De ce noi n-avem, de fapt, nici un Black Friday

Săptămîna trecută, vineri, de fapt, s-au dus bătălii intense întru cucerirea reducerilor. Doar că, în România, nu există Black Friday, ci doar încă o mişcare de marketing pentru a promova nişte reduceri de multe ori imaginare. Asta din cauză că fie ai noştri nu pricep ideea vinerii negre, fie din cauză că nu le pasă. Oricum am da-o, noi mai avem mult pînă departe.

Logica Black Friday

La americani, “vinerea neagră” este prima zi de reduceri înainte de Crăciun. Este începutul sezonului de reduceri de Crăciun, cînd toată lumea se apucă de cumpărat cadouri. La ei, reducerile din prima zi sînt cu adevărat semnificative, de unde şi pumnii şi coatele pe care şi le împart prin magazine. În România, sezonul reducerilor de Crăciun începe la mama naibii, undeva pe la mijlocul lui decembrie. La ei, mai există o tură de preţuri mici, din categoria “ultimele reduceri”, undeva înainte de Crăciun. La noi, “ultimele reduceri” sînt după Crăciun, cînd deja ai cheltuit banii pe cadouri.

De fapt şi de drept, noi nu avem o cultură a reducerilor, de unde şi comportamentul tipic românesc. Acum vreo trei ani, în Spania, în august, la finalul sezonului de reduceri de vară, se tăiau chiar şi 90% din preţuri. Pentru că, altfel, rămîneau cu stoc nevîndut care ar fi ajuns la casat. În orice ţară civilizată se întîmplă astfel de reduceri. În România, se trage speranţă că se vor vinde, în cazul de faţă, după Anul Nou, cînd românul nu mai are nici un ban de cheltuială, că i-a spart pe toţi de Crăciun şi de Revelion.

Noi, de fapt, n-avem reduceri. Şi-atunci, ce-am importat, de fapt?

Plus de asta, mai e o problemă. În România, reducerile sînt doar cu numele. Aveţi exemplul din primul link. La care adăugăm majorările de preţuri dinainte de deschiderea sezonului de reduceri, ca să aibă motiv să scadă preţurile la cele iniţiale şi să se laude că au tăiat nu-ştiu-cît-la-sută. De fapt, mare diferenţă nu e. Ce mi se pare interesant este că noi am importat consumerismul. Întrebarea este dacă avem şi banii necesari. Şi dacă-i avem, de unde-i avem? Cît la sută sînt pe credit? Parcă eram săraci lipiţi, nu? Şi totuşi, eMag a vîndut marfă de opt milioane de euro.

Singura parte bună din toată afacerea “Black Friday de România” este că ar trebui să stimulăm intrarea în normalitate. Mai exact, crearea unui “program” serios pentru sezonul de reduceri, nu ce avem acum. Ar mai rămîne de rezolvat problema preţurilor cu adevărat reduse, nu doar a reducerilor cu numele, cu scumpiri înainte de tăierea lui “minus 30 la sută”.

Consumerismul e bun doar dacă ai motiv să îl stimulezi, nu cultivînd probleme morale ce ne menţin în eterna zonă a lui “nu-i prost cine cere, e prost cine dă”.

22 comentarii

  1. Mie mi-a placut faza de la pcgarage cu “La noi reducerile nu sunt mari dar sunt” :)))

  2. nu stiu daca e chiar asa. eu am luat de la emag o masina de spalat vase, care la pret de raft era 1290 lei, cu 980 lei. e o reducere bunicica. a, ca inca avem in online magazine de cartier, e altceva, dar e bine, pentru ca se incetateneste ideea de black friday. crezi ca emag, dupa ce a vandut de 8 milioane, la anul nu va face ceva sa sara de acest nivel?

  3. 1. Momentan vorbim de comenzi. Ramane de vazut si cate din ele se vor finaliza / incasa.
    2. Am auzit si eu de chestia cu crescutul inainte de reduceri. Nu stiu cat de legal este. Insa traiesc de prea multi ani in Romania ca sa nu stiu ca prost as fi eu, daca as da, nu ei ca imi cer.
    3. Am cunoscuti care au cumparat cate ceva – insa pentru fiecare produs au aruncat cate un ochi si la concurenta.

    Per ansamblu, au fost si unele produse la preturi bune. Eu insa nu am cumparat nimic, ca nu am avut bani.

  4. Nu zic ca politica vanzatorilor nu e in ton cu apucatura noastra de cumparatori si pentru asta a se vedea ca si-au dat cu carucioarele in cap pe la Targu Jiu ca sa ajunga sa ia tigai care nu le trebuiau (cate 6-8 bucati) doar pentru ca una costa 10 lei. Deci suntem si idioti si vanzatorii ne trateaza ca atare.

    Dar sa nu uitam ca la noi reducerile de pret sunt reglementate. Nu putem reduce ce vrem noi cand vrem noi si cum vrem noi.

    http://www.sfin.ro/articol_1872/reduceri_de_pret_sa_fie_dar_sa_stim_si_noi.html

    Nu iau apararea nimanui, mai ales ca eu consider ca vanzatorii ne mint si, in plus, nu imi cumpar ceva doar pentru ca e mai ieftin, daca nu imi trebuie acel lucru, dar sa nu uitam ca stie Statul cum e mai bine pentru afacerea mea si cand si cum.

    Bleah!

    P.S. Am o prietena de genul celor care stau si urmaresc un produs pana cand intra in reduceri. In cazul ei e vorba de niste pantofi rosii de piele, la un pret enorm, de nu s-a atins nimeni de acea pereche. Si se uita la ei in vitrina si se bucura ca nu ii cumpara nimeni, ca ii cumpara ea cand intra la reduceri. Ce sa vezi? Ei costau (nu mai stiu exact, dar zic si eu) 200 de lei. Cand a dat Statul startul la reduceri, pe eticheta pantofilor scria “220 de lei, redus de la 280”. Asa ca statul cu nasul lipit de geam a cam dezamagit-o pe amica mea. Tare, nu?

  5. Eu am verificat preturile emag & co pe Amazon. Unele erau mult umflate, altele erau (cu reducere cu tot) ca pe Amazon. Probabil ca a fost reducere dar la cateva produse insa mass buying influence face minuni/milioane. Ca am vazut nush ce pret la XBox la raft (aproape dublu!) intr-un magazin, aspectul asta deja nu-l mai pun la socoteala… Avem si noi romanasii Black Friday, ma :) La radio am auzit ca-l si traduceau; cine stie ce o fi crezut maica-mea cand a auzit de “Vinerea Neagra”

  6. Alex, toti avem de lucrat pentru a ajunge departe, asta e clar. Pe langa asta cred ca avem de lucrat si la modul in care comunicam si facem ‘analizele’ publicate, inclusiv pe bloguri pentru ca s-ar putea sa punem ne tragem mereu frana de mana in timp de altii pedaleaza sa luam viteza.

    Iti propun sa trecem de la vorbe la fapte si te-as ruga sa faci singur o analiza pe preturile din oferta noastra si sa ne spui unde sunt reducerile imaginare si de ce concluzia ta e ca nu avem un Black Friday. Ce zici? E simplu, transparent.

    http://www.emag.ro/newsletter/2011_11_25_Blackfriday_la_eMAG/

    • @Radu Apostolescu: Am modificat, sa nu se inteleaga ca sint la voi. E prostia mea ca nu m-am exprimat ca lumea, imi asum si am scos linkul de acolo. Reducerea era, “reducerea exclusiv de black friday” insa nu. In fine. Nu o lua personal, ca nu ma refeream neaparat la voi, ci in general, la modul cum se fac reduceri la noi. Altfel, da, e bine ce ati facut, ca ati promovat black friday. In vreo zece ani, o sa avem si noi reduceri ca la americani peste tot, nu doar in online :)

  7. Nu iau nimic personal, stai linistit. Dar chiar cred ca problemele de comunicare in Romania sunt mai mari decat cele de business. Parca avem o manie sa ne autoconvingem ca nu suntem in stare de nimic si atunci cand nu avem argumente, le inventam doar ca fie totul prezentat cat mai prost. De unde vine asta?

    Eu cred ca sunt multe firme, multi oameni care fac treaba serioasa si vad cum sunt loviti cu sete de romani de-ai lor, doar asa, de dragul sangelui. Vezi prin comparatie polonezii cat de uniti sunt si cum reusesc sa se sustina unii pe alti. La noi nu, concluzia e ca suntem prosti si trebuie sa vina mereu altii cu magazine, fabrici si altele. Nu e aiurea?

    • @Radu Apostolescu: e aiurea. Partea proasta e ca nu vine nimeni cu solutii. Intrebarea e: cine ar trebui sa vina? Cei implicati in businessuri locale sau eu, un umil comentator al fenomenului? Sincer, eu vreau sa promovez businessuri romanesti, dar… Hai sa venim cu solutii. Cum procedam?

  8. Sunt curios daca cineva a vazut preturile mari (alea taiate) afisate vreodata in magazine sau online.

  9. Cosmin, tocmai de asta am dat linkul pentru ca fiecare sa le verifice. Te rog, nu e greu.

  10. @Radu Apostolescu Nu la asta m-am referit. Am studiat preturile de la voi atunci si le-am revazut si azi. Nu v-am acuzat de nimic.
    Era vorba de preturile taiate, daca au existat si anterior BF. Pe online e usor de verificat, nimic nu dispare. Dar cele din magazinele fizice?

  11. Pai uite, noi venim zilnic cu solutii. Cum crezi ca eMAG a ajuns sa vanda peste 70% din cat vinde Altex, fara mii de spoturi TV si sute de magazine? Cum crezi ca eMAG e cel mai mare magazin din Europa de est, dupa orice statistica ai lua-o? Am ajuns asa pentru ca am pacalit pe cineva? Din pacate solutiile sunt vazute mai mereu doar de clienti care se aduc unul pe altul pentru ca vad beneficiile reale.

    In lumea celor ca comenteaza e o vanatoarea nebuna a oricaror greseli si concursul cine arata primul cu degetul. E nevoie de o schimbare imensa de abordare. Toti gresim la un moment dat, ideea e ca am uitat sa aratam cu degetul si partea plina a paharului.

  12. PS: O sa trec deseara printr-un magazin. Nu-i mai dau nume, sa nu creada lumea ca am ceva cu ei. Si va zic daca un iPad2 WiFi 16GB costa 2990, asa cum era taiat.
    Si daca au vanzari la LCD-urile HD ready care apareau la pret de LED-uri Full HD.

  13. Cosmin, poti verifica si preturile taiate. Inclusiv la noi si faptul ca produsele au revenit la acele preturi. Mai ales ca sunt produse vandabile, nu sunt lichidari sau end of life.

  14. caz concret: in magazin la domo o lada frigorifica whirlpool wh-2010, in ziua de reducere, costa 1079 lei, dupa o reducere de 30 % afisata cu scris foarte mare. Asta inseamna ca inainte de reducere ar fi costat 1541 lei. Pretul normal al acestei lazi frigorifice este in jurul a 1100 lei. La ora asta se gasesc 5-6 magazine sub 1100 lei si 5-6 magazine putin peste 1100 lei. Deci am tras concluzia ca acesta ar fi pretul corect de piata. Reducerea a fost doar o pacaleala, norocul meu a fost ca am avut totusi rabdare sa ajung acasa si sa verific preturile la alte magazine, dupa care m-am linistit.

  15. Radu: Le-am vazut. Si ceea ce faceti voi tine de normalitate! Si de bun-simt.

  16. Cosmin, in presa online, ca si in comertul online, consumatorul este cel care dicteaza calitatea serviciului prestat.

  17. foarte adevarat, felicitari pt articol.

  18. Alex, macar am prins ideea de Black Friday, acum urmeaza sa invatam sa o aplicam cum trebuie. Am luat chestii la 15% din pret, la ‘sales’ si nu in Black Friday, ci de Labor Day (prima luni din septembrie, daca nu ma insel), de Memorial Day etc. La fiecare sarbatoare din asta mai smechera se fac reduceri, pe langa cele care se fac in fiecare zi la unele produse. Am luat camcorder de la B&H cu 212 dolari, redus de la 400, de haine nu mai vorbesc .. preturile ‘cadeau’ si cu 80-90%. Astea se numesc reduceri, nu 30% dintr-un pret deja umflat.