Alo, domnu’ Ponta? Cînd scăpăm de ministrul Dan Şova?

nothing

Dacă se mai îndoia cineva de inteligenţa ministrului Dan Şova, responsabil pentru proiecte de infrastructură de interes naţional – recte, autostrăzi, – înseamnă că n-aţi remarcat cea mai recentă remarcă a domniei sale, plină de mai multă înţelepciune decît toată înţelepciunea de care ar fi putut da dovadă însuşi Gandalf. Luaţi explicaţie pentru lipsa autostrăzilor în România: durata mare de uscare a betonului.

După logica lui Şova, care crede toate dudele, n-ar trebui să existe nici dezvoltatori imobiliari, că betonul nu se usucă iarna. Prin urmare, nu mai bine ar trebui să dormim în corturi? Sau, hai, treacă-meargă, poate nişte case din chirpici, că lutul se usucă mai repede vara.

Acum, zău, aţi auzit de vreun constructor de autostrăzi care să toarne betoane iarna? Parcă nici nu e ca şi cînd toţi contractorii de pe zona asta n-ar trage de timp ca să mai încaseze nişte bani pe nişte anexe la contracte. Ceea ce mă face să cred că fie pe Şova îl dă inteligenţa pe-afară, fie chiar are impresia că tot boboru’ are un IQ sub 70. În fond şi la urma urmelor, doar de aia plătim, uneori, şi 16 milioane de euro per kilometru de autostradă. Că se usucă betoanele greu, iar astea care se usucă greu costă mult, cam 95% din investiţie.

Asta, desigur, în condiţiile în care trei primari din nişte comune uitate de lume au pus cap la cap un plan de atragere de fonduri europene şi-au turnat o şosea de 26 de kilometri în doar patru luni. Ah, da, uitam ce era mai important: 26 de kilometri care au costat 2,5 milioane de euro. Nu, nu 10, nu 16 milioane pe kilometru, ci 2,5 milioane pe 26 de kilometri. Cam cît vine asta? Sub 100.000 de euro per kilometru?

Zău, dacă înmulţeşti cu trei, ca să fie două benzi plus una de siguranţă, ies 300.000 de euro pe kilometru. Hai, cu indulgenţă, 350.000, că pui şi nişte garduri şi cîteva indicatoare. Hai, un milion pe kilometru, că se sapă mai mult. Nu, noi dăm 16.

Şi apoi stai şi te gîndeşti: bine, frate, nu 16. Hai, 10. Nu, că e prea mult. 3 milioane per kilometru. Hai 5 milioane per kilometru. În cîţi ani o faci? Hai să înmulţim cei 26 de kilometri în patru luni cu trei, că-s trei benzi. Hai, nu cu trei, cu patru, că se sapă mai mult. Cît iese? Un an şi patru luni, nu? Ei, bine, nu. La noi, 50 de kilometri se fac în zece ani. Şi nici ăia finalizaţi. Şi nici ăia făcuţi ca lumea.

Între timp, Şova îşi mai bate joc şi de nişte oficiali spanioli. Nu de alta, dar ne merge atît de bine, încît n-avem nevoie de investiţii în România. Economia noastră duduie.

Zău, ăsta e motivul pentru care urăsc să mai citesc ştirile politice. Nu că mi-e scîrbă, dar mă fac să cred că ne merităm soarta. Că sîntem proşti grămadă că votăm să fim furaţi pe faţă. Şi, mai trist, nici nu facem nimic. Sîntem masochişti pînă-n măduva oaselor.

Băi, nene, românul o fi indulgent. O accepta, o fi de acord pe faţă, ţi-o da şi semnătură ca să furi, dar fă, dracului!, ceva ca lumea, la timp. Dacă se poate la ţară, de ce nu se poate, naibii, în toată ţara?

Deci, pe bune, ne merităm sau nu soarta?

4 comentarii

  1. Pe langa soseaua aia de 26km, mai e si prima centura ocolitoare de la sat terminata tot de curand.
    Aia a fost ceva mai mult in schimb, 1,2 milioane lei pentru 750 de metri. Dar are si trotuare si pista de biciclisti

  2. Cele 16 milioane/km reprezinta pretul corect pentru toate gurile de hranit, la 10 milioane probabil nu era spaga fezabila si atunci au majorat bugetul.

    Iar explicatia cu durata de uscare a betonului e aproape la fel de buna ca ” extorsiunea unui degajament “

  3. Doamne fereste sa se usuce betonul pentru ca toata treaba aia adica ciment agregate aditivi etc , fara apa nu se intareste!!!reactia e de hidroliza ! Deci nu uscare, eventual intarire.Da’ domnu Sova-i jurist cred si face autostrazi.

  4. se pare ca traiti in romania si asta va fura toti banii!

    am citit recent ‘de ce e Romania altfel’, dupa ce citisem odata ‘cele cinci rani’ ale Lisei Bourbeau. singura remarca este aceea ca cel putin in plan politic romanul sufera de ‘rana de abandon’: se simte abandonat si asta ii injecteaza o mare apatie.