De ce trebuie ca nişte bolovani să fie consideraţi monument istoric?

Sfintele Pietroaie de pe Blvd. Ctin Prezan: Monumentul istoric de care nu e nimeni interesat
Sfintele Pietroaie de pe Blvd. Ctin Prezan: Monumentul istoric de care nu e nimeni interesat

Acum vreo doi ani, dacă îmi amintesc bine, cineva înjura cu patos bolovanii de pe Bulevardul Constantin Prezan. Ditamai şoseaua cu trei benzi pe sens, iar tu, şofer, îţi faci bucăţi maşina. Colac peste pupăză, ca şi cum ai fi avînd vreo maşină de offroad şi ai putea s-o calci, pe porţiunea dintre Arcul de Triumf şi giratoriul de la Aviatorilor mai ai şi limită de viteză de 60. Altfel spus, eşti un pic luat la mişto, cîtă vreme, dacă nu vrei să te dai peste cap cu maşina, nu are sens să îi dai mai mult decît limita impusă.

Mai în glumă, mai în serios, făceam mişto pe seama frustrării omului: “Sînt nişte bolovani monument istoric, să respectăm istoria, da?“. De vreo cîteva zile, îmi dau seama că încep, la fel ca omul care dădea cu primăriile bucureştene de pămînt, să iau acest aspect foarte în serios, chiar în mod personal. Şi asta după ce am conştientizat că, o dată la două luni, nişte neni trimişi de cine s-o ocupa de drumuri, trebuie să blocheze cîte două-trei zile cel puţin o bandă, ca să rearanjeze bolovanii.

Nu că pavajul ar sări de unul singur, dar cînd pe acolo îţi trec zilnic maşini de cîteva tone, e normal să se degradeze. Totuşi, avînd în vedere că Prezan este, pînă la urmă, una dintre cele mai circulate artere ale Capitalei, aş înţelege să se şi facă ceva, astfel încît să nu fie nevoie ca, taman atunci cînd e aglomeraţie, să mai vină nişte dorei care s-o blocheze mai rău decît e de obicei. Prin urmare, nu cred că ar strica nişte asfalt.

Acum, ca să torni asfalt acolo, nu poţi. Pentru că e bulevard considerat monument istoric. Sau cel puţin aşa ştiu eu, poate m-oi înşela. De ce naibii om proteja noi nişte bolovani, mi-e greu să înţeleg. Aş pricepe dacă pe bolovanii ăia nu ar circula maşini. Spre exemplu, şi în Milano există străzi pavate, dar sînt închise circulaţiei. Sînt rezervate cel mult taxiurilor, Poliţiei şi cîtorva maşini ale celor care locuiesc sau deţin magazine în zonă. În rest, circulă doar pietonii.

La noi, nu. Noi, în loc să protejăm de la degradare clădiri cu importanţă istorică, mai bine să încurcăm circulaţie cîte o săptămînă la fiecare două luni. Asta aşa, că nici nu se întîmpla, prin primăvară, să faci 30 de minute de la Arc pînă la Aviatorilor, între orele 18 şi 20. Asta aşa, ca să nu revin la bătaia de joc numită “limită de 60”. Păi dacă n-ai unde s-o calci, la ce mai limitezi? Că oricum n-o ţii peste 50 de frică să nu-ţi loveşti toba de eşapament. În fond, cînd vezi terminarea restricţiei, oricum nu mai încetineşti, că oricum ieşi de pe porţiunea cu piatră cubică cu o viteză sub 50-ul regulamentar.

Bolovanii ăia au 150 de ani!“, ar zice, probabil, cineva de prin Primărie. Şi eu aş spune: “Tocmai! Nu ţi se pare că sînt expiraţi?“. Asta aşa, că tot vorbim discuţii despre fluidizarea traficului, facem liste cu soluţii lungi cît toate zilele, da’ nu punem nimic în practică. Oare n-ar fi cazul să scăpăm de nişte bolovani? Care e rolul lor istoric? Că a trecut Carol I cu căruţa pe acolo? Ce mare importanţă turistică au aceşti bolovani? Serios vorbesc, care e? O să vină turistul să vadă, după care o să se întoarcă la el în ţară şi o să spună “Vai, dar am văzut marele drum pietruit din capitala României, ce măreţie!“? O să plătească pentru a călca pe sfintele pietroaie de la Aviatorilor?

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

26 comentarii

  1. Tehnica romaneasca a lehamitei – lasi in paragina un loc astfel ca toti care trec (si ai grija sa fie cit mai multi) sa isi scuipe sufletul trecind pe acolo, astfel ca in final sa te roage sa schimbi, naibii, odata ceva !!!! …Adica sa darimi si sa reconstruiesti … Limitarea traficului – tonaj, ora, taxa , devierea lui, sensuri unice sunt deja probleme de matematica (si administrative) prea complicate.
    Mi-as dori sa vad mai putini ziaristi lamentindu-se si mai multi oferind sprijin pt solutii rezonabile (economic&istoric) venite din public / solutii proprii …

  2. PS – am scris mesajul de mai sus cu gindul la un bolovan de piatra cubica de la niste linii de tramvai “imbunatatite” din orasul meu, care a ajuns – prin palmare strategica la o ora foarte matinala – bolvan de tinut capacul la un butoi cu varza.

  3. bolovani monument istoric ? ce gluma !! chiar are cineva impresia ca pietrele alea mai sunt cele originale? daca imi aduc aminte corect bulevardul a fost in reparatie capitala integral acum cativa ani buni.
    De iesit din Bucuresti poti sa iesi si prin Aviatorilor si Nicolae Caranfil, da’ ce te faci cand ai treaba la Arcul de Triumf.

  4. De regula, cu treaba la Casa Presei. Ce sens are sa ocolesti pe Caranfil si sa stai pe DN1 sa-ti vina rau?

  5. M-as angaja voluntar pentru schimbarea pietrei cubice, desi, daca stam sa ne gandim, nu se mai fac bolovani ca acum 150 de ani :-)

  6. evident ca trebuie facut ceva. o solutie practica este asfaltarea benzilor 2 si trei si refacerea cu bolovani mai aliniati a benzii 1 pe ambele sensuri…. s-ar pastra si idea de “monument istoric” si ar fi si foarte multi soferi fericiti.

  7. gandeste logic inainte sa te avanti in comentat: pe banda 1 circula autobuzele, nu poti s-o lasi piatra cubica. tocmai aia se stica si acum.

    problema acolo nu e piatra cubica, ci ce e sub ea. chiar si pentru asfalt ar trebui sapat adanc si stabilizat pamantul.

  8. in anii 97-98 piatra cubica veche a fost schimbata cu cea noua! a fost lucrare mare…sub este turnat beton nu stiu ce grosime samd…insa…se pare ca orice ai pune….sub greutatea nimicitoare a autobuzelor se pare ca nu rezista nimic! cred ca sg solutie ar fi….asfaltul!

  9. 1. piatra cubica in sine nu este rea…decat daca se vrea executarea unei miscari gen videanu: nu e buna bordura de piatra, punem de beton!!

    2. in occident sunt strazi cu adevarat facuta din “bolovani” cum ii numeste distinsul autor al acestui articol lipsit de un minim de studiu despre “capra vecinului”, insa nu se plange imeni. oare de ce??

    3. circulati cu viteza redusa…si care este problema??? domnilor, acel bulevard este in interiorul orasului, din cate imi amintesc.

    4. exista o optiune pe care multi o (re)descopera abia dupa cateva masterate, ceva iesiri prin lumea vestica: TRANSPORTUL IN COMUN!!

  10. Sub ea e placa de beton. Cum zicea cineva mai sus, drumul respectiv a fost refacut acum cativa ani.

  11. Bun, si cine ati vrea sa asfalteze acolo? Eu am aceeasi problema cu valurile de piatra din Piata Charles de Gaulle, dar m-am resemnat: promisiunile cu care se castiga alegerile in orasul asta sunt autostrazi suspendate, nicicum vreo pasarela peste soseaua de centura la Domnesti, ori nivelarea soselei pe Aviatorilor sau spre Arc. Nu de alta, dar o biata pasarela de 200 de metri ar putea fi, Doamne-fereste, executata, pe cand pentru otobahnul aerian se poate invoca la infinit lipsa fondurilor…

  12. drumul meu de intros de la servici spre casa trece pe prezan. pot sa va asigur ca dau sa manance la toata lumea cu o bunatate iesita din comun.
    avand in vedere ca ala nu e un drum pentru coloanele oficiale, nu e musai sa fie reparat. merge si asa. doar romanul este invatat cu greul, nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    cat despre doreii care muncesc de o saptamana si ceva prin intersectia de la charles de gaulle……… nu prea inteleg ce au facut acolo pentru ca este exact la fel ca inainte de a se apuca de treaba.
    si ma mai gandesc la un lucru: portiunea nu este f mare, deci la o eventuala asfaltare cred ca osul nu este atat de bun de ros, poate dor niste firimituri

  13. Pentru ca un tampit ca tine a demolat in urma cu 30 de ani jumatate din Bucurestiul istoric. Macar de ceea ce a mai ramas sa avem grija.

  14. Nu sint neaparat autobuzele, cit mai ales camioanele cu masa de peste 3,5 tone. Pe sensul Arc – Aviatorilor, cind intri in giratoriu, exista un semn de obligatoriu la stinga pentru ce depaseste 3,5 tone.

  15. Nu te supara, domnul “prezan”, dar nu-mi amintesc sa te fi jignit. Tine-ti laturile si latraturile pentru tine.
    Altfel, sa nu confundam centrul istoric, unde e normal ca strazile sa fie pietruite, ca da bine, ca de aia e centru istoric, plus ca pe acolo nu circula ditamai hardughiile de 5 tone, cu Prezan sau Aviatorilor, unde ai trafic greu in fiecare zi. Sau, daca tii neaparat sa ramina sosea pietruita construieste tu o suspendata pe acolo.

  16. Pai eu zic ca ar trebui sa reinviem vechile “poduri”, adica strazile pavate cu lemn, sa aducem un aer si mai istoric orasului. Si nici veceul in casa nu este o solutie, in sensul ca dauneaza budei traditionale aflate in fundul gradinii.

  17. Denivelarile sunt doar o parte a problemei. Piatra aia cubica e criminala cand ploua sau iarna, pentru ca nu asigura nici un fel de aderenta. Au fost cateva accidente grave, sunt o gramada de tamponari in zona aia, dar nimic nu-i mai important decat valoarea de monument istoric al bolovanilor respectivi.

  18. Intrebarea are sens daca nu stii care este treaba cu “bolovanii” in lume. Arhitectura urbana include si acesti “bolovani”. Conform Legii 422/18.0701 – Legea privind protejarea monumentelor istorice- , art.1 (2) mentioneaza: “În sensul prezentei legi, monumentele istorice sunt bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul României, semnificative pentru istoria, cultura şi civilizaţia naţională şi universală”. Ai fost la Paris, la Berna si in multe alte capitale europene? Ai idee ei de ce pastreaza cu sfintenie drumurile pavate cu piatra cubica? Ai idee de ce si cu cit s-au cumparat “bolovanii” (in special de catre italieni) care au pavat strazile Bucurestene, si nu numai? Cunosti ce s-a intimplat dupa ce Bd. Maresal Prezan a fost reabilitat? Mai precis s-au construit monstrii din Charles de Gaulle (Vodafone/Raiffeisen, Petrom). In bunul spirit romanesc, echivalent cu maximum de nesimtire, constructorii nu au tinut cont de caracteristicile drumului. Si uite asa au trecut masini cu mase totale de 30-50 tone (betoniere, camioane grele) pe drumul proaspat refacut. Ar fi interesant de stiut opinia proiectantului bd-lui asupra greutatii max admise. Eu stiu ca a fost proiectat pentru max 20 de tone. Si ca intotdeauna in viata cedeaza ala mai destept, in cazul nostru drumul! In orice tara civilizata de pe aceasta planeta cel care strica plateste. La noi se intimpla asa ceva?!?!?
    O parere (pe care nu vreau sa o consideri tras de urechi): cind scrii un articol este foarte bine sa te documentezi! Si sa ai in vedere cit mai multe aspecte, pe cit posibil, toate, ale subiectului in discutie!
    Bafta!

  19. De acord, Mihai. Dar spune-mi si mie, te rog, care este importanta istorica a celor doua sosele, Aviatorilor si Prezan, de trebuie sa ramina pietruite in loc sa fie asfaltate, pentru ca eu nu pricep.

  20. Raspunsul detaliat se regaseste chiar in comentariul meu.

  21. Nu, nu se regaseste. Oricum, reformulez: Care e semnificatia istorica a celor doua bulevarde? Sincer, eu nu stiu, habar n-am, si vorbesc cit se poate de serios. Iar ca mine mai sint un milion jumate de bucuresteni. Care e semnificatia istorica si culturala a pietrelor din cele doua bulevarde?

  22. Nu asa ar trebui pusa intrebarea. Intrebarea e de ce s-au pus pietroaiele initial? Raspunsul este destul de simplu: pentru ca erau mult mai bune decat pavajele cu lemn de dinainte. Care pavaje erau mai bune decat noroiul de dinainte in care se impotmoleau caii si carutele. Si toate astea pentru ca respectivele bulevarde erau cai importante de transport in Bucurestiul acelor vremuri.

    Acum nu mai avem cai si carute insa importanta drumurilor a ramas, daca nu chiar a crescut. Cele doua bulevarde nu sunt zone turistice ci au o foarte mare importanta utilitara pentru locuitorii Bucurestiului.

    PS: Si pe Radu Beller au fost pietroaie pana acum cativa ani. Acum nu mai sunt. Al dracului sa fiu daca le simt insa lipsa sau daca s-a plans cineva de lipsa lor.

  23. cara,
    daca tu circuli cu transportul in comun, eu nu. iar autobuzele sint mai putin sensibile la piatra cubica mai ales daca este bine aliniata, asa cum am propus. si, in ultima instanta eu am venit cu o solutie practica. ai si tu vreo una?

  24. sunt de acord ca este un drum de doi lei..eu il evit de cate ori pot..pt ca imi distrug masina si evit sa fiu claxonat de oameni care se grabesc sau nu tin la masinile lor.
    am auzit si eu ca ar fi piatra cubica monument istoric si chiar destul de scumpa deoarece ar fi granit..si acela este foarte greu de prelucrat
    ideea este ca totusi drumul e foarte prost si ca ar trebui facut ceva..fie refacut drumul prin rearanjarea pietrei cubice, eventual cu refacerea fundatiei fie prin asfaltare.
    eu nu stiu ce fel de fundatie are drumul, dar tinand cont de zonele lasate, nu cred sa fie din beton ci mai degraba un pat de nisip si pietris pe care sunt asezati bolovanii.
    oricum ceva ar trebui facut..altfel pacat de masini
    iar pentru cei ce “recomanda” cu caldura transportul in comun pentru toata lumea, sa se gandeasca si la reviziile autobuzelor care pana ala urma se reflecta si in pretul biletului.

  25. Domnilor
    Nici nea ceasca, care era dictator nu gluma nu a reusit ce vreti voi
    asa ca sa o lasati mai moale,
    in fund cine sa mai repare pivotii si sandramalele ns…?

  26. de vreo trei saptamani s-au reapucat de scos, facut diverse si rearanjat pietrele alea, deja mi-au scos peri albi, ca sa nu mai vorbesc ca am patit intr-o dimineata sa fac 30 de minute de la arcul de triumf pana in piata charles de gaulle…
    cat despre partea cu monument istoric, chiar nu o inteleg, daca e asa de ce nu se inchid strazile alea sa putem si noi sa mergem linistiti ziua in amiaza mare si sa admiram scumpele pietre de granit, instalate de nu stiu ce italieni pe acolo!