Fidelizarea în comunicarea dintre agenţii / departamente PR şi bloggeri

Învaţă să comunici ieftini
Învaţă să comunici ieftini

În virtutea participării în calitate de invitat la workshop-ul despre social media de la PR Forum, m-am gîndit că ar fi interesant de expus cîteva idei legate de relaţia dintre bloggeri şi departamentele de PR din companii, respectiv agenţiile de PR. De multe ori, se pune problema comunicării între oamenii din cele două categorii (deşi clasificarea în două tabere nu e tocmai fericită) şi, în loc să apară răspunsuri, se întrevăd tot mai multe întrebări. Şi totuşi, există un răspuns – fidelizarea -, despre care voi scrie mai jos.

Despre comunicare. De la PR-ist către…

PR-ul ar trebui să însemne, înainte de toate, comunicare. Am încercat, cu diverse ocazii, să explic de ce, de multe ori, legătura dintre PR-ist şi jurnalist lasă de dorit. De multe ori, e vorba despre comunicate neinteresante, terne, sau nemulţumiri legate de gîndirea editorială a jurnalistului. Oarecum la fel este şi în cazul bloggerilor, deşi nu identic.

Un blogger va reacţiona întotdeauna altfel decît un jurnalist. Blogul este spaţiul său personal de expunere unde, în afară de cititori, nu mai comentează nimeni pe marginea subiectelor. Nu există un şef, nu există o politică editorială dictată. A-i trimite unui blogger un comunicat de presă înseamnă un risc pe care trebuie să ştii cum să ţi-l asumi. Spre exemplu, Eugen Secmerean trimite un mail premergător comunicatului de presă, prin care întreabă dacă sînt interesat să-l primesc. Dacă nu-i răspund, nu-mi trimite.

…blogger, către cineva, indiferent către cine

Dacă ajungi să cunoşti oameni din PR, dacă eşti cît de cît interesat de fenomen, reuşeşti să înţelegi nevoia de comunicare a unei informaţii. Problema este modul în care se face această comunicare. De multe ori, comunicarea informaţiei din partea agenţiei de PR sau din partea departamentului de PR al unei companii se face pe principiul spam-ului. S-a întîmplat să avem un schimb de mail-uri la un moment dat? Te adaug în lista de destinatari, la grămadă cu toată lumea!

Diferenţa dintre o persoană oarecare, de exemplu un simplu consumator, şi un blogger este ştiută: publicul mult mai mare. Cum ajungi să discuţi cu un blogger fără ca el să te înjure? Aici e partea interesantă, ignorată de multe ori de către oamenii din PR.

Tu cum comunici cu un blogger?

  • TU CINE EŞTI? Greşelile cele mai frecvente ţin de modul de adresare. De departe, primul criteriu neîndeplinit în comunicarea dintre cele două părţi este lipsa documentării. Înainte de a trimite un mail cu informaţii, află cine e bloggerul în cauză. Nu sări peste pagina cu informaţii despre el direct la formularul de contact. Află cîţi ani are şi cu ce se ocupă. Citeşte-i măcar cîteva texte, uită-te la lista de tag-uri, fă-ţi o idee despre ce îl interesează.
  • GĂSEŞTE FORMULA POTRIVITĂ. Nu mă interesează că tu ai 40 de ani, iar eu 25, respectiv nu mă interesează că te iriţi dacă îţi răspund tot la per-tu, cînd tu nici măcar nu te-ai obosit să-mi spui “Bună ziua“, ci m-ai luat direct cu “Alex, îţi trimitem bălăriile noastre, te rugăm să le publici“, chit că în comunicatul de presă ar putea fi informaţii care mă interesează. Nu spun că nu e OK o astfel de formulare în general, după ce ai făcut cunoştinţă cu omul, cînd deja ştii cum reacţionează. Însă primul mail ar trebui să evidenţieze un minimum de respect.
  • PREZINTĂ-TE. Cînd încerci să intri în legătură cu un blogger, nu îi trimite comunicatul direct. Prezintă-te, spune-i unde lucrezi (chiar dacă informaţiile se regăsesc în semnatura mail-ului), pentru ce companie eşti responsabil de comunicare şi întreabă dacă e interesat de domeniul respectiv, implicit dacă vrea să ştie ce face/produce clientul tău.
  • UITĂ MONOLOAGELE, FĂ CONVERSAŢIE. Nu aştepta să treacă cinci minute după primul mail ca să-i trimiţi comunicatul de presă. Aşteaptă să îţi răspundă. Învaţă să dialoghezi. Altfel, rişti ca mail-urile tale să aterizeze direct în folderul Spam. Află ce îl interesează, chiar dacă asta înseamnă să trimiţi mai mult de trei mail-uri.
  • TRANSMITE UN MESAJ, NU O COMUNICARE. Nu trimite comunicate de presă în corpul mail-ului, ci ca ataşamente. Nu scrie romane, ci scrie un mesaj de două paragrafe în care să spui esenţialul. Nu abuza de “poate te interesează“, ci încearcă să scrii astfel încît să îl intereseze.

Fii deschis la nou. Experimentează

Un blogger, înainte de toate, este om. Un blog, înainte de orice, este spaţiul de exprimare al unui om. Încearcă să faci diferenţa între un blogger şi un jurnalist. Primul este dispus la compromisuri, al doilea trebuie să respecte nişte reguli. Primul ar putea să scrie că a primit o gumă de mestecat de la tine, jurnalistul căruia i-ai trimis guma de mestecat ca atenţie nu va scrie niciodată. Asta nu înseamnă însă că vei reuşi să “cumperi” un blogger cu nimicuri. Dar s-ar putea să-l “cumperi” cu bun-simţ şi respect.

În loc să îi trimiţi o gumă de mestecat, întreabă-l dacă e interesat de o campanie. Află cît cere pe un banner şi propune-i să îl ţină o lună. Reprezinţi un producător de telefoane mobile? Trimite-i un telefon pentru testare. Nu aştepta să vină el la tine, să-ţi ceară. Fă tu primul pas. Nu te costă decît maximum trei minute, cît scrii mail-ul. I-a plăcut? Nu i-a plăcut? Nu contează, întreabă-l dacă vrea şi alt model. Reprezinţi alt producător? Întreabă-l dacă nu vrea să testeze şi modelul tău (Rogalski-Grigoriu a crescut în ochii mei, au văzut review la HTC Touch Pro, mi-au trimis Xperia X1). Nu-l obliga să scrie. Dacă o să îi placă, o va face singur.

Fidelizează bloggerii

Cel mai simplu mod de a beneficia de PR ieftin sau chiar gratuit este să comunici cu ei ca şi cum ai sta de vorbă cu prietenii tăi. Nu trata pe nimeni ca şi cum ar fi un duşman. Evită “răceala”. Nu încerca să negociezi o campanie pornind de la jumătate din preţurile de ratecard pe care le-ai primit. Calculează cu atenţie diferenţa de costuri faţă de alte medii şi avantajele expunerii pe un blog şi propune alternative. Ai putea avea surpriza să beneficiezi de reduceri fără să le ceri. Propune mix-uri, caută idei neconvenţionale.

Poţi fideliza un blogger doar prin deschiderea pe care o ai faţă de el şi prin încrederea pe care i-o acorzi, mai ales dacă eşti PR-ist într-o companie, şi mai mult dacă e multinaţională. S-ar putea să ai surpriza să scrie despre tine cînd nu te aştepţi, să îţi pună link-uri fără să îi ceri să o facă (exemplele o să le dau la PR Forum). Ba mai mult, dacă îi propui un “proiect special” care să-i placă, ar putea să prelungească de la sine perioada de promovare, fără să-ţi ceară nimic în schimb.

Nu e mai simplu să înveţi să comunici ieftin şi eficient? E criză şi, pînă la urmă, toţi vrem să cîştigăm, indiferent de care “parte” sîntem.

PS: Mă gîndesc serios să încep o serie de articole de acest fel, referitor la relaţia dintre bloggeri şi potenţiali advertiseri. Cel puţin teoretic, următorul articol va fi despre cum alegi bloggerii care să scrie despre tine.