Interconectarea bancară din România? Jenantă

Cinci minute... zece minute... îmi mai luaţi banii sau nu?

De ce trebuie să aştept cinci minute în magazin pînă să-mi accepte plata cu cardul?” E o întrebare legitimă pe care, cred, ne-am pus-o majoritatea. Şi e o întrebare la care n-am cum să răspund oricît m-aş chinui. Însă mi-am adus aminte de subiectul ăsta acum, după ce tocmai am cumpărat ceva de la colţul blocului plătind cu cardul.

Interconectarea bancară în România este de-a dreptul jenantă. Vara trecută, în Barcelona, nu am făcut foarte multe plăţi cu cardul, poate şi pentru că am plecat cu bani în numerar. În schimb, săptămîna trecută, în Milano, în afară de ce am plătit prin cîrciumi sau pe ici-colo cu bani gheaţă, am folosit cardul prin toate magazinele. Practic, mi s-a părut mai avantajos să îmi ia bani la cursul mediu decît să pierd la casa de schimb.

Ei bine, problema apare în momentul în care, în afară de vreo cinci cazuri în care mi-a fost respins cardul pe motiv că fie am depăşit numărul maxim de plăţi acceptat de bancă pe zi, fie din cauză că am greşit PIN-ul, tranzacţia s-a facut în maximum 15 secunde. Practic, n-a durat mai mult de 15 secunde de la introducerea PIN-ului şi pînă la eliberarea chitanţei.

Poate să-mi explice şi mie cineva de ce, în România, aştept cîte cinci minute pînă POS-ul îmi eliberează o nenorocită de chitanţă? Eu dau vina pe interconectarea bancară, de-a dreptul jenantă (în cazul meu, posesor de card ING Bank, am probleme mari cu POS-urile de la BancPost şi Banca Transilvania). Şi totuşi, la ce dobînzi se practică în România la credite, chiar n-au bani să pună la punct o reţea ca lumea?

De faptul că, ieri dimineaţă, s-a blocat un bancomat BCR cu cardul meu înăuntru, nu mai povestesc, e de-a dreptul jenant. Timp de aproape zece minute, am crezut că înnebunesc, mai ales că eram extrem de grăbit, iar maşinăria dădea cîte un semn odată la trei minute.

8 comentarii

  1. Problema este mai mult la comerciant decat la banci. POS-urile sunt de multe ori conectate prin linie telefonica normala si trebuie sa astepti dupa un dial-up.

  2. mai exista dialup ?! omg !!

    • Raspunsul este DA! De multe ori la benzinaria la care alimentez si unde in general platesc cu cardul, trebuie sa astept pana termina convorbirea telefonica un angajat plictisit de munca pentru a putea face plata.

  3. Cred ca exagerezi. Eu am avut un Raiffaisen pana in februarie cand am trecut pe ING. Nu a durat mai mult de un minut pe nicaieri. De obicei platesc cu cardul unde mananc(KFC) sau la hypermarketuri.

    Nu il folosesc prea des si ce-i drept o fac mereu cam in aceleasi locuri, dar nu am stat niciodata mai mult de un minut. Ok, se poate mai repede, dar mie mi se pare ok si asa.

  4. durata plăţii depinde foarte mult de cât de încărcată e linia

    eu am avut probleme cu cardul BancPost- am plătit la o benzinărie şi după ce am introdus pin-ul şi am dat enter, a picat conexiunea; cei de la benzinărie au insistat că plata nu s-a efectuat, însă eu aveam pe card 100 de lei, iar plata era de 70; la a doua încercare, a dat fonduri insuficiente, deci plata se efectuase; dar nu asta e fost problema…m-a deranjat foarte faptul că nu am putut să aflu de la bancă informaţii privind ultimele tranzacţii şi motivul invocat a fost că era sâmbătă; aşa că am lăsat datele personale la benzinărie, urmând ca luni să aflu ce s-a întâmplat şi apoi să vin la ei să reglementăm situaţia

    de asemenea, am auzit de card-uri ING pe care banca le-a blocat pentru că s-au efectuat plăţi în afara ţării, lucru care iarăşi mă deranjează; le e aşa de de greu să dea un telefon sau un sms? sau datele de contact sunt doar pentru spam, marketing şi reclamă? personal, nu am păţit chestia asta şi am scos bani prin Bulgaria şi am efectuat plăţi în Grecia, însă am auzit de persoane care au păţit acest lucru

  5. Intr-adevar, mai este cale lunga pana sa ajungem la standardele europene…
    In alte tari este mult mai apropiata relatia de colaborare intre client si banca.

  6. Cum a zis si adiden, foare rar e vina băncii. De obicei internetul din magazin merge extraordinar de prost.
    Probleme cu cardul din cauza băncii nu am avut decât exact înainte de Crăciun când mai toata țara făcea cumparaturi. Atunci sistemele informatice de la mai toate băncile au dat rateuri.

  7. Durata unei tranzactii este dependenta de cateva aspecte:
    – tipul de comunicatie al POSului respectiv (dial-up/ethernet/gprs);
    – protocolul folosit pentru comunicatia pe dialup;
    – calitatea liniei telefonice si providerul acesteia(romtelecom/rds/upc/etc, aici sunt posibile diferite setari privind transmisia de date);
    – in ultimul rand, infrastructura bancii (numarul de modemuri/linii pt tranzactii simultane), dar aici sunt cele mai putine probleme.

    Timpul de efectuare a unei tranzactii variaza, in functie de aspectele de mai sus, intre 8-45 secunde (chiar mai putin pentru ethernet), din momentul in care comerciantul apasa ultimul Enter (dupa introducere PINului, de regula).

    Tranzactia dureaza mai mult cand, de fapt, exista rateuri, deoarece POSul incearca tranzactia de mai multe ori (in general de 3 ori), timpul crescand direct proportional, cu mari sanse sa primesti o chitanta avand mesajul : Eroare de comunicatie.

    @mihai : POSurile pe dialup sunt cele mai numeroase, deoarece sunt cele mai ieftine terminale si costurile bancii de intretinere sunt, de asemenea, cele mai mici.

    @horia: ai avut ghinionul ca tranzactia ta sa se intrerupa in momentul nefericit in care banca a aprobat suma, iar POSul nu a apucat sa primeasca raspunsul. Dpdv al celor din benzinarie, tranzactia nu s-a facut, insa la urmatoarea tranzactie facuta pe acel POS ar fi trebuit sa se regleze automat situatia (printr-un mecanism numit reversal, care iti returneaza instant banii). Chiar in cazul in care prin absurd nu se produce acest mecanism, tu iti poti primi banii inapoi, insa trebuie sa faci o cerere in acest sens (nu ii primesti pe loc la nici o banca).