Iar facem topuri?

Nu intenţionam să scriu despre cel mai recent top al bloggerilor (că, practic, asta e), dar văd că iese cu scandal. O părere pertinentă şi argumentată găsiţi pe FocusBlog, de exemplu. Da, ştiu, mă oftic că nu-s acolo, sigur că da, nici n-am nimic mai bun de făcut. Singurul motiv pentru care scriu astea cîteva paragrafe e următorul: calcularea influenţei în mediul online, cu precădere în cel românesc, este relativă şi, de multe ori, lasă loc de interpretări. Prin urmare, cele mai multe clasamente nu sînt complet relevante, ci sînt relevante strict pe anumite domenii de interes.

Exemplu concret: ZeList calculează un soi de coeficient de relevanţă + influenţă, dar se bazează exclusiv pe link-urile primite de bloguri (directe sau blogroll). Or, a te baza doar pe asta, e un pic ciudat. Blogroll-urile au cam devenit liste de shared articles din Google Reader, deci azi eşti, mîine nu, iar bloggerii care citesc un articol lung, complex, s-ar putea să n-aibă chef să scrie la rîndul lor ceva, dînd un link, dar cu toate astea, să-l considere pe autor mai influent în raport cu ei decît pe altul de pe blogul căruia preiau clipuri video, dar dau un link către blogul pe care l-au găsit.

Or, în atare condiţii, e un pic ciudat să consideri că blogul x este mai relevant decît blogul y şi se ajunge la a compara mere cu pere, mai ales că nu se specifică exact despre ce fel de influenţă e vorba. Influenţezi cititorii? Influenţezi urmăritorii de pe Twitter? Dacă da, îi influenţezi să facă ce anume? Să cumpere un produs? Să urmărească o reclamă? Nu vreau să par Gică Contra. Din punctul meu de vedere, astfel de clasamente sînt relevante pentru agenţii de PR sau de media, dar trebuie făcute nişte distincţii, în funcţie de anumite criterii precum audienţa (că vorbim strict de volum/trafic sau de alte date demografice).

Alt exemplu concret: Ionuţ Oprea nu e în top, dar e mai influent decît jumătate din cei de acolo. Un motiv în plus este că prin el trec foarte mulţi bani care ajung la bloggeri. El e omul care aduce campanii, care vinde nişte spaţii publicitare şi care, fie vorba-ntre noi, influenţează la nivel de advertiseri. Prin urmare, mi se pare logic să fie mai influent decît, de exemplu, Cristian Şuţu.

La fel, tot pe-acolo pe undeva, s-ar clasa şi Tiberiu Lovin sau Petrişor Obae (mă lasă rece divergenţele dintre cei doi, deci să nu intrăm în discuţii pe tema asta), care îşi “influenţează” publicurile la un grad mult mai ridicat decît, să zicem, Andrei Dobra. Lovin îl face pe Peter Imre să se enerveze, nu şi Makavelis. N-am nimic cu niciunul dintre ei, nu vreau să pară vreo ofensă, mai ales că sînt categorii diferite de public şi care nu sînt comparate în nici un fel.

Unde vreau să ajung? Termenul “influenţă” este relativ şi se aplică în contexte diferite. Patrick de Hillerin făcea mişto, pe Twitter, că cei ce nu-s în top vor zice că-s quality. Dar şi miştoul ăsta are un sîmbure de adevăr, căci există cazuri în care se compară Ziarul Financiar cu Click, iar singura cauză e lipsa unei definiţii clare a “influenţei”. Şi, astfel, ne întoarcem la clasamentele de bloguri din 2006-2007, cînd abia începeau să ruleze primele campanii şi se iscau certuri din te miri ce.

Deşi nu obişnuiesc, de data asta, m-am uitat şi la comentarii. Chestii precum “Arhi e naşul lui Visurît, iar Piticu e finul lui Arhi, care e prieten cu Zoso, care-i năşit de Lucian Mîndruţă, deci are pile la TV” sînt, iarăşi, nişte stupizenii din categoria “ce-are sula cu prefectura?“. Dar se vede cu ochiul liber că, într-un final, ceva nu e OK. E bine că se (mai) fac astfel de clasamente, e chiar demn de lăudat, dar ar fi interesant să se dea din start nişte definiţii. Înţeleg că este un prim clasament, iar metodologia se va îmbunătăţi pe parcurs, aşa că nu pot decît să urez mult succes pe viitor celor de la Biz.

DISCLAIMER: Am fost surprins să nu-i regăsesc în clasament pe cei trei enumeraţi mai sus. Articolul de faţă n-are-a face cu vreo durere personală (la cît de des scriu pe blog şi, avînd în vedere că banii nu-mi vin din asta, deci şi dezinteresul meu faţă de blog, nici nu-mi făceam vreo iluzie), ci exprimă strict nişte nelămuriri cauzate de o lipsă de informaţie, lămuriri care sper că se vor face în studiile care vor urma.

11 comentarii

  1. Topul ăsta îmi sună ca sondajele Insomar, adică făcut clar să încline unde vrea cineva, realitatea nu contează …
    Dincolo de nedefinirea clară a chestiei cu influenţa, chestie vizibilă şi pentru un nespecialist ca mine, topul ăsta nerelevant, dar trâmbiţat, foloseşte cuiva şi asta nu-mi place deloc! Parcă ideea de blog era o chestie de libertate şi democraţie maximă … cui foloseste totuşi un top nedefinit clar??????

  2. Topul este un top. Este bine sa fie cat mai multe, pentru ca au rolul de benchmark. In masura in care comunitatea il accepta, devine un instrument de masura si un reper pentru tarife, vanzari. Este o rigla, la indemna, un etalon. Cum arata schema de indicatori in baza careia a fost calculat, respectiv metodologia, este discutabila, precum orice rationament valorizator. Societatea cauta repere.

    Cf. informatiilor publice difuzate (http://bit.ly/cmixKp) insa, nu este vorba de influenta in off-line. Este influenta tot in online, in randul audientei care consuma continutul creat si publicat de bloggeri. Cei care fac audienta bloggerilor sunt oameni care au atitudini, pasiuni, reactii, obiceiuri de consum de un anumit fel in online si de alt fel in offline.

    Prin offline inteleg ca persoanele din audienta respectiva sa adere la valorile, opiniilor bloggerilor si sa isi schimbe si sa isi adapteze comportamentul lor, in viata de zi cu zi, la lucru, in timpul liber, in interactiunea cu alte persoane, in raporturile cu institutiile publice si private, in calitate de consumatori.

    Ori studiul si metodologia nu spun ca au masurat asa ceva. Este vorba doar de masurarea, pe baza unor indicatori, a norului de audienta, gradul de consum a continutului generat de bloggeri. Nu este masurata conversia de la cine si cum a citit catre cine si cum a facut. Cu alte cuvinte daca ‘comportamentul social de achizitie’ a valorilor inclusiv a valorilor materiale, a fost schimbat ca efect al participarii la audienta unui blogger sau altul.

    Deci, am inteles gresit ?

  3. E greu de masurat influenta asta, dar parca vreo 2 nu aveau ce cauta in topul ala, nu dau nume ca pe urma mi-e greu sa dau ochi cu ei pe strada :)

  4. Cui ce-i pasa? Le dam clasa! :)) Cand vor veni Imre, Felix sau alti domni suspusi sa se ia la harţa cu bloggerii aia “influenti” pe blogurile lor, de la egal la egal sau sa le dea telefoane si sa faca interventii, promisiuni ori amenintari, cum au venit la Lovin pe RV, atunci o sa fim cu adevarat invidiosi. Cand vor cita Mediafax, Hotnews si alte site-uri babane pe domnii aia care-si dau coate in primele randuri si cersesc comentarii si audienta, asa cum citeaza, de luni de zile, Reporter Virtual sau pe Obae, o sa crapam de ciuda. Aia da, influenta!
    Pana atunci, treaba cu cine pe cine influenteaza ramane un fel de cumetrie, cu “eu iti fac trimitere, dar imi faci si tu, ca sa dam bine in Ze List”. Noi sa fim sanatosi si s-avem ce scrie. Ceea ce va doresc si dvs! :)

  5. Salutare Alex,

    Intai raspuns la observatia punctuala: Pagina de Media si Reporter Virtual au fost inscrise la bloguri colective. Deja Tiberiu si Petrisor au colaboratori. La fel si Refresh.ro. Sigur ca Tiberiu, Petrisor, Costin raman sufletul respectivelor bloguri insa la fel se poate spune despre Andrei Rosca in raport cu Bookblog sau despre Pyuric in raport cu Monden.
    Am decis sa facem 3 topuri (bloggeri, bloguri colective si vedete online). De multe ori ni s-a cerut acest lucru la Zelist. Asadar am facut. Sigur, acum vor fi alte persoane care vor spune: de ce nu e totul intr-un singur loc.

    Atat ReporterVirtual cat si PaginadeMedia apar in Top 10 Colective. Iar daca ar fi sa comparam scorurile generale, ambele sunt deasupra Makavelis.com. Asadar intuitia ta referitoare la influenta este confirmata de cifre.

    Referitor la tine si la Ionut Oprea: ambele bloguri sunt in Top50 Bloggeri. Nu au ajuns insa in Top30.

    Referitor la observatiile tale – despre caracterul relativ al oricarui top sunt complet de acord. De fapt in prezentarea vorbita, chiar am spus si eu ceva similar. Am scris pe lar la postul lui Pahomi si pe Focus Blog despre chestiile astea. Apoi am facut si un post pe vechiul si paraginitul meu blog ca sa le am la indemana cand mai intreaba altcineva.

    http://www.catastif.com/2010/09/30/raspunsuri-la-comentarii-topul-zelist-revista-biz-influenceri-in-social-media/

    E o chestie lunga si cred ca neclara in multe locuri. :))

    • @Catalin: Pai tocmai asta ziceam si eu, Catalin, ca e relativ :). N-am nimic personal cu nimeni din top, dar la mine aparea un semn de intrebare. Focusul meu oricum e in alta parte de ceva vreme, doar gindeste-te ca, dupa Zelist, eu sint constant pe locul 100 si ceva, deci oricum nu ma asteptam sa fiu printre cei 30-50 or whatever, deci repet: nu e vorba de mine.
      Din aceeasi categorie, argumentatia ta e usor defectuoasa, zici de Tibi Lovin si de Obae ca sint la bloguri colective, dar cu toate astea, Costin, care are si refresh.ro, e trecut la “persoane fizice”, ca sa zic asa. Repet, din nou, ca sa fie pleonasmul complet, n-am nimic cu niciunul. Ca si tine, sint amic cu cei din top (well, most of them).
      In fine, ca sa inchei discutia: nu trebuia precizata decit definitia influentei in cazul de fata. E ce-am scris eu si ce a intrebat, ulterior, si Cristi Parvan. Gata, ca ma lungesc inutil.

  6. Dupa parerea mea, cel mai influent om cu BLOG, din blogosfera, influent din punct de vedere al apropierii fata de cititori, din punct de vedere al felului in care vorbeste si al increderii pe care o ofera tuturor este Chinezu.

  7. Pai asta am zis si eu. Ar fi absurd ca cineva sa creada ca e cuvantul Domnului :))

    Relativul asta nu e o injuratura, e o chestie absolut normala. Orice top dupa un criteriu necuantificabil direct, adica un top gen Cea mai desteapta persoana, Cea mai frumoasa fata, Cel mai bun angajator, Cel mai eficient ministru etc, vor produce discutii. Repet, e absolut normal.

    Doar un top de genul Cel mai inalt/ om din online ar fi fost nediscutabil. Desi si acolo s-ar fi gasi oameni sa spuna ca nu s-a luat in calcul Ghita Muresan ca si el e in online.

    Tibi Lovin si Obae ar fi fost luati in calcul in partea de bloggeri si ei daca aveau un blog personal gen tiberiulovin.ro si petrisorobae.ro. La costin asa a fost (refresh – colectiv si ecostin – propriu). La fel si la Andrei Rosca. Sau oarescum tot pe acolo Orlando Nicoara cu monden si Stanca cu voxpublica. Ce sa le fac eu oamenilor daca au si d-alea si d-alea?

    Definitia influentei (de fapt o definitie operationala pe baza careia ne-am luat criteriile) a fost publicata atat in revista Biz cat si spusa de mine verbal in prezentarea de la TM.

  8. @Tiberiu Cazacioc foarte pertinent comentariu.

  9. da-le dracului de topuri ! sunt pentru frustrati . a mea e mai mare , a mea e lunga , mai tare , mai buna …
    a mea e .

  10. Mihaileanu, zau ca esti simpatic :-D

    Te-am vazut in atatea alte ocazii cand, tocmai datorita faptului ca te gaseai prin acele “topuri”, contrai cu duritate si discurs opus pe altii care aduceau comentarii lucide si de bun simt, ca al tau aici.

    Sa te fi maturizat oare, sau e tot semn de “mesajul depinde de partea barcii pe care te afli”? Si n-o lua in nume de rau, te vad baiat bun. Te-am vazut dintotdeauna asa, dar poate erai (mai esti?) sub influenta spiritului de gasca romanesc ;)