De ce nu merită să plăteşti taxe şi impozite statului

Iniţial, mă gândeam să pun titlul “Cum ajungi libertarian în România“, dar nu mai citea nimeni. Pentru că, în esenţă, amicii mei libertarieni nu-şi doresc doar stat minimal, ci liberalizarea pieţelor (privatizare, poftim!) şi taxe cât mai mici spre deloc.

Plănuiam să scriu textul ăsta de vreo două săptămâni, dar mi-a luat-o înainte Andrei, care şi-a dat seama că dă bani statului degeaba, că unele contribuţii nu merită plătite şi aşa mai departe.

Eu am ajuns să-i dau dreptate lui Bogdan Glăvan, apropo de impactul pe care-l are dezvoltarea privată într-o ţară. Şi-o să dau şi un exemplu concret.

Acu’ vreo două săptămâni, am dat o raită prin Obor să iau un furtun de duş (se stricase cel vechi). Zic, hai să trec strada şi până la Carrefourul din Veranda, că voiam şi-un mop (cu lavetă, nu prostiile alea cu moaţe).

Şi m-a izbit marea schimbare. Ultima oară când am trecut pe-acolo, prin februarie sau martie, strada arăta în ultimul hal, mai ciuruită ca-n imaginea asta de mai jos, din 2014, când a trecut maşina Google Street View ultima oară pe-acolo.

Acum două săptămâni, la vreun an de la deschiderea mall-ului, primăria a rezolvat, în sfârşit, problema străzii Ziduri Moş. Nu doar că au asfaltat aproape toată strada, până la doi paşi de intersecţia cu Ferdinand, dar au pus garduri.

Mai exact, ca să nu mai întoarcă toţi ameţiţii după cum îi taie capul; au construit refugii pentru tramvai şi au pus şi semafoare (din link-ul ăsta am luat poza de mai jos) care mai şi funcţionează. OK, fie, la o lună jumate după ce le-au montat, dar sunt funcţionale, mai bine mai târziu decât niciodată.

N-am nici o poză recentă de-acolo, că am uitat să fac, şi nici pe Sfântul Google nu găsesc nimic, dar strada aia arată, în sfârşit, civilizat.

Iar asta se întâmplă după cel puţin douăzeci de ani. De 12 ani, de când sunt eu în Bucureşti, Ziduri Moşi a fost ori constant ciuruită, ori un tranşeu (şi am stat în zonă vreo nouă ani în total).

A fost nevoie să vină o companie privată, să cumpere un rebut socialist şi să investească nişte bani pentru ca primăria, în sfârşit, să se mişte şi să toarne asfalt de la un cap la altul, în condiţiile în care Ziduri Moşi, fiind o stradă cu două benzi pe sens care face legătura între cartierele Obor şi Iancului, este foarte circulată.

Pentru că aşa se mişcă lucrurile la noi: statul nu face nimic din ce ar trebui să îţi ofere pentru banii pe care-i plăteşti. Până nu vine privatul să investească şi să pună presiune pe stat, nu se întâmplă nimic. Ba chiar şi aşa, cu toată presiunea, durează un an (chiar exemplul ăsta e elocvent).

Păi, nu-ţi vine să devii libertarian în momentul în care realizezi că doar aşa se mişcă lucrurile? Şi să nu le dai exemplul ăsta tuturor marxiştilor care-ţi explică despre cât de nasol e capitalismul? Iată, fără capitalism, aţi fi condus în continuare prin hârtoapele lui Onţanu şi cui i-o fi luat locul anul trecut şi rămâneaţi fără cauciucuri.

Nici măcar nu mă gândesc să mai scriu ceva despre pensiile de stat şi sistemul de asigurări de sănătate, refuz să fac asta, aia e groapa de gunoi a banilor noştri, de-acolo dispar către orice altceva decât pentru ce cotizezi, e locul de unde banii noştri se duc către toată clientela de partid.

Şi atunci, nu e logic să te întrebi pentru ce mai plătim taxe statului?

PS: Orice sistem generează corupţie, inclusiv libertarianismul, dar asta e altă discuţie pentru o altă dată.

7 comentarii

  1. Băi, primăria a asfaltat strada în cel mai românesc stil posibil. Pentru că fix de unde se termină gardul mall-ului, până la intersecția cu Colentina, strada e în continuare terci. Habar n-am de ce naiba nu scot șina aia care taie perpendicular strada. Alt exemplu.

  2. E o mare diferenta intre coruptie si incompetenta. Doctrina de dreapta tinde sa genereze coruptie, insa in vest cu tot cu coruptie tot face ceva pe cand doctrina de stanga genereaza doar incompetenta ce nu face absolut nimic.

  3. @Malin, poti te rog sa elaborezi despre incompetenta (care nu face absolut nimic) din Germania, Franta, Suedia, Norvegia, Finlanda?

  4. După cum a zis Bulă când a făcut un armăsar să râdă, în 1987 foarte mulți ascultători de Europa Liberă cu pătura-n cap s-ar fi întrebat de ce trebuie ca totul să fie al statului şi statul să fie moşia personală a lui Ceaşcă. În 2017 au aflat răspunsul. (Asta era faza în care Bulă a făcut armăsarul să mai şi fluiere de uimire)

  5. ne îndreptam cumva spre filmul Greciei?

  6. @Alex, diferenta dintre stanga si dreapta e ca dreapta ofera contracte pe baza de coruptie sau lobby cum vrei sa-i spui si ceva ceva tot se vede dupa ei in timp ce stanga face contracte proaste in urma carora pierde toti banii (vezi afacerea Bechtel ca exemplu).

    @Alex_b, nu pot sa-ti dau exemple sau sa-ti elaborez concret cazuri din alte tari UE, insa pot sa-ti vorbesc despre incompetenta la nivel local aici in Mallorca si am sa-ti dau cateva exemple:

    1. In plina criza sub guvern (despre guvern local e vorba) de dreapta a venit un investitor german cu bani suficienti, a cumparat un teren si a scos niste autorizatii si licente (probabil ca unele dintre ele cu spaga) ca sa faca un mega centru de socio-cultural care sa cuprina evident si galerii comerciale. Din punct de vedere al magnitudinii proiectului era vorba de 500 de locuri de munca directe pentru constructie si vreo 1200 indirecte, cifre deloc neglijabile intr-o zona unde sectorul constructii a fost cel mai lovit de criza. S-au apucat oamenii de pregatit terenul cand au venit alegeri, s-a schimbat guvernul pentru ca dreapta a pierdut la mustata majoritatea absoluta si stanga a facut pact cu diavolul (adica un partid eco-extremist si altul anarhist) si a luat guvernarea. Prima masura a fost suspendarea licentelor respective fiindca li s-a parut lor ceva suspect. A urmat un proces unde pe fond a castigat dezvoltatorul, proces care inca se mai duce pe la diverse instante.
    Efectul acestui capriciu politic e usor de anticipat. Oamenii angajati pentru scurt timp s-au reintors in somaj si cele 1500 de locuri de munca directe ce apareau de indata ce investitia era finalizata (adica anul asta prin aprilie) n-au mai venit punand presiune pe buget.
    E demn de mentionat ca proiectul respectiv era in afara zonei rezidentiale si la marginea unei zone turistice si la mare distanta de orice zona protejata, deci in linii mari era perfect legal.

    2. Orasul Palma, capitala insulei si a arhipelagului sufera grav din cauza presiunii rutiere si asta din 2 motive. Unul din ele e ca pe centura ocolitoare din sud unde e faleza s-a redus viteza de circulatie de la 80 la 50 (60 in unele zone) si din cauza asta multa lume ocoleste centura respectiva preferand sa mearga prin nord. Al doilea motiv e volumul crescut de masini apartinand firmelor de rentacar.
    Astfel, daca primul motiv pune probleme serioase traficului in afara sezonului, al doilea are un efect catastrofal in plin sezon. Solutia guvernului anterior (de dreapta) a fost transformarea unui vechi drum secundar (un fel de DN) intr-o a treia centura ocolitoare putin mai la nord de actuala centura nordica. Asta dupa ce in ultimul lor mandat au largit vreo 2 iesiri de pe centura nordica si au facut alte doua iesiri intocmai ca sa combata cat mai eficient posibil problema traficului.
    Prin septembrie 2015 au inceput lucrarile la noua centura care urma sa lege cele trei autostrazi din insula si sa ruteze astfel o cea mai mare parte a traficului de la aeroport pe noua centura reducand presiunea dincolo. Din septembrie 2015 si pana in iunie 2016 (cand au avut loc alegeri si s-a schimbat guvernul) s-a construit aproximativ jumatate din centura de ocolire adica vreo 5 din cei aproximativ 10 km. si partea cea mai complicata a traseului pentru ca presupunea largirea unei iesiri de pe prima autostrada, realizarea unui viaduct care sa treaca peste o sosea cu 2 benzi pe sens si o cale ferata cu 2 sine, dar si peste un sens giratoriu, construirea de 2 viaducte pentru iesirile ce pe vechiul drum erau niste giratorii si implicit realizarea sistemului pluvial, asfaltarea, semnalizarea si darea in folosinta a portiunii finalizate pe care acum se circula in regim de autostrada cu o limita de 100 km./h.
    Dupa venirea noului guvern anumite licente ale firmelor care faceau autostrada respectiva au fost suspendate pentru ca din nou cuiva i s-a parut ceva suspect, iar jumatate din proiect zace neterminat de mai bine de un an de zile si pe portiunea respectiva cat si pe o raza de 1 km. de la fiecare iesire veche se circula cu limite de 60 km./h (90-100 inainte) pentru simplul fapt ca zona e inca o zona de constructie abandonata de 1 an deja. Ori treaba asta nu doar ca a devenit un proiect esuat, dar a pus si o presiune enorma pe rutele alternative.

    Acuma tu poti sa numesti treburile astea cum crezi de cuviinta, poti sa consideri ca astia noi veniti recurg la santaj ca vor si ei comisioane, sau ca exista intr-adevar dovada unor ilegalitati, insa eu o numesc pur si simplu incompetenta pentru ca asta e, iar daca mai vrei exemple, tot de aici, am sa-ti ofer cu cea mai mare placere ca mai sunt multe.