De ce avem nevoie de “trenul urban”

Aseară (dacă nu mă înşel), la Guerrilla, Bogdan Şerban discuta cu un nene despre potenţialul unei idei. O idee de a pune la dispoziţie bucureştenilor un mijloc de transport în comun alternativ, rapid şi cu costuri relativ reduse: trenul urban. Pentru mine, ideea este cît se poate de binevenită şi ar merita pusă în practică.

Este vorba despre cinci linii plus o linie de centură a Bucureştiului (detalii aici) care ar necesita investiţii, în marea lor majoritate, doar în trenuri şi în staţii. De ce? Pentru că infrastructura feroviară este existentă în proporţie de 90%. Avînd infrastructura, toate celelalte lucruri ar trebui să fie extrem de simple, iar proiectul TER (tren expres regional) ar trebui să fie gata în maximum doi ani de zile. Mă rog, după umila mea estimare, deşi cunoscînd modul tipic românesc în care toată lumea vrea să ia bani fără să muncească (ori furînd, după preferinţe), probabil ar dura vreo zece.

Frumuseţea acestui proiect stă în primul rînd în infrastructura deja existentă şi nefolosită de nimeni, în care trebuie investit relativ puţin şi care nu necesită cumpărare de terenuri sau acordare de despăgubiri. Ar fi, printre altele, şi o alternativă la ideea absurdă a autostrăzilor “suspendate”, “zburătoare” etc. şi, de departe, mult mai realizabilă. Proiectul este pus la punct de doi arhitecţi, probabil că ar mai trebui doar aprobat şi alocaţi banii pentru investiţii.

Argument pro

Vara trecută, în concediu, am stat timp de două săptămîni în Barcelona. Ignor aspectul referitor la modul în care se circulă în subteran (unde, printre altele, ţi se afişează timpul rămas pînă la următorul tren, boală de care Bucureştiul suferă crunt, dar şi altele din aceeaşi categorie) şi mă opresc la ce ne doare. Pe lîngă staţiile de metrou ale TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), un soi de ceea ce ar fi trebuit să se numească AMT în Bucureşti (Autoritatea Metropolitană de Transport), care cuprinde inclusiv transportul de suprafaţă, există staţii Renfe. Ce este Renfe? Ei bine, un soi de… TER.

Avantajul Renfe în Barcelona este că, după ce ai coborît din avion, dacă nu vrei să dai 60-70 de euro unui taximetrist ca să te ducă pînă în centrul oraşului, te urci în tren. Un bilet costă 2,60 euro, adică dublu cît un bilet de TMB, dar în 20 de minute (patru staţii) ai ajuns la Passeig de Gracia, adică la cinci minute de mers pe jos de Placa Catalunya, practic cea mai importantă piaţă a oraşului şi centrul de facto.

Dacă trebuie să ajungi într-un alt colţ de oraş, nu e nici o problemă. Ieşi din staţia Renfe, mergi un minut prin tunel şi ai intrat în staţia TMB (bineînţeles, alt bilet). Pentru două persoane, cu 5,20 euro, e mai avantajos drumul de la aeroport pînă în buricul tîrgului decît cu taxiul.

Argumentul contra nu există. Mă rog, dacă nu îl luăm în calcul pe cel al autorităţilor

Bucureştiul are nevoie de o astfel de reţea. Problema însă nu ţine de dorinţa bucureşteanului, care nu doar că stă în trafic de-i vine rău, ci se mai şi înghesuie pe unde apucă în metrou. Problema ţine de autorităţi. Aş putea paria că, dacă cei doi arhitecţi, care au pus la cale planul de bătaie, ar veni şi ar da gratuit primăriei proiectul, dacă ar mai aduce şi un investitor dispus să bage bani şi să şi-i recupereze pe parcurs, cineva de prin conducerea Bucureştiului nu va fi de acord, iar TER va muri din faşă.

Revin obsesiv: ai 90% din infrastructură, nu ai trafic pe liniile de tren aşa cum ai pe cele de tramvai, unde e problema? Păi… momentan, încă n-am fost anunţaţi. Dar pe cît pariem că va exista o problemă? Ba chiar una mare…

13 comentarii

  1. Sigur ca avem nevoie MAXIMA de asa ceva. Sigur insa ca tot ce intra in categoria “necesar pentru marele public”, intra AUTOMAT in categoria “interzis si neagreat de catre autoritatile romane”. E foarte simplu.
    Nu sint un pesimist, sint extrem de realist.
    Ma voi intoarce in Romania cind proiectele de acest gen, din categoria UTIL-EFICIENT-MODERN-CIVILIZAT vor fi puse in fapte, vor exista cu adevarat, vor fi implementate.

  2. Hai sa ne oprim din visat. Asa ceva nu se va intampla in Romania. Cel putin nu in acest secol… Si nu ca nu ar fi nevoie, ci pentru ca suntem incapabili.

  3. Asa ceva s-a incercat si la Sibiu. http://www.sibiustandard.ro/17092/trenul-interurban-se-pune-in-miscare.html A fost organizat si un test cu trenul. La fel, infrastructura exista, problema pe care o banuiai in cazul asta se pare ca e timpul prea mare de asteptare al trenului. Trenul circula pe sinele CFR, pe care bineinteles ca au prioritate trenurile CFR, trenul interurban avand statut de personal (in privinta tipilor de asteptare). Mai multe detalii in presa vremii si pe http://www.dws.ro

  4. Renfe e de fapt un fel de CFR. :p

    • Vlad, probabil, n-am dat prea mare importanta aspectului. In cazul in care ma interesa pe mine (legatura cu metroul intr-o singura statie), era un soi de TER. Oricum, recunosc, am gresit :)

  5. Ideea este extrem de buna. Daca ai o harta a capitalei unde sunt figurate si liniile ferate, se poate vedea cu usurinta ce simplu si cat de utila ar fi o revigorare a acestui sistem. Ar fi probabil cea mai buna varianta pentru a usura traficul.
    Personal am scris primarului general, pe mailul sau de la primarie, ca ar fi exraordinar sa se dea in folosinta un tren din gara de nord pana la aeroportul Otopeni cu investitii minime deoarece exista o linie care duce la Snagov si care trece la cateva sute de metri de aeroport.
    Intrebarea este: vrea cineva sa faca ceva?… sau “beneficiile” ar fi prea mici in comparatie cu, sa zicem, o linie de metrou de cateva miliarde care oricum va putea fi folosita de stranepotii nostri…

  6. Ideea am mai auzit-o, s-a mai vorbit parca de asa ceva anii trecuti. Este geniala prin simplitatea ei, dar… nu pot fi optimist privitor al materializarea ei. Ma intreb insa daca primaria este singura institutie care poate pune in practica asa ceva? Nu ar putea-o face de exemplu CFR-ul?

  7. Mica corectura: Renfe e echivalentului CFR Calatori de la noi. Trenurile locale care merg inspre Barcelona (si o traverseaza pe sub pamant) sunt ‘Cercanias’. Ideea in sine e buna, nu e noua, dar ca si cele dinainte cel mai probabil se va ingropa in birocratie.

    Mai e ceva de spus. Marea mjoritate a cailor ferate trecute acolo sunt degradate puternic. Investitia e mult mai mare pentru aducerea lor in starea de functionare. De exemplu, linia paralele cu Soseaua Progresului practic este distrusa….

  8. parca 100.000 oameni pot face o lege, nu? ne bagam?

  9. pentru ca in sufletul nostru suntem un neam de kamikaze fara scop. ne place sa ne facem rau unii altora pe gratis. d-aia n-o sa avem parte de tren urban.
    sau, daca putem sa sugeram ideea unui deputat sau senator care are o firma fantoma ce poate sa se ocupe de problema, eu zic ca facem ceva.
    asa cu chestii de genul “e mai bine pentru toata lumea” nu facem nimic in Bucuresti

  10. eu ma bag sa se adopte acea lege, unde sa semnez?… :-)

  11. s-ar putea sa fie chestie buna.
    in opozitie cu ‘metroul usor”, care nu ca nu e ok, dar s-au bagat prea multi bani ca sa fie un tramvai cu garduri.

    era mai simplu si mai rapid de facut sa sudeze gardul si atat, fara atata cheltuiala cat s-a facut.

    dar nu si-ar mai fi luat atatia q7 probabil