Eroarea Raiffeisen: cine plăteşte?

Dacă stai să-ţi pui problema cîţi români au fost afectaţi de sistemul Raiffeisen – mai exact, cîtor români le-a fost oprită o retragere sau o plată la POS de cîte trei ori, socoteala nu iese deloc bine în favoarea băncii galbene. Doar la ING au fost afectaţi aproape 6.000 de clienţi. Estimările spun că, la vreo 10 bănci majore, media ar fi de vreo 4.500 – 5.000 de clienţi care au fost suprataxaţi. Mai pe româneşte, vreo 50.000 de oameni.

E drept, sumele diferă de la caz la caz, iar “sute de clienţi,” cum zice realitatea.net, sînt probabil doar ăia cu sume imense transferate în ultimele zile. Ce mi se pare cu adevărat trist este că Raiffeisen a dat-o repede-n fundul Euronet, procesatorul. Băieţii ăştia, printre altele, închiriază băncilor bancomate prin ţară, pe principiul “cine-i de la banca ce-a închiriat nu plăteşte comision, ceilalţi plătesc comision mai mare.” Nu m-aş mira ca şi POS-urile Raiffeisen să fie închiriate tot de la ei.

Cu toate astea, banii n-au intrat în conturile Euronet, ci direct în conturile Raiffeisen. Mai mult, nu poţi să zici că e doar o eroare tehnică atunci cînd majoritatea celor care au cumpărat vineri din Carrefour sau Cora s-au trezit fără sume importante pe carduri. Soluţia logică ar fi ca băncile care m-au lăsat pe uscat timp de mai bine de 24 de ore să îmi ofere nişte despăgubiri. Un comentator binevoitor zice aşa:

Conform legii, deţinătorul este obligat să comunice băncii la linia de urgenţă orice eroare sau neregulă aparută în gestionarea contului de card. Ulterior, pentru orice tranzacţie frauduloasă, va fi responsabilă banca. La fel ca şi în cazul pierderii sau furtului cardului, posesorul este protejat şi pentru fraudele apărute pînă la sesizarea băncii. În acest caz, el va putea fi despăgubit pentru tranzacţiile frauduloase mai mari de 150 euro, cu condiţia ca banca să nu poată dovedi că deţinătorul cardului a acţionat cu neglijenţă. Anunţarea unei tranzacţii suspecte cu întîrziere poate fi considerată un caz de culpă.

Avem aşa: este eroare sau neregulă? Este. Am anunţat? Am anunţat. Este tranzacţie frauduloasă? Avînd în vedere că mi-au luat banii cu forţa, este. Am acţionat cu neglijenţă? Doar dacă se consideră că a plăti la POS-ul Raiffeisen e o neglijenţă, deci, teoretic, nu. De acum înainte, suflu şi-n iaurt cînd vine vorba de Raiffeisen. Am anunţat cu întîrziere? Nu, am anunţat imediat ce am văzut că nu-mi merge cardul.

În consecinţă, apar următoarele întrebări:

  • Ce bancă trebuie să mă despăgubească?
  • Unde depun cererea pentru despăgubire şi în cît timp?
  • Ce măsuri va lua Raiffeisen şi cît de repede îşi vor cere scuze?
  • Ce bănci vor da în judecată Raiffeisen pentru daunele produse?
  • Ce bănci vor despăgubi clienţii care au suferit pierderi mai mari de 150 de euro (în cazul meu, vorbim deja de vreo 560 de euro)?
  • Cît de mulţi români vor evita Raiffeisen de acum înainte?
  • Cîţi oameni au fost, în total, păgubiţi?
  • Care e valoarea totală a sumelor încasate pe nedrept de către Raiffeisen?
  • Ce măsuri va lua autoritatea responsabilă de reglementările bancare în cazul Raiffeisen?
  • Ce măsuri va lua autoritatea respectivă în cazul celorlalte bănci, care au aprobat debitări multiple ale conturilor cu acelaşi număr de autorizare?
  • Ce măsuri vor lua retailerii care folosesc POS-uri Raiffeisen?
Sînt foarte curios.

PS: Iau comentariul de bun, nu am căutat legea.

15 comentarii

  1. Eu am patit-o la Auchan. Suma retrasa de 3 ori.

  2. I:Ce bancă trebuie să mă despăgubească?
    R:Banca ta!

    I:Unde depun cererea pentru despăgubire şi în cît timp?
    R:La Banca ta

    I:Ce măsuri va lua Raiffeisen şi cît de repede îşi vor cere scuze?
    R:Vai de curul lor! O sa-i cam usture deoarece atat VISA cat si MC le vor face un audit al sistemelor. Chestia asta o sa-i coste destul, garantat!

    I:Ce bănci vor da în judecată Raiffeisen pentru daunele produse?
    R:Niciuna

    I: Ce bănci vor despăgubi clienţii care au suferit pierderi mai mari de 150 de euro (în cazul meu, vorbim deja de vreo 560 de euro)?
    R: Nu vei avea nicio cauza. Toate dobinzile calculate aiurea vor fi anulate iar banii ti se vor intoarce in cont.

    I:Cît de mulţi români vor evita Raiffeisen de acum înainte?
    R:Probabil va avea un impact minim.

    I:Cîţi oameni au fost, în total, păgubiţi?
    R: O groaza!

    I:Ce măsuri va lua autoritatea responsabilă de reglementările bancare în cazul Raiffeisen?
    R: Daca astepti reactii de la autoritate esti naiv. O sa le-o traga usturator organizatiile de carduri. In aia trebuie sa-ti pui speranta!

    I:Ce măsuri va lua autoritatea respectivă în cazul celorlalte bănci, care au aprobat debitări multiple ale conturilor cu acelaşi număr de autorizare?
    R:Bancile emitente erau obligate sa accepte. Nu au nicio vina. Probabil tranzactiile dublate au venit cu ID-uri de tranzactie diferite(nu authID).

    I:Ce măsuri vor lua retailerii care folosesc POS-uri Raiffeisen?
    R:Niciuna. Retailerii iau decizia de folosire a unui pos mai mult pe baza comisionului pe care-l negociaza cu banca.

  3. Ce mi se pare cu adevărat trist este că Raiffeisen a dat-o repede-n fundul Euronet, procesatorul.

    Asta mi se pare partea cea mai scârboasă. Cum ar fi dacă tu, ca client, ai motiva că nu ţi-ai putut plăti rata la timp din cauza RATB că a făcut pană autobuzul? Li s-ar părea o motivare acceptabilă invocarea vinei unei terţe părţi? Dacă nu, de ce în schimb li se pare perfect acceptabil ca ei în aceeaşi situaţie să invoce vina unui terţ? Tu ai contract cu ei, nu-i problema ta că ei la rândul lor subcontractează serviciile. Da, este adevărat că accidente se mai pot întâmpla, problema este pe partea de comunicare. Iar aceasta este o consecinţă a angajărilor în sistemul bancar numai pe pile şi relaţii.

  4. Este adevarat ca este suparator sa ramai fara bani pentru o zi, maximum doua, din cauza unei banci. Dar hai sa nu ne mai dam atat cu fundul de pamant pentru orice, de dragul audientei (sa injuri bancile este un mod usor si popular de a atrage cititori zilele astea). Banii se vor returna in intregime si tot ce inseamna comisioane/taxe percepute cu ocazia acestei greseli. Despre ce paguba vorbim? E mai mult suparator si frustrant pentru clienti, decat paguba financiara. Pagubiti sunt cei care au luat credite in CHF pentru garsoniere in Militari in 2007-2008. Ei muncesc o viata pentru a plati de x ori cat face un apartament care, la sfarsitul vietii proprietarilor, va mai valora 2 lei.

    • @xyz: aş fi tare interesat să aflu cum ai reacţiona tu dacă te-ai trezi luni cu cardul blocat şi cu sms de la banca ta prin care ţi se spune că se rezolvă pînă vineri.
      Legat de ăia cu credite în CHF, aia e discuţie separată. Nu sînt păgubiţi, ci n-au gîndit. S-au bucurat la o rată mai mică fără să ia în calcul cursul valutar şi stabilitatea monedei.

  5. Intrebarea mea este: clientii aia care nu stau pe bloage si probabil nu au stiut fazele astea, primesc banii inapoi, daca li s-au luat 5 lei de mai multe ori? Ca la multi dintre voi (cu net banking si sume serioase) a fost usor sa vedeti ca nu pusca o chestie. Dar sistemul va returna toti banii luati de 3 ori sau doar la cei care au observat si fac gura?

    Eu personal as inchide orice relatie cu banca aceasta si as cauta alta. Si eu am Visa si fac plati/scot bani. Nu am avut nicio problema. Daca ar fi, prima miscare ar fi sa-mi inchid contul.

  6. Saptamana asta m-am aflat si eu in categoria celor care s-au trezit cu conturile goale din cauza sistemelor informatice ale bancilor de top din Romania.Astazi, orele 18.00 am primit banii in cont.
    Emitentul cardului meu este BCR care a incalcat prevederile art.23 alin 1 din privind emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică şi relaţiile dintre participanţii la tranzacţiile cu aceste instrumente şi precizările BNR referitoare la aplicabilitatea acestuia care precizeaza:”Emitentul este obligat sa crediteze contul detinatorului cu valoarea despagubirilor, in termen de o zi bancara de la momentul recunoasterii dreptului detinatorului la acestea sau de la stabilirea acestui drept de catre o instanta de judecata ori de arbitraj” si ale art.26 din acelasi Regulament:”Prin derogare de la prevederile art. 25, detinatorul nu este raspunzator pentru tranzactiile executate, daca instrumentul de plata electronica a fost utilizat fara a fi prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (PIN, coduri de acces)”.Atunci de ce am avut contul zero (ba mai mult, eram si datoare),daca nu eram raspunzatoare de acele sume?Tranzactiile dublate aveau acelasi cod de autorizare si erau efectuate in data de 05.10.2012 ora:00:00:00.La ora aceea cred ca nimeni nu era la nicio banca sa faca tranzactii la terminalele Raiffeisen Bank.
    Cand am facut sesizarea in data de 09.10.2012 la BCR, am fost indrumata sa completez un formular numit aviz refuz la plata, pentru ca mi-au spus ca-i vina lor, e cardul lor, iar cand am intrebat termenul de solutionare,mi-au raspus robotic:”termenul este 30 zile”.Ce standard suna pentru ei si ce horror pentru mine.La orele pranzului cu siguranta erau notificati despre incident si trebuiau sa comunice clientului.
    Cate telefoane n-am dat, cate mail-uri n-am scris, invocandu-le ca a fost dat si comunicat de presa din partea Raiffeisen Bank..Ei si ce?Ma intrebau de fiecare data:dar ce s-a intamplat?Nervii mei, banii mei pe telefoane, potecile facute la banca…stresul provocat colegilor, familiei..Pentru astea cine ma despagubeste?Nimeni, nici pe mine nici pe cei multi care au fost in situatia mea si care vor mai fi.
    Se vor mai intampla astfel de situatii atata timp cat exista imperfectiuni in cadrul legislativ, respectiv Regulament BNR nr.6/2006 .Si ma refer aici la lipsa unui comision de despagubire acordat clientului, in suma fixa sau procentuala, considerabila, pentru fiecare zi de intarziere.Calculat la numarul mare de pagubiti,nu cred ca si-ar mai permite doar sa-si ceara scuze si sa-ti spuna ca sesizarea se va solutiona in termen de 30 zile.
    Banca Nationala nu se sesizeaza?ANPC-ul care raspunde la 60 zile nu se sesizeaza din oficiu?Cum defineste “protectia consumatorului” in astfel de situatii?
    Indicentul acesta va inceta curand(am rasuflat usurati caci conturile s-au reglat, spunem ca nu li se va intampla nimic..), dar exista precedent si datoria noastra e sa luam atitudine.
    Feriti-va cat puteti de BCR, poarta ochelari de cal cu lentile foarte groase si sunt croiti dupa sablon.Nu au invatat nici pana acum ce inseamna orientarea catre client (in tara, da, ca-i rupe centrala, dar in Bucuresti isi afiseaza zambetul de tampa, doar atat..)

  7. Si astea nu sunt singurele nereguli la Raiffeisen, acum o luna aveam de primit 1000 E intr-un cont in euro dintr-un cont de afara, la banca respectiva i-au spui celui care a trimis ca tranzactia v-a dura maxim 3 zile, dupa 3 zile nu rau virati banii iar cei de la banca din afara au zis ca tranzactia s-a efectuat cu succes. MA intreb oare unde au putut sa poposeasca banii aia timp de inca 2 zile?

    Notă admin: fără cuvinte cheie în loc de nume, ok?

  8. Cu ocazia asta am văzut şi noi cine face regulile în lumea de azi.
    vreau eu sa văd cineva care vă putea face o banca sa plătească despăgubiri.
    totul e o glumă proastă, nimeni nu vă putea trage la răspundere pe cineva din sistemul bancar.

    pai bancherii americani au evaporat sute de miliarde şi nu le-au putut face nimic.
    credeţi că vă vă bagă cineva în seama pe voi pentru 2-3 sute de euro?

  9. Bunica-miu avea 4 clase si alea facute cu greu. Nu stia carte. Stia sa citeasca, dar mai presus de toate stia sa socoteasca si sa faca bani. Intre 2 drumuri de adus tuica sau dus/adus stupii in Baragan mi-a zis 3 lucruri:
    1) Intotdeauna sa ai banii tai, in mana. Pe-aia nu ti-i ia nimeni. (Bine, lui i-au furat de cateva ori, dar asta nu conteaza)
    2) Daca vrei sa pornesti la un drum (sa-ti deschizi o afacere) fa-ti o rezerva. Daca crezi ca ai suficiente rezerve la rezerve, mai fa-ti una.
    3) Sa n-ai incredere in CEC (la momentul de fata a se citi banci).

    Drept urmare:
    Am cam echivalentul a 1000-1500E in casa la orice moment de timp. De nenumarate ori m-am folosit de ei exact cand ai mai mare nevoie de bani cash si nu-i nici o banca/bancomat deschis/functional la ora aia.
    Nu mi-am deschis inca nici o afacere, dar pentru rata la casa am in cont bani pentru vreo 3-4 luni, asa de rezerva ca nu se stie niciodata cand raman fara job.
    N-am ce face si lucrez cu bancile, ca doar asa imi primesc salariul si asa platesc rate, dar uite ca BCR-ul la care am creditul mi-o trage pe la spate. (Dupa ce ca le-am facut niste plati in avans au uitat sa-mi modifice, in jos evident, euriborul in calculul dobanzii)

  10. Eu am o alta intrebare… Ce faci in momentul in care intri in benzinarie, vrei sa platesti plinul facut la masina si ti se spune ca nu ai fonduri suficiente? (Bazat fiind ca ai suficienti bani pe card)