Mai puţin blah-blah, mai multă informaţie

ResearchAm o mică problemă cu site-urile corporatiste, în speţă ale agenţiilor de comunicare (şi aici le includ pe toate, la grămadă, începînd cu PR, cu marketing online, cu creaţie etc.): majoritatea (adică vreo 99%) nu publică informaţii despre firmă, ci bagă tone peste tone de blah-blah de doi lei, din care nu pricepi absolut nimic. Şi se aplică mai tuturor site-urilor de prezentare, nu doar celor din acest domeniu.

Am tot vrut să scriu despre asta, de mai multe ori, dar pînă acum ba n-am avut timp, ba am uitat. Mi-am adus aminte azi, după ce am intrat pe site-ul unei agenţii micuţe, PrimeSpace, despre care oamenii spun o căruţă de poveşti, dar de fapt nu spun nimic. Exemplul este pur întîmplător şi îmi cer scuze dacă oamenii o vor lua ca pe vreun afront personal. N-am nimic cu ei, pur şi simplu mi-au picat în faţă. Deci, ce vreau eu de la un site de prezentare?

Cine sînteţi, fraţilor?

În primul rînd, nu vreau blah-blah-uri de doi lei, gen “un grup mic, dar entuziast” sau “o echipă puternică şi cu gînduri mari“. Nu mă interesază. Vreau să văd nişte informaţii concrete: ne cheama Cutărescu Media SRL, ne-am înfiinţat în anul 1900 toamna, sîntem 237.452 de oameni, împărţiţi în 3 departamente: online, print şi creaţie. Şeful nostru suprem, botezat manager general, se numeşte Ionel Ghiţă, şeful departamentului Creaţie se numeşte Johnny Mergătorul, iar pe şefa departamentului PR o cheamă Viorica Vorbălungă. Printre clienţii noştri se numără Vax SRL, Albina SRL, Crema SRL, Flora SRL, pentru care executăm lucrări de creaţie, PR şi altele, vezi link-ul de aici ca să pricepi ce facem.

Cu ce vă ocupaţi, bre?

E atît de greu să faci o pagină de servicii în care să explici ce şi cum? Mie mi se pare simplu. Ce e atît de greu să pui obiectele de activitate şi numele a doi-trei clienţi, unele sub altele? Ne ocupăm de creaţie, am lucrat pentru Vax SRL şi pentru Albina SRL, ne ocupăm de PR, am lucrat pe domeniul ăsta pentru Crema SRL şi pentru Flora SRL. Aştia sînt clienţii noştri cei mai importanţi, dacă vrei să mai vezi alţii pentru care am muncit pe nişa asta, dă click să vezi lista completă.

Exemplu de “AŞA NU”

Uite, par egzamplî, cum arată “Cine suntem” de la PrimeSpace:

O altfel de prezentare. De fapt, nu o prezentare. O strângere de mână fermă, ca să-ţi arătăm încă de la început că suntem profesionişti şi că punem preţ pe detalii.

Deci e o prezentare, dar de fapt nu e o prezentare. De fapt, e o strîngere de mînă fermă (încă nu ştiu care e fermă, dacă strîngerea sau dacă mîna) care îţi garantează că sîntem profesionişti. Da, sigur. Şi angajaţii din bănci care uită să-ţi spună de comisioanele ascunse la credite îţi garantează profesionalismul cînd îţi string mîna cu fermitate, nu?

Ce este PrimeSpace? O idee bună care s-a concretizat într-un proiect amplu aflat într-o continuă dezvoltare. Un efort susţinut al unei echipe puternice care a dat naştere unui portofoliu ce se lărgeşte cu fiecare proiect concretizat. O dorinţă de a învăţa în permanenţă şi de a rafina stilul de lucru ce a oferit utilizatorilor site-urilor noastre atât informaţii utile cât şi produse şi servicii de înaltă calitate.

Deci, pînă la urmă, ce e PrimeSpace? E o idee care s-a concretizat, deci e un proiect amplu, care nu s-a încheiat, ci încă se dezvoltă. Deci e o idee care, în acelaşi timp, este şi un proiect neterminat. Eu am o problemă de înţelegere aici. Ori este idee ori a fost proiect? Sau e invers? Deci, ori e proiect, ori a fost idee? Plus de asta, continuă cu bălării de genul “efort susţinut”, adică muncim în draci, că ne e frică să nu dăm faliment, “echipă puternică”, adică mai avem un pic şi plecăm în grup, că nu mai facem faţă, “a dat naştere unui portofoliu”, adică ne-am chinuit să facem cîteva lucrări, pe fugă, să se vadă că muncim şi noi.

După care ajungem la “dorinţă de a învăţa în permanenţă”, care se bate cap în cap cu profesionalismul. Altfel spus, apare întrebarea: eşti profesionist şi ştii ce faci sau habar n-ai şi abia acum înveţi, pe banii şi pe timpul clientului? Aia cu “servicii de înaltă calitate” e deja umplutujra obişnuită.

În final, un mod de abordare original prin care PrimeSpace doreşte să marcheze un alt nivel în cadrul spaţiului virtual. Te aşteptăm să descoperi proiectele noastre!

Asta e demenţială! “Un model de abordare original” sună total neoriginal, iar “marcarea unui alt nivel” e deja mondială! De două ori pe zi, dimineaţa, pe la şase fără un sfert, prima oară, pe la şase jumate seara, a doua oară, şi cîinele, cînd îl scot, marchează un alt nivel al copacilor din grădina din faţa blocului.

Şi totuşi, voi ce faceţi?

M-am uitat pe site şi n-am priceput. După cîteva fraze de mare angajament, din care am explicat mai sus ce pricep eu, tot n-am înţeles: cu ce se ocupă firma asta? Din contul de Twitter al PR-iţei, @sabinacornovac, pricep că se ocupă de comunicare online. De pe site, pricep că se ocupă de făcut site-uri. Pînă la urmă, care e? Şi dacă sînt mai multe, de ce nu scrie nicăieri cu ce se ocupă?

Să nu mă înţelegeţi greşit, n-am nimic cu nimeni, cu atît mai puţin cu PrimeSpace. Pur şi simplu, au “bafta” de a-mi fi picat drept cel mai bun exemplu. E drept, mă aştept să mă înjure sau să schimbe textele, dar chiar m-am săturat să văd aceleaşi fraze piaristice din care nu pricep nici cine sînt oamenii ăia, nici cu ce se ocupă.

De ce sînt importante informaţiile astea?

Poate că umplutura piaristică ţine la oamenii neexperimentaţi, dar în momentul în care vrei un contract serios, ai nevoie de o prezentare serioasă. Potenţialul client vrea să ştie cu cine stă de vorbă, cine sînt sau au fost clienţii pentru care ai mai lucrat. De aici, trage concluzii privind potenţialul de negociere şi modul în care va reuşi să aibă o relaţie profesională calitativă. La fel, pagina de contact e foarte importantă. Un formular de contact e bun, dar în aceeaşi pagină ar trebui să există nişte numere de telefon, precum cel al omului de comunicare, cel al omului de vînzări, număr de fix şi de fax de la sediu, adresa şi o hartă.

Există tot soiul de oameni. Unora nu le place să vorbească la telefon, altora le e prea lene să scrie un mail şi preferă să sune. Dacă te interesează să ai întîlniri la birou şi nu în faţă la Teatrul Naţional, pune hartă, mai ales dacă nu ai sediul la bulevard, ci pe nişte străduţe, indiferent cît de centrală e zona. Nu e nimeni dator să-şi cumpere GPS ca să ajungă la tine.

Un text piaristic nu te face mai credibil

De cînd mă ştiu, insist că informaţia este mai importantă decît umplutura. Dacă nu-ţi place cum se văd două paragrafe pe site, schimbă layout-ul. Dacă ţii neapărat să bagi umplutură, bagă după ce ai scris esenţialul. Cu cît e mai multă umplutură şi mai puţină informaţie, cu atît mai puţin vei beneficia de credibilitate.

Promovează oamenii din firmă. Pune-i pe site, ataşează-le fotografii. Pozele dau mai multă credibilitate, omul vede cu cine va sta de vorbă. Şi nu, nu le pune pozele de pe HI5.com, în care directorul de vînzări poartă un tricou cu mesaj şi are părul dat cu gel. Nu e necesar nici să fie la costum şi să poarte papion, o cămaşă e suficientă. Şi nu, nu-ţi trebuie cadre într-un studio foto, e suficientă şi o poză făcută cu mobilul într-o încăpere foarte luminoasă.

Orice client vrea să ştie numele celui cu care va sta de vorbă, nu vrea să caute trei ore o persoană de contact sau să aştepte o săptămînă un răspuns la un mail pe care nu l-a văzut secretara.  Orice client vrea să ştie ce anume faci, care sînt serviciile pe care le oferi, ce are de ales, nu o listă cu lucrări. Alea vin ca bonus. E simplu. Mai simplu de atît nu se poate. Poate ar fi cazul să învăţaţi ce e ăla content marketing.

6 comentarii

  1. piaristic e una, pr-istic e alta. nici la misto nu poti folosi piaristic in loc de pr.

    • Si ai putea sa explici si de ce? “Piaristic” nu e cuvint in limba romana, prin urmare nu are nici un sens, altul decit o luare la misto. Daca tu poti sa-mi explici ce anume inseamna, din punctul tau de vedere…

  2. Salut Alex,

    In primul rand iti multumim pentru timpul acordat proiectelor noastre. Nu luam in niciun caz analiza ta ca pe un afront personal ci ca pe un punct de vedere, poate putin „subiectiv” :-). Intelegem foarte bine ideea pe care vrei sa o transmiti prin articolul scris si suntem in principiu de acord cu ea. Site-ul PrimeSpace.ro nu este „cel mai bun exemplu” pe care ti l-ai fi putut alege din simplul motiv ca nu are ca obiectiv principal, in acest moment, prezentarea PrimeSpace ca si companie, cu tipurile de activitati pe care le desfasuram si detalii despre echipa, ci doreste, deocamdata, expunerea proiectelor la care noi lucram. Am ales sa scriem cateva cuvinte (poate intr-un mod prea vag, ce poate fi corectat) si sa oferim datele noastre de contact tocmai pentru ca cei care doresc sa ne cunoasca mai bine sa poata lua legatura cu noi prin e-mail sau telefon sau chiar sa ne faca o vizita. Stim foarte bine ca prima impresie conteaza si de aceea iti multumim pentru feedback-ul tau, insa consider ca ai tras prea rapid niste concluzii in ceea ce ne priveste.
    De aceea, te asteptam sa descoperi proiectele noastre si de ce nu, sa ne cunoastem mai bine.

  3. ca piar neangajat ofer raspunsul corectat : multumim de sugestiile free si pentru toti care ajung pe la acest articol dati refresh si pe site ca am schimbat sa fie fain si meseriash avem si twiter si hi5 si neogen si un blog de companie unde punem articole de pe blogurile palmasilor si avem si o galerie cu propunerile alorlati care vin cu propuneri si dam si tricouri gratis. ati retinut ideea ? dati refresh la pagina si trimiteti linku mai departe.

    faza ca aici nu ar tebui sa se adreseze lui subiectiv ca nici el nu vorbeste cu ei, ci cu publicul lui subiectiv (care ar putea sa fie interesat la un mom dat de firma aia).

    tre sa ma fac consultant :)

  4. Ceea ce ceri tu se cheama profesionalism, capitol la care, in Romanica, mai mult se scriu erate.
    Dar sa ai pe ditamai site-ul de stiri anunt ca vrei colaborari si sa nu raspunzi la mailul unui om din domeniu ti se pare ok? Se intampla si asta.

    La noi totul se face pe apucate, pe smecherie, din voleu, poate tine si asa. S-a inteles gresit, cum ca o abordare directe si neconstipata inseamna numai iz ce caterinca ieftina si bla-bla-uri.
    Ne lipseste etica afacerilor, priceperea comunicarii in relatiile interumane, cam tot lipseste.

    Ai 100% dreptate.

  5. ..dragul mamii, mare dreptate ai. Bravos! Un sfirsit de saptamina placul.Si rodnic.