De ce biletul prin SMS al RATB e o mică minciună

“Abonamentul de o zi” oferit de RATB celor dispuşi să plătească prin SMS este o mică minciună. Iniţiativa, în sine, este lăudabilă şi chiar binevenită. Să cumperi bilet prin SMS este nemaipomenit, cu condiţia ca acel bilet să aibă un termen de valabilitate corect şi, mai ales, să fie explicat aşa cum trebuie.

ratb-abonament-ziVreau să scriu despre asta de cîteva luni, dar am uitat constant. Cum, în ultima vreme, circul mai des cu troleul şi autobuzul, mi-am amintit. Pentru că, uneori, n-apuci să mai cumperi bilet şi dai 1,7 euro plus TVA pentru un “abonament” de o zi, cu care ar trebui să circuli fără nici o grijă.

Doar că abonamentul de o zi este, de fapt, valabil doar pînă la sfîrşitul zilei. Ceea ce nu prea înseamnă “o zi,” cîtă vreme, în mentalitatea colectivă, o zi ţine 24 de ore.

Şi nu o singură dată mi-a fost dat să plătesc prin SMS la şase seara, iar a doua zi, verificînd mesajul pentru conformitate, să mă trezesc că iar am uitat durata de valabilitate a “abonamentului.”

Ce vreau să spun, de fapt: nu consider neapărat că ar fi o ţeapă. Suma e prea mică. Pe de altă parte, să dai nouă sau zece lei pe o călătorie nu-i chiar din drum şi nu e nici pe departe ieftin. Ba, aş zice că (aşa cum, probabil, se întîmplă cel mai des – lumea cumpără cînd rămîne fără credit pe card sau cînd n-are de făcut decît un drum sau două), este probabil cel mai mare preţ pe care-l poţi plăti pe o călătorie într-un oraş din Europa.

Rezolvări ar fi două: fie RATB redenumeşte sau explică pe înţelesul tuturor că abonamentul de o zi este, de fapt, “abonamentul de azi,” fie prelungeşte, pur şi simplu, durata de valabilitate a codului respectiv. A doua variantă ar fi, parcă, cea mai indicată, nu?

UPDATE. De la reprezentatul companiei care a implementat plata prin SMS: “Plata prin SMS este la acelaşi cost şi condiţii ca plata la chioşc. Nu puteam implementa, din punct de vedere LEGAL, un alt produs decît cel de la chioșc. Produsele RATB sunt aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Adică RATB implementează ce aprobă Consiliul.

13 comentarii

  1. Vrei si factura la mobil sa se emita la ora la care ai semnat contractul?

  2. In alte orase europene pretul per calatorie pleaca de la 3-4 euro..deci nu e asa mare.

    In munchen un abonament de o zi este 7 euro parca (sau asa era ultima oara cand am mers eu).

  3. in Germania exista bilet pentru statii scurte, bilete normale, bilete pentru regiuni, 5 bilete la pret de 4, bilete pentru copii, biciclete, 9 ore orice mijloc. dupa compostare are durata de valabilitate o ora jumate, valabil pe oricate mijloace schimbi. multe orase au benzi NUMAI pentru autobuze. in autobuz poti cumpara bilet de tren ce include automat transportul local in orasele de plecare si destinatie. daca nu-ti cumperi de la automate.

  4. Nu biletul sms are o problema ci produsul “abonament de o zi”. Daca vei cumpara de la chiosc o cartela-abonament de o zi, tot pana la ora 24 va fi valabila.

    Frumos ar fi ca RATB sa introduca plata calatoriei prin sms, asa cum exista deja in multe alte orase, precum si încărcarea portofelului tot prin sms

    • @Andrei: hai să zicem că la biletul pe o zi de la chioşc există nişte limitări tehnologice, că n-are chip, că aparatul nu ştie cînd a fost compostat la o oră anume etc. La SMS, totul se înregistrează într-o bază de date. E, deja, altă poveste.

  5. Ma amuza cum vin toti “inteligentii” sa laude alte tari ca “la ei e mai scump”. Nu este deloc mai scump ci poate mai ieftin chiar, daca ne raportam la economia tarii. Ca sa fie mai pe intelesul vostru: un bilet care costa 1eur intr-o tara unde salariul mediu este de 500eur, are fix aceeasi valoare economica precum un bilet de 2eur dintr-o tara in care salariul mediu pe economie este de 1000eur!

  6. E același abonament pe o zi pe care îl cumperi la chioșc doar că il plătești altfel. Eu așa o văd.

  7. Ca tot se vorbi de München… abonamentul de o zi de acolo e valabil de la ora 06:00 pana a doua zi la 06:00, deci tot orar fix, nu 24 de ore de cand il cumperi.

    Poate de aia il cheama “de o zi” si nu “de 24 de ore” :)
    E vorba de o zi… calendaristica.

  8. tu faci confuzie intre abonament de 24 de ore si abonament de 1 zi.

  9. Circul destul de rar cu RATB și când o fac, folosesc abonamentul de-o zi prin SMS sau călătorii cu metroul achitate tot prin SMS. Însă un smartphone folosit intensiv în sistem 4G (email, browser, hărți) poate rămâne fără baterie înainte de finalul zilei.

    Am încercat să aflu de la controlorii RATB ce se-ntâmplă dacă ai achitat acest abonament dar rămâi fără baterie la telefon… Nu am reușit să obțin informații pe această temă și ultimul controlor pe care l-am întrebat a fugit de mine (la propriu!) în tramvai.

    Ai abonament valabil dar nu ai cum să arăți acest abonament pentru că telefonul pe care ai primit SMS-ul nu mai poate fi pornit. Să primești amendă pe care ulterior să o contești arătând că erai un călător cinstit? Poate, dar nu cumva plecăm de la premiza de vinovăție? Controlorii ar trebui să poată verifica dacă s-a emis un abonament pentru numărul tău de telefon și problema s-ar rezolva simplu.

  10. Cum procedeaza controlorul cand ii arati mesajul? Mai verifica si el de pe telefonul lui sau il citeste pe al tau de pe telefon si trece mai departe?

  11. Te intreb pentru ca eu pot trimite SMS cu orice header (destinatar). ;-) Esti sispus sa facem un test?