizi o firmă? Te gîndeşti la ce capital de investiţii ai şi începi să împarţi banii cu grijă. Ai lecţia învăţată şi nu te apuci să angajezi mai mulţi oameni decît îţi trebuie. OK, dar oamenii pe care îi ai în companie nu pot să facă toată treaba, deci ce facem? Şi aici apare software-ul care se ocupă de automatizări.

Teoretic, ce lipseşte în România – şi e o chestie la care, aparent, se lucrează, pentru că vine din spate o generaţie care înţelege tehnologia şi înţelege că nu toată lumea poate munci la stat – este cultura antreprenoriatului. Încă ne e frică să ne deschidem propriile afaceri şi ne temem în continuare că nu vom reuşi sau că vom pierde banii pe care-i investim. Uitîndu-mă la peisajul de soluţii cloud, cred că, dacă oamenii încep să înţeleagă mai bine cu ce se mănîncă, nu poate fi decît un lucru bun. Micşorînd cheltuielile, stimulezi dezvoltarea.

Apropo de asta, Romtelecom Business Solutions oferă Sales Force Automation, o aplicaţie de informatizare a forţei de vânzări mobile, ca să citez exact descrierea. Se ocupă de tot ce ţine de gestionarea informaţiei despre produse, comenzi, stocuri, plăţi, creează planuri de vizitare a punctelor de vânzare/clienţilor, monitorizează promoţii inclusiv de la concurenţă, automatizează facturarea şi aşa mai departe. Adică trimiţi omul de vînzări pe teren şi el bifează nişte date într-o aplicaţie de mobil, tabletă, laptop.

Eh, toată centralizarea datelor e automată. La fel şi raportările. Simplificînd întreaga procedură, pentru un abonament lunar modic, cîtă nevoie are cineva cu un business mic de o astfel de soluţie cloud? Pentru că eu, unul, mă gîndesc că, dacă am fi avut asta prin anii ’90, economia românească arăta complet diferit. Şi nu e vorba de soluţia în sine, nu la asta mă gîndesc. Ci la faptul că simplifică multe proceduri şi procese interne, reduce multe cheltuieli şi, pînă la urmă, are rolul de a stimula micul (potenţial) întreprinzător să nu mai aştepte să-l angajeze cineva.

Iar dacă soluţia e frumos ambalată (atît bine desenată, cît şi corect şi clar promovată,) cei ca mine, care fug de matematică, s-ar gîndi serios să o adopte rapid.

3 comentarii

  1. bine, bine.. da site-ul nu prezinta mare lucru, nu stiu daca e o traducere a unui soft din afara sau ceva facut inside, nu spune nimic despre modul de export al datelor pentru inserarea intr-un soft contabil, e adaptat legislatiei romanesti, exemple de raportari (“managementul informatiei despre produse proprii… ” inseamna atit de multe e ca si cum ai zice la doctor ca ‘te doare’ si atit), ce inseamna mentenanta la el, permite inserarea de ‘retete’ (produsul a se vinde intotdeauna cu b dar in contab trebuie gestionate separat) etc etc cu alte cuvinte prezentarea e prea generala, plus ca discutam de nise in vinzare ce au fiecare anumite particularitati (e adaptabil? la ce cost?).

    • @Zippo: ştii care e partea cea mai mişto la Romtelecom? Că au un departament de comunicare foarte tare, care colectează sugestiile şi le trimite mai departe. Şi, de cele mai multe ori, sînt implementate :) Cred că o să-ţi răspundă, curînd, cineva de la ei.

  2. Nano, micro, mini intreprinderile sunt ignorate in acest domeniu. Nicio firma de software nu personalizeaza aplicatii pentru ele. Cumperi totul asa cum este, la inceput folosesti un sfert din aplicatie si termini prin abandonarea softului. Marea majoritate a firmelor au 1-3 angajati, aceste firme nu gestioneaza depozite, sute de produse, clienti, agenti comerciali.