Cum am dat cu oiştea-n bac

Acum cinci ani, după jumătatea lui iunie, cînd dădeam eu bacalaureatul, problema cea mare a tuturor elevilor se referea la cum să dea o şpagă supraveghetorilor ca să poată vorbi în clasă. În plin iulie 2008, cu o zi înainte de afişarea rezultatelor finale, problema naţiunii se referă la cîtă şpagă s-a dat, la cît s-a copiat, cum şi de ce. Practic, un subiect la fel de inexistent ca şi schimbările ce se vor face în guvern sau în sistemul de învăţămînt după ce se va mai linişti scandalul.

Acum cinci ani, cînd a fost prima şi singura sesiune de examene de bacalaureat la care s-au dat teste grilă – în paranteză fie spus, o măsură mai proastă nici că s-ar fi putut inventa -, o serie de întrebări au fost total pe lîngă materia învăţată. Şi o să dau exemplul personal. Fiind absolvent de profil ştiinţe sociale, aveam de ales să dau bacul la proba de profil între logică (materie de clasa a noua), psihologie (a zecea), economie şi sociologie (a unşpea) sau filozofie (a douăşpea). Am optat pentru filozofie, pe jumătate din comoditate (fiindcă era o materie pe care o învăţasem chiar în ultimul an şi care îmi rămăsese întipărită în minte), pe jumătate pentru că mi-a plăcut.

În ziua de examen, cînd ni s-au pus în faţă întrebările – în contextul în care nu poate exista nimic mai stupid pe lume în materie de examene decît teste grilă la filozofie – am constatat că destule nu aveau nici o legătură cu ce ne predase profesorul. Ba mai mult, nu aveau nici o legătură cu ce învăţasem din manualul Humanitas, considerat de profesorii din tot judeţul drept cel mai indicat, mai complet şi mai coerent. Aveam întrebări din Wittgenstein şi Kirkegaard, din teorii care nu existau, din cîte am înţeles ulterior, în nici un manual. Să nu se înţeleagă faptul că, neregăsindu-se în manuale, întrebările respective au fost punctate din oficiu. Deloc. Şi n-am fost singurul care a avut o medie mai mică la bac din cauza unor întrebări tîmpite, fără nici o legătură cu realitatea.

Şpaga la bac este doar un biet ţînţar transformat peste noapte într-un armăsar negru care scuipă flăcări pe nas în rafale, cu scopul de a speria întreaga societate. Şpagă s-a dat dintotdeauna şi se va da întotdeauna. A devenit deja o tradiţie, un obicei împămîntenit, o parte din raţiunea de a trăi a românului. E mult prea greu să schimbi mentalităţi.

Orice ar zice lumea, Mircea Badea nu e prost. Aseară, omul a spus o chestie cît se poate de firească şi pentru care n-am încotro decît să-i dau dreptate: degeaba se urlă acum, degeaba DNA-ul s-a pus pe corectat teze, degeaba s-a ajuns la implicarea – aberantă, din punctul meu de vedere – a FBI-ului în depistarea adresei de mail de unde au plecat subiectele către elevi. Dacă voiau să-i prindă pe şpăgari, poate ar fi trebuit să organizeze o acţiune în timpul examenului de bacalaureat. Restul e doar un exerciţiu prost de imagine.

Copiatul la bac s-a practicat dintotdeauna. Se va practica întotdeauna. Nu va exista examen la care să nu se găsească cineva care să copieze. I-au lăsat profesorii? Poate că au avut un motiv, altul decît şpaga. Spre exemplu, supraveghetori care s-au uitat pe subiecte şi au văzut cît de stupide pot fi unele dintre ele. Din acest ciclu, întrebările de anul acesta referitoare la dreptul comunitar sau alte trăznăi asemenea.

O altă caracteristică imbecilă a sistemului românesc (şi nu neapărat cel de învăţămînt) este că nu sînt lăsaţi să-şi facă treaba cei care chiar se pricep. Vin alţii şi se cred mai deştepţi. S-a întrebat cineva cine a făcut subiectele de bac de anul acesta? Pe cît pariem că nu sînt făcute de profesori de liceu?

Nu încerc să găsesc scuze nimănui. Nici celor care au copiat, nici celor care s-au făcut că nu văd cum se copiază, nici celor care au dat ori au luat şpagă. Doar că nu e nimic nou în toată povestea asta. E doar o altă poveste umflată de o presă în lipsă de subiecte, aceeaşi presă care a făcut din Elodia o telenovelă transmisă în direct în fiecare seară.

Ce e mai interesant? Că s-a copiat la bac? Că s-a dat şpagă? Sau că procentajul celor picaţi la bac este în scădere de la an la an? E mai important cum s-a copiat sau că elevii se prostesc pe zi ce trece? E mai important că un supraveghetor a băgat în buzunar două sute de lei ca să nu se uite în pupitre sau că sistemul românesc de învăţămînt se duce de rîpă din cauză că “reformele” sînt prost gîndite şi puse în aplicare şi mai prost?

16 comentarii

  1. Dar despre liceele unde nu a promovat nimeni, ce parere aveti? Oare exista vreo modalitate prin care sunt trasi la raspundere? Eu am doi profesori in familie si nu imi aduc aminte sa fi auzit vreodata de o astfel de verificare.

  2. Pe mine m-a amuzat urmatoarea chestie: anul trecut s-au publicat 100 de variante in total. Anul acesta, inteligentii din edu s-au gandit sa dea cate 100 la fiecare subpunct ca poate asa nu se va mai putea copia. O prostie. La noi nu s-a platit niciun supraveghetor, dar daca ne prindea cu o fitzuica ne-o lua si nu dadea deloc afara din sala de examen. S-a ajuns sa se scoata fitzuicile cu sacii din baie dupa bac. Un bacalaureat mai nasol ca asta cred eu, n-a fost niciodata. Pai un prieten ce credea ca Lapusneanu a fost scriitor a luat la romana 9.50 Ceea ce nu e normal.

  3. mihnea: nu s-a mai intimplat nimic, a ramas asta. de ce? te interesa imaginea respectiva?

    LATER EDIT: in caz ca da, uite chestia asta. ceva de genul? :P

  4. Corect. Degeaba arunca pastile cu FBI si DNA acum daca nu au actionat cand trebuia. Parca ar fi prima data cand se intampla…

  5. misto scris. auzi, ce s-a intamplat cu schimbarea aia de logo de care vorbeai acum nu-stiu-cat timp? ca acum mi-am adus aminte.. :D

  6. Din cate imi aduc eu aminte Wittgenstein se studia pana si in vechiul manual (ala unic) si exista un text din lucrarea sa -Caietul albastru- exact in ultimele file ale manualului. Tin minte ca am facut referire la ambii si la alte chestii filosofice mai “neobisnuite”si inafara de seful comisiei nimeni nu parea sa le priceapa; profii ce ma audiau s-au uitat mirati unuii la altii si au bagat mana in plasa sa scoata manualul… E drept ca eu ma pregatisem pentru SNSPA pe atunci… si e si mai drept ca dupa un pic mai mult de 10 ani in alt domeniu ceva mai concret, filosofia se uita usor si nu mai stiu mai multe detalii acum.

    Insa e clar ca tu ai prins manuale alternative si eu ala unic in care era la final text din Caietul albastru, dar nu stiu daca nu cumva Kirkegaard era lectura individuala, sau era si el bagat…

    Nu stiu cum era la voi si cat de bune erau manualele.. la noi baza in intelegerea diferitelor sisteme filosofice o constituia citirea integrala a majoritatii operelor de baza a marilor filosofi.
    De multe ori fragmentul ales in manual nu era relevant pentru intelegerea gandirii filosfice a respectivul ( Ex textul din H. Bergson – Evolutia creatoare ce era prost priceput de catre toate profele de filosofie care il puneau in antiteza cu textul din Blaga).

    Tragic e ca majoritatea elevilor desconsidera invatatul avand drept model pe Guta si Becali si dau mita si copie. Inainte mai erau si care invatau poate si pentru ca “nedreptatile” astea se se faceau pe fata si diferentele de clasa sociala nu se vedeau si legat la ochi.

    Drama vine de la faptul ca majoritatea copie si dau spaga ( si profesorii si elevii) si aporpe nimeni nu invata vreo boaba de ceva… nici macar sa gandeasca logic, nu sa stie de filosofi mai greu de retinut… ( uite la femeia simpla un exemplu ce ilustreaza ce vreau sa zic vis-a vis de superficialitate si ilogica invatarii – http://femeiasimpla.com/2008/06/08/scoala-romaneasca-a-luat-un-3/ – te sfatuiesc sa dai sa vezi despre ce teste banale e vorba)

    Tragic e ca intr-o zi, cu spaga ajung si ei profesori ca deh, parintii cu bani baga desaga in fata ca sa aibe copilu’ un serviciu de 4 ore pe zi si concedii grase, ca de casa, masina si alte acareturi doar se ocupa ei. Copilu’ sa aibe scoala si sa fie profesor respectat… ma intreb cine sa-l respecte avand in vedere tocmai mentalitatile astea. ( Si da, am avut colegi la romana principal ce-au iesit profesori si si-au gasit si repartitii ulterior, dupa concurs, la licee renumite, colegi carora li se tot refuza lucrarea de licenta din cauza multiplelor greseli de gramatica si ortografie… iar profesorul universitar numai nu-i ruga sa faca in asa fel sa-si corecteze lucrarea ca nu au atata timp.. De aia exista si profesori ce vand lucrari gata facute pentru astfel de specimene…)

  7. hahaha! super tare! hai, acuma de ce ma injuri, am si eu cateva cunostinte de photoshop iar tu vii ca yoda la mine.. not fair :P

  8. nu este corect, nici util sä ne amägim… Situatia reflectä cu adevärat felul in care s-au pregätit tinerii, nu doar ptr. bacalaureat ci si pentru viitor. Reflectä principiul dupä care se ghideazä o societate intreagä ; “m-am descurcat, orientat, adaptat”. Doar de moment. Principiu va fi läsat mostenire generatiilor urmätoare….In 1989 cind imi dädeam eu bacul “s-a copiat” e drept. Cei ce au fäcut-o nu se läudau cu as
    tfel de gesturi “cavaleresti”. Cei ce erau prinsi primeau nota 1! Foarte putini se gindeau ca alternativä la studiu sä-si facä copiute. Invätam cu adevärat , iar materia asimilatä era utilä si la facultate, unde nu se intra cu bani, cu media de bac, ori cu interpusi, ci doar pe baza studiului propriu. Prin examinare colectivä! Luati statisticile dinainte de 89 si vedeti cam ce concurentä acerbä era pentru un loc la fac..Sistemul acela a dat roade si a pregätit generatii intregi, färä de care societatea romaneascä ar fi intrat de mult in derivä. Cei ce vor dori sä acuze ceea ce am punctat mai sus sä fie practici in explicatii. Nu am dorit in nici un caz sä compar douä sisteme politico/sociale din Romania, ci doar sistemul educatiei din trecut si prezent.

  9. Mare descoperire, ce sa zic… copiatul la bac. Chiar mai are relevanta in Romania anilor 2008? Nu se stia deja treaba asta? Redescoperim roata? Care ar fi fost reactia presei daca nu 247 ci 3000 sau 5000 de elevi erau eliminati din examen pentru tentativa de fraudare? Ar mai fi avut curaj supraveghetorii sa iasa din liceele respective? Ce-ar fi spus parintii atunci? “Niste monstri dom’le… ne-au distrus copiii.” Ce s-ar mai fi spus daca 85% din candidatii care au ales sa sustina proba sportiva la bac ar fi avut note intre 5 si 6? Asa cum poate ar fi trebuit…
    De ce nu a existat tot atata virulenta in acuzatii si analize peste analize atunci cand s-a decis infiintarea a “n” facultati private si renuntarea la examenul de admitere in facultate? N-am auzit pe nimeni atunci sa se vaite ca acum… Si cu siguranta atunci ar fi fost cazul, nu acum. Acum e deja tardiv si cred eu, inutil. S-a venit cu argumentul penibil atunci ca examenul de admitere in facultate e “stresant ” si ca emotivitatea generatiilor post-revolutie e mult prea mare pentru a suporta asa ceva. Si nimeni nu a comentat prea mult pe tema asta.
    Am dat examen de admitere in facultate in 1986, la o concurenta de 29 pe loc. Doar 25 de locuri la facultatea respectiva. Am reusit din prima nu pentru ca am fost un elev exceptional in liceu ci pentru ca am fost constant la materiile care mi-au placut cu adevarat. Si care cereau mult studiu individual. Paradoxal, chiar la concurenta aceasta, am avut doua colege in grupa care “s-au pierdut” pe drum… Nici nu mai stiu daca au terminat vreodata facultatea.
    Si atunci ce e mai important? Noile scumpiri, bacul fraudat, alegerile din toamna sau faptul ca Vaticanul admite existenta semenilor intru ratiune?

  10. e foarte gresit sa afirmi ceva de genul “la bac se va copia intotdeauna”. sunt partial de acord cu mircea badea, numai ca mi se pare ca e ok ca DNA-ul si alte autoritati se sesizeaza, chiar daca pana la urma nu se va putea instrumenta un caz, pentru ca se creeaza un precedent si in felul asta poate profii si elevii se vor gandi de doua ori pe viitor inainte sa fraudeze examenul. e grav daca traim cu ideea “la noi nu se poate, in romania se va fura intotdeauna, la bac se va copia intotdeauna”. e gresit. hai sa incercam sa schimbam chestii, nu sa contemplam pasivi magariile care se intampla in jurul nostru, astfel incat sa ajungem sa privim ca normale gesturi profund gresite.

  11. am supravegheat la 3 probe la bac saptamana trecuta si am hotarat ca nu o sa mai merg la asa ceva niciodata. in sala in care am supravegheat eu, pe cat am putut eu sa impiedic, nu s-a copiat. din cei 2 supraveghetori din sala, doar eu le-am spus elevilor clar si raspicat ca nu au voie sa miste nimic. celalalt supraveghetor si-a luat o carte, s-a pus in spatele clasei si s-a apucat de citit. mi s-a sugerat sa fiu si mai blanda si sa-i las sa mai vorbeasca intre ei, ca vezi Doamne, subiectele sunt grele. mi s-a spus pe fata, de catre cineva din comisie, sa-i lasam sa se inspire, tot din acelasi motiv – ca sunt grele subiectele. am refuzat sa-i las sa copieze pentru ca nu mi se pare normal sa fac asa ceva. la sfarsitul uneia dintre probe am primit chiar o amenintare de la unul dintre elevi. pentru ca mi-am facut meseria. predau de 3 ani, am 26 de ani, si sistemul de invatamant ma scarbeste din ce in ce mai tare. am dat si eu bac si examene peste examene, dar le-am dat singura. fara banii si pilele parintilor, fara copiute, fara sa ma inspir de la colegi. nu inteleg mentalitatea colegilor mei care ii lasa pe elevi sa copieze, ba chiar le mai si spun raspunsurile (cum stiu clar ca s-a intamplat). au existat dintotdeauna persoane care sa vrea sa obtina ceva pe calea cea mai simpla. elevii de astazi, cel putin ai mei, il au model pe becali si pe inca niste manelisti si fotbalisti. tot ceea ce ii intereseaza pe ei este faptul ca becali si altii ca el au obtinut bani multi fara sa aiba prea multa scoala. pe undeva e si normal sa gandeasca asa. astia sunt oamenii promovati de mass media. in acelasi timp, presa abia asteapta ca vreun profesor sa calce stramb si imediat avem iar o stire bomba. elevii pe care i-am supravegheat nici nu si-au pus problema cand au intrat in sala ca nu o sa aiba voie sa copieze. am discutat apoi cu colegii mei si am fost singura atat de radicala. ceilalti i-au lasat sa vorbeasca intre ei, cel putin, le-au mai sugerat si raspunsuri. bineinteles ca nici unul dintre colegi nu mi-a sustinut punctul de vedere, si am picat si de fraiera pt ca am facut ceea ce ar fi trebuit sa facem toti.

  12. Alex, welcome to the Dark Side.

    Un sfat ieftin si gratuit – ca sa fie atractiv: nu-l mai asculta pe Mircea Badea; pe oricati ar prosti el, tot prost ramane. E prea convins de adevarul lui ca sa ii mai pese de adevar in general. Faptul ca acel “degeaba” e bagat in fata mi se pare suspect si ma face sa-mi pun intrebari. Oare chiar o fi atat de degeaba? Degeaba ancheteaza DNA cazul? Esti absolut sigur?

    Iar filozofia ta, ca nu e nimic nou si prin urmare sa nu se faca nimic, promite un viitor stralucit. Si politicientii fura din 90, ca sa nu mai zic cat s-a furat si inainte.. asta e mentalitatea, n-o poti schimba.. deci nu putem sa facem nimic, nu? A, stiu! Putem sa ne vaitam ca totul e prea greu de schimbat. Keep up the good work!

    Scopul de a speria intreaga societate mi se pare un scop nobil, si mi-ar placea sa vad o parte din supraveghetorii care au bagat in buzunar cateva sute de lei amendati cu cateva mii plus o interdictie temporara de a mai supraveghea bacul.

    Daca nu ma insel, intrebarile tale de la final sunt retorice, si tu sugerezi niste raspunsuri, dar nu m-ai convins. Sa trecem peste “ce e mai interesant”, ca nu suntem paparazzi.
    Iti propun si eu o intrebare: ce crezi ca e mai important, ca un profesor ia spaga sau ca un ministru ia spaga?

    Daca o sa privesti lucrurile atent, o sa vezi ca toate sunt importante.
    Altfel, spune-mi ce facem dupa ce ajungem la concluzia ca una e mai importanta decat cealalta.

  13. eu ma tot agit,pana se sesizeaza cineva. invat MEDICINA, unde toti viitori mari doctori salvatori de vieti umane isi iau examene cu handsfree. dada, ati auzit bine. asa suna viitoru.

  14. Copiatul se practica din doua motive: pentru ca materia de studiu nu e atractiva si pentru ca in locul invatatului, e o metoda mult mai simpla si eficienta. Fiecare sesiune de bacalaureat a fost cu probleme:fie teste grila, fie frauda. Si sa nu uitam de anul in care baiatul lui Nastase si cel al lui Atanasiu(daca nu ma insel) au dat bac-ul. Tot ministerul a fost mobilizat. Nici eu nu ii apar, dar ii inteleg, daca o materie iti place, inveti de placere, daca iti displace, gasesti o alta metoda de a scapa de stresul invatatului. Cel mai “simpatic” ramane Adomnitei care considera ca bac-ul s-a desfasurat fara probleme. Eu cred ca are nevoie omu’ de odihna ca a cam rupt contactul cu realitatea.

  15. Nu sunt de acord cu faptul ca intotdeauna s-a copiat la BAC si ca mereu s-a dat mita. In situatia mea din 1997, nu stiu pe nimeni de la mine din clasa care sa fi indraznit sa copieze. A, poate unul, doi, o mana de elevi au copiat in toata scoala, asta e posibil, pt ca mereu cineva incearca sa fure, dar atunci era foarte strict si ne era frica la marea majoritate.

    Noi am platit o suma pt protocol, dar nu era mare, ceva cam cat fondul clasei si un pic, dar imi amintesc ca desi familia mea nu o ducea prea bine atunci, nu a fost un efort important “protocolul”. Parintii cu bani au cumparat atentii in plus, e adevarat.

    Sa nu uitam ca au fost vremuri cand se luau notele la bac si pe stiute, imi amintesc ca invatam de nebun atunci, si colegii mei la fel, iar in generatiile dinaintea mea era si mai strict si se facea si mai multa carte…

  16. Eu am dat BACu in 2002. Am terminat la cel mai mare liceu din Arad (si posibil top 5 din tara). Nici la noi nu s-a pus vreodata problema de copiat. Cum zicea Sirg mai sus, doar o mana de elevi mai temerari se zice ca ar fi copiat pe la romana. Tin minte ca am vorbit intre noi insa, la examenul de profil (informatica) dar lucruri minore.
    Protocol s-a dat, dar nu tin minte sa fi fost un exces. Suficient pentru lucruri minore: apa si sucuri pentru profesori, masa la restaurant, maruntisuri din-astea, ca era “sarac” liceul si trebuia sa contribuim si noi.
    Pot sa zic cu convingerea de atunci ca s-a facut ceea ce s-a facut deoarece atunci (si cred ca si acum) conta la multe facultati media de la BAC si liceu. N-ar fi vorba, invatam pe rupte si ne mandream cu asta. Aveam olimpici nationali si internationali la toate materiile. Problema era ca se incepuse pe la liceele mai slabe sau de pe la sate sa se lase cu spagi serioase si note de 10 pe linie, ceea ce ii faulta tocmai pe cei ce invatau la cel mai inalt nivel.
    Avem nevoie de examene corecte si standardizate, de profesori care sa predea bine, de supraveghetori onesti, de mandria elevului (de odinioara) de a invata si de un sistem de corectare (eventual) centralizat la nivel national.