Nostalgia nu salvează România, ci promovează populismul

Andrei zice că nostalgia vinde, că uite, reapar brandurile copilăriei, bine marketate şi care încep să aibă succes, de la ciocolata ROM la Pegas şi berea Azuga, doar că avem o mică problemă.

Nostalgia vinde, aşa e, însă dacă e să te uiţi un pic la reclame, la cum promovează ele “excepţionalitatea” spiritului românesc, realizezi rapid că nu faci altceva decât să dai apă la moară naţionaliştilor populişti. Apropo de brandurile româneşti, zice Andrei:

Nostalgia vinde, emoționalul de multe ori bate raționalul și așa avem pe piață din nou ROM, Azuga, Cico, Pegas, Polar și altele. Ceea ce este un lucru bun, că au fost date uitării pentru ca mai apoi să le reinventăm.

În cazul ROM, nu prea aveai nici un mare agăţuş serios ca să promovezi ciocolata, iar primele campanii au fost excelente, mai ales “Roacăre, ţara te vrea tuns.” Aia a fost o campanie genială pentru că era atât o reclamă, cât şi o critică socială. După care… încet-încet, am dat-o pe naţionalisme.

În cazul berii Azuga, aici e o altă mică problemă, anume că din fabrica de bere de la Azuga n-a mai rămas nici măcar praful. Când am fost ultima oară acolo, nu mai era decât nişte moloz. Berea Azuga pe care o vedem azi în magazine e produsă prin Austria sau Germania, nu în România.

O altă chestie apropo de branduri româneşti – şi nu ştiu exact dacă Andrei se referă la îngheţată sau la vodcă, dar fie – este că vodca Polar, când a apărut, a fost gândită să încapă în buzunarul de la piept al şantieriştilor şi să cântărească pe cât de puţin posibil, de unde şi ambalajul de plastic.

Bicicleta românească Pegas se numeşte Pegas pentru că nimeni n-a avut grijă să înregistreze brandul, era disponibil, şi era o bună oportunitate de a face bani dintr-un produs cu brand românesc – chit că majoritatea componentelor nici măcar nu sunt produse în România. Despre Cico nu ştiu mare lucru, că nu m-a interesat brandul în sine.

Unde vreau să ajung apropo de brandurile româneşti, promovarea produselor româneşti şi poveştile de succes româneşti bazate pe nostalgie? Iată:

Aici. Şi aici:

Pentru că ăştia sunt cei care profită de tendinţele din publicitate. Şi am scris chiar recent despre asta, filmul şi publicitatea arată tendinţele ideologice şi politice şi, implicit, ajung să modifice mentalităţile.

Înţeleg perfect nevoia de a promova branduri româneşti, de a arăta că românii nu sunt mai proşti ca restul, că şi ei sunt creativi, productivi şi antreprenori geniali, dar trebuie luată în calcul şi o doză de scepticism când ştii foarte bine care e contextul politic.

Mai ales când ştii că partidul ăla pe care-l înjuri, ca publicitar, şi împotriva căruia ieşi în stradă să protestezi, îşi scoate oamenii în faţa camerelor de filmat îmbrăcaţi în ie şi declarând că sunt mândri că sunt români.

Se numeşte responsabilitate.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.