O mică comparație între eMAG și Amazon (pe teme de usability)

Pentru că-n Anglia e un pic mai complicat să comanzi ceva de pe eMAG, a trebuit să plasez vreo două comenzi pe Amazon UK. Adică eMAG-ul britanicilor. Și, vrând-nevrând, tot căutând după niște produse anume, am tot sărit ba pe laptop, ba pe mobil.

O să spun un truism acum – dar unul pe care utilizatorul obișnuit nu prea-l conștientizează: cu cât ești mai mare, cu atât e mai greu să te adaptezi nevoilor consumatorului și să scalezi un design de la mare la mic și de la mic la mare, astfel încât să fie cât mai ușor să ajungi la produsul pe care-l cauți.

Mai exact, versiunea de mobil a celor de la Amazon este o glumă proastă comparativ cu cea a eMAG. Și nu spun lucruri mari – opțiunile de filtrare sunt imposibil de proaste comparativ cu eMAG, unde românii au creat filtre pentru absolut orice, tocmai ca să-ți fie mai ușor să găsești ce vrei să cumperi.

Aplicația de mobil a celor de la Amazon e mai decentă, din punctul ăsta de vedere, dar site-ul, pe mobil, e o cumplită durere de cap. E drept și că nu se compară, ca dimensiuni, cele două companii, dar în același timp, nu se compară nici strategiile.

În România, eMAG e destul de straightforward, în sensul în care îți livrează exact ceea ce cauți. Amazon e gândit taman pe dos, cam ca Mega Image, unde se mută marfa la fiecare două săptămâni, tocmai ca să te enerveze.

Exemplu aleatoriu: cauți un telefon? Întâi îți livrăm ca rezultate vreo 15 huse și folii, abia apoi telefonul, chiar dacă tu ai bifat să-ți afișeze, în mod specific, doar telefoanele. E un fel de cerșeală ieftină de tipul “sigur nu mai vrei ceva de la noi? Dar hai să te convingem ca întâi să cumperi husa și după aia telefonul… Nu contează că ești în lista de produse exclusiv de la Apple, noi îți băgăm și ceva de la Belkin, în ciuda bifei de filtrare.

Reiau, cele două companii nu se compară, nu la nivelul de vânzări, cel puțin, dar e destul de relevant exemplul pentru a înțelege cât de greu e să scalezi ceva când ajungi la asemenea dimensiuni. Pentru că deployment-ul efectiv nu se face peste noapte, nu când ai sute de mii, milioane de utilizatori.

Enfin, unde voiam să ajung: ca român care dă cu bidineaua prin Anglia, experiența asta comparativă e chiar interesantă, mai ales dacă e să faci o comparație pe diferențele de viziune. eMAG, cumva, are avantajul de a se fi dezvoltat mai recent și, implicit, de a fi aplicat mai repede niște principii de experiență a utilizatorului.

Acum, să ne imaginăm cât ar dura să schimbi Amazon. E un soi de misiune imposibilă. Or, fie și la dimensiunea – relativ mică dacă e să facem o comparație între cele două – eMAG, să te plângi că nu s-a schimbat ceva peste noapte, că vrei tu un filtru în plus acolo, mi se pare (abia acum, după ce a trebuit să depind de Amazon) extrem de complicat. OK, eu conștientizez asta, dar ce te faci cu ceilalți care se plâng de orice prostie?

PS: Dincolo de filtrele alea idioate din versiunea de mobil, dacă e ceva ce mă enervează la Amazon, e cât de mult carton folosesc. Am comandat un încărcător de Mac și a venit în trei cutii, una în alta. Cutia cea mai mare era, nu exagerez, cât o cutie de MacBook Pro de 13 inci.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

3 comentarii

  1. Tu chiar ai vorbit serios ca emigrezi? Adica ai si plecat, gen?

  2. @Alin: Sint zugrav in UK, am inceput pe 5 martie 😛 Gluma deoparte, da, chiar am plecat, si chiar am inceput jobul nou pe 5 martie.

  3. Cartonul ala e reciclat, in Anglia se recicleaza, deci nu e o problema asta. Mai bine sa fie ambalat cum trebuie decat deloc…