Cum să-ți dai cu firma-n cap: Banca Transilvania și comunicarea pe facebook

Știu, iar or să se supere pe mine niște oameni de comunicare și n-o să mai primesc comunicate de presă de la vreo trei agenții de PR din cauza acestui text – pentru că da, unii așa se răzbună pe tine dacă scrii că un client a făcut o prostie, nu-ți mai trimit nimic de la nici un client -, dar asta-i viața.

Pentru mine, ăsta e un domeniu sensibil – arta, adică – și ceva mai sensibil decât comunicarea (în care, deh, am activat o vreme, și despre care-mi dau cu părerea în cunoștință de cauză), și nu pot să nu mă uit cum cineva de la o bancă își dă cu bagheta zânului în… cap.

Se dă următoarea situație: Banca Transilvania bagă un facebook ad cu link către credite pentru IMM-uri și poză cu un pictor, student la arte, în fine, cu cineva care poate fi lesne asociat cu “industria creativă“, dar mai ales cu breasla artiștilor.

Nona atrage atenția, pe bună dreptate, că reclama e ofensatoare în condițiile în care nici o bancă nu oferă credite “cooperativelor meșteșugărești” ale artiștilor. Pur și simplu, nu primești, indiferent de forma juridică, fie ea asociație non-profit sau persoană fizică autorizată.

Mă rog, poate dacă ești Bolborea sau Stoicescu, indivizi care au “cifre de afaceri” suficient de mari din banii noștri, probabil că ei ar primi. Mă rog.

Cineva dă niște tag-uri inclusiv către bancă, iar răspunsul băncii este tradiționalul bullshit de PR prin care încearcă să se scoată:

Două-trei comentarii mai încolo, după ce se reia ideea că reclama e mincinoasă, cu atât mai mult cu cât nici un artist nu va pupa vreodată un credit pentru IMM-uri, iar cineva vine cu ideea ca Nona să le trimită un proiect, vine nucleara de la reprezentantul BT:

Sincer, n-am știut dacă să râd sau dacă să mă întristez. Nu așa se fac lucrurile. Nu ne luăm jucăriile și plecăm. În primul rând, pentru că s-ar putea să ai clienți printre prietenii respectivei persoane și nu vrei să fii agresiv și patronising clamând că “nu credem în abordarea negativă” (de fapt, cineva care chiar e client BT a și spus, în comentarii, că-și mută banii la altă bancă după răspunsul de mai sus).

În al doilea rând, e cumva ironic să spui că nu crezi în abordarea negativă și să mai și arunci partea cu “cel puțin nu cu noi”. Nu așa aplanezi un conflict și sub nici o formă nu ești bully doar pentru că… nu știu, ai plătit 10 dolari pentru drepturile de folosire ale pozei și vrei să storci poza aia până își scoate ultimul cent?

Altfel nu-mi explic de ce oamenii de la BT n-au făcut un minim efort de a-și cere scuze, “băi, știți, noi habar n-avem că voi, artiștii, muriți de foame, uite, o să ștergem postarea și facem un ad cu altă poză, măcar atât să facem, că oricum n-o să pupați în veci credite de la noi.

Ar fi fost mult mai elegant și nici nu ar fi ajuns la a reitera motivul principal pentru care oamenii urăsc băncile: pentru că-i tratează fix așa, de pe o poziție superioară, unde clientul e sclavul care trebuie să îndure batjocura oricărui frustrat care n-a reușit să promoveze mai sus de call-center – chestie pățită de mine constant pe vremea când aveam credit.

Ai fi avut, totuși, niște pretenții de la cineva care se ocupă de contul de facebook al unei bănci, mai ales că, de regulă, nu-s cei din call-center, ci e un departament dedicat pentru care, la angajare, îți mai cere și diplomă de absolvent de facultate de profil.

Iată, nu e cazul.

PS: Ce mi se pare cel mai trist în modul în care au comunicat BT este faptul că Nona chiar le trimisese niște proiecte, dar de răspuns, n-a răspuns nimeni niciodată. Ca acum s-o dea cu “cel puțin nu cu noi”. Profesionalism, nene.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

4 comentarii

  1. “care trebuie sa îndure batjocura oricarui frustrat care n-a reusit sa promoveze mai sus de call-center”

    Alex, nu-i chiar asa. Observ ca meseria de lucrator intr-un call center a ajuns sa fie considerata mai josnica decat a fi ospatar ori maturator. Nu ca ar fi ceva gresit in a lucra ca maturator sau ospatar, atata vreme cat aduce bani si pune painea pe masa eu as aduna si rahat de caine de pe strada. Fara misto.
    De ce sunt clientii tratati la misto de catre un advisor? Iti spun din propie experienta: pentru ca primim zilnic telefoane de la toti incultii/idiotii care nu-si citesc contractele pana la capat sau care nu au habar nici macar cat negru sub unghie de serviciile si termenii si conditiile pentru care beneficiaza de acele servicii. Cred lor asa ca totul li se cuvine si li se cuvine sa urle, tipe/maimutareasca la telefon ori sa mearga la intimidare. Fapt care pe noi astia din call center ne face ori sa le inchidem telefonul in nas ori sa scapam de ei politicos.
    Am cazuri in care clientii sunt niste persoane deosebite si cazuri in care efectiv daca din a treia incercare nu intelege ii dau jet direct. Ori carpa cuiva nu o sa fiu niciodata, bullying la telefon si alte mizerii nu accept.

    Si da, meseria e super ok, nu te ploua, nu te ninge, concediu, bonusuri, pauze, pensie etc. Chiar e un job misto, mai bine decat in constructii ori la sapat santuri din punct de vedere a conditiilor de lucru.

  2. Si lumea inca are pretentii de la o banca romaneasca sa stie sa vorbeasca? :))

  3. @ciment: de acord, însă nu la asta mă refeream. Eu am avut o perioadă în care eram în urmă cu ratele la apartament și indivizii de la BCR mă hăituiau, pur și simplu. Somație săptămînală în cutia poștală și cîte trei telefoane în care eram amenințat că o să fiu dat în judecată. Și asta la întîrziere de sub 40 zile. Știu la ce te referi cînd sună idioții și încearcă un bullying, dar eu mă refeream la cealaltă perspectivă, în care bully-ul e cel de la bancă.

  4. Salut Alex, da. Aia sunt retardatii de la creante. Un department total autist. Din pacate li se permite si sunt instruiti sa hartuiasca clientul. Am avut si eu probleme cu unele specimene de genul, ba m-am certat grav cu ei ca la usa cortului din cauza tonului ba le-am zic ca daca ma mai suna si folosesc asemenea ton nu le mai platesc nimic de-al dracu’.