Cum va dispărea telefonia mobilă “clasică”: ne mutăm pe trafic de date

Două lucruri mi-au stîrnit interesul, în ultima perioadă. Primul ţine de o ştire ceva mai veche, pornind de la un sondaj efectuat în rîndul americanilor. 46% dintre posesorii de telefon mobil ar renunţa la serviciul de voce (şi, implicit, la toate ofertele cu minute etc.) în favoarea unei opţiuni de date care să le permită să folosească servicii VoIP (precum Skype.) Pînă şi Randall Stephenson, CEO-ul AT&T, a declarat că un abonament exclusiv de date este o opţiune care, inevitabil, va trebui lansată.

A doua ştire ţine de iOS 6. În noua versiune a sistemului de operare, posesorii de iPhone-uri vor putea efectua apeluri prin FaceTime şi via conexiuni 3G, nu doar via wireless. Ştirea e cu atît mai interesantă cu cît, la un moment dat, un utilizator de iPhone scria că odată cu introducerea iMessages, la un număr similar de mesaje trimise într-un interval de o lună, costul cu SMS-urile i s-a redus cu aproximativ 90% de la o factură la alta. Asta se întîmplă mai ales datorită numărului mare de utilizatori de iPhone – în Statele Unite, cel puţin – şi a faptului că iMessages este, de fapt, trafic de date.

Acelaşi lucru se întîmplă şi cu apelurile video prin FaceTime şi, într-un final, acelaşi lucru se va întîmpla şi cu serviciile de voce. Numărul de telefon va fi asociat, asemenea iMessages, unei aplicaţii (iCall?) şi nu va fi altceva decît o convorbire audio calitativă, dar foarte bine criptată şi compresată, astfel încît să nu “mănînce” mai multă bandă decît e necesar. Şi, într-un final, se va ajunge la o interconectare a serviciilor de acest tip (Skype, Viber etc.) Practic, rolul operatorilor telecom se va diminua pînă la punctul în care vor deveni doar nişte purtători de semnal de date, un soi de ISP-uri wireless.

Desigur, nu vorbim de mîine, ci, mă gîndesc, de vreo patru-cinci ani, cel puţin pînă cînd astfel de servicii vor fi disponibile în Americi, Australia şi Europa (de Africa încă nu discutăm, iar despre Asia chiar nu-mi dau cu părerea.) Mă rog, şi pînă va introduce Apple un astfel de serviciu, care va fi adoptat mult mai repede decît cele ale concurenţei. Va fi interesant, cu atît mai mult cu cît va avea cîteva zeci de milioane de utilizatori în prima sâptămînă de la anunţarea lui.

6 comentarii

  1. Retardarea continua ….

  2. interesant, desi preturile la pachetele de date vor trebui sa scada destul de mult sa fie competitive cu cele de voce.

  3. E treaba de banda si de acoperire. Daca imi aduc eu bine aminte, la GSM banda necesara e undeva pe la 9.6k, compresia se face in niste dsp-uri. Si in conditiile in care ai numai voce, n-ai probleme de prioritizare, samd. Daca in schimb ai date, daca vecinul de autobuz se uita la un film pe net si mananca toata banda de pe celula respectiva, mumu callul tau. Ar trebui ca telefoanele sa marcheze cumva vocea, si in special, operatorii sa aiba incredere in marcajul telefonului (o sa dureze 30 de minute pana la prima aplicatie de torente cu marcajul de voce). Treburile sunt ceva mai complicate.

    PS. Pe Android merge de cand se stie voip peste 3G. Pana si in Symbian merge.

  4. In US e foarte raspandit VOIP de la Google pe smartphones, prin contul de Google fiind alocat si un numarul de telefon. Citisem niste review-uri cum ca de la o factura de mobil de peste 300 dolari se ajunge la 100-150 de dolari prin trecerea la VOIP.

  5. Viitorul nu e chiar atat de departe. Primul pas cu adevarat important a fost facut de operatorii globali, depinde acum insa cat de repede va fi implementat in toate tarile. Uite, spre exemplu in Spania s-a lansat Joyn, un serviciu de chat, video sharing si probabil in viitor si VoIP. Partea cea mai interesanta vine din partea operatorilor, care suporta serviciul si il promoveaza.

    Pe scurt, nu ai nevoie de alt cont, nu ai nevoie de alt numar. Pur si simplu iti detecteaza automat numerele care au serviciul activat si poti lansa serviciile direct (unele sunt pre embeded, altele sunt prin aplicatia oficiala).

    http://www.joynus.com/operators/