N-o să-ţi vină să crezi! A rămas PE DRUMURI!

Recunosc, acesta este un text răutăcios, dar vă explic imediat şi de ce. Mălin Bot, şef peste online-ul România Liberă, a fost dat afară ieri, după doar jumătate de an în redacţie.

Bot a fost, până acum şase luni, redactor-şef peste ediţia online a EVZ, de unde şi-a dat demisia pe bună dreptate. Serios, cred că e imposibil să respiri acelaşi aer cu Mirel Curea.

În fine, de ce sunt răutăcios cu Mălin Bot: pentru că eu sunt răutăcios, în general, cu toţi aceia care fac rău presei româneşti, iar Bot este unul dintre tartorii online-ului autohton.

El este cel care a transformat EVZ Online într-o ghenă a presei, impunând titluri cretinoide şi girând ştiri precum aia cu sirena sau cu peştele extraterestru. Într-o perioadă, chiar colecţionam titlurile din EVZ sub haştagul #NonEvenimentulZilei. Exemple mai jos, printre paragrafe.

Tot Mălin Bot este cel care explica strategia editorială de tip “titluri pentru retardaţi” într-un editorial care anunţa lansarea versiunii EVZ Premium, adică pe bani.

Tot ce e mai rău în gândirea din presa românească se regăseşte în textul ăsta. Fiţi atenţi la asta:

Reţeta după care funcţionează cele mai mari site-uri de ştiri este una fundamental gresită. Din start lucrurile au pornit gresit, în momentul în care managerii „luminaţi” ai marilor redacţii au decis abordarea pentru ediţiile online, atunci când Internetul s-a dezvoltat și în România. În goana după cifre cât mai mari şi nimic altceva, au decis să ofere gratuit, la miezul nopţii, tot conţinutul pentru care dimineaţa cereau bani la tarabă, pe hârtie. Atunci s-a format cercul vicios care produce modul de funcţionare al marilor site-uri de ştiri şi formula ce nemulţumeşte unii cititori, dar în acelaşi timp produce, lună după lună, audienţe tot mai mari.

Va să zică, nu noi suntem de vină că inventăm poveşti, vinovaţi sunt foştii şefi de redacţii care v-au dat conţinutul gratuit, ba inclusiv voi sunteţi de vină că sunteţi dezamăgiţi de rahatul care vi se livrează.

Ce nu ştie Mălin Bot, probabil, este că strategia asta e de pe vremea când pe net se dădeau câteva mii de oameni, iar problema în sine nu e că tot conţinutul e gratuit, ci că toată lumea şi-a bătut joc de mediul online.

S-a trăit masiv cu impresia, până prin 2010, că nu îţi trebuie oameni de vânzări, că vin singuri advertiserii. Cam cum era prin 2007 când cererea bătea inventarul şi site-urile erau pline de overlayerele Kyocera pe care nu puteai să le închizi că nu găseai x-ul, ba îţi porneau şi cu sunet.

După care s-a fâsâit, că a venit criza şi i-a prins pe toţi cu pantalonii în vine, fără oameni de vânzări care să înţeleagă ce trebuie să propună şi care să discute cu şefii de redacţie şi să formuleze o viziune serioasă asupra modului de monetizare. Dar nu, “las’ că trăim din print“, iar printul a fost primul care a falimentat.

Cititorii de pe hârtie au renunţat încet să mai plătească, la chioşc, dimineaţa, preferând să citească gratis seara același conținut, pe calculator. Aşa s-a ajuns ca principala sursă de finanţare să rămână publicitatea plătită „la afişare”. În fiecare zi marile site-uri se dau peste cap să producă cât mai multe „afişări” pentru a livra cifrele cerute în campaniile de publicitate şi asta generează de multe ori aberaţii regretabile.

Prima frază de mai sus arată lipsa crasă de înţelegere a modului în care funcţionează presa, cu tot cu ăia 20 ani de experienţă cu care Mălin Bot se laudă.

Când a început să cadă printul, ştirile erau deja publicate în timp real pe site, nici nu mai apuca să ajungă PDF-ul în tipografie. În 2010-2011, deja erau redacţii de online separate de print, cu oameni care produceau conţinut propriu în paralel cu preluarea conţinutului din ziar.

Hai cu încă una, de-a dreptul adorabilă:

Este o competiţie aproape identică cu cea pe care o dau televiziunile generaliste în goana după audienţă. O competiţie în care divertismentul joacă rolul principal şi informaţia trece în plan secund pentru un motiv banal de simplu: divertismentul produce mai multă audienţă.

Va să zică, nu, titlurile noastre imbecile nu sunt informaţie, că informaţia a trecut în plan secund, ci sunt divertisment. Aşa, ca pe TV. Doar că nu.

Televiziunea funcţionează complet diferit de un ziar sau de un site de ştiri, cu programe foarte bine delimitate, cu ore de maximă audienţă, ba îţi mai şi atrage atenţia: “Genul programului: divertisment“.

Unde ai văzut, la Ştirile ProTV, la Observatorul Antenei 1 sau la Ştirile KanalD că intră Bobonete sau Bendeac să facă băşcălie de ăia care vor să afle ce se mai întâmplă în jurul lor? Mălin Bot a reuşit să confunde ştirea, informaţia, cu băşcălia.

Noi știm totul despre piață și despre metodele cu care se fac audiențele zilei. Din momentul în care un articol a fost publicat, vezi în fiecare secundă câţi oameni îl citesc. În nouă cazuri din 10, divertismentul este cel care primează. Culmea este că el determină audienţele, chiar şi pentru site-uri aparent foarte serioase.

Pfa, totul! Doar că nu e chiar aşa. Că dacă ar fi ştiut, ar fi priceput şi că, după ce-ţi înşeli cititorii câteva luni, un an, va veni momentul în care or să plece.

Pe de altă parte, dacă oferi conţinut de calitate, aşa cum te lauzi că te-ai poziţionat, păstrezi aproape publicul ăla care contează, cu bani, care chiar cumpără produsele cărora le faci reclamă.

Degeaba ai recoltă la hectar dacă vizitatorul îţi iese după trei secunde, când s-a prins că l-ai păcălit. Nu-i bai, există şi conţinut pentru publicul care pune botul la prostii şi la conspiraţii, s-a umplut netul românesc de-alde ăştia.

Doar că site-urile alea nu sunt ţinute în spate de o redacţie, ci de doi-trei oameni, trăiesc din AdSense şi produc 10.000-15.000 dolari lunar şi le ajunge. Oricum ăla e maximum de bani pe care-l pot face.

Mizeria aia de efemeride.ro face 25.000 vizitatori zilnic din prostii, dar nu ţine în spate o redacţie. Dacă vrei să ţii în spate o redacţie, produci conţinut de calitate şi îl vinzi scump. E la mintea cocoşului. Aparent, nu şi la mintea strategilor EVZ.

Dacă v-aş spune numele unui site cu foarte mari pretenţii, în care cele mai citite titluri sunt „bancul zilei”, aţi rămâne mască.

Ah, şi chestia de mai sus, absolut adorabilă. Face trafic bancul zilei pe Hotnews.ro. Da, dudule, dar e marcat clar drept “bancul zilei”, nu sunt bancuri cu sirene inventate.

Eu vă asigur că niciunui redactor din echipa EVZ online nu-i face nicio plăcere specială să alimenteze cu titluri rubrica de divertisment şi mai ales să ducă goana după afişări în zone discutabile. Însă trebuie să o facă zilnic, cu misiunea de a obţine audienţele de care EVZ are nevoie pentru a încasa publicitatea care să permită şi plata salariilor colegilor ce vă oferă conţinut de calitate. E un rău necesar de care nu putem scăpa acum pentru că pur și simplu așa funcționează acum piața.

Ba nu, maestre, nu aşa funcţionează piaţa. Piaţa funcţionează pe bază de cerere şi ofertă. Când tu oferi gunoi, o să ţi-l cumpere doar cei care nu-şi permit calitate.

Când tu transformi un ziar într-un SH, să nu te miri că-ţi intră doar cei care n-au bani de lucruri noi şi să nu te miri că ăla care-ţi aduce ţie publicitate chiar ştie că publicul tău nu-şi permite ce vinde el. Chiar ştie!

De aia îţi dă firimituri şi nu o pâine întreagă. Dar e greu cu logica.

Am explicat-o şi colegilor ziarişti care critică acest tip de conţinut uneori cu o aroganță ușor naivă desconsiderând sutele de mii de români care sunt atrași de așa ceva.

Aţi, înţeles, fraţilor? Voi sunteţi ăia proşti, care vă doriţi gunoi. Practic, din cei vreo 150.000 de vizitatori ai EVZ în fiecare zi, toţi sunt proşti care-şi doresc gunoaie.

Eu nu critic acest tip de conținut şi nici nu-i desconsider pe cei care îl accesează. Cred că are rolul lui. Atenţuie, vorbesc de conţinut, nu de aberaţiile care se mai comit prin titluri. Un titlu înşelător nu poate avea justificare, cu conţinutul de divertisment este însă altceva.

Asta e magistrală. Deci, un titlu înşelător nu poate avea justificare decât dacă e conţinut de divertisment. Acolo se permite, e secţiunea în care se agaţă deontologia în cui şi nu mai contează.

Şi Mălin Bot contină să bată câmpii în editorialul ăla. Ca idee, textul a fost publicat pe 4 februarie 2016, adică are fix un an.

Dacă mă-ntrebaţi de ce m-am găsit să scriu abia acum despre asta, că lovesc omul când e la pământ, să ştiţi că am ţinut tab-ul deschis în fereastra de browser timp de vreo şapte luni.

Ba chiar am vrut, la vremea respectivă, să scriu un text cu titlul “Mălin Bot reprezintă tot ce-i mai rău în presa românească.

Scriu acum însă pentru că Mălin Bot arată că e ipocrit. Şi proba e următoarea, din textul pe care l-a publicat ieri pe blogul lui, unde zice următoarele despre evoluţia traficului pe site-ul României Libere:

Sunt șase luni în care am crescut mult, fără să facem șmecheriile comune cu care se pescuiesc click-uri în România. Am câștigat fiecare unic cinstit, cu credibilitatea noastră, cu modul liber cum ne-am exercitat meseria, cu jurnalism curat.

Dacă are dreptate cu ceva, atunci e că România Liberă chiar a produs, în ultima jumătate de an, materiale foarte bune. Dacă însă îi citeşti toată lamentaţia din textul de pe blogul lui, nuanţa din paragraful de mai sus este următoarea: “Eu, ca şef al ediţiei online, am câştigat cinstit din munca colegilor mei.

De fapt, Mălin Bot n-are nici un merit pentru evoluţia traficului RL. Meritul este al celor care au produs conţinut de calitate, dar el încă nu şi-a dat seama de asta, încă trăieşte cu impresia că e un strateg al online-ului.

Ironia face că, în descrierea de pe propriul blog, printre ţâşpe citate din alţii (foarte inspirat şi, mai ales, inspiraţional!), se autocaracterizează astfel:

Mă enervează oamenii care se lamentează, învinşii, neputincioşii, cei care stau mereu la mila cuiva.

Asta venind după o lamentaţie interminabilă.

PS: Dacă vreţi să-i citiţi opera, o găsiţi aici, în arhiva EVZ. Mie mi-ar fi ruşine să dau astfel de titluri:

Scris de

Alex Mihăileanu

Alex Mihăileanu - Jurnalist din 2003, trecut pe la Business Standard şi Hotnews.ro, editorialist VICE România. Artist vizual în devenire.

2 comentarii

  1. De asta nu mai citesc presa românească.

  2. Eu astept sa fie dati afara cat mai multi dintre cei care au stricat si inca strica presa din Romania.