Am râs un pic la treaba asta. Alina Ceușan e o bloggeriță / vloggeriță / instagrammeriță / influensăriță de beauty / fashion / lifestyle / hialuronic, ceva, habar nu am exact ce anume.
Cei de la Alexandrion (sau agenția care se ocupă de PR-ul Alexandrion) s-au gândit că e o idee bună s-o numească brand ambassador pentru ceva proiect al lor pe whiskey. Nimic greșit în asta, femeia are vreo 200.000 de followeri (pe facebook, că pe Instagram are vreo 370.000), se vede sticla, se vede paharul, poate cineva o cumpăra ceva.
Duda e că, atunci când a venit recuperatorul de la companie cu contractul în mână, Ceușan a rămas datoare. Pe scurt, presupun că în contractul ei cu Alexandrion se stipula că trebuie să atragă lumea la niște degustări de whiskey. La primul eveniment, din 200.000 de followeri, s-au înscris o sută de oameni și au venit patru. Adică 0,002%! Probabil pentru că intrarea costa 60 lei și pentru că publicul ei nu dă doi lei pe whiskey.
OK, s-a umplut de baftă, dar nici măcar asta n-ar fi o problemă atât de mare. Să considerăm, prin absurd, că femeia e plătită să crească awareness-ul whiskey-ului în România, să nu mai cheltuie poporul banii pe vodcă. Foarte frumos, ține paharul sau sticla în mână în 40% din poze (ceea ce nu se întâmplă, dar să presupunem că ar face asta), se vede whiskey în loc de vodcă Sărniuța. Pe termen mediu-lung, să presupunem că ar crește vânzările.
Problema însă e că publicul ei nu se uită la ce ține ea în mână, ci la ea. Bărbații se uită la decolteu, femeile se uită la cât botox și-a băgat în față și la cât hialuronic și-a băgat în buze. Dacă e ceva ce poate să vândă Ceușan, atunci cu siguranță va livra cliente către clinicile de înfrumusețare.
Însă nici ea, nici alte “fabuloase” din aceeași categorie, care varsă poze peste poze cu stilul de viață “luxuriant” și “luxos” și alte barbarisme similare, nu vor livra nimic altceva. Iar asta e din cauză că, spre deosebire de orice altă vedetă care face brand endorsement, ele nu stârnesc nici o formă de admirație. Stârnesc invidie, dar nu admirație.
Și asta din cauză că nu fac nimic în afară de a poza. Nu militează pentru nimic, nu îi scuipă în față pe ăia care aruncă gunoaie pe jos, nu încearcă să strângă bani pentru bolnavii de cancer, nu se revoltă împotriva PSD-ului, nu se plâng de trafic decât atunci când își fac selfie-uri în decapotabile etc.
Nu fac, efectiv, nimic. Nu ai de ce să o admiri pe Ceușan. Și nu i se aplică doar ei, ci oricărei neveste de fotbalist sau cântăreț despre care știe toată lumea că nu muncește nicăieri. Ca femeie, presupun că cel mult o poți invidia: are bani să-și umfle buzele și să-și cumpere haine. Ca bărbat, lol.
Singurul produs pe care-l vând aceste personaje este statutul social. “Vreau și eu să mă întrețină cineva să-mi pun silicoane”, “Vreau și eu să fiu plătită să-mi umflu fața cu botox” etc. Asta vând ele. Statutul de întreținute, de prințese, de pomanagioaice.
De asta nu livrează nimic altceva. Pentru că nu transmit nimic altceva în afară de “vreau și eu să am bani.” Femeile care au bani nu le urmăresc, că sunt prea ocupate să muncească pentru banii ăia, bărbații care au bani și le urmăresc nu cumpără ce vând ele.
Contraexemplu: Halep. Muncește de rupe, folosește echipament Adidas sau Nike, face performanță, e clar că a ales echipamentul ăla pentru un scop. Angelina Jolie – face reclamă unui parfum/ceva/orice? OK, cumpărăm, pentru că e un exemplu, scoate în față probleme reale, vorbește despre cancerul de sân, donează bani, folosesc și eu ce folosește ea, am încredere. Ceușan? Unde e ieftin hialuronicul să-mi umflu și eu buzele?
Ah, să nu uit: în cazul ăsta, problema nu e Ceușan, că a acceptat să endorseze proiectul unui producător de spirtoase. Problema e la cine a propus-o și la cine a acceptat-o. Nu pentru Alina Ceușan e jenant că n-a adus decât patru persoane la evenimentul respectiv., era de așteptat. E jenant pentru producător și pentru agenția care i-a propus producătorului o influensăriță care ar fi trebuit să livreze ceva ce nu poate să livreze în realitate.
Admirația vinde. Nu și invidia.
71 comentarii