Gîndul, doar pe online; Adevărul, peste tot. Cum se va schimba media românească?

De vreo doi ani, se tot vorbeşte despre închiderea printului Gîndul. Am scris şi eu, de vreo două ori, despre asta. A durat mai mult decît ne-am fi aşteptat. Ma rog, mai mult decît m-aş fi aşteptat eu. Însă era momentul să se întîmple. Ultima oară cînd am cumpărat ziare, am luat un Gîndul, pe care l-am citit cap-coadă în cinci minute. Şi un Adevărul, în care am tot citit. Diferenţa era făcută, în primul rînd, de cantitatea de informaţie. În al doilea rînd, de conceptul editorial.

Gîndul vs. Adevărul

Varianta tipărită a ziarului Gîndul devenise un soi de sumar al articolelor de pe site. Practic, n-aveai ce să citeşti. Pe de altă parte, site-ul Gîndul, copiat sau nu după Huffington Post, îţi oferă conţinut destul. Iar structura nu e deloc proastă, deşi e destul loc de îmbunătăţiri. M-aş fi aşteptat, de altfel, să văd şi o relansare a site-ului, odată cu închiderea printului. Probabil, va mai dura un pic. Eh, avînd cele de mai sus în vedere, la ce bun să mai păstrezi 12 pagini tipărite? Căci, dacă-mi amintesc eu bine, erau trei foi mari şi late.

Adevărul, pe de altă parte, în ciuda calităţii editoriale chestionabile, după unii – deşi, din punctul meu de vedere, ziarul lui Patriciu a avut cea mai bună strategie de print din ultimii ani -, continuă să vîndă. Şi, aşa cum mai spuneam, la un moment dat, cantitatea este importantă pentru tipar, în condiţiile în care un ziar costă ceva mai mult decît o pîine. De ce să dai 2 lei pe 12 pagini, cînd poţi să dai 2 lei pe vreo 60 şi să fii la curent cu tot ce mişcă, indiferent de domeniu? Acum, apropo de calitatea editorială chestionabilă, între noi fie vorba, nu mi s-a părut că Adevărul ar sta atît de prost. Ah, că nu prea are investigaţii, asta e partea a doua. Dar, pînă la urmă, cine mai face investigaţii în România? Or, aici nu e vorba de conţinut, ci de business, iar iar businessul Adevărul funcţionează. Pentru ei, asta e important.

Adevărul mobil

Personal, mi se pare interesantă şi strategia pentru online (şi includ aici şi zona de mobile). Dacă Adevărul stă extrem de prost la capitolul “site” – este, probabil, cel mai haotic şi mai dezorganizat site de ştiri din România, nu acelaşi lucru l-aş spune despre zona “mobilă”. Investiţiile în aplicaţiile de iPad şi iPhone nu vor fi recuperate prea curînd. Cea pentru iPad, probabil că nici peste un an şi jumătate. Dar e o investiţie pe termen lung, iar asta contează mai mult decît profitabilitatea. În primul rînd, Adevărul investeşte în awareness: “primul ziar cu aplicaţie de iPad/iPhone”.

Ce mi se pare uşor exagerat e decizia de a lua bani pe aplicaţii, cîtă vreme versiunea de mobil e suficient de bine pusă la punct, ba chiar mai bine pusă la punct decît site-ul. Dacă ar fi fost conţinut suplimentar, aş fi înţeles. Ar fi mers, mai degrabă, la Click, unde există deja implementat un mecanism pentru QR codes, ceva din categoria: “fata de la pagina 5 goală, acum şi video, direct pe mobil”. Deh, conţinut “premium” pe bani.

Unde poate puncta Gîndul

Pe de altă parte, prin menţinerea Gîndul exclusiv online, publicaţia are o oportunitate extraordinară de a investi în inovaţie. Sau măcar pe copierea inovaţiilor altora. Ştiu, termenul a fost dus în derizoriu, dar e un truism: dacă se pune mai mult accent pe interacţiune, ar putea avea un avantaj mare în faţa concurenţei directe, Hotnews. Spre exemplu, din presa românească lipsesc aproape cu desăvîrşire (de tot, dacă nu punem la socoteală revistele) infograficele. Or, tocmai pentru asta e bine să mai păstrezi oameni de la DTP.

Hotnews a început, deja, să publice materiale cu componente interactive, însă nu e suficient. Viitorul presei nu se limitează doar la nişte flash-uri. Iar dacă punem la socoteală că avem la dispoziţie atîtea “biblioteci” de Java Script, care mai de care mai interactive, se poate face mult mai mult şi mult mai bine pentru consumatorul de ştiri. De exemplu, AdBlock îmi blochează flash-urile din materialele de pe Hotnews, deci valoarea lor e nulă dacă nu-mi dau seama că trebuie să dezactivez add-on-ul din browser.

Şi dacă punem la socoteală că iPad-urile şi majoritatea telefoanelor mobile nu suportă sau nu randează corect Flash, nu poţi decît să ieşi pe pierdere. Şi atunci, ce e de făcut? Teoretic, ar trebui să înţelegi unde e problema şi să o rezolvi ca atare, astfel încît să satisfaci cît mai mult nevoi. Vrem sau nu, locul DTP-ului va fi luat de designeri care, pe lîngă Photoshop, mai ştiu şi Java Script.

Încotro media românească?

Deocamdată, la cum se mişcă lucrurile, tot înainte, dar cu viteza melcului. Depinde doar de ce-şi propun managerii diviziilor online. Pînă una, alta, Adevărul şi Gîndul ridică ştacheta. Din punct de vedere al consumatorului, eu cred că e de bine. Totuşi, poate ar trebui să mai turăm motoarele. Astfel, se spală şi netul de gunoaie de spamsite-uri. Chit că asta înseamnă, într-un fel sau altul, că va exista doar un pool de site-uri care va cîştiga din ştiri.

Cît despre print… încet, încet, vor realiza că se îndreaptă spre pierzanie. Nu mai e mult. Singurul supravieţuitor pe termen lung, va fi Adevărul. Revistele nu le pun la socoteală. E doar o părere. Oricum, avem o piaţă foarte ciudată, cu unii manageri de presă care iau decizii şi mai ciudate.

4 comentarii

  1. E foarte bine structurat siteul Gandul. Uita-te la ceas, cauta casuta de “search” si apoi uita-te din nou la ceas. Ei?
    Lasand gluma la o parte, eu am probleme in a citi toate ziarele online romanesti. Serios, sa-mi explice si mie cum se citeste, de sus in jos, pe sectiuni, pe diagonala, dupa articolele cele mai citite sau comentate? Cum diferentiez articolele de azi de alea vechi? Aia e marea mea problema, nu layout-ul, fonturile sau alte detalii…

  2. Viitorul este al bloggerilor daca pot sa spun asa. Deja presa scrisa pierde credibilitate prea multa.

  3. “Gandul” a murit pe mana lui. Nu mai stiu cine era redactor sef de cand “chipurile” CTP se retrasese, cum face el deobicei ! I-a placut sa se dea rotund si sa o faca pe saltimbancul de mare ziarist. Mi-aduc aminte ca acum cativa ani acest CTP se plangea ca politia il banuia ca haladuieste noaptea pe strazi imbracat dubios. Acest lucru m-a urmarit ca fiind ceva interesant. De cativa ani mi-am dat seama ca “pacatosul” spusese adevarul. Mai pe sleau, era un ziar pe care as fi vrut sa-l citesc dar cuprinsul lui “directionat” aiurea dupa chipul si apucaturile lui CTP m–au scarbit..Dupa mine acest individ, prefacut pana la extrem, a stricat totul. Tarana usoara !!!

  4. adevarul are un continut slab. mult prea slab. singurele motive pentru care are tirajul pe care-l are sunt inserturile si bugetul mare de marketing (ceea ce, am impresia, ca la adevarul se traduce prin: reclama multa la TV…si atat).

    pana una alta fata de anul trecut le-a scazut tirajul cu jumatate. si contabilitatea e tot pe minus de vreo cativa ani (deci partea cu busniness-ul care le functioneaza as fi scris-o cu un font mai mic :p). pana si click, daca iti poti imagina, e pe rosu cu cateva milioane. ei le spun investitii, insa. :)

    presa scrisa din romania este intr-un moment greu nu doar din cauza internetului dar mai ales din cauza de continut slab si a lipsei distributiei (tu iti dai seama ca in mediul rural rata de penetrare a presei scrise e aproape de 0 fiindca nu exista distributior?). ca sa nu mai zic ca e super complicat de gestionat cash-flow-ul: tipografia vrea banii ieri, salariatul azi, iar distribuitorul cu agentia de publicitate platesc dupa 45 de zile (daca esti rodipet, nu mai platesti niciodata. mai bine iti faci un mall).