Noua obsesie a cititorului român de bloguri

Nu reuşesc să-mi dau seama dacă s-a împămîntenit ideea că pe bloguri trebuie să existe doar critică, pe cît posibil neconstructivă, sau dacă pur şi simplu e în sîngele românului să presupună constant că, dacă există un articol de bine despre ceva ori cineva, trebuie neapărat să fie reclamă, pe cît posibil mascată, mai ales că publicitatea pe bloguri a început să crească.

Prin urmare, hai să facem nişte lămuriri:

  • dacă ai o problemă cu publicitatea pe un blog, nu-l mai citi
  • dacă eşti curios care-s advertorialele, verifică pagina cu informaţii despre blog şi despre autor, s-ar putea să precizeze că articolele plătite sînt marcate ca atare, fie în titlu, fie în coada articolului, fie cu un tag. În ceea ce mă priveşte, pun tag-ul “reclamă“, care e diferit de tag-urile “publicitate” şi “advertising”, folosite în alte contexte
  • dacă nu ţi-e clar că un articol e “pe bune”, verifică tag-urile, nu-ţi da repede cu presupusul.

Ce nu reuşesc să pricep este de unde atîta nebunie: “Vai, dar asta e reclamă mascată!“. Pe bune? Şi îmi spui şi cîţi bani am încasat pentru ea? Că văd că ştii mai bine ca mine! Genul ăsta de abordare e pe cît de stupid, pe atît de românesc. Şi culmea e că n-are-a face neapărat cu reclama mascată, cît mai ales cu reclama, indiferent de tipul ei.

Deci care e problema? Că se întîmplă să cîştig şi nişte bani (cam puţini pentru cîte înjurături pe tema asta îmi iau, dacă stau să mă gîndesc mai bine) pentru timpul pe care, pînă la urmă, îl rup din cel destinat muncii? Şi pe care, apropo, mi-l rup din activităţi care nu-mi aduc bani peste şase luni, cînd plăteşte agenţia, la cursul euro-leu din ziua derulării campaniei, ci peste trei zile, cînd termin un proiect şi îmi iau banii la cursul de azi.

Tipul de gîndire “da’ tu de ce iei bani că scrii pe blog?” este atît de stupid, încît mă întreb de ce naibii nu închid blogul. Nu poţi să scrii de bine despre ceva, că sar 20 de inşi care te înjură că faci reclamă. E deja o obsesie a multor cititori de bloguri. E “capra vecinului” în versiune electronică. Tot timpul circumspecţi, nu care cumva să se lase ei păcăliţi de o părere sinceră.

Pentru toţi cititorii care au o problemă cu reclamele de pe subiectiv.ro, nu am decît un sfat: nu vă convin, citiţi alte bloguri. Pentru toţi cei care bănuiesc orice articol că ar fi publicitate mascată, fără să arunce un ochi în lista de taguri, să vadă dacă există tag-ul “reclamă”, le recomand să nu mai intre niciodată pe acest blog.

Şi ca să mai lămuresc vreo doi imbecili (pe care i-am trimis direct în spamlist), articolul despre HTC Magic NU este advertorial şi, în general, tot ce e în programul Gadgeteer.ro NU este advertorial. Şi o să spun aici ce i-am zis şi lui Emilian Nedelcu, de la money.ro, care mă întreba dacă iau vreun ban pentru că sînt trecut pe lista de pe gadgeteer.ro: DA, iau o leafă lunară de 18.637,95 de euro, iar Zoso ia de trei ori mai mult, că are trafic triplu. Hai, băgaţi repede pe bloguri, v-am dat ştire!

26 comentarii

  1. Nu înţeleg de ce m-ai băgat în acest context. Am pus doar o simplă întrebare şi dacă ai fi fost remunerat financiar pentru review-urile pe care le faci pentru gadgeteer.ro n-aş fi avut nicio problemă.

    • Stai linistit, nu e vorba de tine in context. Era un soi de introducere pentru suma uriasa pe care am scris-o pe blog, asta asa, poate se intrebau si altii cit cistig, dar care n-au tupeul sa trimita un mail si prefera sa speculeze in comentarii. Asta e tot.

  2. Deci, după ce lămureşti vreo “doi imbecili” vine şi rândul meu…:)

    • Ah, la dracu’, chiar asa de naspa suna? Imi cer scuze, atunci, n-am vrut sa te bag in aceeasi categorie, dar e un text scris la nervi.

    • vrea sa iti sugereze foarte subtil ca nu se face sa intrebi pe toata lumea daca ia bani, mai ales ca noi vorbim intre noi. iar din tonul tau eu am receptat si un pic de invidie.

  3. Hahaha, deci te-a ajuns si pe tine… Stai sa vezi ce misto e sa ai un site de recenzii nisat (de ex. auto, sau electronice, sau foto), si sa scrii de bine sau de rau despre un obiect, masina, aparat, etc.

    Pentru romani e clar: ori esti platit sa scrii de bine, ori esti platit sa scrii de rau. Cale de mijloc nu exista. Live with it! :)

    ps. contestatarii sunt mai vocali. Din fericire, faptul ca iti pastrezi traficul este un semn ca oamenii au incredere in ceea ce scrii. Mai da-i in ma-sa lor colectiva pe contestatari.

  4. Aversiunea asta fata de publicitatea pe bloguri are ca sursa anumiti bloggeri (influenti/cu trafic) care au facut greseala sa nu marcheze in nici un fel anumite advertoriale. Iar cititorii s-au simtit tradati. Nu pentru ca nu recunosc dreptul bloggerului sa castige bani din ceea ce pentru el poate ca e mai mult decat pasiune, e munca. Ci pentru ca au crezut initial ca au de a face cu un post personal, pentru ca apoi sa descopere defapt ca e vorba de publicitate, deci o chestie strict pecuniara.

    Bloggerii sunt mai expusi pericolului de a fi abandonati de cititori care se simt manipulati, decat este media traditionala. Pentru ca blogul artrebui sa reprezinte opinia subiectiva a celui care scrie acolo. Iar cand e vorba de publicitate exista foarte putine cazuri in care bloggerul are libertatea de a scrie ce vrea el.

    Sper ca nu te-i suparat ca am scris ca postul anterior e un review slab. Dar cred ca si advertiserul (in cazul in care e publicitate) si cititorul isi doresc o recenzie mai detaliata, cu argumente, cam ca in exemplu pe care l-am dateu, care nu era decat tot al unui blogger (cred ca neplatit) si nu un review prfi cum sunt cele de pe gsmarena. Pur si simplu se vede ca articolul nu a beneficiat de tot tipmul pe care trebuia sa i-l acorzi. De exemplu postul despre LG Renoir a fost mult mai misto.

    • Neah, ca n-am de ce sa ma supar. Oricum, nu s-a vrut o comparatie, s-au vrut niste pareri si atit. Oricum, nici n-am avut foarte mult timp si nici exagerat de mult chef sa-l scriu.

  5. Cred ca ceea ce a atras criticile nu a fost paranoia legata de posturile platite, ci calitatea foarte slaba a articolului precedent. Cand compari a cu b si tragi concluzia ca a e mai bun ca c, de vina nu poate fi nici lipsa de timp, nici lipsa de chef. Inteleg nervii, dar nu ajuta la nimic sa te uiti in directia gresita.

    • Nu e vorba doar de textul asta. Nici n-ai idee cit de multe comentarii marchez ca spam pentru supozitii de genul asta. Daca scrii ceva de bine de unul din politica, iti sar 15 sa spuna ca te-au platit. Daca scrii de rau, iar sar 15 sa-ti spuna ca ai fost platit de adversari. Si tu, prostul, doar iti dai cu parerea. In fine…

  6. Obsesia asta nu-i noua ci de ani buni de zile, am remarcat-o si eu. De obicei nu cad in capcane de-astea, doar de curind am facut o astfel de remarca unei postari din blogul CHIP despre un telefon ce mie mi s-a parut ca a fost prezentat prea-prea, nu doar un simplu review. Sint de acord ca prea des lucrurile sint amestecate si advertorialele nu sint prezentate ca atare, pt. ca la multi bloggeri straini vezi disclaimer-e cind au vreun interes in subiectul postarii. Mi-ar place sa vad astfel de precizari cind anume e advertorial si cind nu, iar ca sa creezi o stare de confort in ceea ce citesti pe bloguri trebuie multi sa faca astfel de precizari ce deocamdata lipsesc. Pina cind destui sa posteze obiectiv mai e mult, am impresia.

    Sint absolut de acord ca de prea multe ori tonul e mult prea critic, deranjant si tipator. Nu putem decit sa tot vorbim de asta poate-poate la unii se prinde ceva, pt. ca multi sint iremediabil pierduti si nu ai ce sa le mai faci, oricum le-ai spune-o.

  7. Alex, ca blogger trebuia sa fii putin mai atent cu review-ul ala. Eu stiu ca nu e platit, mi-ar fi placut sa fie si mai corect, sau, chiar daca asta a fost parerea ta sincera, sa prevezi reactiile care au urmat, si sa faci ceva sa le eviti.

    Insa as vrea sa ne scoatem din vocabular cuvantul advertorial. Pe bloguri cel putin noi la STANDOUT incercam sa cream conversatii, si nu sa amplasam advertoriale.

  8. Candva scriam ca romanul nu accepta reclamele, cu atat mai mult cele mascate si mincinoase, si nu da click pe bannere. Se pare ca se adevereste pe zi ce trece.

    Acest post este scris in urma criticilor primite la postul anterior. Mare greseala sa compari HTC Magic cu iPhone din toate punctele de vedere. De la aspect pana la sistem de operare, functionalitate si dotari.

  9. Asta mi se pare funny. La fel ca si in cazul cititorilor de blog cu pretentii de free/no-ads, mai sunt si iubitorii de open-source-care-dezvolta-aplicatii-comerciale: toti vor software si cod-sursa gratis, dar cand e vorba sa aduca ceva cu valoare adaugata comunitatii, dau din colt in colt si se ascund sub tot felul de scuze.

    Poate or fi aceeasi? :)

  10. Obsesia asta a aparut pentru ca a aparut si in imaginarul cititorului un portret robot pentru blogger – un ins care dezvaluie chestii, anunta vesti proaste si este cel putin malitios, daca nu de-a dreptul scandalizat vizavi de niste chestii. Si care de multe ori injura. De-asta nu prea se potriveste in mintea cititorului o reclama (sub orice forma) pe blog. Omul simplu zice “ha! Si asta s-a vandut!”.

  11. Cred ca ideea porneste de la unii idioti care isi fac reclama pe bloguri:cum pot sa isi inchipuie ca un cititor va cumpara un mercedes (sa zicem) pentru ca a vazut o poza sau a citit un articol despre el pe un blog care n-are nici o legatura cu masinile…
    …poate daca vor sa vanda un laptop si pun un maimutoi sa ii dea foc in direct – alora sigur le-au crescut vanzarile :)!

  12. Ei si ce daca oamenii vorbesc, mare branza … Cine-i fraier sa-i si creada?

  13. Alex, eu apreciez review-urile tale tehnice si punctul tau de vedere neaos, a unui utilizator efectiv. Chiar daca unii te contrazic nu trebuie sa inchizi comentariile.
    Uite eu as vrea sa te intreb daca HTC Magic este alb sau negru ? In Ro sunt ambele culori sau numai una ? Thanks.

  14. Alex, trebuie sa fii constient ca voi, “problogerii” sau “blogerii premium” sunteti oarecum lideri de opinie si nu puteti fi CHIAR atat de subiectivi (paradoxal, stiu :) ). Vii cu o imagine “copyright by vodafone” si compari un produs pe care abia l-ai testat cu un produs adus in tara de o companie concurenta… haide, pacat ca nu a fost advertorial :) Daca nu a fost reclama (mascata sau nu) a fost un review pueril nedem de tine.

  15. Sau am eu o solutie si mai buna: folosim AdBlock si citim blogul in continuare.

  16. E un alt fel de’a spune in gura mare, sint (mai) deshtept sau vezi mah ca nu sint mai prost ca tine, stiu lucruri, m-am prins ca faci reclama mascata.

    Nu tot prostu intelege ce citeste, si ca daca depui efortul sa petreci 10 minute sau 2 ore sa scrii un articol despre orice, ai dreptul sa cistigi ceva inapoi, chiar si aia 10 centi de-i cistigi din 1500 de vizionari, pe care eventual oricum o sa-i donezi – ca click nu dau nici romanii nici altii din afara, chit ca le-ai rezolvat problema cu care se zbateau de 3 zile.

    Eu zic sa nu-ti mai faci singe rau de pomana, pina la urma blogul il faci pentru aia care apreciaza si zi mersi ca ai feedback :-)

  17. Alex, cu tot respectul dar faptul că ai avut o atitudine de genul „îmi iau jucăriile şi plec” nu prea a ajutat la cauza pe care o susţii.
    Am citit şi comentariile, iar părerea generală e că lumea doar critica stilul articolului, şi nu faptul că e sau nu reclamă. Bineînţeles că mai erau şi vreo doi gică-contra, care sunt absolut normali (nu-mi spune că n-ai niciun dinte cariat prin gură).

    Aşa ca idee, reviewul e cam slăbuţ. De fapt a fost cam aiurea, deşi nu sunt cel mai potrivit pentru critică. Însă ideea e să nu te superi din cauza unor critici, fie ele şi negative. Mie unul mi-ar plăcea să fiu criticat, să am critici negative la articole, atâta timp cât sunt argumentate. Dar indiferent de situaţie, nu cred că se impune să închizi comentariile doar pentru câţiva idioţi care comentează aiurea (gică-contra nu cei care critică).

    Scrie în continuare pentru că o faci foarte bine. Reclamele sunt foarte bine venite, la fel şi advertorialele sau reviewurile. Stai liniştit că se poate şi mai rău (vezi Blogatu) :))

  18. Sunt perfect de acord cu tine …multi isi fac bloguri in ziua de azi si toti se cred analisti politici si fac tot felul de comentarii… unele mai rautacioase doar doar pentru a atrage atentia…

  19. Dupa cum ziceam si pe blogul lui Arhi:

    E foarte periculos sa zici “nu-ti place? du-te si citeste blogul altuia”. Iti place sau nu, moneda de schimb cand vrea advertiserul sa cumpere spatiu pe blogul tau este numarul de cititori (daca nu ma insel).

    Uite, eu sunt unul dintre cei care contientizeaza ca, odata ce ai peste un anumit numar de cititori, nu mai e asa de usor sa suporti din propriul buzunar hostingul si alte cheltuieli, lucru care duce la aparitia bannerelor, a posturilor platite etc. Sau daca ai blog cu review-uri pt electronice, acolo chiar nu ai cum sa cumperi toate produsele doar din propriul buzunar.

    Ce uita majoritatea bloggerilor ca blogul nu e numai despre textul scris de ei, ci despre intreaga experienta pe care o are cititorul cand intra pe blogul lor. Una e sa ai cateva bannere in sidebar si alta e sa ai in sidebar, plus alte cateva bannere dupa fiecare articol, in footer, in header etc. In felul asta incurci arati cititorului ca nu te intereseaza daca el mai poate sa citesca articolul tau, cand acesta e bombardat din toate partile de reclame. La chestia asta daca tu zici “daca nu-ti place, du-te pe alt blog”, asteapta-te ca unii chiar sa plece in alta parte.

    In fine, noi sa shim sanatoshi!