Logica ieşirii ProTV din must-carry

tv

Ştie toată lumea, ProTV a cerut ieşirea din pachetul “must carry,” deci distribuitorii de cablu trebuie să plătească. La o numărătoare scurtă, doar primii trei jucători din piaţă, RCS-RDS, Romtelecom şi UPC, numără vreo 5,42 milioane de abonaţi, fără a-i socoti pe cei mici. Ca o companie de cablu să distribuie postul, ProTV cere un euro de căciulă de abonat per lună.

La o socoteală firavă, ar fi vreo 5,42 milioane de euro lunar. Evident, se oferă discounturi. RCS-RDS, cu trei milioane de abonaţi, primeşte o reducere de 61%. Romtelecom şi UPC, vreo 44% reducere. La o medie de 52% discount, oferită doar celor trei operatori, ProTV încasează 2,7 milioane de euro. Dacă acceptă şi cabliştii mici, veniturile televiziunii cresc pe la vreo 3 milioane de euro (cel puţin.)

De ce vor accepta operatorii? Simplu: Pro-ul spune că acel euro pe lună per căciulă de abonat e suficient pentru toate posturile trustului. De ce n-ar renunţa operatorul la ProTV, apare întrebarea logică? Din mai multe motive.

În primul rînd, ProTV e canalul cu cea mai mare audienţă. Românul e obişnuit să aibă ProTV. În al doilea rînd, ProTV are formate TV cu care şi-a fidelizat telespectatorii, de la Românii au talent, la Vocea României şi Masterchef, care înregistrează audienţe de cîte 2,5 – 3 milioane de oameni. Acei români se vor duce la operator şi îl vor ameninţa că renunţă la abonament.

În al treilea rînd, şi cel mai important, posturi precum Acasă TV înregistrează audienţe semnificative. Or, dacă mamaia primeşte promouri peste promouri la Masterchef, iar în pauzele de telenovelă, în care se uită şi tataia, se difuzează şi promouri la meciuri de Champions League sau de prima ligă românească, vreo Steaua contra ceva echipă, şi mamaia şi tataia vor merge la operator să renunţe la abonament şi să treacă la alt operator.

De ce vor accepta operatorii să plătească acel euro lunar (cu sau fără discount) fără să majoreze tariful? Cei mari – pentru că îşi permit, spre deosebire de operatorii mici. Cei mici, că n-au încotro, că se vor trezi că rămîn fără abonaţi, care vor migra către RCS-RDS, UPC şi Romtelecom. Şi care abonaţi vor primi, pe lîngă cablu, oferte speciale pentru pachete complete ce includ telefonie – ca să-şi sune neamurile din Italia şi Spania – şi internet, ca să aibă şi nepoţii. Merită investiţia? Logic.

Asta apropo de ce zice Vali aici. Da, e vorba de bani. Piaţa media e în scădere, banii din reclame sînt mai puţini, iar ProTV vrea mai mult. Ah, da, şi îşi permite să ceară.

PS: Am făcut o mică modificare. Iniţial, trăiam cu impresia că Acasă, Sport.ro sau ProCinema sînt în must carry. Nu sînt. Chiar şi aşa, ProTV precizează că abonamentul lunar este de un euro pentru tot pachetul de canale, ceea ce nu e mult, în condiţiile în care operatorii oricum plătesc pentru celelalte posturi din trust. Logica rămîne în picioare. Îşi permite.

9 comentarii

  1. Cel mai probabil majoritatea operatorilor vor introduce posturile Media Pro intr-un pachet optional.

    • @Mars: asta nu se va întîmpla. Nu va intra ca pachet opţional. Diferenţa de preţ între ce plătesc operatorii pentru celelalte posturi ale Pro-ului şi preţul actual este, probabil, relativ mică.

  2. Sper ca voi avea aceasta optiune (cu pachet optional). Voi renunta la pachetul de programe ale MediaPro.

  3. @Alex
    1.RDS, UPC, Romtelecom si-ar permite sa suporte ei costul respectiv, daca vor. Cel putin RDS-ul are o traditie de a alege alt drum decat cel standard si nu m-ar mira sa bage ProTV-ul in pachet optional – daca asta i-ar avantaja.

    2.Pentru cei mici e cam greu sa scoti din buzunar 4.5 RON doar pentru ProTV cand ei iau pe abonament undeva spre 20RON(stiu cateva exemple cu preturi chiar mai mici). Daca scazi TVA + costurile cu celelalte programe care nu sunt Must Carry (Discovey, Eurosport, Diva, etc, etc) realizezi ca trebuie sa aduci si bani de acasa, ceea ce dupa cum spui si in articol va duce la disparitia celor mici – lucru cu 2 taisuri pt noi restul.

  4. Cred ca faci niste confuzii. PRO TV nu mai transmite Liga Campionilor. Nici macar Europa League n-o mai transmite. Toate sunt la RCS-RDS. Singurele productii cu care ar putea sa atraga telespectatorii sunt masterchef, vocea romaniei si romanii au talent. Chit ca, concurenta are cam aceleasi emisiuni, doar ca se numesc altfel. Acasa TV? Serios? Maine cei de la RCS-RDS si-ar putea face un post de telenovele, asa cum si-au facut posturi de documentare dupa ce nu s-au mai inteles cu discovery la pret. Sport.ro si ProCinema sunt cantitate neglijabila, la fel ca si MTV. Asadar s-ar putea ca la un moment dat RCS-RDS sa-si incoarde muschii inspre PRO si sa-l scoata din grila. Zau ca nu ar trece multi la concurenta, avand in vedere ca aproape in fiecare familie exista cel putin 1 persoana pasionata de competitiile sportive. Si daca esti pasionat de competitiile sportive nu cred ca vei renunta la CL, F1, campionatul Spaniei, Angliei, Italiei pentru maruta.

    Si mai ai o inecxactitate in text. Grupul PRO a trecut pe locul 2 in ceea ce priveste audienta si banii luati din publicitate. Pe locul I fiind cei de la Intact.

  5. Abia astept sa ii scoata din grila. Eu nu sunt dispus sa platesc mai mult pentru Pro. Ma descurc si fara. Pe undeva chiar ma bucur, ne vom bucura de programe de calitate.

  6. Sa le scoata din grila, nu-i absolut nicio pierdere fara Esca, Maruta, Busu si celebrele stiri de la ora 5.

  7. nicio pierdere pentru mine nu ma prea ma uit la tv :))