Facebook a cumpărat WhatsApp. Ce concluzii tragem?

Aseară, s-a anunţat o nouă tranzacţie: Facebook cumpără aplicaţia WhatsApp pentru 19 miliarde de dolari. Mai exact, patru miliarde cash, 12 miliarde în acţiuni şi încă trei miliarde de dolari în “restricted stock units,” adică acţiuni ce vor fi primite în următorii patru ani, în anumite condiţii (un exemplu ar fi ca fondatorii să rămînă în companie; e doar exemplu, nu ştiu dacă asta e condiţia.)

whatsapp-zuck

În cazul în care achiziţia eşuează, există o clauză prin care Facebook se obligă să plătească un miliard de dolari cash către WhatsApp şi încă un miliard de dolari în acţiuni. De remarcat că valoarea achiziţiei (cînd se va concretiza) reprezintă în jur de 10% din capitalizarea bursieră a Facebook. Jan Koum, cofondatorul WhatsApp şi actualul CEO, intră şi în board-ul de directori ai Facebook.

Pe scurt, WhatsApp numără în jur de 400 de milioane de utilizatori activi, într-o creştere constantă (doar în India, cîte un milion de utilizatori lunar), în condiţiile în care Facebook numără aproximativ 1,2 miliarde de utilizatori în total (activi şi inactivi). Asta ar însemna, printre altele, că WhatsApp, dacă ar avea şi alte funcţii de socializare, ar fi cam a doua cea mai mare reţea de acest tip din lume, cu jumătate din numărul de utilizatori activi ai Facebook.

Spre deosebire de compania americană, WhatsApp e dezvoltată în Rusia (un motiv bun pentru glume de genul “acum, Facebook ştie şi ce SMS-uri am trimis,” dacă ne gîndim că Rusia e patria hackerilor) cu doar 32 de programatori şi o echipă de aproximativ 20 de oameni de suport (în mai multe limbi de circulaţie internaţională).

Făcînd o socoteală fără date concrete, WhatsApp e un serviciu care face deja bani (profit, mai exact). În teorie, costul de scalare (servere, bandă etc.) este mult mai mic decît în cazul altor aplicaţii, avînd în vedere că, teoretic, nu e stocat nici un mesaj. Toate acestea sînt şterse de pe servere după ce au fost primite. E un model care economiseşte bani. Din 400 de milioane de utilizatori activi, dacă am socoti că o treime au descărcat aplicaţia în perioadele în care a fost gratuită în App Store, tot ar rămîne 300 de milioane, adică cel puţin 200 de milioane de dolari venituri anuale (considerînd că App Store opreşte 30% din venituri).

Într-un interviu de acum trei săptămîni, Jan Koum spunea că WhatsApp intermediază, zilnic, în jur de 20 de miliarde de mesaje (36 miliarde trimise, 19 miliarde primite de către utilizatori). Adică aproape cît întregul număr de SMS-uri trimise în lume într-o singură zi. Pe de altă parte, tot el spunea că nu se grăbeşte să se gîndească la vînzare. Şi e un detaliu interesant, pentru că Mark Zuckerberg spunea că prima discuţie a avut loc acum 11 zile. O glumă bună ar fi că a făcut o ofertă de nerefuzat.

Evident, au apărut rapid şi analiştii de pe Facebook, care comentează că suma este mult prea mare şi nejustificată. Totuşi, să luăm următoarele două aspecte în calcul:

  • Facebook are acces, acum, la numerele de telefon a peste 400 de milioane de oameni, plus date despre terminale, sisteme de operare şi o potenţială integrare cu aplicaţiile proprii.
  • Microsoft a cumpărat Skype, în 2011, cu 8,5 miliarde dolari, în condiţiile în Skype care avusese în anul anterior încasări de 860 de milioane şi pierderi de 7 milioane de dolari

E drept, Skype oferă mai mult decît SMS-uri, dar dacă adăugăm trei ani şi faptul că WhatsApp are o creştere a numărului de utilizatori de cîteva ori mai mare decît Facebook sau GMail, în doar patru ani (graficul de mai jos, luat de aici), şi o bază a acestora mai ales din zone precum Asia (adică un public pe care companiile vestice încă n-au reuşit să-l monetizeze suficient), suma pare justificată.

whatsapp-growth-4yrs

Ce ar mai fi de comentat? Evident, în afară de glume (gluma din prima imagine e inspirată de Ovi Sîrb.)

PS: Apropo de ironii ale sorţii, acum patru ani, cofondatorul WhatsApp Brian Acton mergea la un interviu de angajare la Facebook. Unde a fost refuzat.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

10 comentarii

  1. Refuz să cred că cei de la WhatsApp sunt atât de idioți cât să NU țină date despre ce SMS-uri se trimit. Hardware-ul necesar stocării este mult prea mic să n-o faci iar posibilitățile de monetizare infinite :)

    Altfel, e logic pentru Facebook să încerce să se apropie mai mult de “device” și să nu rămână doar în social network, așa cum o fac și ceilalți mari jucători numai că invers.

  2. Whatsapp e departe de a fi o retea sociala. Pur si simplu e o aplicatie folosita excesiv in comunicarea mobila. Asa cum acum cativa ani yahoo messenger era clientul numarul unu in comunicarea online.

    Pretul e mult prea mare din nenumarate motive. Primul ar fi faptul ca Whatsapp, in afara de sutele de milioane de utilizatori n-are nimic aparte. Sunt zeci de aplicatii care fac fix acelasi lucru dar care au aparut mai tarziu sau pur si simplu n-au prins cum a prins whatsapp. In acelasi timp, migrarea de pe whatsapp pe o alta aplicatie care face fix acelasi lucru e extrem de simpla.

  3. mi-a placut articolul si cred si eu ca facebook a facut o miscare foarte buna.

  4. 1. coke vorbește prostii.

    2. O să scriu și la tine același lucru pe care l-am scris la mine pe blog și pe care l-am pus și la Radu în comentarii.

    WhatsApp valorează 4 mld cash. Restul e praf în ochi.
    Dacă le privim separat, Facebook e în scădere dpdv al numărului de utilizatori, WhatsApp e în creștere.
    Dacă utlizatorii migrează spre alte servicii, prețul acțiunilor Facebook va scădea.
    În același timp, o eventuală listare la bursă a WhatsApp (o companie în creștere) ar trebui, în teorie cel puțin, să genereze niște sume foarte frumoase pentru o acțiune.
    Cu alte cuvinte, Facebook a plătit 4 mld cash și acțiuni ce s-ar fi devalorizat în viitor pentru o companie ce are potențialul de a
    1. încetini destabilizarea acțiunilor Facebook
    2. genera capital suplimentar printr-o listare la bursă
    Eu zic că e un trade-off foarte bun pentru Facebook.
    În același timp, poate folosi WhatsApp într-un mod relativ subtil pentru a genera trafic pe Facebook și Instagram.
    Primești o imagine pe WhatsApp. Long press – share to Instagram/Facebook.
    Primești o replică mai funky. Long press – share to Facebook.
    Nu știrbește funcționalitatea WhatsApp, nu e o interacțiune ce ar putea deranja utilizatorul și, în același timp, se folosește de o parte a utilizatorilor WhatsApp pentru Facebook.

  5. “Toate acestea sînt şterse de pe servere după ce au fost primite.”. Nu e chiar asa din moment ce daca instalezi whatsapp-ul pe un telefon nou iti ofera optiunea de “restore all chats”. Le salveaza cu multa voiosie.

    Oricum, tinand cont ca fisierele text se comprima de 10 ori si storageul este mai mult decat extrem de ieftin cred ca e una din ultimele lor probleme cat ii costa sa stocheze toate datele.

  6. 3-5 ingineri te costă și poți scoate o căruță de bani în schimb :)

  7. Facebook are acum acces la numerele de telefon a peste 400 de milioane de oameni, iar NSA (si) la SMS-urile lor :)

  8. Poate ca investitia a fost facuta de NSA sub acoperirea Facebook, WhatsApp le dadea multe batai de cap neputand intercepta asa cum doresc ei SMS-urile, acum oamenii cred ca sunt la fel de bine protejati, conversatiile sunt la fel de bine criptate, doar ca o copie a cheii va fi mereu si la NSA
    In al doilea rand este o miscare a facebook prin care vrea sa suprime orice potential concurent.
    Mai bine il cumperi decat sa te lupti cu el