Cum îţi pierzi credibilitatea: Ziarul Financiar uită să marcheze advertorialele ca atare

Cu advertoriale nemarcate, în ritmul ăsta, în curînd... ultima.
Cu advertoriale nemarcate, în ritmul ăsta, în curînd... ultima.

Remarc, în ultima vreme, că la Ziarul Financiar se poartă advertorialele. Altfel nu-mi explic de ce apar tot soiul de articole, în special pe domeniul telecom, care mai de care scrise mai cu picioarele, ba fără păreri din piaţă, ba cîte-o acuză a vreunui operator, dar fără părerea celui acuzat… Ciudat, nu? Mai ales atunci cînd vezi că se repetă sistematic.

Cel mai recent exemplu este un articol în care Orange susţine că ar trebui să-şi bage nasul Consiliul Concurenţei în tranzacţia Zapp, proaspăt cumpărat de Cosmote. Acum, eu nu pot să-l suspectez pe Adrian Seceleanu, autorul articolului, de lipsă de profesionalism. N-am cum, pur şi simplu. Îi ştiu articolele de ani de zile şi nu îl cred în stare să uite să întrebe taman partea implicată. Însă îmi miroase a advertorial.

Culmea este că nu e primul articol de acest gen. Din păcate, pentru un jurnalist, a semna advertoriale nu este chiar onorabil, mai ales dacă nu sînt semnalizate ca atare. Plus de asta, nu este prima oară cînd apar articole în care Orange este pusă într-o lumină favorabilă. Mai ştiu cel puţin două cazuri similare. Prin urmare, nu pot decît să presupun că Orange şi-a bugetat cumpărarea de articole nemarcate. Partea proastă e că, din punctul ăsta de vedere, cel mai mult pierde ziarul, în speţă la capitolul credibilitate. Prin urmare, întrebînd dacă ZF publică advertoriale nemarcate, ar trebui să te mire astfel de răspunsuri? Criză mare la Publimedia, remarc.

8 comentarii

  1. Eu il suspectez.

    In tara abia exista Ingineri Telecom (in adevaratul sens al cuvantului, nu diplome) iar Analistii Telecom nici nu are rost sa vorbim.

    Toti isi dau cu parerea despre un business in care nu lucreaza. Faptul ca ai stat 1-2 ani intr-un departament de Marketing nu inseamna ca ai si inteles ansamblul muncii prestate.

    Ideea e ca-i pacat sa confudam datul cu parerea cu analiza.

  2. Salut,

    Sunt Adrian Seceleanu de la ZF.

    Am in primul rand doua intrebari : daca tu m-ai intrebat pe mine sau ZF daca este un advertorial ceea ce am scris si doi, daca ai idee la cate intrebari adresate de ZF nu a raspuns ieri Cosmote Romania si Cosmote Group.

    Daca erai jurnalist si randurile tale de pe blog ar fi trebuit sa apara intr-un ziar, probabil ca te-ai fi documentat si ai fi observat ca si singura publicatie care a obtinut comentarii de la Cosmote Group a scris despre opinia Orange fara niciun comentariu de la Cosmote.

    In ce priveste textul mentionat punctul de vedere al Orange este o stire de presa, si pentru ZF si pentru alte publicatii si agentii de stiri.

    • Adrian, indiferent ca te-as fi intrebat pe tine sau as fi intrebat la Orange, nu ar fi confirmat nimeni. Stii bine ca nu confirma nici naiba ca plateste sau incaseaza bani pe advertorialele nemarcate, nu trebuie sa-ti zic asta. Deci n-avea sens sa ma obosesc si sa-mi incarc factura la mobil. Asta una.
      A doua chestie, si aici te-ai ars, este urmatoarea: ma lasa rece intrebarile la care nu a raspuns Cosmote (Romania sau Group, nu ma intereseaza), TU TREBUIA SA PRECIZEZI CA N-AU VRUT SA RASPUNDA. In momentul de fata, textul din ZF miroase a advertorial. Asta e purul adevar. Mai simplu nu se poate. Vrei sa-ti amintesc si de textul cu Orange aparut in ZF la doua zile dupa ce si-a anuntat rezultatele financiare (scaderi, chestii, treburi), care era scris intr-o nota prea (sic!) pozitiva? Vrei sa caut linkuri? Nu incerca sa ma convingi pe mine, ca nu reusesti. Incearca sa fii sincer cu tine.
      Da, punctul de vedere al Orange este o stire, dar articolul tau miroase a advertorial. N-ai punctul de vedere al companiei. Simplu. Nu precizezi nicaieri ca ai contactat compania si nu ti s-a raspuns. N-ai contactat nici cealalta companie concurenta, Vodafone, sa explici si punctul lor de vedere. Nu apare nici un comentariu de la vreun oficial Zapp. Deci? Vrei sa mai zic? Hai, ma…

  3. dialog imaginar:

    Ziarist: – Domnu Cosmote, nenea Orange a zis de matale ca o sa cresti prea mare daca faci ceea ce ai spus ca vrei sa faci, si anume sa o inghiti pe tanti Zapp. E adevarat ca esti o pramatie si ca tanti Concurenta ar trebui sa iti dea o linie la palma?

    Cosmote: – Nu e adevarat.

    .. hai ma Sece de ce ne-ai privat in stire de acest dialog care ar fi adus atata valoare adaugata si multa liniste in randul deontologilor de serviciu? :)

    • Vorbeste dailybusiness.ro, nu?
      Ma bucur ca la voi in redactie se respecta cu asemenea strictete regulile jurnalistice. Poate ati face bine sa angajati niste profi de jurnalism, sa va explice regulile de baza. Sau “presa de specialitate” se simte cu musca pe caciula? Nici la voi nu se poarta? Sau e scump telefonul?
      Oricum, jenant pentru “presa de specialitate” sa nu stie atita lucru.

  4. Cam ciudata replica ta, Alex… Ca stil si ca argumentatie…

  5. Asta scris de tine e advertorial Hotnews?:) Hai sa fim seriosi. Nici articolul lui sece nu e. Sunt complet de acord ca e o stire, dupa jurnalistul din mine, iar dupa omul de marketing din mine, nu imi pot inchipui vreun mecanism oricat de ciudat prin care advertorialul asta, presupunand prin reducere la absurd ca ar fi fost asa ceva, ar ajuta orange, sau ar pune orange in vreo situatie favorabila. Come on, nu mai avea vedenii de marketing acolo unde nu e cazul.