Cum să dai cu Eurovisionu-n baltă

Logo-ul Eurovision 2009 Moscova
Logo-ul Eurovision 2009 Moscova

Am stat, aseară, pînă la ora două, ca să aflu cine va cîştiga Eurovisionul. După cum deja s-a aflat, piesa Norvegiei a fost declarată cîştigătoare prin votul publicului. Am ascultat 25 de piese, am văzut 25 de prestaţii live. Şi, într-un final, am tras nişte concluzii. Bune sau proaste, sînt cîteva chestiuni care mi-au atras atenţia şi nu pot să mă abţin să nu comentez.

“The Balkan girls, they like to party, like to party…”

Piesa României a fost, de departe, una dintre cele mai proaste. Şi asta n-ar fi o problemă, dacă măcar coregrafia şi scenografia ar fi fost OK. Dar cînd pleci la un concurs european cu o tentativă de melodie care n-are nici un zvîc, o piesă care foloseşte frîna de motor (şi bagă din viteza a treia în viteza întîi, cînd ar trebui să-i dea a patra), pur şi simpu nu ai motive să speri la mai mult de locul 19.

Marele merit al celui care a scris vorbele piesei româneşti este că a copiat ce a fost mai bun de la manelişti: a făcut un refren din trei versuri care, în ciuda faptului că este extrem de enervant, îţi va rămîne în minte şi te va obseda cîteva săptămîni. Exact ca în cazul manelelor, cînd auzi trei versuri şi nu poţi să ţi le mai scoţi din cap, deşi te enervează cumplit că nu poţi să-ţi aduci aminte altceva. Dacă “The Balkan Girls” vor rămîne în memoria vreunui telespectator european, va fi din cauza asta.

“Like nobody, like nobody…”

Culmea e că România ar fi putut cîştiga mai multe puncte dacă ar fi avut o minimă prezenţa scenică. Dar cînd Elena Gheorghe nu are o voce care să-i permită să ţopăie şi, în acelaşi timp, să cînte, cînd e suficient de vizibil că are o voce limitată şi că nu poate ridica prea mult (şi aici mă întorc la partea cu zvîcul care a lipsit cu desăvîrşire, de unde şi piesa plată), tu aduci patru fete să ţopăie în jurul ei.

Serios, acum, ăla a fost show? În ciuda melodiei foarte slabe, eu aş fi băgat baletul ProTV în spatele Elenei Gheorghe. Cu zece fete care chiar ştiu să danseze şi o coregrafie bună, ai fi rezolvat problema asta. Şi măcar pentru show ar fi luat mai multe puncte. Şi nu, nu se pune problema că se putea mai rău. Locul 19 este o poziţie foarte proastă, care demonstrează că românilor le place s-o ţină în petreceri, dar nu să şi muncească. Pentru că asta a fost piesa românilor: o melodie tristă, de duzină, nu ceva cu adevărat muncit, creat pentru a cîştiga. Iar intertitlul de mai sus, respectiv unul dintre versurile refrenului, este o traducere aproximativă a unei vorbe tradiţionale autohtone: “Ca la noi, la nimenea“.

Eu cu cine votez?

Luînd piesele separat, nu prea ai avea de unde să alegi. Personal, mi-a plăcut cum s-au prezentat norvegienii, în ciuda faptului că “Fairytale” e foarte similară cu o melodie a lui Vitas. Dacă este ceva de reţinut din prestaţie, atunci optimismul emanat de solist este cel care a făcut toţi banii. A fost singurul care m-a făcut să rîd în faţa televizorului, ba chiar să bat din palme vreo trei secunde.

Am reţinut piesa Suediei. Deşi nimic senzaţional, vocea Malenei Ernman nu poate să te ţină pe loc. N-ai cum să o ignori şi, chiar dacă s-a clasat pe locul 21, este memorabilă. Merita vreo două locuri mai sus, cam pe unde s-a clasat România. Nici piesa Islandei n-a fost rea, în ciuda copiei lui Britney Spears. Mă rog, asta e impresia pe care mi-a lăsat-o cîntăreaţa.

Pe de altă parte, Grecia a venit cu un nene care a cîntat ceva din repertoriul Modern Talking, dar un pic mai stilizat, cu alte versuri şi ceva adaptare pentru 2009, Marea Britanie a venit cu o dom’şoară care a ţinut morţiş să o imite pe Mariah Carey, iar Germania, cu tot cu fosta nevastă a lui Marilyn Manson – la Dita von Teese mă refer -, nu a avut decît o reşapare a unei piese similare cu cele cîntate în anii ’60. E drept, cu o coregrafie şi cu o scenografie de excepţie. De Finlanda nu mai spun, care a venit cu o piesă pe un tipar cît se poate de cunoscut în anii ’90: E-Type, pentru cine-şi mai aduce aminte.

Dacă ar fi să continui în aceeaşi manieră, aş spune că Turcia nu-şi merită locul, cîtă vreme toate piesele lor, de la Sertab încoace, sună la fel. Ucraina, pe lîngă mizeria care mi-a zgîriat urechile, a avut un show demn de a fi comparat cu un film porno extrem de prost: nişte neni cu coifuri şi cu două table în jurul fundului, sărind pe lîngă o tanti în roşu. Penibil. Şi au mai fost vreo două manele, de pe-aici, din regiune, care n-ar fi meritat locurile pe care s-au clasat.

Palma pe care am încasat-o de la Moldova

Deşi n-or să fie puţini cei care nu sînt de acord cu mine, “Hora din Moldova” este o melodie foarte bună. Am văzut diverse reacţii pe Twitter, spre exemplu, că aduce a Goran Bregovic. Sîntem, pînă la urmă, oarecum balcanici, e normal. Dar se scapă din vedere că este o horă cît se poate de moldovenească, iar cei care au ascultat cîtuşi de puţină muzică populară românească, ştiu asta. Sau reacţii de genul ăsta, adică ne-a făcut Moldova, da? Normal, cîtă vreme au avut şi muzică, şi spectacol.

Cu toate că mă amuză titulatura de “artist al poporului” prin prisma comunismului de la Chişinău, n-am avut cum să nu remarc vocea lui Nelly Ciobanu. Îmi pare rău că în majoritatea înregistrărilor de pe youtube.com (precum aceasta, de la BBC3), nu se regăsesc şi vocalizele de la început. Femeia cîntă extraordinar de bine.

Ce este cu adevărat remarcabil la prestaţia Moldovei, este faptul că au luat în seamă unul dintre fundamentele Eurovisionului, acela de a transmite spiritul naţional. Şi nu e vorba neapărat de muzica folclorică, ci de spectacol. Intraţi în orice duty-free din aeroporturile româneşti şi o să vedeţi, la vînzare, motive populare pe care, se speră, le vor cumpăra turiştii. Toate acele motive (şi mă refer aici la formele mai mult sau mai puţin geometrice pe care le-am văzut pe display-ul din fundalul scenei) au fost folosite şi încă foarte bine.

Nu cred că românii au acordat 12 puncte Moldovei neapărat pe criterii geopolitice. Aş spune că au votat pentru le-a dat un sentiment puternic de mîndrie naţională. Acea mîndrie pe care n-au putut să o simtă cînd pe scena de la Moscova a urcat Elena Gheorghe.

“Xeroxita cronică”

Şi ca să nu mai lungesc textul, trebuie să spun ce ziceam şi aseară, pe Twitter: a remarcat cineva cîte ţări din regiunea noastră au venit cu piese copiate după melodiile de succes din anii anteriori? Şi nu mă refer doar la România. E, probabil, ceva generalizat, care mă face să-mi aduc aminte de comportamentul din online-ul românesc: trăim cu impresia că, dacă vom copia modele de succes, vom reuşi să le şi implementăm cu acelaşi succes. Ni s-a demonstrat, încă o dată, că este un principiu cît se poate de fals. Ne-om pricepe noi foarte bine la copiat, dar cu ce ne ajută? Că succesul nu se vede.

38 comentarii

  1. Dupa ce castigi preselectia nationala nu mai ai voie sa faci NIMIC fara acordul TVR. Absolut tot depinde de ei: reorchestrarea piesei, coregrafia, orele de canto, declaratiile pe care le dai in presa, tot. Si cica au mai si avut low-budget anul asta (:| Oricum, publicul votase sa mearga altcineva (Blaxy Girls) dar juriul a dat mult mai putine puncte fetelor de la Blaxy Girls si…a castigat Elena.

    Au voie doar 6 oameni pe scena.

    Vocea suedezei e geniala, e soprana.

    M-am mirat ca Moldova nu a obtinut un loc mai bun…

    Cat despre Norvegia, am prezis inca de marti ca va castiga. Oricum era favorita de mult timp in topurile online…

  2. Pai mai tati, mai Alex, cum sa bagi 10 fete pe scena cand regulamentul concursului prevede CLAR un numar de cel mult 6(sase) persoane pe scena, cu tot cu solist(solisti). Si iti mai trebuie si backing vocals…

  3. oricum, spectacolul a fost grandios. Si nu ma refer la prestatia celor de pe scena…

  4. adevarul ca toti si-au cam votat vecinii

  5. Ne-am obisnuit sa vobim despre un Eurovision politic. Ma bucur sa aud insa ca nu toti raporteaza showul la partea legata de interese si meschinarii politice de duzina. Pe alocuri, ne-am obisnuit ..noi, ca si romani, sa ne plangem de mila dupa fiecare palma luata in plin la un concurs precum Eurovision: ba ca ne-au nedreptatit, ba ca nu stiu cine nu stiu ce nu ne-a lasat sa facem..vaai, saracii de noi, oropsiti ca intotdeauna. Cred ca ar fi echitabil si moraliceste corect sa invatam sa ne asumam odata consecintele pentru alegerile gresite si lipsa de profesionalism de care dam dovada prin concursuri si sa renuntam, implicit la toate vaicarelile si anathemele pe care ne-am obisnuit sa le aducem la inaintare atunci cand pierdem(pardon, suntem calcati in picioare)
    Iti dau foarte mare dreptate si nu o zic doar de complezenta. Melodia Romaniei nu a facut decat sa intareasca , eventual, predictia si presupozitia cum ca femeile de moravuri usoare ne reprezinta cel mai bine (nu ma refer sub nici o forma la reprezentanta Romaniei, ci la versurile ce s-au vrut a fi saltarate, dar au dat`o intr`un penibil maret si denigrant).
    Cat despre show, as vorbi despre el, daca ar fi fost unul. Am avut cateva caprioare speriate pe scena, care au dansat in rochii de cadane-iele(dansatoarele) si rochii de covor rosu(Elena). Necsam unitate, necsam mesaj, necsam intentie de mesaj. Pai, bine, dom`ne..vii si o dai in perinita/hora intr`o simulare de dans popular si tu ai rochie cu paiete si strasuri? Asta da kitsch si intentie ratata.
    Nici macar argumente precum buget scazut, coordonare stricta TVR nu pot fi aduse in discutie pentru a spala obrazul Romaniei. Nici acum 4 ani, cand au participat Luminita Anghel si Sistem la Eurovision, lucrurile nu erau prea diferite la capitolul organizare, transport, coordonare, buget si logistica. Insa am avut show. Lucrul la care nu s-a gandit nici unul din capetele luminate platite din bani publici este ca puteau sa gaseasca sponsorizari din afara TVR, care cu siguranta ar fi adus un boost up de imagine pentru Romania.
    Dar..ce sa ne mai miram? Traim in tara in care productia unui spot turistic costa 400.000 euro, promovarea lui-2.000.000, sloganul turistic este The land of choice, iar compozitorul este Moga. Cred ca am zis tot. Numai bine!

  6. Alex, e un concurs de diversitate, o celebrare a unicitatii europene blah blah, o distractie mult asteptata de noi astia micii (ma sparg de ris la fiecare Eurovision, adevarat ceva mai putin anul asta :-), nu e cine stie ce mare concurs, nici nu stiu daca merita atita critica.

    Sincer piesa Romaniei nu mi s-a parut cu mult mai proasta decit altele, a avut si ceva prostii copiate, mesaju s-a vrut sa fie vesel, dar a iesit de duzina, pe partea buna a avut si citeva tonuri nationale pe undeva :-)

    Piesa Norvegiei mi s-a parut o timpenie – am observat ca toata lumea era aaaaaa dupa tip :-)

    Mi-au placut piesele Maltei (Chiara) si ar fi meritat sa cistige dupa mine, pentru performance si pentru mesaj. Mi s-a parut super misto piesa Estoniei, ca performance si muzica!

    Piesa Moldovei a fost fainutza, si a CINTAT ROMANESTE MAAAAAH! :-) Ha, ha, ha, hai la hora din Moldova!!! :-)

  7. Cateva observatii:
    1. De acord 100% cu Moldova! Asta e muzica lor nationala si merita s-o auda toata Europa…fie ca vor castiga sau nu!
    2. Manelele alea de zici tu sunt si cazul celebrului Arash??Ca Arash cred ca avea mai multe albume vandute ca toti ceilalti participanti la un loc(cu exceptia francezei Patricia Kass)….
    3. Daca la moldoveni accepti, la turci de ce nu accepti? Aia e muzica turceasca ! Ei cu ea vin! Din strainatate, toata muzica noastra populara are acelasi ritm! La fel, toata muzica turceasca e la fel!!! Sau asa ni se pare noua!
    4. Principiul de vot e la fel si la finala eurovision. Votul tarilor inseamna 50% cum voteaza telespectatorii si 50% juriul. Doar ca oamenii, mai falsi de felul lor, nu arata separat voturile! Spun direct: VOTURILE ANGLIEI, ROMANIEI … se duc catre … Nu stiu daca luam mai multe voturi cu Blaxi Girls…dar nu cred ca ne faceau de ras.
    5. Norvegia a avut joc scenic, nu melodia ca atare(voce sau linie melodica). Asta nu e concurs de povesti, nu crezi??
    Mai multe despre parerile mele vizavi de eurovision am scris pe blogul meu! Urmeaza sa postez si postul tau, ca si o alta parere…
    Zi buna!

    • 2. Daca e celebru si are multe albume vandute inseamna ca toate melodiile pe care le canta sunt geniale din start, nu? E perfect.
      3. Melodii de genul celei cantate de moldoveni nu prea s-au mai auzit, in schimb cele turcesti da.
      5. Nu e concurs de povesti ? Dar de ce ? De analize economico-sociale ? Ce ai de reprosat faptului ca piesa se numea Basm ?
      Comentezi dar nu spui nimic concret.

  8. Sunt cu totul de acord cu acest articol. Melodia Romaniei striga a “Ieftin”, iar mesajul consolideaza imaginea femeilor romance ca usuratice, fara vreo valoare. Lasand textul si aspectul vizual la o parte, melodia in sine m-a zgariat pe creier.

    Ce mi se pare insa cel mai trist dintre toate e sa citesc comentariile romanilor (pe youtube etc) care dau vina pe oricine si orice pentru locul pe care am terminat, numai sa nu cumva sa priveasca realitatea in fata. Le face o adevarata placere sa se minta singuri, sa gaseasca scuze, alti vinovati etc.
    Primul pas spre imbunatatire/progres e sa recunoastem ca problema sta in cograda noastra, nu sunt ceilalti de vina pentru slaba calitate a melodiei cu care s-a prezentat Romania.

    Mie mi s-a parut melodia Norvegiei frumoasa, plina de caracter, au meritat sa castige.

  9. Mie mi s-a parut reprezentativa 100%. Ne-am strans toti care mai aveam voce in tara asta, am pus de un simulacru de concurs, si cu o piesa facuta pe genunchi si o coregrafie pompieristica ne-am afisat cine suntem.
    Exact la fel sunt reprezentantii in PE, la fel este justitia, la fel sanatatea , la fel invatamantul, economia, la fel prim ministru si la fel presedintele.

    De aceea eu spun ca am fost singurii care au aratat cum este poporul roman si anume: SMECHERAS! (doar ca altii nu considera smecheria o calitate:) )

  10. Ah sa nu uit Alex, tu ai lucrat si ai pregatit mai mult articolul acesta decat Romania “cantarea” ei…

  11. Poate, nu ar fi inteles multa lume versuri stupide gen “my hips are ready to blow / glow” :-)

  12. Salut Alex. Daca nu te consideram unul din cei mai importanti si seriosi bloggeri nu ma oboseam sa iti scriu ditamai chestia asta, dar asa merita.

    O sa-ti relatez o chestiune edificatoare pentru domeniul muzical de la noi.

    Ca orice artist, din cand in cand mai sunt si eu imbecil si cu capul in nori. Drept care, la un moment dat, ma iluzionam ca as putea sa le propun unora din muzica sa le compun niste piese foarte bune la nivel de versuri, nici extraordinar de complexe, dar nici tranca-fleanca, tranca-fleana. Fara “te iubesc, te doresc, nu mai pot fara tine, te vreau cu mine” si alte basini de astea de sabloane. Gandisem un “algoritm” curat, dintr-un amestec de versuri obisnuite impanate cu cate-o metafora tare, care sa atraga atentie si sa dea valoare.
    In acest sens l-am contactat pe un prieten bun care ani de zile s-a invartit prin lumea muzicala.
    I-am spus proiectul meu si reactia a fost:
    “Stai ba in … mea linistit”.
    Normal ca am luat foc:” Adica ce ma, eu nu sunt in stare sa scriu ca astia care semneaza la toti artistii? Si chiar mai bine de 100 de ori. Baga-mi-as ceapa si tot tacamul”.
    “Bine gogule, imi zice omul, hai ca te lamuresc altfel. Am fost la un moment dat cu baietii (trupa lui, nota mea) la Dan Popi. Ai auzit de el, nu?”
    “Normal, drept cine ma iei?”
    “Asa…deci am fost la el cu piesele noastre cutare si cutare. (Piese bune, un rock spalat de mizerii, muzica mai de nisa, pentru oameni care au ceva in cap si nu vor doar un ritm sa dea din plete pe el). I-am lasat piesele si dupa cateva zile l-am cautat.
    “Ba, nu merge, zice barosanu”.
    “Nu?” intreaba astia nauciti.
    “Nu, nu! I-am pus piesele lu’ fiica-mea si nimic”.
    “Cum adica?”
    “Pai eu am un sistem: cand primesc o piesa pun in masina melodia cand e fiica-mea de fata. (fiica lui avea 3 ani la momentul respectiv) Si ii urmareasc piciorusele. Daca da din picioruse, daca vad ca a prins-o melodia, atunci e ok. Daca o lasa indiferenta, atunci stiu ca nu merge. Ea are sufletul tanar si simte”.
    “Intelegi, coaie?” ma intreaba prietenul meu.
    Deci tipul privea muzica exclusiv ca pe o chestie pentru maimute. Daca le energizeaza, daca le baga in priza e ok, o sa mearga la public.
    Asa ca eu ma faramam sa caut versuri misto, metafore neuzate, mesaj, si el se uita la cum se bataie fii-sa de 3 ani.

    Sper ca am fost clar. Asta e mentalitatea de la noi: muzica e pentru maimutelele de 14-17 ani.

  13. @dc
    Sincer, mi-e mila de fetita aia, si de ce nu chiar de tine si de noi asha in general :-)

  14. Trimiterea Elenei Gheorghe la Moscova a fost “opera” exclusiva a lui Nicu Gheara, care a facut presiuni asupra lui Marcel Pavel(fiind in juriu) sa castige machedoana. Asta e! Aveam cel putin doua piese eliminate care puteau face furori. Dar daca a ajuns un cap al lumii interlope sa ne dirijeze si Eurovision-ul, ce pretentii putem avea?

  15. nu stiou cum se face ca de fiecare data cand dam cu bata in balta, incep sa se arate vitejii. nu urmaresc postarile tale, dar te intreb, ai mai scris in aceeasi maniera despre piesa Elenei si inainte de finala eurovision. mie piesa Elenei nu mi s-a parut mai prejos decat piesele care au castigat eurovisionul in anii trecuti. iertata fie-mi cultura muzicala precara!

  16. Mare pacat cu Elena…se vede din pacate ca nu are experienta pe scena… a tinut microfonul de i-a acoperit fata, gesturile mult exagerate, decorul super naspa ales… si o engleza de balta…. cuvinte traduse mot-a-mot

  17. Fantastic, chiar nu credeam ca cineva chiar se uita la Eurovision. Penibil.

  18. Rusine,domnule nu v-am retinut numele, ca nu merita.Sunteti un roman “ADEVARAT”. Murdariti tot ce atingeti! Elena are o voce foarte buna, prezenta pe scena ireprosabila, iar melodia n-a fost mai proasta decat celelalte. Dar de ce sa nu aruncam cu noroi , noi …… “romanii” ? La alte popoare nu exista asa ceva, dar la noi ca la NIMENI!

  19. Ceau Alex,
    pai sa-mi dau si eu cu parerea im legatura cu post-ul tau…..
    1.DA, punerea in scena a showului Elenei a fost penibila: 4 fete-cucuiete care faceau cate o pirueta si una mai flexibila (am ginit-o eu) ridica mereu cracul pana la ureche….ca practicanta de dans contemporan, trebuie sa spun ca si la spectacolele gratis ale copiilor de 13-14 ani vezi mai multe elemente de dificultate….evident, tzopaiala aia circulara care se voia hora nu se pune.
    2.DA, piesa Moldovei a fost de exceptie: vocea lui Nelly, motivele etnice, costumatia care s-a pupat perfect cu tema aleasa ( nu ca la Romania, unde the balkan girls au avut la preselectia pt eurovision costumatie de animatoare),baietii aia 4 care cand au inceput sa incinga o populara mi-au umplut inima de mandrie….si lista poate urma
    3. Norvegia s-a prezentat intr-adevar f bine…..si o punere in scena clasic-dramatica de f mult bun gust
    4. De ce n-ai zis totusi nimic de Patricia Kaas? Mie una mi-a inseninat seara sa vad acel one-woman-show: singura pe toata scena, fara efecte prea ample, fara dansatori, imbracata intr-o rochie neagra clasica….si totusi, cata forta si sensibilitate in “La” Kaas…

  20. In timp ce la TV rulau piesele din concurs, aveam ceva de lucru la PC si nu mi-au atras atentia decat 3 piese. Cea a frantuzoaicei pentru ca a iesit complet din ritm, cea a moldovenilor pentru ca a fost in romaneste si cea a Norvegiei, dar nui pentru ca ar fi fost extraordinara, ci din contra, am remarcat ca tipul are probeleme cu urechea muzicala. efectiv m-a zgariat pe creier melodia aia si pot sa pun pariu ca daca am fi luat in considerare doar voturile telespectatorilor, o gaseam pe la coada clasamentului. Ceea ce vreau sa spun, si daca are cineva probe sa ma contrazica, atunci sa o faca, este faptul ca acest concurs este un joc de culise. Nu exista transparenta in ce priveste televotingul si notele juriului, asa ca raman la parerea ca cel putin ultimele 2 editii ale acestui concurs au fost niste aranjamente… Castigatorul se stia dinainte. A se vedea si cazul caselor de pariuri care au ales ca favoriti, pe Bilan (anul trecut), iar acum pe individul asta care mi-a deranjat auzul cu vocea lui de rahat. E ultimul an in care mai vizionez acest concurs. Am sa citesc doar presa a doua zi, cu gandul ca cineva se va sesiza, dar cine poate sa analizeze acele voturi?

  21. ati uitat complet de patricia kaas. in opinia mea a fost cea mai buna interpretare, o presa OK si o prezenta scenica de exceptie. as fi votat-o daca nu ar fi fost preturile alea prohibitive la sms-uri.

  22. Ma intreb de ce nu a aparut acest articol (sau unul similar) dupa semifinale? Pentru ca nu se cunosteau pozitiile ocupate? De ce nu s-au spus lucrurile astea atunci? Show-rile prezentate de tari in semifinale nu a suferit modificari pentru finala si… Nimeni nu a spus cat de … au dansat, ce versuri de … au avut….
    De ce? Pentru ca trecusem de semifinala? Pentru ca era bine atunci pentru noi?

    Priviti acum rezultatele din semifinale – Norvegia si Islanda – locul 1, Romania locul 9, Moldova locul 5. Daca stam sa ne gandim putin ele si-au cam pastrat pozitiile – chiar le-au imbunatatit daca adaugam si cele 5 tari intrate direct in finala.

    Pe de alta parte m-am saturat sa vad ca toti ne dam cu parerea despre cum s-a cantat – as vrea sa vad oamenii cu studii in domeniu ce spun… Chiar a cantat Elena atat de rau, asa cum vor unii sa dea de inteles?

    M-am saturat ca la un esec sa ne reintoarcem la calificari si sa spunem ca vai nu a plecat cine trebuia. Nu prea cred ca piesa fetelor de la Blaxy ar fi obtinut un loc mai bun… De ce Elena si nu Blaxy ? Pentru ca avea mai multa experienta … zic eu!

    • N-a aparut dupa semifinale din cauza ca autorul lui nu s-a uitat la semifinale.

    • ma refeream cam la tot ce a aparut in presa legat de acest subiect…

    • Mai sa fie ? Tre sa ai studii ca sa spui daca ti-a placut o melodie sau alta ?
      Tu ai studii de bucatar de iti permiti sa spui ca o mancare e buna sau nu ?
      Ai studii in design vestimentar ca sa spui sa nu iti place cum s-a imbracat vecina ?
      Daca Eurovisionul era facut pt oameni cu studii muzicale, atunci nu se difuza la TV in toata Europa. Stateau si cantau in fata unui juriu de 20 de oameni intr-o sala uitata de lume.

  23. Castigam la Oslo!!! Clar !
    I have a plan!
    Bravo Moldova!

  24. Esti cam rautacios. Era clar ca vor aparea reactii impotriva interpretarii Elenei la Eurovision pentru ocuparea pozitiei 19 la concurs. Nu spun ca este o piesa excelenta dar nici proasta nu este. Mult mai slaba a fost piesa si interpretarea Greciei si totusi s-a clasificat inaintea noastra. Ce ziceti? Si avand in vedere cate piese erau plagiate, ce incredere sa mai ai in acest concurs care de mult nu este cinstit in privinta alegerii castigatorilor. Totul este prestabilit inainte de a incepe concursul. Mie personal mi-a placut foarte mult piesa Albaniei.
    Oricum ar fi, criza ramane si piata imobiliara se afla in impas.
    Numai bine!

  25. Nu-mi dau cu părerea despre Eurovision, mi se par bani aruncaţi degeaba. Însă mă miră că te alături ziariştilor inculţi de la televizunile româneşti care vorbesc despre “comunismul de la Chişinău”. Faptul că la putere în RM se află un partid care-şi spune Partidul Comuniştilor nu înseamnă că în RM este comunism, aşa cum nu înseamnă că în Spania este socialism pentru căla putere se află Partidul Socialist. În Republica Moldova este capitalism, cu toate cele care-i sînt asociate (pluripartidism, economie de piaţă, libertatea de întrunire, de deplasare în străinătate, etc.). Că ţara este administrată amatoristic, la fel ca România, este cu totul altă poveste. Cum să fie comunism la Chişinău cînd primarul capitalei RM este membrul unui partid de opoziţie? Cine a mai văzut comunism cu bogătaşi ca aceia din RM, unii din ei fiind implicaţi şi în politică, de partea guvernanţilor sau a opoziţiei ? Presa românească nu face altceva decît să-şi demonstreze incultura sau poate mai degrabă dorinţa de manipulare, folosind sintagme precum “comunismul din RM”.

  26. @Mihai Crangaru
    Capitalism guvernat de Partidul Comunistilor – asta e original!!!
    Guvernarea comunista nu exclude pluripartitismul. Denota insa convingerile majoritatii populatiei participante la vot. Birja merge incotro o mana birjarul.
    BTW, ultima data cand m-am uitat pe harta, Chisinaul nu avea o suprafata egala cu aceea a Republicii Moldova. Una-i una, alta-i alta.

    @Subiectiv
    Ok, Romania s-a prezentat prost. Ok, participantii, in majoritatea lor, au fost sub asteptari (eu m-am uitat putin la acordarea notelor si mi s-a parut ca sunt peste asteptari – poate pentru ca n-am avut asteptari).

    Ei, si? Mai departe? Se poate face ceva ca Romania sa ia fatza Eurovision?

    Si daca nu se face nimic, ne afecteaza cu ceva?

    Si daca nu ne afecteaza in mod real cu nimic… de ce merita sa vorbim despre asta?

    Uite, nimeni nu vorbeste despre cine a creat coregrafia pentru Elena. Nici despre cine a imbracat-o.

    Macar, naibii, sa fie facuti de ras aia care si-au luat banii si au trimis pe scena niste romance in zdrente care sa cante o melodie cu trimitere la zdrentele din Romania (asa cum bine ai punctat).

    Poate mai eliminam de pe piata macar o parte dintre “stilistii” care ies in fata pe toate televiziunile.

  27. Mie mi-a placut si castigatorul cu siguranta nu a primit voturi politice scor-ul, cel mai mare din istorie si cu siguranta un locul unu foarte detasat, melodia de cand am ascultat-o i-am dat locul 1, romania cam slabut insa macar am ajuns in finala.
    BRAVO

  28. am urmarit eurovisionu’ pe tvr international…. mi s’a parut cumplit plictisitor.
    poate sunt eu blonda si nu’i inteleg sensul dar spune’mi tu, alex, ce sens mai are eurovisionul???? cunosteam piesele in concurs de pe youtube cu tot cu videoclipuri .. am ajuns la concluzia ca europei ii plac manelele sau in cel mai bun caz muzica proasta……
    ileana noastra a facut “furori”!!!!! a reusit sa incalzeasca inima si creierashele romanilor incetzi de creier ( si mi’e tare rusine sa o zic dar pana si prietena mea cea mai buna canta melodia asta ca si cum ar fi cine stie ce hit). asta e…. omu e patron pe ceea ce prefera.
    ah.. pacat de tara asta a noastra…

    P.S. PAGINA DE CONTACT NU IMI DA O ADRESA DE MAIL UNDE SA TE POT GASI PTR 2 VORBE INTRE “6” OCHI.

  29. elena nu stie engleza, si asta supara la urechi pe oricine din strainatate. Nu are forta cand exprima o idee muzicala, si parca se gadila tocmai cand trebuie sa puna un accent. Mediocritatea, si de ce sa nu spunem, prostia, sunt la putere azi in spatiul public. Baietii buni, fetele bune, sunt promovate de factori de decizie orbi.
    Sandu l-a pus pe baiatul bun, razvanel selectioner, fiindca e pe locul 9 si fiindca a jucat sferturi de cupa UEFA. In loc sa il puna pe Rednic de pe 1 sau pe Oli, semifinalist. Asa o sa faca si razvan, ce a facut elena, si asa e si in presa, si peste tot, ne apripiem de faliment in toate domeniile