Ce învăţăm de la evenimentele dedicate industriei de PR

Fără să vreau, am ajuns la o constatare. Există, de-a lungul anului, o sumedenie de evenimente dedicate industriei de PR sau a comunicării, în general. Doar Evensys, compania lui Cristi Manafu, organizează vreo şase. În fiecare an. Plus PR Awards sau ICEEfest.

positive

La fiecare eveniment de profil, indiferent că e despre PR, digital marketing sau domenii conexe, vin speakeri cu greutate. Oameni din industrii de-afară, şefi de agenţii sau de departamente ce lucrează cu conturi grele, uriaşe. Pe bani mulţi, poate cît cifrele de afaceri combinate ale primilor cinci agenţii de PR din România.

Oamenii ăştia vin cu studii de caz, prezintă tendinţe, oferă sfaturi. Fac liste întregi de bune practici. Explică pe înţelesul tuturor. Am dat exemplul speakerilor internaţionali pentru mai multă greutate. Asta nu înseamnă că nu există atîţia oameni de PR excelenţi şi în industria locală, şefi de agenţii din ale căror speech-uri se pot învăţa o groază de lucruri.

Ce învaţă cei care participă, de fapt, la evenimentele astea? Nimic. Sau, cine ştie?, poate învaţă. Dar ce pun în practică? Aţi ghicit: nimic. Să dau un exemplu (unul simplu, cel mai simplu, din nenumărate): în 2014, în industria de PR românească, în care aducem speakeri cu greutate, se lucrează în continuare cu liste media de acum cinci ani, neactualizate. Cînd se actualizează o listă, eşti sunat şi întrebat dacă mai lucrezi la un ziar închis acum cinci ani.

Da, ştiu, am lucrat un an şi jumătate în cea mai mare agenţie românească de PR. După 18 luni la McCann, ştiu cît de mult se munceşte. Dar asta nu scuză cu nimic faptul că trebuie să dai ţîşpe sute de mail-uri ca să primeşti un comunicat de presă. Că, deşi ceri să fii pe o listă  pentru un comunicat, nu primeşti nimic. Sau, mai trist, nu ţi se răspunde la mail.

Sau, şi mai trist, că primeşte comunicatul un blogger cu 50 de unici şi 50 de fani pe Facebook, nu şi un blog cu trafic de 40 de ori mai mare şi cu un număr de 50 de ori mai mare de fani. Şi ţie tot nu ţi se răspunde la mail. Că nimeni nu stă să facă un pic de documentare.

Ca să nu mai spun de dom’şoare care, pline de profesionalism, te scot de pe listă (şi primeşti comunicatele prin bunăvoinţa amicilor, care-ţi dau forward) din cauză că eşti amic cu o persoană pe care ele nu o suportă (exact, am păţit-o). Răfuieli personale care, la final, îl afectează pe client, nu pe agenţie.

Ce pretenţii de implementări nemapoimenite să aibă clienţii, dacă nu sînt respectate nici măcar regulile de bază? Pentru ce mai mergem la evenimente dedicate industriei (şi am tot respectul pentru cei care le organizează, pentru că încearcă să crească, astfel, valoarea pieţei), dacă nu învăţăm nimic? Doar ca să facem prezenţa? Să ne vadă lumea că încă mai existăm?

PS: Îmi asum faptul că, din momentul ăsta, am mai dispărut de pe cîteva liste din agenţii şi n-o să mai pup campanii.

9 comentarii

  1. Buna, Alex! Lucrez intr-o agentie de PR (numele folosit este unul fictiv) si tin sa iti dau dreptate in ceea ce priveste raspunsurile la mail. Cineva de la un ziar important imi spunea daunezi ca jurnalistii sunt foarte ocupati si nu au timp sa raspunda fiecarui mail.
    Si acum completez: nici macar la mailurile in care ti se pune o intrebare? Intotdeauna am dorit ca, cei care primesc un mail, macar sa raspunda si sa spuna ca nu ii intereseaza sau ca abordarea nu este cea potrivita sau..ceva (fara sa mai arunce cu noroi pe retelele de socializare).

    Apoi, eu personal am o mare problema inclusiv cu agentiile de PR&media. Am constatat cu stupoare ca toata lumea este ocupata, nimeni nu are timp sa se vada cu tine, desi poate ai sa-i povestesti despre un proiect interesant. Si, chiar daca nu ar fi interesant, intotdeauna e bine sa stii ce face cel de langa tine. Daca mai iese si de-un proiect bugetat, atunci castigul e si mai mare. Insa nu se intampla asta..oamenii sunt foarte reticenti, desi se presupune ca trebuie sa inainteze clientilor proiecte viabile.

    Am participat la zeci se evenimente de genul asta, oamenii sunt interesanti..dar uneori parca prea se bate apa in piua cu aceeasi oameni. Credeti-ma ca mai sunt si altii, aia mai mici care prefera sa faca jobul catre client cu responsabilitate si mai putin sa apara pe toate paginile.

    Un MK Manager al unui client din HORECA, ce are contul la o agentie mare de la noi, imi spunea ca seful sau a ales agentia in functie de nr de premii. Asa considera el ca se face alegerea unei agentii. Dupa ce i-am explicat ca pagina lui de FB e varza si i-am dat tips&tricks a vb probabil cu agentia. Abia atunci au inceput sa se vada modificari pe pagina.

    Iar exemple sunt nenumarate.

  2. Alex, articolul tau e mai putin despre evenimente si mai mult despre niste bune practici. Cel putin asa vad eu.

    Noi la PR Forum nu vorbim deapre liste. Oamenii care vin de afara vorbesc despre new trends.

    Un trend nou de anul asta va fi implementat la noi in a fairly manner cam in 2 ani.

    Pe piata din Bucuresti, sunt doar 3 evenimente de PR mari: PR Awards (gala), PR Forum (conferinta orientata spre clienti), Biz PR (conferinta orientata spre agentii).

    Cred ca mai potrivit era sa faci 2 articole. Si sa vii la PR Forum astazi. M-as fi bucurat sa vezi ca se vorbeste despre concepte chiar noi.

    • @CM: ai dreptate, articolul e mai puţin despre evenimente. Şi e logic să nu se vorbească la evenimente despre liste (deşi ăsta era doar un exemplu, cel mai simplu cu putinţă, ca să ilustrez ideea în sine şi să fie mai uşor de înţeles). Partea proastă e că sînt mulţi care vin şi care nu doar că nu implementează ce învaţă, nici nu reuşesc să respecte nişte reguli de bază. Şi ăsta e lucrul cel mai trist dintre toate.

  3. @Irina-Andreea: cred ca lipsa de raspunsuri la mailuri este o trasatura a societatii romesti in general, nu numai in PR. Incercati sa trimiteti un mail unei persoane sau institutii cu care nu aveti relatii contractuale, sau nu o cunoasteti indeaproape – in 99% din cazuri va garantez ca nu veti primi nici un raspuns, indiferent ce scrieti.

    De ce? Eu cred ca, indiferent ce ar raspunde persoana respectiva, fiind un raspuns scris, poate fi trasa la raspundere (de ce a zis ca da? sau de ce a zis ca nu?). Asa ca 99% prefera sa nu-si asume nici o responsabilitate, pretinzand ca n-au primit mailul / nu au timp.

    Bine, dar asta e alt topic decat al articolului …

  4. Alex, eu inteleg ce spui tu si ai dreptate in multe privinte. Si in PR la fel ca in alte industrii, exista probleme la “implementare”. Si vor mai exista. Exista si probleme de etica profesionala, exista si greseli. Cred si sper ca astfel de lucruri se intampla rar in agentiile de top si mai degraba in agentiile de bloc:-) dar se intampla. De aici pana la a ne pune problema daca evenimentele se justifica sau nu, e cale lunga. Un eveniment de talia PR Forum seteaza directii, trenduri, bune practici. Aliniaza industria. Unii vor invata ceva, unii nu, dar cred ca este foarte util sa existe si nu trebuie sa ramanem cu nivelul discutiilor la “cum se actualizeaza o baza de date”:-)

    • @Ioana Mănoiu, @Cristi Manafu: Nu e vorba despre liste şi despre comunicate, e vorba că din lucruri mărunte se fac lucruri mari. Or, în condiţiile în care nu respectăm lucruri elementare (printre care şi listele media, deşi nu despre liste media e vorba, ci despre basics, în general), nu prea putem avea pretenţii.

      Sub nici o formă nu am spus că trebuie desfiinţate evenimentele astea, dimpotrivă. Sînt bune pentru că încearcă să crească valoarea (în primul rînd, profesională) a industriei. Ping-urile pe care le-am dat pe Facebook n-au fost ca să îţi reproşez ţie, Elizei, Codruţei sau celorlalţi că nu se respectă the basics, pentru că nu despre voi e vorba. Nu tot timpul, cel puţin (mai există scăpări, ca peste tot, aia e.)

      Voi sînteţi agenţiile din top, care reprezintă piaţa. În schimb, în jurul vostru, care apăreţi în topurile din presă, mai sînt încă cel puţin o sută de agenţii mici, no-name, doar în Bucureşti, care lucrează cu branduri uriaşe, believe it or not. Şi sînt oameni din agenţiile astea care vin la evenimente şi nu aplică nici măcar the basics. Şi mai e un aspect: există stiluri diferite de management. Unii manageri de agenţii se implică activ în fiecare cont, alţii lasă execii să îşi facă de cap. Şi asta se vede în comunicare.

      Ce vreau să zic eu e că da, e mişto că avem evenimentele astea, că putem învăţa de la străini. Ar trebui să o facem. Dar hai să mai amintim oamenilor din piaţă că mai există şi the basics, alea, pe care le ignoră. Evident, e la fel de valabil şi pentru presă, unde se dă cu bîta-n baltă, sau pe unele bloguri, în fine. Sper că am fost mai clar acum.

  5. Nu poti impune cuiva care vine la un event sa aplice ce afla acolo. Chiar nu poti. Poti insa sa speri ca la un moment dat vor aplica. Si lucrurile se intampla in cele din urma. Unele repede, altele nu.

    Titlul si intro-ul tau sunt despre evenimentele de PR. Ai virat apoi la problema ta cu listele, pentru care partial iti dau dreptate.

    Tu ai mai mereu o argumentatie foarte buna, insa in cazul de fata ai amestecat 2 idei in 1.

  6. @Alex, cumva urmand rationamentul tau, putem spune ca Internetul e de kkt, ca tot romanul are acces la el si vede lucruri misto de afara, dar nu aplica nimic.

    Ce subliniem noi e ca ai amestecat doua subiecte si ai scos in fata un titlu care de fapt nu serveste ideea ta principala.

    Cred ca daca ai o problema cu includerea in liste, ar trebui sa pastrezi tot discusul in acea zona, fara sa “dai cu manta”.

    • @Cristi: eu n-am o problemă cu includerea în liste, tocmai asta încercam să explic mai sus, dar văd că n-am reuşit să mă fac înţeles. Lista era cel mai simplu exemplu posibil despre lucrurile de bază care nu se aplică, în timp ce noi vorbim de trenduri şi dăm exemple campanii de-afară pe milioane de euro, în agenţii care au departament de data mining. O să-ţi povestesc nişte lucruri cînd ne-om vedea, ca să înţelegi despre ce vorbesc, chestii pe care n-are sens să le scriu.