Despre affiliate marketing: Exerciţiu de PR pe bani (extrem de) puţini

În România, affiliate marketing-ul poate genera cel mult mărunţiş. Cam cît de-un pachet de ţigări pe lună.

Alex Negrea îşi exprimă, într-un articol pe blog,  nemulţumirea faţă de sistemele de affiliate marketing din România. Totodată, explică de ce unii bloggeri se plîng de încasările extrem de reduse. Alex consideră că aşa e la început, că affiliate marketing-ul e oarecum prost înţeles pentru moment, că e important să încerci ca să ai rezultate.

Cu partea legată de încercări sînt total de acord. Totuşi, nu sînt de acord cu partea în care spune că “aşa e la început”. Pentru un publisher mic, affiliate marketing-ul este inutil. Este un exerciţiu de PR al advertiserului pe bani extrem de puţini. Este motivul pentru care n-am afişat decît un singur banner (cel la măr.ro), iar ăla pe motive de amiciţie.

Affiliate marketing-ul nu este pentru magazine online

Ceea ce nu prea se înţelege la noi este că acest gen de publicitate nu este productiv pentru un publisher care face reclamă unui magazin online. De ce? În primul rînd, din cauza comisioanelor foarte mici. E cît se poate de normal, iar la un calcul simplu se poate înţelege şi de ce (reţine că exemplul e pur întîmplător, iar cifrele sînt cît se poate de irelevante). Măr.ro vinde un iPod, să zicem, cu 200 de lei, pe care îl cumpără cu 190 de lei de la importator. Din diferenţa de 10 lei trebuie să plătească 3 lei taxe şi impozite, rămîne cu 7 lei profit. Ca să îi iasă şi lui ceva, pe mine, publisherul, nu mă poate plăti cu mai mult de 2% din valoarea produsului. Asta înseamnă 4 lei. Profit final? 3 lei.

Nu am fost niciodată bun la economie, nici în liceu, nici ulterior. Nu mi-a plăcut, abia acum învăţ cu ce se mănîncă unele aspecte. Dacă mi-aş face un SRL şi aş angaja un contabil hoţ, m-ar fura cît ar putea şi nu mi-aş da seama. Dar pot pricepe cum se mişcă lucrurile. Ce nu pot înţelege însă este cum unii îşi imaginează cîştiguri imense din afilieri de acest tip, fără să se gîndească la aspectul pur financiar, la raportul dintre cheltuieli şi profitul propriu-zis, banul care chiar intră în buzunar.

În acelaşi articol, Alex publică un comentariu de pe un blog: 2.260 de click-uri la 400.000 de afişări, timp de 30 de zile. Rată de click de 0,56%. Rată de conversie zero, deci nici un comision. O altă problemă e că românii nu obişnuiesc să cumpăre de pe net şi să plătească online. Se uită pe site, văd care-s preţurile, compară cu alte site-uri şi se duc acolo unde e mai ieftin. Iar într-un final, procedează ca mine, cînd mi-am cumpărat card SD de 4GB pentru telefon, de la SigmaNet: se duc şi-l cumpără din magazin. De ce? Pentru că eu vreau produsul azi, dar e deja ora 13, iar prin firma de curierat ajunge mîine, plus că trebuie să mai plătesc şi transportul (cine e dispus să plătească un curier pentru un produs de 44 de lei?). Aşa că iau autobuzul cinci staţii şi mă duc direct la magazin.

Pe de altă parte, acum vreo trei luni stăteam de vorbă cu proprietarii unui magazin online care explicau că, dacă pînă în septembrie se cumpăra orice, în următoarele trei luni s-au vîndut mai ales produsele ieftine. Oamenii au auzit că e criză, s-au panicat, prin urmare au scos tot mai puţini bani din buzunare. Dacă ar fi să încasezi doar comisioane de 2% pentru produse de peste 3.000 de lei, poate ar mai fi o treabă. Dar aşa, unde e cîştigul? Ce sens are afilierea?

Affiliate marketing-ul e pentru servicii online

În ce context merge affiliate marketing-ul? Acolo unde există posibilitatea ca firma cu care te afiliezi să îţi ofere un comision de minimum 30%. Adică acolo unde sînt servicii plătite, necesare omului de rînd. Cum în România nu există aşa ceva, iar dacă ar exista n-ar avea mare succes în următorii cinci ani, concluzia e simplă şi, în acelaşi timp, tristă: încă nu i-a venit timpul.

Acest gen de afilieri ar merge dacă ai un site cu mult negru şi roz şi pui bannere către site-uri de porn, unde crearea unui cont costă, să zicem, 50 de euro, iar comisionul tău este de 35. Din asta am cîştigat şi eu vreo sută de dolari acum vreo şase-şapte ani. Merge pe pagini cu şi despre cărţi, pe anumite nişe, afiliate la site-uri care vînd e-book-uri, acolo unde ştii că oamenii sînt interesaţi şi ar fi dispuşi să plătească pentru un anumit tip de produse. Sau orice alt serviciu care implică nişte costuri de producţie cît mai reduse cu putinţă.

Dar în România nu prea există site-uri nişate ori de servicii online pe bani, darămite servicii de affiliate marketing care să mai şi acorde comisioane serioase.

Cîştiguri extrem de mici chiar şi pentru site-uri mari

Acestea sînt motivele pentru care am refuzat toate propunerile de afiliere care mi-au venit în ultima vreme. Nu cred în affiliate marketing în România, cel puţin nu pentru următorii cinci ani. Mai avem de învăţat foarte mult, la foarte multe capitole, şi mai avem foarte mult de lucrat la partea care priveşte bunele practici din online şi schimbarea mentalităţilor conform cărora internetul este o junglă, iar noi n-avem încredere în ghizi, prin urmare părerile noastre, ale celor care nu ne pricepem, sînt mai bune decît ale consultanţilor pe care oricum îi plătim.

Ar putea exista şi cazuri în care s-ar putea cîştiga ceva-ceva. Şi aici mă refer la site-urile cu volum foarte mare de trafic, unde comisioanele sînt cîtuşi de puţin decente. Spre exemplu, realitatea.net poate cîştiga din afilierea cu vola.ro, care plăteşte 7 euro per bilet de avion cumpărat. Totuşi, la finalul lunii, dacă tragi linie, s-ar putea ca suma să nu depăşească o mie de euro, în cel mai fericit caz. Cam cît factura la Electrica pentru două servere. Şi atunci, ce rost are să vorbim despre affiliate marketing? Şi dacă ne dăm seama şi singuri că nu merge, că nu putem cîştiga nici măcar de-un pachet de ţigări pe lună, de ce ne mai supărăm?

Exerciţiu de PR extrem de ieftin

Pe cine ajută affiliate marketing-ul? Bineînţeles, pe advertiser. Beneficiază de expunere de brand la preţuri nesemnificative sau chiar cu zero costuri. Luînd în calcul exemplul pe care îl dă Alex Negrea despre un blogger, 400.000 de afişări într-o lună şi nici un leu plătit, este o afacere, nu-i aşa?

Ei bine, afacere sau nu, la încasări nesemnificative, un publisher se va îndrepta întotdeauna către ceva ce produce. Asta înseamnă că va renunţa la afilieri şi se va întoarce la metode din care cîştigă. Prin urmare, mai puţine afilieri, iar într-un final renunţarea definitivă la acest tip de reclamă. Cine cîştigă de aici? La început, advertiserul, care beneficiază de expunere. Într-un final, după falimentul acestei reţete, nimeni. În loc să ne batem capul cu probleme de acest tip, mai bine s-ar încerca crearea unor servicii pentru care utilizatorul să plătească. Abia atunci acest tip de reclamă ar putea fi profitabil pentru toate părţile implicate.

20 comentarii

  1. Mi se pare foarte interesant ca vorbesti destul de mult de lucrurile care nu merg inca sau nu se potrivesc cu online-ul romanesc.

    Pe cand un articol despre ce se potriveste sau ce merge si la noi? Si nu ma refer la chestii ironice de genul la noi merge spamul. Lucruri serioase.

    Din pacate, subiectul asta ma depaseste, dar daca cifrele date de tine sunt reale, atunci ai dreptate. Dar cum ziceam, sunt curios ce consideri totusi ca merge sau ar merge la noi.

  2. Cu ocazia asta ar trebui sa se inteleaga ca cel putin bloggerii cu mai putin de 1500-2000 de unici pe zi nu au nici o sansa sa faca bani din blogging prin afiliere! Clar, ai foarte mare dreptate…

  3. @ myke – ce merge pe online in Romania? poate sa facem continut de calitate si sa asteptam sa se schimbe mintile si preferintele oamenilor :D. now we wait…

  4. vorbind de emag, ca despre asta practic a fost vprba, adaosul comercial la electronice si electrocasnice este de minim 25% si poate atinge si 100%, in functie de produs

  5. Daca privesc din punctul de vedere al publisherului…e clar ca sunt intr-o situatie care ma dezavantajeaza. Ca sa fac bani trebuie sa imi conving vizitatorii sa cumpere. SI asta nu e usor. E mai simplu sa fac bani punand bannere cu 50 – 100 E bucata pe luna si care nu aduc rezultate.

    Daca privesc din punctul de vedere al advertiserului, pay-per-action e cea mai eficienta metoda de advertising. Platesc doar la succes cum s-ar spune. Reduc costurile inutile, nu arunc banii pe fereastra.

    Problema apare cand intr-adevar advertiserii se zgarcesc la niste comisioane care nu impulsioneaza pe nimeni.. Lose-lose situation. Bloggerii nu scriu, advertiserii nu fac bani.

  6. alex, daca e comisionul mic, ori nu faci afilieri, ori renunti.

    • Pai eu tocmai ce militam pentru renuntare. Renuntarea la orice urma de idee de afiliere, adica.

    • Renunţarea la afilieri nu mi se pare o variantă bună… În România există deja site-uri nişate pe anumite domenii, aşa că afilierile vor deveni principala lor sursă de venit. E nevoie de puţin dresaj pentru vizitatori, dar în nici un caz de excluderea acestui tip de reclama…

  7. Desigur parerile legate de afiliere sunt impartite cu argumente mai bune sau mai rele de ambele parti.
    Sunt curios insa cum ai calculat sumele pe care le platim noi. Nu ar fi fost mai corect sa spui “estimez/presupun ca vola.ro plateste….” ?

    • Important este daca sunt adevarate sumele sau nu si nu cum au fost calculate!Deci sunt adevarate?

    • Marius, cind am spus “s-ar putea” am crezut ca se subintelege ca “presupun”. Acum, daca tu crezi ca cifrele pot fi facute publice, te invit sa-mi spui cit incaseaza realitatea.net din afilierea cu vola.ro. Vrei sa stii cum am calculat? In functie de trafic, de rata de click (pe care, la rindul ei, o estimez) si in functie de rata de conversie a platilor propriu-zise (care, de regula, e aproape identica la toate site-urile mari). Totusi, vorba lui Andrei, am gresit undeva? M-am inselat? E mai mult? E mai putin?

    • Evident, nu pot face publice niciun fel de sume si nici nu pot face aproximari ale acestora. Dar, asa cum ti-am mai spus intr-un alt mesaj, eu cred sincer ca un blogger cu un trafic de calitate poate castiga sume care sa completeze frumos veniturile din publicitate. Daca se intampla sa fie si specializat pe un domeniu conex celui pe care este afiliat, atunci cu atat mai bine.
      Desigur pentru unii functioneaza iar pentru altii nu…Am avut si afiliati care au renuntat si am avut si surprize placute de unde nu ne asteptam.

  8. Dar un pic de analiza s-a facut? De ce nu s-a vandut nimic? Care este publicul blogului? Publicul tinta este in categ. 14-18 ani si tu vrei sa vinzi bilete de avion (dau un exemplu)?

  9. Adaosul la produsele ce se vand prin magazinele online, este in medie cuprins intre 3 si 30%. CIne este obisnuit sa faca cumparaturi din online, va merge direct pe site-urile magazinelor. Cine ajunge sa intre pe un magazin online, dintr-un site, nu va cumpara din prima, iar a doua oara va intra direct.

    eMAG lauda pe cineva ca are vanzari de peste 80 de milioane, dar nu a zis si faptul ca poate persoana cu blogul si persoanele care au facut cumparaturi, erau prieteni.

  10. Afilierea… văd că nici la alţii nu a produs roadele aşteptate. Poate nu e de nasul nostru, al românilor. Poate publicul-ţintă nu e cel aşteptat, sau poate, pur şi simplu, e criză.

    Cât despre magazinele online: încă nu inţeleg cine ar cumpăra hdd-uri sau laptopuri prin magazine online. Eu aş vrea să văd produsul, să-l testez, eventual să fiu sigur că ajunge întreg acasă la mine (nu aţi vrea să ştiţi ce e pe la firmele de curierat).
    Magazinele online sunt bune pentru stickuri, consumabile, cărţi, tricouri, în general toate produsele ce nu pot fi deteriorate de gigei leneşi angajaţi pe juma’ de normă.

  11. Cred ca o parte destul de mare din problema e tocmai in natura afacerii magazinului care a creat sistemul de afiliere Daca acel site vinde produse care se gasesc pe alte zeci de situri si in magazine normale, nu pare chiar asa de potrivit ca sa fii afiliat. Daca ar avea produse care se gasesc numai la acel site, sau care sunt destul de greu de gasit in alte locuri, da, ar fi mai bine.
    Un magazin online de IT sau de bilete de avion nu prea ofera ceva special, sunt multe altele cu aceleasi chestii de vanzare. Din toate exemplele date la buddha, mie mi s-a parut interesant din punctul asta de vedere CaptainGo.

    Ce ma conteaza e si modul in care arata reclama propriu-zisa. De exemplu la FunGift e doar un text care nu spune mare lucru: “FunGift.ro Magazin online de cadouri”. La eMag ai un produs anume cu pret si foto. Daca scrii un review la un produs, poti sa pui acolo(sper) reclama exact la produsul despre care ai scris. Spune mult mai mult decat o imagine cu logo-ul magazinului sau un rand de text neinteresant.

  12. Exact pe tema asta m-am contrazis cu Buddha zilele trecute (inainte sa scrieti articolele). Ii spuneam ca e publicitate moca pentru brandurile respective si ca tot sistemul asta nu este decat o stampila grea pusa pe valoarea de rahat a spatiului publicitar online. Chestia asta nu o sa aduca “profit” in adevaratul sens al cuvantului niciodata. In primul rand pentru ca un consumator nu-si cumpara produsul online… (iar daca o face o face direct de pe site-ul comerciantului). Chestia asta se educa in timp (ani). Pana si vesticii sunt inca sceptici la platile online…

  13. Domeniul de affiliate marketing e foarte mare , nu se rezuma doar la magazine online.Cel mai profitabil e sa devii afiliat pentru produse informationale(e-book-uri, Cd-uri, traininguri).Dupa parerea mea e modelul cel mai rapid prin care iti poti porni o afacere online cu costuri reduse.Asta daca stii cum sa o faci.Important e la cine te afiliezi , daca iti ofera trainingul necesar pt a avea succes, mai ales daca esti la inceput. Voi va-ti blocat ca nu prea aveti la cine sa va afiliati in Romania pt ca ofera comisioane mici si ziceti ca acest model nu va functiona niciodata sau poate peste nu stiu cati ani.Dar ce va tine sa devenitit afiliati pentru persoane din afara promovand produse si servici care sunt dovedite ca se cumpara?eu asta fac.Treaba voastra daca vreti sa asteptati 5 ani pana cand incepeti sa va specializati in affiliate marketing.Succes

  14. Sunt multe probleme cu marketingul afiliat pentru ambele parti publisher sau furnizor, in primul rand sunt oameni care nu au invatat ca daca vrei sa castigi pe termen lung trebuie sa investesti.

  15. E greu, affliate marketingul nu funcţionează în România şi nu va funcţiona prea curând. Asta cred eu!