Copy / paste-ul la români: Încă un serviciu online tip Netflix

bbc-tv

După “succesurile” înregistrate de Voyo.ro şi AntenaPlay.ro, încă un “jucător” intră pe piaţa locală de internet TV, că nu ştiu cum altfel să-l definesc. În principiu, ar fi video-on-demand, dar, deh, mai contează?

Numărăm, în prezent, cel puţin trei servicii de acest tip: Voyo.ro, DolceTV.ro, SeeNow.ro şi AntenaPlay.ro. AntenaPlay intră într-o categorie oarecum separată, cîtă vreme nu oferă decît conţinutul video produs de grupul Intact (şi nici pe acela întreg, încă sînt înregistrări la care se primeşte cîte-o mamă de eroare de toată frumuseţea, ca să nu mai spun că nici măcar nu sînt toate listate pe site.)

Dacă le luăm pe primele trei şi încercăm să facem nişte socoteli, încasările sînt minuscule comparativ cu potenţialul, chiar şi după vreo doi ani. Între timp, Voyo e pe toate posturile Pro-ului şi – nu că ar conta în mod excepţional, nu că ar fi relevantă cifra, dar cred că spune ceva despre numărul clienţilor şi gradul de folosire – are vreo 60.000 de fani pe Facebook. Adică puţin avînd în vedere reclama de care beneficiază.

În altă ordine de idei, la un trafic aproximativ de 3.500 de unici pe zi, ce încasări spectaculoase ar putea avea? Şi ce profit? Eh, în condiţiile date, şi vorbim, aici, de liderul de piaţă, cu un ditamai trustul media în spate, de ce ar vrea cineva să lanseze încă un serviciu de acest tip? Pentru că tocmai ce-am citit că s-a lansat wwtv.ro, un serviciu similar, care oferă atît filme, cît şi acces la streamuri video ale televiziunilor.

wwtv.ro e doar un exemplu oarecare, specific unei nişte. Dar avem fix aceeaşi problemă cu multe alte produse. Tot zilele astea, citeam că s-a lansat nu ştiu ce reţea socială românească. Zău, chiar e nevoie? De ce să-ţi pierzi timpul şi banii cînd există Facebook? Oricum gradul de adopţie va fi praf.

Practicile de copy/paste la români, mai ales pe zona de “antreprenoriat online,” sînt complet inutile dacă nu eşti primul şi dacă nu beneficiezi de suficientă acoperire media. Şi chiar şi aşa – a se vedea exemplul cu traficul Voyo, – nu ai nici o garanţie că vei scoate profit. Exemplul wwtv.ro e cu atît mai valabil cu cît au intrat pe o piaţă de neplătitori pentru conţinut şi pe care n-ai cum să-i convingi să scoată cardul, nu într-un viitor apropiat, cel puţin. Vrem sau nu, sîntem o piaţă săracă. Netflix de-ar intra în România şi tot n-ar convinge destui oameni.

Prin urmare, nu pot decît să întreb, din nou, de ce ai investi în pierdere în servicii copy/pasted din pieţele de afară. Unde e logica?

PS: Pe de altă parte, pot să înţeleg că astea sînt investiţii subiective ale unor oameni care gîndesc “ca afară,” au un venit cel puţin decent, dacă nu chiar “ca afară,” şi care tind să confunde puterea de cumpărare din România cu cea “de afară.” Nu spun că e rău, ci spun că nu fac destulă cercetare de piaţă înainte de a lansa un produs. Şi mai e o chestie: sînt oameni care, din cauza veniturilor proprii şi a raportării la propria experienţă, nu înţeleg nevoile românului de rînd. Şi, în loc să creeze produse personalizate pieţei locale, gîndesc un pic în avans şi lansează produse bune, dar încă neaplicabile în România. Sper, totuşi, să mă înşel.

Precizare: Nu am întrebat care este numărul utilizatorilor serviciilor (pentru că oricum nu mi-ar răspunde nimeni, pe principiul “politica firmei.” Dacă erau mulţi, oricum erau comunicate cifrele, pentru că era motiv de laudă.)

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

6 comentarii

  1. @manu144x: aş zice că-s mai degrabă idealişti decît inconştienţi.

  2. Sincer, nici unul dintre cele trei existente sau cel nou venit nu mi se pare ceva ce merita incercat. Siteuri de nimic, cu interfata de tot r…

  3. Mai, voi ma omoriti cu fanii care dau like pe Facebook. In Romania aia nu ar trebui sa conteze intr-o afacere. Sunt idiotii care dau like la orice, poze cu pisici, rasarit / apus de soare, posturile lui Inna, etc. Am exemple concrete de evenimente la care dau “attend” pina in 1000 de persoane si la fata locului sunt 100 iar jumatate din aiai nu au Facebook ……… Eu daca intru pe voyo si nu cumpar de la ei nimic contez?? Poate doar ca unic vizitator insa doar atit. Din cei 3500 de unici pe zi citi platesc continutul in conditiile in care daca nu ma insel, o perioada este moka. In rest cam ai dreptate cu acel copy/paste pt. retele sociale, televiziune ppv si alte asemenea.

    In alat ordine de idei, de ceva timp (vreo 2-3 saptamini), MySpace au scos toate jocurile online de pe platforma lor. Oare cum or sta cu traficul :))).

  4. Ai mare dreptate, în general sunt tot felul de inconștienți veniți de dincolo, care uită un fapt absolut incredibil: în România peste 9 milioane de oameni trăiesc la țară, deci din start ai redus piața de la 18 milioane, la 9 milioane.
    Apoi din acei 9 milioane, sunt cei care trăiesc în oraș, dar trăiesc în apartamente comuniste cu un trai lunar. Adică lucrează cât să mai supraviețuiască o lună.
    Tot tai și tai, și ajungi la un procent infim care folosesc cardul, și au curajul să îi tasteze numărul, și îți dai seama că nu are absolut nici un rost.
    Încă.

  5. @adib: n-am zis că e foarte relevant, dar dacă te gîndeşti fix la asta, că sînt o gaşcă de utilizatori care dau like la tot ce prind, n-ar trebui să fie şi mai mulţi care să fi dat Like paginii? Lăsînd asta la o parte, singurul mod în care numărul ăsta poate fi relevant este raportarea la numărul de apariţii ale numelui Voyo pe TV. E peste tot, de la ştiri la rubrica sportivă şi în foarte multe promo-uri pe ProTV. Fără să pun la socoteală şi restul canalelor, pe care eu, unul, nu le urmăresc.

  6. Cifrele voyo sunt facute publice in fiecare trimestru in rapoartele CME. in q1 2013 voyo Romania a avut 39.100 de abonati.