Foto: Entrepreneur.com

Facebook (probabil) te ascultă, dar tehnologia de targetare e mult mai parșivă și te găsește și fără microfon

Știți toate discuțiile alea despre cum facebook te ascultă pe șestache prin microfonul de la telefon, ca mai apoi să-ți verse o reclamă despre diamantul despre care discutai cu amanta la un pahar de vin? Soluția e simplă, tai toate permisiunile pe care le-ai dat aplicațiilor facebook.

Duda e câ facebook te-ar putea asculta prin aplicația de facebook, prin facebook Messenger, prin WhatsApp, prin Instagram și prin orice alt soi de aplicații or mai fi lansat și care-ți cer permisiunea de accesare a microfonului. Asta e, treci prin toate, le revoci pe toate.

Dar ce te faci când vorbești cu un amic, la o bere, despre cum ți-ai cumpăra, să zicem, un iPhone, iar peste jumate de zi primești reclama la iPhone deși tu ai revocat toate permisiunile? Cum face facebook să știe ce-ați vorbit?

Păi, cel mai probabil, nu știe, dar tehnologia de targetare a ajuns într-un asemenea punct, încât nici nu mai e de mirare că îți livrează o astfel de reclamă. Iacătă, de exemplu, o chestie de care eu mă lovesc constant în ultimele luni, de când sunt în Anglia.

M-am mutat într-un apartament gol și a fost nevoie să cumpăr mobilă (IKEA, evident) și electrocasnice (cuptor cu microunde, filtru de cafea, d-astea). Pe ultimele, mi le-am comandat de pe Amazon.

Azi le-am comandat, mâine au venit (Prime, șapte lire lunar, deh), iar o săptămână de-acum încolo, zilnic, în feed-ul de facebook, am văzut reclame de la Amazon pentru fix produsele cumpărate.

Desigur, ai zice că e stupid pentru Amazon să încerce să-mi vândă din nou aceleași produse, dar nu despre asta e vorba. Ziceam mai sus de cum stăteai tu la o bere și vorbeai de telefoane?

Cel mai probabil, site-ul pe care ai intrat căutând o ofertă bună ți-a vărsat atâtea cookie-uri, că doar cum te cheamă nu știe, iar acum te caută ca să și finalizezi tranzacția. Restul, îmi imaginez, e un tool de targetare extern și automat, care are acces la un API al facebook, și face microtargetare până te găsește.

Amazon nu e singurul care face chestia asta. Vreo săptămână după ce-am primit mobila, am văzut la ad-uri IKEA în facebook, de mi s-a acrit. Și asta în ciuda faptului că am instalat, în toate browserele, Ghostery, care – cel puțin teoretic – blochează toate sistemele de tracking de care a auzit (inclusiv butoanele de Like, ca facebook să nu știe pe ce site-uri de propagandă rusească umbli).

Pe românește, nici măcar nu e nevoie să mai știe facebook pe unde umbli ca să-ți livreze ad-uri “personalizate” și “conforme cu interesele tale”. O companie precum Amazon sau IKEA, unde ești obligat să-ți creezi un cont, are cam toate datele de care are nevoie pentru a te căuta peste tot, inclusiv pe facebook.

Și nici măcar nu-i foarte greu: companiile de acest tip știu cum te cheamă (deși nu cred că ai cum să targetezi după nume), știu adresa la care locuiești, știu la ce oră ai căutat un anumit produs și de unde, știu că ai unul sau mai multe carduri, știu la ce produse te-ai uitat ca să poată crea o estimare a veniturilor etc.

La cum arată actualul peisaj digital, nici nu-i greu. “facebook micro targeting automation” e tot ce tre’ să cauți pe Google pentru a găsi un serviciu care se ocupă de asta. Restul e doar înmagazinarea de cookie-uri și filtrarea per sesiune pentru a identifica interesele și produsele pe care le căutai, restul e integrarea lor în API-ul facebook de microtargetare. Iacătă acul din carul cu fân!

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

4 comentarii

  1. Eu nu sunt în target cu Facebook. Pur si simplu nu am, nu sunt logat pe nici un browser cu vreun cont de Facebook etc. Deci nu mă refer deloc la subiectul tău.
    Dar caut pe Amazon ceva, găsesc și cumpăr. End of story.
    Și Amazon mă omoară vreo 2-3 săptămâni pe subiectul respectiv. Și asta mi se par tâmpenie din partea lor!
    Am cumpărat un storage cu 8 sloturi. De ce Dumnezeu îmi arăți săptămâni la rând storage-uri cu 2 sloturi? Ai toate datele! Nu-mi rămâne să cred altceva decât că ești idiot sau chiar nu îți pasă! Și atunci trimite la plimbare toți social media specialists! Și nu mai cheltui tu aiurea!
    Ah, am vorbit cu oameni din Amazon, dar nimeni nu știe cine se ocupă de segmentul ăsta…

  2. @Dragos: sînt chestii automatizate. Nu e vorba doar de Amazon, sînt mult mai multe servicii. Cred că ori e prea scump un serviciu care să-și facă treaba – pentru terți, that is -, or tehnologia încă n-a ajuns la punctul în care să coreleze ce-ai cumpărat cu ce vrea să-ți vîndă, că nu-s integrate corect bazele de date. Iar integrarea asta, la rîndul ei, e mai complicată cîtă vreme vorbim de niște date personale.

  3. “știu la ce produse te-ai uitat ca să poată crea o estimare a veniturilor etc.”

    Inseamna ca eu le stric statistica, eu ma uit la o groaza de chestii pe care nu mi le permit. Stii tu, pentru ziua in care castig la loto :))))

  4. @Mihai: stai liniștit, ce e important pentru ei e istoricul de produse cumpărate la pachet cu produsele pe care continui să le cauți constant. Și eu m-am uitat pe Amazon de vreo zece ori la un MacBook Pro nou. Bine, l-am cumpărat direct de la Apple, pînă la urmă, dar mno 🙂

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.