O nişă interesantă, dar prost înţeleasă: inteligenţa artificială românească

Am primit şi eu, mai devreme, comunicatul despre ChatX.ai, un bot de Facebook românesc, oarecum white label, menit să te streseze dacă n-ai finalizat comanda într-un magazin online. Vali are dreptate, ideea nu e tocmai… inteligentă. De ce ţi-ai dori să te bată la cap un robot, pe Facebook, că n-ai mai cumpărat nu ştiu ce?

Cu toate astea, nişa asta (inteligenţă artificială) nu e neapărat proastă, ba ar avea ceva potenţial dacă ar fi atacată din unghiul corespunzător. Doar că, momentan, n-o face nimeni.

În momentul de faţă, problema AI-ului este aceea că nu e disponibil decât în vreo trei limbi, engleză, spaniolă şi chineză. Hai, fie, poate franceză şi germană, că-s pieţe mari pe care Apple şi Google au interese.

Dar la nivel de pieţe mici, precum România, Cehia sau mai ştiu care, e un moment perfect pentru orice startup care-şi doreşte să dezvolte un motor de învăţare/înţelegere şi de exprimare.

Nu pentru că ar fi necesar, ci pentru că odată ajuns la punctul în care poate conversa într-o limbă română coerentă, îl poţi vinde către ăia mari, gen Google sau Apple. Doar că, momentan, pe nimeni nu pare să-l fi dus capul să se apuce de un astfel de proiect pentru că e prea mult de muncă.

Să creezi, în ziua de azi, un chat bot este extrem de simplu, ai atât de multe API-uri şi unelte la îndemână, că îţi ia câteva zile de muncă. A făcut-o colegul Dan pentru startupul la care lucram amândoi (eu nu mai lucrez acolo între timp), o poate face orice full-stack developer.

Ce e cu adevărat complicat e să faci o maşină care să fie capabilă să înţeleagă ce zici tu în limba ta. Doar că asta presupune să lucrezi cu o echipă suficient de capabilă şi de profesionistă, formată din oameni din mai multe domenii, inclusiv lingvistică.

Abia de acel startup românesc din domeniul AI sunt cu adevărat curios. După ce-am rezolvat-o pe asta, putem trece şi la alte aplicaţii.

PS: Tocmai am mai primit un comunicat, şi Vodafone a lansat propriul chat bot, despre care zice că a interacţionat deja cu 11.000 oameni. Două bucăţi din acelaşi domeniu într-o singură zi.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

5 comentarii

  1. Și Banca Transilvania are un bot simplu care vorbește cu tine în limba română. “Livia de la BT” este numele creaturii și funcționează pe Facebook Messenger și pe Skype.

  2. @Ion Iliescu: nu e singura, şi ING o are pe “Maria”, cu care vorbeşti cînd aştepţi un operator la call-center, şi e la fel de “inteligentă” ca orice chat bot. Dar, na… 🙂

  3. O altă nișă ratată: un spellchecker bun pentru limba română. Sigur dorit și de Google și de Microsoft.

    Amărâții ăștia scanează acum toate textele scrise pe net de agramați, fără diacritice, și cu regulile determinate prin acest proces încă nu au reușit să-și dea seama că în limba română nu exista cuvântul “si” sau că sunt 99.9999% șanse că vrei sa scrii “dacă” și nu “daca”.

  4. La așa ceva lucrăm noi de ceva timp la softwinresearch.ro. Avem și spell checker și ceva grammar checker, ditai galaxia de features lingivsitice și meta limbaj și o grămadă de minuni în zona NLP. Nobody cares! Chat boti văd că răsar ca margaretele din zăpadă. Exclusiv pe limba română e greu să iasă business case-ul.

  5. Lumea in ziua de azi se fereste de boti ca de indieni si nu glumesc atunci cand spun asta. Mie personal mi s-a intamplat de nenumarate ori sa-mi intre un client pe chat si sa-mi spuna bucuros ca e OK ca n-am nume de indian sau sa ma intrebe daca sunt bot sau persoana reala.