din ce traieste presa

Discutam cu cineva zilele trecute si nu prea reusea sa inteleaga din ce traieste o publicatie. E foarte dificil sa spui exact din ce, pentru ca difera de la caz la caz. Inainte de toate, trebuie sa se aiba in vedere ca o publicatie nu va trai niciodata din vinzarea tirajului. Cind iti pornesti o afacere de presa, o pornesti avind in vedere ca o sa scoti din publicitate. Si nu, nu ma refer la mica publicitate, ci la marea publicitate pentru ca, pina la urma, de acolo vine grosul banilor.

Cu toate asta, exista doua probleme: o publicatie la inceput de drum nu va pupa reclame in paginile ei chiar din primul moment decit in conditii speciale; reclama pe care o vezi in ziar nu reprezinta niciodata tot spatiul publicitar ce poate fi cumparat.

In cazul celei dintii, fiind la inceput de drum, trebuie sa pornesti cu ceva concret. Daca vrei sa scoti un ziar sau o revista trebuie sa ai fonduri. Nu e atit de simplu sa scoti din buzunar o caruta de bani cu care sa sustii ceva ce ar putea deveni neprofitabil o buna bucata de vreme. O publicatie care e la inceput nu va avea parte de prea multa reclama din principiu. Explicatie: o firma care vrea sa isi faca reclama si dispune de un anumit buget va opta pentru ceva cunoscut, de care a auzit multa lume, cu un tiraj serios, pentru ca are mai multe sanse sa iasa in evidenta. Ce face un ziar sau o revista nou aparuta pe piata? Ei bine, are un buget care trebuie sa acopere o anumita perioada de timp in care sa se remarce, sa iasa in ochii lumii cu ceva. In cazul in care termenul prevazut initial in plan nu se respecta, se recurge la altele, cum ar fi vinzarea de actiuni. Altfel spus, gasirea unui investitor. Fireste, exista si cazul in care se inchide pentru ca nu e profitabil. Pe de alta parte, cele mai mari sanse de a avea reclama inca de la inceput este sa faci parte dintr-un trust. Asta din simplul motiv ca trustul negociaza pentru tine. Totusi, eu daca am o idee de publicatie, nu stiu ce sanse am sa ma sponsorizeze un trust. Prin urmare, nu am altceva de facut decit sa imi caut investitor. Problema este ca ai nevoie de un buget suficient de mare pentru a ramine in picioare pina intri pe profit. Delicat.

Pe de alta parte, si publicitatea este un domeniu foarte delicat pentru ca se imparte in mai multe tipuri. Pe de o parte, este cea la vedere, in care iti sare in ochi din start ditamai reclama, de jumate de pagina sau chiar cit toata pagina, mai sint advertorialele, insa toate astea intra la un loc, in capitolul publicitate vizibila. Pentru o publicatie de Bucuresti – si ma refer aici mai ales la ziare – publicitatea este, cred, foarte avantajoasa, avind in vedere tirajele si vinzarile. Nu la fel se aplica si pentru ziarele de provincie.

Partea discutabila in ceea ce priveste publicitatea in ziare este legata de ceea ce se cheama, voalat, contract de imagine. In principiu, nu e cine stie ce sfiriiala, dar se practica mai ales pe planul politic. E mai simplu sa intocmesti un contract de publicitate la supra-pret, chit ca nu iti apare nici o reclama, iar tu sa iti vezi de treaba. Pina la urma, este tot un fel de spaga, numai ca, altfel spus, se cheama intelegere tacita :)).

Practic, in ce consta asa-zisul contract de imagine? De regula, in a plati o publicatie pentru a nu fi atacat – pe drept sau pe nedrept – ceea ce conduce la ideea de santaj, desi se cheama spaga legala, sau a plati o publicatie sa iti atace adversarii si sa nu se ia de tine sau sa o faca, dar subtire, sa nu se prinda restul lumii. Pina la urma, nu este nimic iesit din comun pentru nici un patron de ziar sa recurga la astfel de practici, cita vreme sint rentabile. Si daca e sa fim corecti, sint destui care, atunci cind si-au facut gazeta, asta a fost scopul ei: de a scoate bani.

Pe de alta parte, nu prea stiu ce sa comentez in ceea ce priveste presa de Bucuresti. Se poarta si aici, insa avind in vedere tirajele foarte mari si vinzarile pe masura, mi-e greu sa imi dau seama de unde vin cei mai multi bani. Asta nu inseamna ca as fi mirat daca as afla ca un ziar precum Curentul sau Cronica Romana, care par falimentare, din asta traiesc. De fapt, m-as astepta la fel de bine la oricare altul, pentru ca isi permit. Ceea ce e cu adevarat interesant e faptul ca aici nici nu e nevoie sa incerce un patron de ziar sa ceara cuiva bani, e suficient sa apara un articol, ca apare si oferta. Asta e o diferenta demna de notat intre presa centrala si presa locala.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.