Mizerii la nivel mare: Zoltan Szigeti (the group) vs. restul agenţiilor de media

Aţi văzut ştirea cu Consiliul Concurenţei care s-a apucat de controlat toate agenţiile de media care au creat Clubul de Media, nu? Ghiciţi de ce: că a existat o “anonimă” prin care marea masonerie din agenţiile care cumpără publicitate ar pune de-o conspiraţie pentru a avea monopol, să-i îngroape pe toţi, să se îmbogăţească doar ei din sărăcia din piaţa de publicitate. Iaca ştire:

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, pentru HotNews.ro: Sesizarea a fost depusă în urmă cu circa trei săptămîni de către un actor din piaţa media, iar săptămîna trecută am făcut controale inopinate în 13 locaţii ale unor agenţi economici din piaţa media. Durata medie a unei investigaţii este de 2 ani, iar cel mai puţin durează 1 an.

Lăsînd miştourile la o parte, rolul declarat al Clubului de Media este acela de a produce nişte reguli de conduită, un cod etic al branşei, standardizarea procedurilor de pitching etc. Adică tocmai acela de a împiedica eventualele măgării sau practici nesimţite din partea unora sau altora. Eh, asociaţia asta e fondată de zece mari agenţii de media: Brand Programming Network şi Initiative (din grupul Lowe), MEC Romania, MediaCom, Mindshare, Optimedia, Starcom MediaVest Group, United Media, Universal McCann, Zenith Romania. Însă din ea lipseşte tocmai un reprezentant al unuia dintre cele mai mari grupuri din ţară, recte the group, controlat de Zoltan Szigeti, grup din care fac parte agenţiile Media Investment şi House of Media.

Acum, nu e ca şi cînd n-ar fi la mintea cocoşului că the group e în spatele reclamaţiei. În fond, Szigeti n-are nici un interes să facă parte din asociaţie, în condiţiile în care ştie toată lumea că cifrele pe care le declară de ani de zile sînt măsluite. The group a ajuns în topul grupurilor, ca cifră de afaceri, plimbînd banii dintr-o agenţie în alta la modul grosolan. Dacă intraţi pe site, număraţi cîte agenţii pe fiecare nişă are şi o să fie mult mai uşor de înţeles mecanismul.

Cînd ai 100 de lei pe o agenţie de PR care dă 100 de lei agenţiei de BTL din grup ca să facă un banner, care BTL dă 100 de lei agenţiei de online care se ocupă de bannere, care dă la rîndu-i 100 de lei la agenţia de branding ca să producă designul, cifra de afaceri a grupului e de 400 de lei. Desigur, noi vorbim aici de nişte zeci de milioane de euro.

Ce interes avea Szigeti să facă parte dintr-o asociaţie care ar trebui, în teorie, să reglementeze tocmai măgăriile astea? Păi, simplu: n-avea. Şi atunci, ce putea să facă pentru a da în cap competiţiei? O sesizare la Consiliul Concurenţei, ca să ţină agenţiile în controale timp de un an sau doi, cît să-şi facă şi lui PR, că “uite, ce corecţi sînt ăia de la the group,” şi să-şi poată permite să spună clienţilor: “ia uite la ăia ce nenorociţi, veniţi la noi!

Szigeti şi compania nu sînt la prima abatere, au mai făcut mizerii în trecut şi vor continua să facă. Doar că e trist să vezi cum oameni care, teoretic, ar trebui să fie cu ştaif, se comportă în halul ăsta.

6 comentarii

  1. Peste tot exista mafie. De ce sa nu fie si’n publicitate???

  2. si nu se poate face si invers? adica o anonima despre falsurile contabile din ‘the group’? pe de alta parte si legea pare scrisa de tampiti pentru tampiti: adica blochezi activitatea unei firme pe baza unei vorbe in vant care nu poate fi trasa la raspundere?

    pe de alta parte, nu exista auditori privati certificati? unii care sa poata controla decent o activitate si apoi raporta eventualele probleme sau incorectitudini? parca asa am auzit ca procedeaza unele firme listate la bursa.

    • @Silviu: nu e blocata activitatea firmei insa o sa stea tot timpul cineva calare pe tot ce misca in firma, cu nasul in documente, contracte, mailuri, facturi etc. Legat de the group, ei nu fac niste “falsuri” propriu-zise, ci profita ca legea permite sa adaugi la bani rulati si banii pe care-i plimbi de pe o firma pe alta.

  3. Silviu n’ai inteles ca “anonima” e cu dedicatie?:)

  4. Multumesc pentru raspunsuri.
    Mai sunt doua lucruri ce nu inteleg clar despre acest mediu de afaceri:
    1. consiliul concurentei pe cap:
    vrei sa spui ca ‘a fi acuzat de preturi monopoliste’ inseamna pentru clienti ‘vinovat de monopol’. este posibil ca un client sa intrebe in mai multe locuri despre pretul serviciilor pe care le doreste si sa-si faca singur o imagine. Presupun ca sunt sume mari de bani si cei care cumpara campanii nu sunt naivi incat sa se ia orbeste dupa zvonuri sau sa nu vada si ei magarii anticoncurentiale simpliste.
    2. rulajul banilor intre n firme:
    Asa se calculeaza si PIB-ul: suma totala a tranzactiilor facute. De pilda daca un teren de casa e vandut-revandut de 7 ori la accelasi pret intr-un an atunci se calculeaza de 7 ori valoarea sa. daca nu e vandut nu intra in calculul pibului. (de unde se explica cum ne-a scazut pibul in criza imobiliara)
    la fel si in carul firmelor exista cifra de afaceri, adica volumul de bunuri, adica incasari/iesiri. Cifra de afaceri nu zice daca e un produs de un leu pe minut, sau 100 de minute la un produs de 100 de lei. nu zici nici daca e cumparat sa vandut. profitul firmei? datariile sale? nu se stiu.
    acum sunt cumparator. de ce ma intereseaza daca vanzatorul are 100 de lei sau 400 de lei? e treaba lui cum isi face reclama, dar pe mine ma intereseaza produsul, nu gargara lui.

  5. Si ce daca da de lucru propiilor firme . E normal sa lucreza alti?
    Probabil voi sunteti ceilalti. Nu?